Gyurkity Péter
Hódítanak az online hirdetések
Brit felmérés szerint rohamosan növekszik az online hirdetések aránya, amely egymás után szorítja maga mögé a hagyományos formákat. A napilapok és a televízió még vezet, de a helyzet változhat.
A brit Ofcom kommunikációs hivatal a napokban tette közzé éves összefoglaló jelentését a telekommunikációs ágazatról. Ebben többek között kitértek a hirdetések területére is, megállapítva, hogy az online hirdetések aránya rendkívül gyorsan terjed, és a két évvel ezelőtt még elképzelhetetlen szinteket is hamar túlhaladta. Bár a napilapok, a televízió, valamint a direct mail (posta, e-mail, fax, sms, mms) előnye még terjedelmes, a helyzet belátható időn belül változhat, különösen a generációváltás miatt.
Az online hirdetések előnyeként a követhetőséget, a könnyű visszajelzéseket említik, amelyet a megjelenések, vagy a kattintások száma alapján végeznek el. A gyors növekedés alapja egyértelműen a 16-24 év közötti korosztály, amelynek tagjai túlnyomó többségben naponta használják a világhálót. Ez azonban nem kizárólag a gyors internetelérések terjedésének, hanem a napjainkban lezajló kulturális változásnak is köszönhető, amely elsősorban az online közösségi élet - közösségi oldalak, blogok, stb. - térhódításában mutatkozik meg. Mi sem jelzi jobban ezt a folyamatot, mint hogy 5 év alatt a heti rádióhasználat 24 perccel esett vissza (minden korosztályban), míg az internet 19, a televízió pedig 11 percet hódított el.
Az összesített adatok rávilágítanak arra, hogy a rádiót, a magazinokat, a mozit már maga mögött hagyja az internet, ám a napilapok és a televízió egyelőre legyűrhetetlennek tűnik. Két évvel ezelőtt azonban a mostanra elért növekedést sem vélték elérhetőnek, és a világháló gyors terjedése még tartogathat meglepetéseket. Említésre érdemes a Google kezdeményezése: a keresőcég rövid videókkal dobná fel saját rendszerét, amely eddig kizárólag a képi és szöveges anyagokra épült.
Itthon sem kell szégyenkeznünk, hiszen egy nemrég elkészült tanulmány rámutatott arra, hogy mi magyarok is érdeklődünk az internetes hirdetések iránt. A válaszadók 67%-a például elfogadja az online hirdetéseket, amelynek köszönhetően ingyenesen hozzáférhetnek a weboldalakhoz. A többség rákattint a hirdetésekre, csaknem minden második felhasználó pedig további információt keres.
A brit Ofcom kommunikációs hivatal a napokban tette közzé éves összefoglaló jelentését a telekommunikációs ágazatról. Ebben többek között kitértek a hirdetések területére is, megállapítva, hogy az online hirdetések aránya rendkívül gyorsan terjed, és a két évvel ezelőtt még elképzelhetetlen szinteket is hamar túlhaladta. Bár a napilapok, a televízió, valamint a direct mail (posta, e-mail, fax, sms, mms) előnye még terjedelmes, a helyzet belátható időn belül változhat, különösen a generációváltás miatt.
Az online hirdetések előnyeként a követhetőséget, a könnyű visszajelzéseket említik, amelyet a megjelenések, vagy a kattintások száma alapján végeznek el. A gyors növekedés alapja egyértelműen a 16-24 év közötti korosztály, amelynek tagjai túlnyomó többségben naponta használják a világhálót. Ez azonban nem kizárólag a gyors internetelérések terjedésének, hanem a napjainkban lezajló kulturális változásnak is köszönhető, amely elsősorban az online közösségi élet - közösségi oldalak, blogok, stb. - térhódításában mutatkozik meg. Mi sem jelzi jobban ezt a folyamatot, mint hogy 5 év alatt a heti rádióhasználat 24 perccel esett vissza (minden korosztályban), míg az internet 19, a televízió pedig 11 percet hódított el.
Az összesített adatok rávilágítanak arra, hogy a rádiót, a magazinokat, a mozit már maga mögött hagyja az internet, ám a napilapok és a televízió egyelőre legyűrhetetlennek tűnik. Két évvel ezelőtt azonban a mostanra elért növekedést sem vélték elérhetőnek, és a világháló gyors terjedése még tartogathat meglepetéseket. Említésre érdemes a Google kezdeményezése: a keresőcég rövid videókkal dobná fel saját rendszerét, amely eddig kizárólag a képi és szöveges anyagokra épült.
Itthon sem kell szégyenkeznünk, hiszen egy nemrég elkészült tanulmány rámutatott arra, hogy mi magyarok is érdeklődünk az internetes hirdetések iránt. A válaszadók 67%-a például elfogadja az online hirdetéseket, amelynek köszönhetően ingyenesen hozzáférhetnek a weboldalakhoz. A többség rákattint a hirdetésekre, csaknem minden második felhasználó pedig további információt keres.