SG.hu

A fotómodellek digitális másolatait fogja használni hirdetéseiben a H&M

A H&M divatáruház mesterséges intelligencia segítségével 30 modell digitális „ikertestvérét” fogja létrehozni. A társaság ezeket a hasonmásokat fogja használni a közösségi médiában és a marketingben egyes posztokban az emberek helyett.

„Kíváncsiak vagyunk, hogyan mutathatjuk be elképzeléseinket a divatról új, kreatív módon - és hogyan használhatjuk ki az új technológia előnyeit -, miközben hűek maradunk az egyedi stílus iránti elkötelezettségünkhöz” - mondta Jörgen Andersson, a cég kreatív igazgatója. Annak ellenére, hogy a H&M azt állítja nem változtat „emberközpontú megközelítésén”, a lépés hatással lehet más modellekre, a fotósokra és a sminkesekre is. A svéd divatóriás - amely az Arket, a Cos, a Monki, az & Other Stories és a Weekday cégeket is üzemelteti - saját bevallása szerint 75 országban több mint 4000 üzlettel rendelkezik.

A H&M közlése szerint a modellek megtartják majd a digitális másolataik feletti jogaikat, valamint fenntarthatják a cég és más márkák által, például marketingcélokra történő felhasználásuk engedélyezését. Ezeket a képeket kezdetben csak közösségi médián belüli posztokban fogják felhasználni, olyan vízjelekkel, amelyek egyértelművé teszik digitális jellegüket. Az olyan platformok, mint az Instagram és a TikTok megkövetelik a felhasználóktól, hogy felfedjék a mesterséges intelligencia használatát, és a közönséget tájékoztatják is erről. A H&M azt is elmondta, hogy a modelleket a jelenlegi megállapodásokhoz hasonló módon fogják kompenzálni a digitális ikertestvéreik felhasználásáért - azaz az ügynökükkel egyeztetett díjszabás alapján fizetnek nekik majd a képeik felhasználásáért.


Paul W. Fleming, az Equity szakszervezet főtitkára - amely az Egyesült Királyságban a divatmodelleket képviseli - szerint „létfontosságú”, hogy a modellek teljes mértékben rendelkezhessenek képmásuk felett, és méltányos díjazás járjon a felhasználásért. "Miközben támogatjuk azokat a márkákat, amelyek ebbe az irányba mozdulnak el, ezt a szakszervezeti megállapodásokban és a munkavállalók jogait védő jogszabályokban a mesterséges intelligencia védelmének széles körű elfogadásával kell alátámasztani” - mondta.

Az Equity sok más előadóművészeket és kreatív alkotókat képviselő szakszervezethez hasonlóan a mesterséges intelligencia által generált online tartalmak és kezdeményezések robbanásszerű növekedése közepette a munkavállalók erősebb védelméért kampányol. "Sajnos a jelenlegi helyzetben ilyen védelem alig vagy egyáltalán nem létezik” - tette hozzá Fleming, aki szerint a tech- és MI-fejlesztők tömegesen, illegálisan, a beleegyezésük nélkül töltik le modell tagjaik munkáit.

A divatcégek, köztük a Hugo Boss és a Levi Strauss & Co már próbálkoztak a mesterséges intelligencia által generált termékképek felhasználásával. A farmeróriás Levi's 2023-ban közölte, hogy „a sokszínűség növelése” érdekében kipróbálja az MI által generált modellképek használatát. A kritikákat követően a vállalat tisztázta, hogy nem fogja csökkenteni a modellekkel való élő fotózásokat.


A generatív mesterséges intelligencia nagy sebességgel és alacsony költséggel képes fotórealisztikus képeket készíteni egyszerű szöveges utasításokra. Emiatt számos iparág és cég megragadta a lehetőséget, hogy kielégítse az olyan tartalmak iránti igényeket, mint például a marketinganyagok. A divat- és szépségápolási márkák által történő alkalmazása azonban ellenérzéseket váltott ki, mivel aggályok merültek fel, hogy a fokozott alkalmazása csökkentheti a munkalehetőségeket. Egyesek attól tartanak, hogy kevesebb munkát adhat a fotózásokon dolgozó produkciós személyzetnek, köztük a fotósoknak, stylistoknak, sminkeseknek és világosító asszisztenseknek.

A H&M a svéd Uncut technológiai céggel dolgozik együtt a modellek mesterséges intelligenciával történő hasonmásainak kifejlesztésén. Az Uncut a honlapján azt írja, hogy „segít a nagy márkáknak búcsút inteni az elavult gyártási módszereknek”, és „egyszerűbbé, okosabbá és megfizethetőbbé” teszi a tartalomkészítést. Az egyes modellek számára pedig az úgynevezett „MI-ikertestvér” lehetővé teheti, hogy több munkát vállaljanak, és elkerüljék az utazásokat. "Olyan, mint én, csak jet-lag nélkül” - mondta Mathilda Gvarliani modell.

Fleming szerint azonban a modelleket még mindig „olyan tisztességtelen szerződések aláírására kényszerítik, amelyek megtagadják tőlük a tulajdonhoz és a méltányos díjazáshoz való jogukat. Ez visszataszító jogsértés, mert mindannyiunk képmása hihetetlenül személyes mindannyiunk számára” - tette hozzá. Morgan Riddle influencer „szégyenletesnek” nevezte a H&M lépését az Instagram-sztorijában közzétett bejegyzésében. "Annyi az összes többi munkának a forgatási szetteken” - posztolta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    "Hát akkor ez kb meg is valósult."

    Nem teljesen, meg egyelore elnek a valodi modellek is. Legalabbis addig amig csondben vannak es nincsennek utjaban a reklamcegnek.

    A digitalis a modelleknek meg van egy hatalmas elonyuk, hogy nem oregszenek. Tehat akarmeddig dolgozhatnak es ha gyakoriva valnak, akkor az emberek konnyebben fogjak elfogadni a teljes mertekben generalt modelleket is. Ezzel a technologiaval kivalthatova valnanak meg a filmszineszek, a bemondok, de akar a politikusok is. Pl. egy virtualis vezeto a vilag vegeeig vezethet egy orszagot is. Jo pelda erre a Nagy Testver, aki vagy mar reg meghalt vagy soha nem is letezett, de ennek ellenere o a vezer mar emberemlekezet elott ota az 1984 cimu muben. A vilag nagytokeseinek ez egy tokeletes megoldas lenne a valtozo politikai ter stabilizalasara. A modellek csak egyfajta gyakorlas, mivel oket a legkonnyebb megvenni. (altalanossagban meg a szineszeknel is gyengebb tulelesi osztonuk miatt)
  • NEXUS6 #1
    Az 1981-es Szupermodell c. film összefoglalója:
    "Larry Roberts, a jól menő Los Angeles-i plasztikai sebész legutóbbi négy páciense közül három gyilkosság áldozata lesz. A férfi nyomozni kezd az ügyben, felveszi a kapcsolatot a negyedik modellel. Egy estélyen megtudják, hogy a nagyhatalmú reklámfőnök barátnője vezeti a kutatóintézetet, amellyel a lányok kapcsolatba kerültek. Itt csak addig van szükség a modellre, amíg a számítógép letapogatja a körvonalait, a többi már az elektronikus rendszer dolga. Az így előállított művi reklámok hipnotikus hatásúak, politikai célra is felhasználhatók. Roberts és Cindy betör a kutatóintézetbe."

    Hát akkor ez kb meg is valósult.