Berta Sándor

Alapvetően meg kell változtatni az autóipar üzleti modelljét

Sebastian Thrun korábban részt vett a Stanford Egyetem Mesterséges Intelligencia Laboratóriumának létrehozásában, majd a Google robot gépkocsijának a kifejlesztésében. Úgy véli, a legolcsóbb közlekedési megoldást a robottaxik jelenthetik.

"Az autonóm gépkocsik hosszú távon igazán csak szállítójárművekként és robottaxikként lesznek észszerűek. Az Amerikai Egyesült Államokban minden polgár átlagosan évente 10 000 dollárt ad ki közlekedésre. Ebből az összegből a legnagyobb részt a saját autó fenntartása és az üzemanyag-költségek teszik ki. Úgy véljük, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik ezt az összeget évi 6000 dollárra tudják majd csökkenteni. A fiatalok és a keveset keresők számára az olyan metropoliszokban, mint Hongkong vagy New York a saját jármű szóba sem kerülhet, viszont a robottaxik új lehetőségeket nyithatnak a kerékpár és a tömegközlekedés mellett. Ugyanez igaz azokra is, akik túl betegek, öregek vagy fiatalok ahhoz, hogy saját autójuk legyen." fejtette ki Sebastian Thrun.

"Az olyan metropoliszokban, mint Tokió, Szöul vagy Párizs nagyon nagy kiadásokkal jár egy saját gépkocsi fenntartása, ráadásul ott vannak az olyan tényezők is, mint a városi dugók, a parkolási tilalmak, s a buszok és kerékpárosok számára kialakított különleges forgalmi sávok. Ugyanakkor a robottaxikra való átváltásokhoz az is kell, hogy a kínált ajánlatok elég jók legyenek és az embereknek ne kelljen lemondaniuk a kényelemről. Ezt a célt egyébként az ipar gyorsan teljesíteni tudja majd. Amennyiben elegendő robottaxi lesz, akkor gyakorlatilag nem lesz szükség a saját jármű fenntartására, hiszen mindenki olyan közlekedési ajánlatokat fog találni magának, amelyek ugyanolyan gyors vagy akár gyorsabb eljutást biztosítanak majd, mint a saját autó, de olcsóbban és biztonságosabban."


Az elismert szakember hozzátette, hogy a tömegközlekedés és a vasút nem felel meg minden közlekedési igénynek. Amennyiben ez nem így lenne, akkor nem lenne annyi embernek saját járműve, annak ellenére, hogy annak fenntartása egyre drágább és körülményesebb. A vasút ötlete a 19. századból származik. A közlekedési eszköznek ugyan még napjainkban is van létjogosultsága, de a mai korszerű világ számára nem alakítható át elég rugalmasan. A vonatok, a metrók és a buszok csak a közlekedési igények egy kis arányát tudják kielégíteni. Aki egy megállótól távol lakik, az nehéz helyzetben van. S akkor ott vannak még a rendkívül magas üzemeltetési költségek és károsanyag-kibocsátási értékek, valamint az a hatalmas mennyiségű acél és beton, amely a hálózatok kialakításához kell. Végül rájövünk, hogy egyszerűbb és olcsóbb az autókat autonómmá tenni, mint mindenhol új vágányokat építeni.

Thrun rámutatott, hogy a robottaxik tanulóképes algoritmusokkal vannak felszerelve és elképesztő mennyiségű adathoz férhetnek hozzá, ezáltal meg tudnak felelni az egyéni igényeknek. Vannak olyan tanulmányok, amelyek alapján Münchenben vagy Berlinben néhány tízezer robottaxi több százezer személygépkocsit tehetne feleslegessé. Amennyiben ez beigazolódik, akkor csökken a forgalom, azáltal pedig az utak terhelése.

Napjainkban egy jármű átlagosan naponta 23 órán át parkol és mindössze 1,4 embert szállít. Az erőforrások szűkössége és a klímaváltozás miatt egyre fontosabbá válik az autók megfelelő mértékű kihasználása. A gépkocsiknak naponta akár 20 órát is működniük kellene és minden úton átlagosan 3-4 személyt szállítaniuk. Amennyiben ez megvalósul, akkor a járművek szén-dioxid-kibocsátása sokkal jobb lesz, mint a buszoké vagy a vonatoké.

A szakértő kiemelte, hogy a változásoknak természetesen lesznek vesztesei is. Elsősorban az autóiparnak kell megváltoztatnia az üzleti modelljét, teljes mobilitást kell kínálnia. Az emberek a jövőben azért fognak fizetni, hogy gyorsan, biztonságosan és környezetbarát módon jussanak el A pontból B pontba. Az egyre kevésbé lesz fontos, hogy ezt milyen közlekedési eszközzel teszik meg, miként az is, hogy milyen márkájú gépkocsival.

"A mesterséges intelligencia a kulcs az egész kérdésben. Anélkül nem valósulhat meg a folyamat. A földrajzi adatok hatalmas mennyiségét csak egy tanulóképes algoritmussal lehet majd kiértékelni. A lényeg a mintafelismerés és a kívánságok, valamint szükségszerűségek közötti egyensúlyozás lesz. Ezt pedig tudja a mesterséges intelligencia, sőt, ez a legnagyobb erőssége. Szükség lesz ugyanakkor az adatokat generáló, rögzítő, elemző és szortírozó emberekre is."

"Az olyan cégek, mint az Uber, a Didi és a Lyft már most is hatalmas mennyiségű adatokat gyűjtenek és azok segítségével képezik gépi tanulási-rendszereiket. A Waymo robotjárművei több mint tízmillió kilométert tettek meg szinte baleset nélkül, de ott van még a Cruise és a Tesla is. Nem az a lényeg, hogy melyikük épít jobb autót jobb szenzorokkal, fékekkel és kamerákkal, hanem hogy milyen algoritmusokat használnak. A Waymo egyszerűen rendkívül sok tesztkilométert tesz meg, míg a Teslánál az ügyfelek szállítják az adatokat, s az információkat folyamatosan feldolgozzák és integrálják a fejlesztési folyamatba" - hangsúlyozta Sebastian Thrun.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mrzed001 #88
    Én kérek elnézést, hogy egy kicsit politikai irányba mentünk el.
    Egy gondolat, és le is zárnám részemről:
    komcsik (mármint az eredeti Kádári) egy igen fura öszvér volt. Szélsőbalosan, liberálisan egyenlőséghívő (ami rossz) és szociálisan érzékeny (ami jó) , ugyanakkor szélsőjobbosan konzervatív pl közbiztonság (ami jó) és szólásszabadság (ami rossz) témakörében.
    A mai liberálisokból (és úgymond komcsikból) teljesen kipusztult minden konzervativizmus, és minden ami jó.

    De térjünk inkább vissza a közlekedés témakörére :)
  • M2 #87
    Volt szerencsém mindkét bandához és tényleg pont így igaz: csak azzal az üggyel foglalkoztak, amiből szép százalékokat lehetett lenyúlni. Ez általában úgy ment, hogy 90% a szervezetnek (MSZP, SZDSZ hierarchia), maradék 10% a kivitelezőnek. De a mohóbbak a végén a kivitelezőt inkább ki se fizették, inkább a 10%-ot is megtartották maguknak.
  • ostoros #86
    A komcsik és a liberósok egy banda... mszp mit csinált? Kormányozni? Minek, majd azt tesszük amit a kisebbségi partner mond, jó lesz az. Túl lusták voltak kormányozni, (mivel lefoglalta őket a lopás) és a liberósoknak szabad kezet adtak.

    A vasúthálózatban részben van igazad, mert a komcsik is nagyon sokat bezártak és a liberók folytatták.
  • mrzed001 #85
    "Nem előzhetsz jobbról körforgalomban... Miért? Mert bár balra haladsz épp és a kikanyarodást kell jelezned -pont ahogy én tettem- ott nem előzöl csak mert te hamarabb ki akarsz menni és mert később értél be a körforgalomba!"
    Nem tudok elképzelni olyan scenariot, ahol TE SZABÁLYOS LETTÉL VOLNA !!!
    Az ilyen kijelentem hogy nem lehet előzni ... mert csak ... ezt úgy hívják DOGMA. Magyarázat nélkül el kellene hinni, csak mert te azt mondod (és ugyebár nem a pápa vagy ... szóval NEM !).
    Ellenben én idéztem a KRESZ ide vonatkozó szabályait, és szakértői véleményt.
    Szóval barátocskám, én ilyen esetben elbaszlak, rendőrt hívok, lefoglak vagy leütlek ha kell hogy ne hagyd el a baleset helyszínét, majd olyan kártérítési pert akasztok a nyakadba, hogy namég.
    És egyszerű, nyert ügyem van. Mert hülye vagy, nem ismered a legelemibb szabályokat sem amik rád vonatkoznak.
    Arrogáns és ostoba ... a kedvenc keverékem :D


    " ha balra akarsz menni akkor nagyon éles szögben kell kanyarodni, míg aki nekem szemből érkezik az egy laza mozdulattal jobbra húzva beveszi a kanyart."
    Lefordítom:
    - nem tartottad be a körforgalomban a jobbra tartási kötelességed
    - nem jelezted kanyarodási szándékod.
    Mondom, még egy laza szabálysértési eljárást is kapnál a rendőrtől, hivatalból feljelent.
    Amúgy akár a jogsid is bánhatja.
    Tényleg, ezt nem tudtad? Kerékpárosként ha olyan durva balesetet okozol, akkor bevonják az autós/motoros jogsidat is.


    "és a belső szolgál a balra kanyarodáshoz akkor nem a külső bal szélére fogsz kihúzódni! Nem öngyilkos akarsz lenni hanem kanyarodni szeretnél! És igen... jobbára hogy az életem mentsem egy egy ilyenben max csak középre húzódok, had anyázzon mögöttem az autós de legalább nem fog beelőzni és elsodorni vagy rászorítani a jobbról érkezőre!"
    Nem. A KRESZ (és a józan ész) is azt mondja, hogy a BELSŐ BAL SZÉLÉRE, A FELEZŐ VONALHOZ KELL HÚZÓDNOD !
    Ha tetszik, ha nem.
    Illetve van alternatíva (lakott területen kívül KÖTELEZŐ !!!), a leszállsz és keresztbe áttolod, ha tetszik.
    Illetve ha nem tetszik, akkor lehet szépen lerakni a kerékpárt és gyalogosan közlekedni, mert nem vagy kerékpáros közlekedésre alkalmas ...


    " Ha leszorítasz valakit akkor ne emberkedj mert a másik lehet erősebb!"
    Na ez a másik. A canganácik kitalálták ugye ezt a "tarts 1,5 méter távot" marhaságot.
    EZ SEHOL SEM SZEREPEL A KRESZBEN !!!!
    Annyi szerepel, hogy kellő oldaltáv tartásával kell előzni. Ez magyarán 20+ centi !
    Ha te ekkor éppen úgy döntesz, hogy van előtted egy pocsolya és hátranézés nélkül becsalinkázol a téged előző oldalába, akkor bizony igen jogosan fog elsodorni.
    És te szabálytalan sávváltás hajtottál végre, és te leszel a hibás. Ennyi, a többi ismét rizsa.
    Ha tanulni is szeretnél, tessék az előzés a KRESZ-ből: https://www.kresz.info/elozes.php
    És a kerékpárokra vonatkozó spéci szabályok: https://www.kresz.info/kerekparok_es_segedmotoros_kerekparok.php
    És mint láthatod, SEHOL SINCS 1,5 MÉTER !
    Az ugyanis egy liberális médiahecc volt, médiakampány és médiacumi, amit szépen be is copott a laikus buta kerékpáros közösség.
    És hogy miért ordított rá a szakma? Na ezért: https://www.vezess.hu/magazin/2018/09/05/masfel-meter-oldaltavolsag-a-biciklistol-ugyan-mar/
    Mellette pedig ugye volt az a módosítás, hogy kerékpár csak jobbra kell tartson (sáv felétől minden jobbra), és már nem a sáv szélén szerepel (ami a sáv jobb széle), így a kerékpáros már a sáv közepéig belenghet.
    Ezért is ordított a szakma, pláne ahogy tálalta a liberós média (kerékpáros, tiéd a TELJES SÁV ... hát lóf.szt !).
    Így aztán szerencsére legalább a 1,5 méter nem került bele, mert egy a sáv feléig kilengő kerékpáros melletti 1,5 méter bizony belenyúlik a szembesávba ... azaz NEM LEHET MEGELŐZNI FŐÚTON !
    Ez ugye szimplán faszság lenne ....


    "Azt kiengednéd a forgalomba?"
    Arról felvétel, és majd a jard szépen elszámoltatja tettéért. MERT SZABÁLYELLENES.
    A gáz nem ez. A gáz az, hogy te a SZABÁLYT AKAROK MÓDOSÍTANI saját kényed kedved szerint.
    És ez sokkal nagyobb gáz.


    "és had ne kelljen már az életem féltenem a belső sávban balra kanyarodásnál,"
    Had ne a kurva önző kerékpáros mögött kelljen már állnia egy fél városnak a balra kanyarodására várva, csak mert túl hülye leszállni a cangáról és ÁTTOLNI a kereszteződésben.
    Ez amúgy a KRESZ szerint BÜNTETENDŐ, a forgalom szándékos feltartása !


    "A kezét kéne levágni annak a baromnak aki kanyarodás KÖZBEN "
    Egyet is értek.
    De annak a kerékpárosnak is, aki egyáltalán nem jelzi sehogy sem kanyarodási szándékát.
    Mert azért arányok szerint 1 ilyen autósra jut 1000 ilyen kerékpáros.
  • Szefmester #84
    Nem bazdmeg. Nem előzhetsz jobbról körforgalomban... Miért? Mert bár balra haladsz épp és a kikanyarodást kell jelezned -pont ahogy én tettem- ott nem előzöl csak mert te hamarabb ki akarsz menni és mert később értél be a körforgalomba! Hogy is kerültem én oda? Hmm.. egy olyan elbaszott körforgalomról beszélünk jelen esetben ami inkább csak egy felfestett pötty a régi kereszteződésben, és ha balra akarsz menni akkor nagyon éles szögben kell kanyarodni, míg aki nekem szemből érkezik az egy laza mozdulattal jobbra húzva beveszi a kanyart... jó mi? Fura hogy más körforgalmakban normálisan lehet közlekedni mert van mérete és íve és nem látod azt hogy még az autók sem tudják bevenni az ívet... na és akkor a buszokról nem beszéltünk amik ott járnak.. azok inkább leszarják (és az autósok kedvesen megvárják) mert képtelenek olyan kis ívben fordulni. :D Jó mi?

    Édes faszom te szövegértésben sérült fasz... ha van 2x2 sáv... és a belső szolgál a balra kanyarodáshoz akkor nem a külső bal szélére fogsz kihúzódni! Nem öngyilkos akarsz lenni hanem kanyarodni szeretnél! És igen... jobbára hogy az életem mentsem egy egy ilyenben max csak középre húzódok, had anyázzon mögöttem az autós de legalább nem fog beelőzni és elsodorni vagy rászorítani a jobbról érkezőre!

    Hidd el, szeretnék próbálkozni veled pubikám, mert baszhatnád a kamerád ha az nekem adna igazat mert leszorítasz és esés közben kapálózásra késztetsz! ;) Nem fogod fel tényleg mi? Ha leszorítasz valakit akkor ne emberkedj mert a másik lehet erősebb! Láttam már keménykedő kopasz fickót megverve a kocsija mellett mert a majdnem elütött gyalogostól aki be mert mutatni neki... Vicces sztori mert erre Mr Izomagy az egyirányúban tolt egy satuféket majd visszatolatott. Kiszállt és úgy hőbörgött hogy az utca túloldalán hallottuk haverékkal. Elég rendesen össze lett csomagolva a krapek... meglepetés ha az ellenfeled nem csak nagydarab szétsztreoidozott kopasz barom, hanem valódi mma-s... :)

    Az az autó egyébkén ami alkalmas lenne az indexelésre, a lámpái jól belőve az utat célozzák, a reflektort meg nem kapcsolja be az automatika ha bringást lát az szabályos igaz? És mi van a sofőrrel aki reflektorral megy mikor jönnek szembe, nem használja az indexet vagy későn (veszélyeztetve a forgalom rendjét), féktesztel, vagy csak direkt úgy gyorsulgat hogy ha mögötte a bringás akkor kormoljon az a szardarab alatta? Azt kiengednéd a forgalomba?

    De kedvesen elismerted végre hogy a bringa közlekedési eszköz hiszen kresz példákat is hoztál fel, végre elfogadtad hogy nem sporteszköz...

    Amúgy meg az összes autó teherszállító jármű mert van csomagtartója... Csak hogy hozzád hasonló szintű baromságot is írjak. :D

    A kreszt megalkották, innentől had ne a nagyobbik kocsi győz elven legyen már a közlekedés és had ne kelljen már az életem féltenem a belső sávban balra kanyarodásnál, csak mert pár fasz aki hírből sem ismeri a kreszt mert egyszer lefizette a vizsgabiztost nem tud vezetni!

    Igen, én magam is találkozok olyan bringásokkal akiket majdnem elcsapok -bringával- mert épp sehall se lát módon ő úgy dönt hogy kanyarodik. Igaz napi szinten látok olyan autósokat akik az index használatát, a zebránál a sebesség megválasztását, a gyalogosok elengedését, a sebességhatárokat úgymond "nem tisztelik" vagy inkább nem ismerik. A kezét kéne levágni annak a baromnak aki kanyarodás KÖZBEN rakja ki az indexet, csak mert minek ... én meg lelépek/kihajtok elé hiszen arra számítok nem fogjuk keresztezni egymás útját és hopp... már ülök is a motorházon és látom hogy idegesen jár a szája...
  • mrzed001 #83
    "A politikának azt kellene megoldania, hogy decentralizálja az országot legalább egy bizonyos fokig. Hogy a vidéki ember vidéken találjon munkát, ne kelljen neki BUDAPESTRE MENNI dolgozni."
    Az az igazság lehet szidni sok dolog miatt a komcsikat, de ezt (is) jól csinálták.
    Szét voltak szórva a nagy gyárak országszerte az ő idejükben (Debrecen, Ajka, Szerencs, Győr, Tiszaújváros, ... ).
    Az első volt a gengszterváltás után, hogy ezeket egytől egyig eladták külföldinek (ugyebár a liberálisok), aki meg csak piacot akart venni és szépen be is zárta mindet.
    Megyeszékhely 10 nagy gyárából 0 maradt (alsó hangon legalább -10.000 munkahely, és a kiszolgáló cégekkel együtt több, mint -15-20.000). És egyik se volt veszteséges, sőt !
    Szóval ha valakit akarsz szidni, akkor javaslom a liberósokat, mert ezért bizony ők a hibásak.

    "a vidéki vasúthálózatot meg felszámolták, így a munkás is kénytelen volt oda költözni"
    A vasúthálózat virágzott a komcsik alatt. Szintén utána a liberósok számolták fel. (korábban itt írta is valaki, hogy hány ezer km vasútvonalat)
    Sőt, a komcsi időben a MÁV működött. Ma épphogy vegetál.

    "vagy pedig úgy urbanizálódik, mint Nigéria, ahol a fővároson kívül gyakorlatilag csak falvak vannak."
    Ebben egy dolog miatt hibások, mégpedig hogy az ősi közút rendszert (minden út Budára vezet ... ez ugyebár tényleg így van) nem reformálták meg.
    Mentségükre legyen mondva, hogy közben azért a sugár irányú utakat is nekiálltak építeni ... csak hát jött a gengszterváltás és törölve is lett minden ilyen project (ismét egy liberális "fordulat").

    Nem voltam oda a komcsikért, de azért voltak érdemeik, sok mindent több (józan)ésszel csináltak, mint a mai "liberális" elit.

    Ma pedig ugyebár a ma problémáit kell megoldani. Nem lehet Mo vízfejűségét. Ezért kell a sok P+R (és nem csak BP, de pl megyeszékhelyeken is !!!), hogy ebből a sz-r helyzetből a lehető legtöbbet ki lehessen hozni.


    @Mutans Zombi:
    "Pl. hetente minimum 2x találkozom olyan autóssal, aki velem szembe jön az egyirányú utcában, és még van amelyik ledudál az útról (jogosítvány ide vagy oda)"
    Ezért mondom én (meg minden hozzáértő), hogy kocsikba kamera, aztán bizonyítékként el police-nek (kövi videóban is van róla szó)

    Ezt a videót mondjuk kötelezővé tenném lejátszásra minden 16 évet betöltött személynek:


    Nem rövid, de egy fél élet tanúsága van benne.

  • ostoros #82
    "De a politika sz-rik rá, nem oldja meg hogy be tudjon jutni, nem oldja meg hogy városhatárban P+R-be le tudja tenni a kocsit és metró/hév-el tovább tudjon menni."

    Nem azt kellene megoldani a politikának. A politikának azt kellene megoldania, hogy decentralizálja az országot legalább egy bizonyos fokig. Hogy a vidéki ember vidéken találjon munkát, ne kelljen neki BUDAPESTRE MENNI dolgozni.
    Budapest élhető város volt, amíg 1 milliónál kevesebben lakták. Aztán a jó öreg kommunisták minden ipart és munkahelyet Budapestre és környékére telepítettek, a vidéki vasúthálózatot meg felszámolták, így a munkás is kénytelen volt oda költözni. Eközben vidéken az ipart és mezőgazdaságot szétbaszták, a rendszerváltás után még jobban szétbaszták, az EU csatlakozás után pedig még jobban szétbaszták. Csoda hogy nem talál munkát magának vidéken?

    Erre jönnének sokan azzal, hogy az urbanizáció természetes folyamat. OK. De nem mindegy, hogy úgy urbanizálódik egy ország, mint mondjuk nagy Britannia, ahol a kis falvak városokká nőttek az idők során, és nem csak Londonból áll az ország, vagy pedig úgy urbanizálódik, mint Nigéria, ahol a fővároson kívül gyakorlatilag csak falvak vannak.
    Kurvára nem mindegy. Itt évtizedeken át a Nigériai modell ment. És ma sem nagyon van másként.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2019.10.17. 21:51:17
  • Mutans Zombi #81
    Ha már KRESZ:

    2. § Fogalmak

    II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak

    A KRESZ módosítás után, 2010 január 1-től:

    r/1

    Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű <b>jármű</b>, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.

    Viszont azzal maximálisan egyetértek, hogy a közúti kerékpározást azt minimum a segédmotoros-kerékpározáshoz szükséges KRESZ vizsgához kötném.

    Szerintem nem feltétlen csak a megfelelő képzés a feltétele a normális közlekedésnek, mint inkább az emberi hozzáállás, mentalitás. Pl. hetente minimum 2x találkozom olyan autóssal, aki velem szembe jön az egyirányú utcában, és még van amelyik ledudál az útról (jogosítvány ide vagy oda) :-o

    Bár titkon kíváncsi lennék, hogy az ötlet atyja (robottaxi), ha véletlen anyagilag jobb helyzetbe kerülne, akkor valamilyen státusz szimbólumot jelentő manuálisan vezethető gépjárművet vásárolna belőle vagy éves busz/robottaxi bérletet...
  • mrzed001 #80
    Igen mélyen eltévelyedtél barátom, mert vidéki vagyok, megyeszékhely.
    Sose volt kocsink, és mindent el tudtunk intézni gyalog+busz. Miért? MERT VOLT BUSZHÁLÓZAT, ami rendesen átjárta a várost.
    A kerékpárt kizárólag sportolási célzattal használtuk, kitekerni folyópartra, túra, hobbira (31km) amikor épp olyan idő volt és nem akartunk buszozni.
    Szóval köszönöm, nem kell elmesélned a vidéki élet szépségét. Megvolt, megéltem.
    És pont ezért, mivel mindkettőt behatóan ismerem tudom azt mondani, hogy a kerékpár SPORT és SZABADIDŐS ESZKÖZ . (PONT !!)
    És nem tömegközlekedési eszköz.

    "Mikor és hogy teszed ki a kezed úgy a kanyarodáshoz hogy az nem "dülöngélésnek" meg "átvágásnak" tűnik?"
    Ahogy a KRESZ leírja, kézjelzéssel adja többi közlekedő tudására, hogy kanyarodni készül. (PONT)
    Aki erre nem képes, az NEM ALKALMAS KERÉKPÁROZÁSRA. (PONT)


    "egy kétsávos úton ahol nincs kifejezett kerékpárút, vagy sáv... hogy akarsz balra fordulni? Behúzódsz a belső sáv jobb szélére és reménykedsz hogy egyik oldalról sem csattan a visszapillantó a könyöködön, vagy besorolsz középre, lévén kereszteződésben a retkes konzervtulajoknak is lassítani kell... "
    Bakker, legalább azt tudd már a KRESZ-ből, hogy kerékpárral a (belső) sáv BAL SZÉLÉRE, a felezővonalhoz KELL besorolnod balra kanyarodáskor ?!!!
    Nem a jobb ....
    Na erről beszéltem pajtikám, hogy a kerékpárosok NAGY RÉSZE a rá vonatkozó minimális ALAP KRESZ szabályokat sem ismeri.
    Tanulmányozd, biztos fogsz benne érdekes eddig számodra ismeretlen dolgokat találni: https://kresz-suli.hu/kresz-meg-az/kerekparos-kresz/kerekparos-kanyarodasi-szabalyok.html
    És akkor most beszéljünk ugye a bizalmi elvről ... ja, úgyse tudja mi az.


    " Mert ha meg leszáll a bringás és áttolja akkor neked meg az lenne a bajod."
    Semmi bajom nincs vele. 2x2 - 2x3 sávos úton én sem megyek be belső sávba cangával, hanem kereszteződésnél leszállok és áttolom (vagy egyenesen áttekerek és ott beállok keresztbe út jobb szélére pl lámpás helyen, lásd korábbi link).
    Megtehetném, DE NEM ! Mert él bennem eléggé az életösztön, hogy ne nyírassam ki magam.
    Igazi Darwin díjas idióták csinálják ezt (tudod, posztumusz ítélik oda azoknak, akik butaságukkal bebizonyították hogy túl hülyék az élethez és kinyírták/kinyíratták magukat).



    "De szerinted pl egy sávos körforgalomban jobbról szabad előzni?"
    Idéznék: "Bár útkereszteződésben tilos előzni, de körforgalmú úton, ha az előzés feltételei adottak végrehajtható előzés."
    Valamint a jobbról előzésről:
    "A KRESZ 34. § (4) bekezdés a) pontja szerint ugyanakkor csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a KRESZ-nek megfelelően helyezkedik el; vagyis behúzódott balra, a felezővonalhoz. "
    Azaz IGEN, SZABAD KERÉKPÁROST JOBBRÓL ELŐZNI !!!



    "voltam már motorháztetőn mert jobbra kanyarodás közben a mögöttem jövő autós szintén jobbra akart fordulni szűkebb ívben"
    Már megbocsáss, de hogy a f-szba voltál te BALRA egy autónak ?
    Csak nem SZABÁLYELLENESEN a körforgalom belső ívén voltál a külső helyett ?
    És onnan vágtál át jobbra (szabálytalan sávváltás), majd kezdted meg a körforgalom elhagyását (amúgy tuti 0 kézjelzés, ismét szabálytalan), és ekkor a melletted jobbra szabályosan (mert balra kanyar miatt felezőhöz behúzódott kerékpárost sávon belül jobbról igen, előzheti autó) elhaladó majd kanyarodó autó szabályosan elbaszott ?

    Én a helyébe rendőrt hívtam volna, és a kocsi újrafényezésétől kezdve mindent kifizettettem volna veled !

    Tényleg szánalmas, hogy a kerékpárosok mennyire NEM ISMERIK A KRESZT !!!


    Jómúltkorában belváros, egyirányú utcák, egy bömös megy előttem. Kerékpáros balról full oldalba kapta elejét, átgurult motorháztetőn.
    Szerencséjére nem sérült meg, felugrott üvöltözött, rendőrt hívott.
    Mi a bömös sofőrrel mosolyogva vártuk a jard kiérkezését.
    Amely első dolga volt felvenni a balesetben résztvevők (így a kerékpáros) adatait.
    És csak ezt követően közölte a kerékpárossal, hogy jobbkéz-szabály be nem tartása miatt szabálysértési eljárást indít vele szemben, és hogy a balesetben másik félnek keletkezett károkat köteles lesz megtéríteni (kerékpárra nincs kötelező felelősség biztosítás, nem fizetnek. Az önkénteset meg nem is ismerik !)
    A zsír új bömösben keletkezett ránézésre egy misi kár (lámpa, fényezés, szélvédő).
    A végére falfehér volt a cangás, hogy ezt ő mégis miből fizesse ki. És megérdemelte, ez az ostobaság ára.



    "Személyesen már nem egy magadfajta "az autó az isten" csotrogányát horpasztottam be mert mikor fellök akkor véletlen belerúgok"
    Velem aztán próbálkozhatnál pubikám. Kamera elöl, hátul, és mellettem a JOG és a KRESZ.
    A végén igen durva kártérítést lennél kénytelen fizetni .... miután az amúgy is kizárólag szakszervizbe hordott autóm javítását aranyáron kiszámlázták neked.
    A többi bunkó parasztságot amit írsz pedig inkább nem is kommentálnám.
  • Szefmester #79
    Képzeld.. nem falunak értettem ezt a vidékiát... Vannak városok vidéken, és képzeld vannak buszaink... a buszpályaudvaron konkrétan 10 kocsiállás van, és némelyik állásba több irányba is mennek járatok... A vasútállomáson 7 vágányról indulnak személyvonatok, és van még vagy három extra a teherszállításra... Az ország egy központi vasúti elágazása a miénk, az észak-déli és kelet-nyugati távolsági buszok is megállnak itt.
    Azon része a városnak ahol nem jár busz külvárosnak nevezik és már csak kis családi házak, meg tanya szerű putrik vannak... Ott vagy kocsid van, vagy bringád vagy lábad. De a belvárosban ha rossz a lábad a piacra eljutni kb 5 perc várakozás a pályaduvarról és a főbb iskolákból, mert olyan gyakran mennek arrafelé buszok...

    Csak tudod ITT vidékiában az emberek nem lusta nyomorultak (vagyis gyarapodnak, de még a többség tud bringázni), és nyeregbe pattannak. Látnál egy klasszikus hétvégi piacnapot. Több a bringa előtte mint autó a környéken. Pedig a központban van a piac.

    Voltam critical massen, voltunk csak helyiek pár százan. Nagyjából egy sarok távolságig csak bringást láttál az úton tömegben... Voltak dülöngélők, de ha szereted az általánosítást, akkor én simán tudnám sorolni azokat akiktől úgy kéne elvenni a jogsit és a kocsit a tulajjal együtt bezúzni hogy az előző bejegyzésem a fele lenne a felsorolásnak.

    Mondd csak, egy kétsávos úton ahol nincs kifejezett kerékpárút, vagy sáv... hogy akarsz balra fordulni? Behúzódsz a belső sáv jobb szélére és reménykedsz hogy egyik oldalról sem csattan a visszapillantó a könyöködön, vagy besorolsz középre, lévén kereszteződésben a retkes konzervtulajoknak is lassítani kell... Hm? Melyik a jó megoldás? Vagy egy olyan szakaszon ahol körforgalmasítva van egy tömb, és az egyik sáv balra kanyarodik, a másik sáv egyenesen vagy jobbra, és a kerékpárút az egyenesen haladás után leágazik? Mikor és hogy teszed ki a kezed úgy a kanyarodáshoz hogy az nem "dülöngélésnek" meg "átvágásnak" tűnik? Mert ha meg leszáll a bringás és áttolja akkor neked meg az lenne a bajod.

    De szerinted pl egy sávos körforgalomban jobbról szabad előzni? Mert tudtommal nem.. mégis voltam már motorháztetőn mert jobbra kanyarodás közben a mögöttem jövő autós szintén jobbra akart fordulni szűkebb ívben... Mert hát miért is ne... és csak addig volt nagy a pofája amíg fel nem hívtam a figyelmét a térfigyelő kamerákra és hogy hívjunk rendőrt... Fura igaz?

    Én meg ennyi forgalomra alkalmatlan autót nem láttam.. szerintem ha viharban felköpnék egy parkolóban csak olyan kocsit találnék el ami megbukna egy vizsgán... hiszen te mint konzervtulaj biztos tudod mik mennek a vizsgákon, milyen korrupt a rendszer.

    Faterom meg kétszer csapta el eddig autós... egyszer bringán, mert ő már kanyarodott, a mögötte jövő meg lassított, azt meg valaki úgy döntött kielőzi mert neki a 70es táblánál épp 90 felett kellett menni... Máskor meg egy zebrás központi és forgalmas kereszteződésben suli közelében a balról érkező belső sávban haladó autós csapta el.. tudod mivel védekezett? A szemébe sütött a nap és nem látta őket... de ha nem látsz nem mész annyival hogy ne tudj megállni a zebránál, és nem a zebra után egy méterrel kezdesz fékezni. De tudnék még regélni az esti közlekedésről a központban ahol a szarfaszú hülyegyerekek épp újraforgatják a halálos irambant és ott gyorsulgatnak. A stabil tempóban érkező autót a gyalogos akkor is elkerüli amikor az 50 helyett 150el megy... de azt nehezebb aki folyamatosan gyorsul és mikor szétnéztél még csak 70el ment mire odaért meg 150el...Vagy vegyünk városközi közlekedést ahol a vasúti átkelő sikánjánál a tisztelt versenyző egyik sávból a másikba megy hogy ne törjön a lendület és rallisan ugrasson is egy kicsit? Ott évente halnak meg emberek akik szépen lehúzódva közlekednek.

    Személyesen már nem egy magadfajta "az autó az isten" csotrogányát horpasztottam be mert mikor fellök akkor véletlen belerúgok... és acélbetkósban ez horpaszt... és mivel tudom hogy én szabályos voltam... hiszen ha jobbra elesek nem a bal könyököm vérzik... csak ha a visszapillantó lekoccolja azt... ;)

    A bivajbasznádozásért és elitista "Pösti faszparaszt vagyok te meg vidékis surmó"-ért csak egy laza kurva anyádat tudok mondani. Oda nem szabad sem civilizáltan sem érvelve reagálni. ;) Látszik hogy neked a vidék az egyenlő a falvakkal és a tanyavilággal... nekünk vidékieknek meg a magadfajta pesti az akit el kell kerülni mert egy barom..