Berta Sándor
Rendszeres szoftverfrissítések kellenének az okosautóknál
A gépkocsik elavult programokkal ugyanannyira sebezhetők, mint a nem aktualizált számítógépek vagy más készülékek.
A Michigani Állami Egyetem kutatói által készített elemzésszerint ha egy jármű WLAN-hálózaton keresztül kapcsolódik más rendszerekhez, akkor bűnözők könnyedén manipulálhatnak bizonyos korszerű funkciókat, például az automatikus fékrendszereket, amely potenciális fenyegetést jelent a sofőrök és az utasok életére. A szakember szerint a megoldást az jelentené, ha az autógyártók rendszeresen adnának ki szoftverfrissítéseket.
Thomas Holt, az egyetem büntetőjogi professzora kiemelte, hogy a gépkocsik kiberbiztonságáról még nem igazán tudnak sokat. Miután ez a technológia egyre gyorsabban terjed, fontos, hogy rámutassanak a kritikus dolgokra, mielőtt még túl késő lenne. Már az is kiskaput jelenthet és hozzáférést a személyes adatokhoz, ha valaki egy USB-porton keresztül összeköti az okostelefonját egy járművel. De itt nem csupán a magánélet védelméről van szó, hanem akár az egyes személyek életéről is. Az autógyártók felelőssége az, hogy az utóbbit jobban lehessen védeni.
A legnagyobb probléma azonban az, hogy jelenleg gyakorlatilag senki sem érzi magát felelősnek az önállóan közlekedő gépkocsik központi fedélzeti rendszereiért. Mind a gyártóknak, mind a többi szereplőnek vállalniuk kellene az őket terhelő részfelelősséget. A biztonsági rések befoltozáshoz és az aktív védelemhez rendszeres szoftverfrissítésekre lenne szükség. Az utóbbi folyamatban viszont a felhasználóknak is szerepet kell vállalniuk.
Holt attól tart, hogy miután hamarosan megjelennek az okosfunkciókkal kiegészített járművek, nem fog sok idő eltelni az első tragikus balesetekig és a piac szereplői túl későn eszmélnek majd. Éppen ezért kellene a lehető leggyorsabban olyan pontos szabályokat alkotni, amelyekkel jobban védhetők az utasok és az autók. Februárban egyébként pont az okozott problémát, hogy egy kínai gyártó autonóm gépkocsija Peking központjában menet közben indította el a frissítés letöltését. Forgalmi dugó lett a végeredmény.
A Michigani Állami Egyetem kutatói által készített elemzésszerint ha egy jármű WLAN-hálózaton keresztül kapcsolódik más rendszerekhez, akkor bűnözők könnyedén manipulálhatnak bizonyos korszerű funkciókat, például az automatikus fékrendszereket, amely potenciális fenyegetést jelent a sofőrök és az utasok életére. A szakember szerint a megoldást az jelentené, ha az autógyártók rendszeresen adnának ki szoftverfrissítéseket.
Thomas Holt, az egyetem büntetőjogi professzora kiemelte, hogy a gépkocsik kiberbiztonságáról még nem igazán tudnak sokat. Miután ez a technológia egyre gyorsabban terjed, fontos, hogy rámutassanak a kritikus dolgokra, mielőtt még túl késő lenne. Már az is kiskaput jelenthet és hozzáférést a személyes adatokhoz, ha valaki egy USB-porton keresztül összeköti az okostelefonját egy járművel. De itt nem csupán a magánélet védelméről van szó, hanem akár az egyes személyek életéről is. Az autógyártók felelőssége az, hogy az utóbbit jobban lehessen védeni.
A legnagyobb probléma azonban az, hogy jelenleg gyakorlatilag senki sem érzi magát felelősnek az önállóan közlekedő gépkocsik központi fedélzeti rendszereiért. Mind a gyártóknak, mind a többi szereplőnek vállalniuk kellene az őket terhelő részfelelősséget. A biztonsági rések befoltozáshoz és az aktív védelemhez rendszeres szoftverfrissítésekre lenne szükség. Az utóbbi folyamatban viszont a felhasználóknak is szerepet kell vállalniuk.
Holt attól tart, hogy miután hamarosan megjelennek az okosfunkciókkal kiegészített járművek, nem fog sok idő eltelni az első tragikus balesetekig és a piac szereplői túl későn eszmélnek majd. Éppen ezért kellene a lehető leggyorsabban olyan pontos szabályokat alkotni, amelyekkel jobban védhetők az utasok és az autók. Februárban egyébként pont az okozott problémát, hogy egy kínai gyártó autonóm gépkocsija Peking központjában menet közben indította el a frissítés letöltését. Forgalmi dugó lett a végeredmény.