Berta Sándor
Emberi gondolkodással vérteznék fel a robottaxikat
Egy startup olyan mesterséges intelligenciával egészítené ki a gépkocsikat, amelynek segítségével azok az összetett helyzeteket is képesek megoldani.
A Motor AI nevű vállalkozást 2017-ben alapította Roy Uhlmann és Adam Bahlke. Uhlmann úgy gondolja, hogy a kognitív idegtudomány bevonásával az autók ugyanúgy reprodukálható valós idejű döntéseket tudnának hozni, mint az emberi agy. A Motor AI algoritmusai ezért külön felkészítés nélkül is kiválóan működnének, ami azt jelenti, hogy feleslegessé válnának a tesztutak és akár a bonyolult szituációk is megoldhatók lennének.
A szakember úgy véli, hogy az autonóm vezetés során olyan gondolkodási folyamatokra van szükség, amelyek leképezik a közlekedés alaprendszerét. Uhlmann hozzátette, hogy a Waymo, az Aurora és az Argo járművei nagyon sokat tudnak. A Waymo gépkocsijai 2009 óta több mint 16 millió kilométert tettek meg valódi utakon és további 11 milliárd kilométert szimulátorokban. Az Alphabet leányvállalatának robottaxijai csak ezután hajthattak ki Phoenixben az utcákra. Ugyanakkor ezek az autók mégis kis dolgokon buknak el, például, ha balra kell kanyarodniuk egy nagy forgalmú, több sávos úton.
A menedzser szerint a Google és a többi amerikai cég autonóm közlekedési technológiáját Európában a hatóságok nem fogják elfogadni és többek között ez lehet az esélye a saját vállalatának is, amely az ISO szabványon alapuló megoldásokat fejleszt. Az utóbbiak lényege, hogy az érveik és a döntéseik teljes mértékben érthetők és reprodukálhatók. A Motor AI kamerákra, radarokra és LiDAR-szenzorokra épít, Uhlmann szerint különösen az utóbbiak nélkülözhetetlenek, mert kiválóan meghatározzák egy objektum mélységét. A szakember a kamerákat viszont túlzottan pontatlannak tartja, miközben az egyes helyzetekben három képpont akár életről és halálról is dönthet. Ennyi pixel segít ugyanis annak a felismerésében, hogy egy távoli autó áll vagy gurul.
A Motor AI nevű vállalkozást 2017-ben alapította Roy Uhlmann és Adam Bahlke. Uhlmann úgy gondolja, hogy a kognitív idegtudomány bevonásával az autók ugyanúgy reprodukálható valós idejű döntéseket tudnának hozni, mint az emberi agy. A Motor AI algoritmusai ezért külön felkészítés nélkül is kiválóan működnének, ami azt jelenti, hogy feleslegessé válnának a tesztutak és akár a bonyolult szituációk is megoldhatók lennének.
A szakember úgy véli, hogy az autonóm vezetés során olyan gondolkodási folyamatokra van szükség, amelyek leképezik a közlekedés alaprendszerét. Uhlmann hozzátette, hogy a Waymo, az Aurora és az Argo járművei nagyon sokat tudnak. A Waymo gépkocsijai 2009 óta több mint 16 millió kilométert tettek meg valódi utakon és további 11 milliárd kilométert szimulátorokban. Az Alphabet leányvállalatának robottaxijai csak ezután hajthattak ki Phoenixben az utcákra. Ugyanakkor ezek az autók mégis kis dolgokon buknak el, például, ha balra kell kanyarodniuk egy nagy forgalmú, több sávos úton.
A menedzser szerint a Google és a többi amerikai cég autonóm közlekedési technológiáját Európában a hatóságok nem fogják elfogadni és többek között ez lehet az esélye a saját vállalatának is, amely az ISO szabványon alapuló megoldásokat fejleszt. Az utóbbiak lényege, hogy az érveik és a döntéseik teljes mértékben érthetők és reprodukálhatók. A Motor AI kamerákra, radarokra és LiDAR-szenzorokra épít, Uhlmann szerint különösen az utóbbiak nélkülözhetetlenek, mert kiválóan meghatározzák egy objektum mélységét. A szakember a kamerákat viszont túlzottan pontatlannak tartja, miközben az egyes helyzetekben három képpont akár életről és halálról is dönthet. Ennyi pixel segít ugyanis annak a felismerésében, hogy egy távoli autó áll vagy gurul.