Berta Sándor
Robotautók - szigorúbb szabályokra van szükség
A felvetést amerikai közlekedésbiztonsági szakemberek fogalmazták meg.
Az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelete (NTSB) nyilvánosságra hozta azt a 400 oldalas dokumentumát, amely gyakorlatilag megerősítette az Uber tavalyi balesetével kapcsolatos előzetes jelentését. 2018 márciusában az Uber egyik önállóan közlekedő járműve egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki egy biciklit tolt át szabálytalanul az úttesten. A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető nem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. A tavaly májusi előzetes jelentésből kiderült, hogy a gépkocsi ugyan már hat másodperccel az ütközés előtt érzékelte a gyalogost, de nem tudta megfelelően azonosítani és a beépített vészfékezés is ki volt kapcsolva.
Most az NTSB kiadta az állásfoglalását is. A felügyelet ugyan csak ajánlásokat fogalmazhat meg, de a szavára adnak és ezt támasztja alá, hogy az amerikai járműbiztonsági hivatal (NHTSA) már jelezte is, hogy megvizsgálja a tett javaslatokat. A szakemberek elsősorban szigorúbb szabályokat sürgettek a közutakon végrehajtott robotautótesztek esetében. Fontos lenne például, hogy az eddig önkéntesen benyújtható biztonsági jelentéseket a jövőben kötelező legyen leadni.
Az Ubert elmarasztalták azért, mert a használt Volvo gépkocsi átépítésekor kikapcsolták az automatikus fékezési funkciót. A jármű szenzorai ugyan 5,6 másodperccel az ütközés előtt érzékelték az úttesten áthaladó személyt, de a közösségi utazásmegosztó szoftvere sem gyalogosként nem tudta azonosítani, sem a várható útvonalát nem tudta előrejelezni. Szintén bírálták azt is, hogy a társaság nem ellenőrizte eléggé a vezető viselkedését.
Robert L. Sumwalt, az NTSB első embere hangsúlyozta, hogy a biztonság meghatározó az autonóm autók elfogadása szempontjából. Bármely cég gépkocsija szenved balesetet, az befolyásolja a közvélemény bizalmát. Az NTSB felszólította Arizona államot, hogy a tesztengedélyek kiadásával összefüggő szabályokat szigorítsa meg - kiemelt tekintettel a biztonságra. Továbbá a fejlesztőket kötelezzék a koncepcióik bemutatására, például azzal kapcsolatban, hogy miként akarják fenntartani a sofőrök figyelmét.
A felügyelet az Ubertől a már elindított biztonsági változtatások végigvitelét várta el, míg az NHTSA-nak azt javasolta, hogy a gyártóktól minden esetben követeljen biztonsági becsléseket, amelyeket rendszeresen vizsgáljanak felül és értékeljenek ki, s egyúttal ellenőrizzék a tesztvezetőket is. Érdekesség, hogy Jennifer Homendy, az NTSB tagja az NHTSA-t támadta mondván: a hivatal eddig túl laza előírásokat alkalmazott és a technológiai fejlődést az emberi élet védelme elé helyezte.
Az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelete (NTSB) nyilvánosságra hozta azt a 400 oldalas dokumentumát, amely gyakorlatilag megerősítette az Uber tavalyi balesetével kapcsolatos előzetes jelentését. 2018 márciusában az Uber egyik önállóan közlekedő járműve egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki egy biciklit tolt át szabálytalanul az úttesten. A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető nem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. A tavaly májusi előzetes jelentésből kiderült, hogy a gépkocsi ugyan már hat másodperccel az ütközés előtt érzékelte a gyalogost, de nem tudta megfelelően azonosítani és a beépített vészfékezés is ki volt kapcsolva.
Most az NTSB kiadta az állásfoglalását is. A felügyelet ugyan csak ajánlásokat fogalmazhat meg, de a szavára adnak és ezt támasztja alá, hogy az amerikai járműbiztonsági hivatal (NHTSA) már jelezte is, hogy megvizsgálja a tett javaslatokat. A szakemberek elsősorban szigorúbb szabályokat sürgettek a közutakon végrehajtott robotautótesztek esetében. Fontos lenne például, hogy az eddig önkéntesen benyújtható biztonsági jelentéseket a jövőben kötelező legyen leadni.
Az Ubert elmarasztalták azért, mert a használt Volvo gépkocsi átépítésekor kikapcsolták az automatikus fékezési funkciót. A jármű szenzorai ugyan 5,6 másodperccel az ütközés előtt érzékelték az úttesten áthaladó személyt, de a közösségi utazásmegosztó szoftvere sem gyalogosként nem tudta azonosítani, sem a várható útvonalát nem tudta előrejelezni. Szintén bírálták azt is, hogy a társaság nem ellenőrizte eléggé a vezető viselkedését.
Robert L. Sumwalt, az NTSB első embere hangsúlyozta, hogy a biztonság meghatározó az autonóm autók elfogadása szempontjából. Bármely cég gépkocsija szenved balesetet, az befolyásolja a közvélemény bizalmát. Az NTSB felszólította Arizona államot, hogy a tesztengedélyek kiadásával összefüggő szabályokat szigorítsa meg - kiemelt tekintettel a biztonságra. Továbbá a fejlesztőket kötelezzék a koncepcióik bemutatására, például azzal kapcsolatban, hogy miként akarják fenntartani a sofőrök figyelmét.
A felügyelet az Ubertől a már elindított biztonsági változtatások végigvitelét várta el, míg az NHTSA-nak azt javasolta, hogy a gyártóktól minden esetben követeljen biztonsági becsléseket, amelyeket rendszeresen vizsgáljanak felül és értékeljenek ki, s egyúttal ellenőrizzék a tesztvezetőket is. Érdekesség, hogy Jennifer Homendy, az NTSB tagja az NHTSA-t támadta mondván: a hivatal eddig túl laza előírásokat alkalmazott és a technológiai fejlődést az emberi élet védelme elé helyezte.