Berta Sándor
Időjárás állomások lehetnek a gépkocsik
Az autókban lévő szenzorok adatai nem csupán a biztonságot növelhetik, hanem hozzájárulhatnak a megbízhatóbb időjárás-előrejelzések készítéséhez is.
A mobileView projekt keretében szakemberek szeretnék a közúti járművek érzékelői által gyűjtött információkat összesíteni és kielemezni, hogy azok segítségével ki lehessen mutatni a hirtelen időjárás-változásokat. A hosszú távú cél a rendkívül pontos helyi időjárás-előrejelzések készítése, különösen akkor, ha erős esőzések várhatók egy területen. A jelentésekből a vízgazdálkodás, a tűzoltóság és a katasztrófavédelem mellett természetesen a sofőrök is profitálhatnak majd.
A programban az aacheni Rajnai-Vesztfáliai Műszaki Egyetemen (RWTH), a német Autó és Közlekedési Mérnöktársaság (IAV), valamint az egyik legnagyobb német vízgazdálkodási cégnek számító EGLV munkatársai vesznek részt. Matthias Pätsch, az IAV vízgazdálkodásért felelős vezetője közölte, hogy jelenleg az EGLV száz gépkocsija rója az utakat azért, hogy a gyűjtött szenzoradatokat mobilkapcsolatokon keresztül továbbítsák egy dolgok internete platformnak. A megszerzett információkat ötvözik a helyi időjárás állomások és az esőradarok adataival, majd ezekből az IAV által kifejlesztett algoritmusok szinte valós időben időjárás-előrejelzéseket készítenek. Természetesen figyelembe kell venni, hogy egyrészt a szállított információk minősége eltérő, másrészt a mérési értékek sem pontosak. De ha azokat ötvözik a meteorológusok adataival, akkor akár az utcákra lebontott előrejelzések is létrehozhatók.
Pätsch rámutatott, hogy arra is figyelni kell, hogy nem mindegy, hogy egy bizonyos mennyiségű csapadék milyen területen esik le: egy szűk kis utcában vagy egy forgalmas, többsávos úton. Ezért fontos, hogy az elemzés során a földrajzi információkat is figyelembe vegyék. Az alkalmazott mesterséges intelligenciának köszönhetően az algoritmusaik folyamatosan tanulnak. A projektet a német szövetségi közlekedési minisztérium támogatja és 2020 szeptemberig tart. A kutatás eredményei elérhetők lesznek egy nyílt hozzáférésű honlapon.
A szenzoradatok időjárás előrejelzések készítésére való felhasználása egyébként már 2017-ben felmerült a Volkswagen és a Tennet nevű áramhálózat-üzemeltető vállalat együttműködése során. A cél ott is az akár utcára lebontott időjárás-előrejelzések kidolgozása volt.
A mobileView projekt keretében szakemberek szeretnék a közúti járművek érzékelői által gyűjtött információkat összesíteni és kielemezni, hogy azok segítségével ki lehessen mutatni a hirtelen időjárás-változásokat. A hosszú távú cél a rendkívül pontos helyi időjárás-előrejelzések készítése, különösen akkor, ha erős esőzések várhatók egy területen. A jelentésekből a vízgazdálkodás, a tűzoltóság és a katasztrófavédelem mellett természetesen a sofőrök is profitálhatnak majd.
A programban az aacheni Rajnai-Vesztfáliai Műszaki Egyetemen (RWTH), a német Autó és Közlekedési Mérnöktársaság (IAV), valamint az egyik legnagyobb német vízgazdálkodási cégnek számító EGLV munkatársai vesznek részt. Matthias Pätsch, az IAV vízgazdálkodásért felelős vezetője közölte, hogy jelenleg az EGLV száz gépkocsija rója az utakat azért, hogy a gyűjtött szenzoradatokat mobilkapcsolatokon keresztül továbbítsák egy dolgok internete platformnak. A megszerzett információkat ötvözik a helyi időjárás állomások és az esőradarok adataival, majd ezekből az IAV által kifejlesztett algoritmusok szinte valós időben időjárás-előrejelzéseket készítenek. Természetesen figyelembe kell venni, hogy egyrészt a szállított információk minősége eltérő, másrészt a mérési értékek sem pontosak. De ha azokat ötvözik a meteorológusok adataival, akkor akár az utcákra lebontott előrejelzések is létrehozhatók.
Pätsch rámutatott, hogy arra is figyelni kell, hogy nem mindegy, hogy egy bizonyos mennyiségű csapadék milyen területen esik le: egy szűk kis utcában vagy egy forgalmas, többsávos úton. Ezért fontos, hogy az elemzés során a földrajzi információkat is figyelembe vegyék. Az alkalmazott mesterséges intelligenciának köszönhetően az algoritmusaik folyamatosan tanulnak. A projektet a német szövetségi közlekedési minisztérium támogatja és 2020 szeptemberig tart. A kutatás eredményei elérhetők lesznek egy nyílt hozzáférésű honlapon.
A szenzoradatok időjárás előrejelzések készítésére való felhasználása egyébként már 2017-ben felmerült a Volkswagen és a Tennet nevű áramhálózat-üzemeltető vállalat együttműködése során. A cél ott is az akár utcára lebontott időjárás-előrejelzések kidolgozása volt.