Berta Sándor
A rövid repülőutak zömét kiválthatják az autonóm járművek
Az önállóan közlekedő gépkocsik ugyan a közutakon forgalomnövekedést okozhatnak, de jelentősen csökkenthetik a rövid távú repüléseket.
A Texasi Egyetem kutatói a How Will Self-Driving Vehicles Affect Megaregion Traffic? The Case of the Texas Triangle című anyagukban azt írták, hogy az autonóm személy- és teherjárművekben megvan a potenciál arra, hogy alapjaiban változtassák meg a közlekedést. A kidolgozott közlekedési modell alapján ugyanis 2040-re sokkal több autó fog közlekedni, miközben ezzel párhuzamosan csökken majd a buszok és a vonatok száma. A legnagyobb hatás azonban a rövid távú repülőutaknál lesz megfigyelhető, amelyek 82,5 százaléka eltűnhet.
A számos tényező figyelembevételével elkészített előrejelzés szerint az 50 mérföldnél rövidebb buszos utak száma a kétharmadával csökkenhet, míg a vasúti közlekedésnél ugyanez az arány 71 százalék. Ezzel párhuzamosan a gépkocsik által megtett utak aránya 16 százalékkal növekedik majd - elsősorban a nyugdíjasoknak és a jelenleg közúti járművet nem használóknak köszönhetően.
A 50 mérföldnél hosszabb távok esetében a változások még drasztikusabbak lesznek. A buszutak 93 és a vonatutak 40 százaléka tűnhet el, míg az autós utak aránya közel a kétszeresére nőhet. Összességében a szakemberek 20 százalékkal nagyobb gépkocsiforgalmat várnak, kétharmaddal kisebb busz- és 61 százalékkal kisebb vasúti közlekedés mellett. Az 50 mérföldnél kisebb utakat nem vették figyelembe, de azt igen, hogy a hagyományos járművekhez képest 30 százalékkal kisebb lesz az elvesztegetett utazási idő.
A szakértők azzal számoltak, hogy illegális lesz a magántulajdonban lévő robotautókat utasok nélkül forgalomba küldeni és a taxiszerű autonóm gépkocsik legfeljebb csak a megtett kilométerek 15 százalékában lesznek üresek. A magántulajdonban lévő autonóm járművek költségeit mérföldenként 60 centben állapították meg, míg a taxiszerű szolgáltatások autóit mérföldenként 50-150 centben. A tehergépkocsik esetében ugyanakkor 50 százalékkal magasabbak lesznek a költségek, viszont könnyebben lesznek ki- és bepakolhatók.
Yantao Huang, Kara M. Kockelman és Neil Quarles kutatók Houston, San Antonio, Austin és Dallas - Fort Worth körzetének közlekedési jellemzőit vizsgálták meg. A régióban 2014-ben 18,2 millió ember élt.
A Texasi Egyetem kutatói a How Will Self-Driving Vehicles Affect Megaregion Traffic? The Case of the Texas Triangle című anyagukban azt írták, hogy az autonóm személy- és teherjárművekben megvan a potenciál arra, hogy alapjaiban változtassák meg a közlekedést. A kidolgozott közlekedési modell alapján ugyanis 2040-re sokkal több autó fog közlekedni, miközben ezzel párhuzamosan csökken majd a buszok és a vonatok száma. A legnagyobb hatás azonban a rövid távú repülőutaknál lesz megfigyelhető, amelyek 82,5 százaléka eltűnhet.
A számos tényező figyelembevételével elkészített előrejelzés szerint az 50 mérföldnél rövidebb buszos utak száma a kétharmadával csökkenhet, míg a vasúti közlekedésnél ugyanez az arány 71 százalék. Ezzel párhuzamosan a gépkocsik által megtett utak aránya 16 százalékkal növekedik majd - elsősorban a nyugdíjasoknak és a jelenleg közúti járművet nem használóknak köszönhetően.
A 50 mérföldnél hosszabb távok esetében a változások még drasztikusabbak lesznek. A buszutak 93 és a vonatutak 40 százaléka tűnhet el, míg az autós utak aránya közel a kétszeresére nőhet. Összességében a szakemberek 20 százalékkal nagyobb gépkocsiforgalmat várnak, kétharmaddal kisebb busz- és 61 százalékkal kisebb vasúti közlekedés mellett. Az 50 mérföldnél kisebb utakat nem vették figyelembe, de azt igen, hogy a hagyományos járművekhez képest 30 százalékkal kisebb lesz az elvesztegetett utazási idő.
A szakértők azzal számoltak, hogy illegális lesz a magántulajdonban lévő robotautókat utasok nélkül forgalomba küldeni és a taxiszerű autonóm gépkocsik legfeljebb csak a megtett kilométerek 15 százalékában lesznek üresek. A magántulajdonban lévő autonóm járművek költségeit mérföldenként 60 centben állapították meg, míg a taxiszerű szolgáltatások autóit mérföldenként 50-150 centben. A tehergépkocsik esetében ugyanakkor 50 százalékkal magasabbak lesznek a költségek, viszont könnyebben lesznek ki- és bepakolhatók.
Yantao Huang, Kara M. Kockelman és Neil Quarles kutatók Houston, San Antonio, Austin és Dallas - Fort Worth körzetének közlekedési jellemzőit vizsgálták meg. A régióban 2014-ben 18,2 millió ember élt.