Berta Sándor
Autonóm billenőplatós teherautó a Scaniától
A svéd gyártó által megalkotott járműnek nincs vezetőfülkéje.
A Scania AXL nevű modellt elsősorban bányákban vagy más nagy kiterjedésű területeken való munkavégzéshez fejlesztették ki. Az önállóan közlekedő billencsek vezérlését és mozgásuk felügyeletét egy ellenőrzőközpontból intézik. Az elkészített szoftver a teljes létesítménnyel kommunikál és oda tudja küldeni a teherautót, ahol arra éppen szükség van.
A Scania a vezetőfülke helyén helyezte el az intelligens előoldali modult, amely a navigációért és az akadályok felismeréséért felelős. A járművet felszerelték többek között GPS-szel, radarral, LiDAR-egységgel és kamerákkal. Magnus Granström, a cég fejlesztőmérnöke ugyanakkor elismerte, hogy e megoldások ellenére az AXL vezérlőrendszere annyira nem jó, hogy a billencseket akár az utcára is lehessen küldeni, de egy bányában való munkavégzéshez kellően intelligens. Ennek oka, hogy egy bányában viszonylag egyszerűen és előrelátható módon lehet közlekedni. Ahhoz viszont, hogy egy dinamikusabb és kevésbé előrelátható környezetben is közlekedni lehessen, még több fejlesztőmunkára van szükség.
A Scania AXL belső égésű motort használ, amely elsősorban megújuló forrásokból származó üzemanyaggal működtethető. A gyártó a prototípust október 2-án mutatja be Södertälje mellett.
A Scania AXL nevű modellt elsősorban bányákban vagy más nagy kiterjedésű területeken való munkavégzéshez fejlesztették ki. Az önállóan közlekedő billencsek vezérlését és mozgásuk felügyeletét egy ellenőrzőközpontból intézik. Az elkészített szoftver a teljes létesítménnyel kommunikál és oda tudja küldeni a teherautót, ahol arra éppen szükség van.
A Scania a vezetőfülke helyén helyezte el az intelligens előoldali modult, amely a navigációért és az akadályok felismeréséért felelős. A járművet felszerelték többek között GPS-szel, radarral, LiDAR-egységgel és kamerákkal. Magnus Granström, a cég fejlesztőmérnöke ugyanakkor elismerte, hogy e megoldások ellenére az AXL vezérlőrendszere annyira nem jó, hogy a billencseket akár az utcára is lehessen küldeni, de egy bányában való munkavégzéshez kellően intelligens. Ennek oka, hogy egy bányában viszonylag egyszerűen és előrelátható módon lehet közlekedni. Ahhoz viszont, hogy egy dinamikusabb és kevésbé előrelátható környezetben is közlekedni lehessen, még több fejlesztőmunkára van szükség.
A Scania AXL belső égésű motort használ, amely elsősorban megújuló forrásokból származó üzemanyaggal működtethető. A gyártó a prototípust október 2-án mutatja be Södertälje mellett.