Berta Sándor
Az életstílustól is függ az autonóm autók elfogadása
Az Audi tanulmánya szerint a két dolog között szoros összefüggés van.
A német gyártó a The Pulse of Autonomous Driving című dokumentumában az egyes felhasználói típusokat foglalta össze. Az &Audi kezdeményezés keretében - az Ipsos piackutató cég bevonásával - a társaság összesen 21 000 embert kérdezett meg 9 országban (Kína, Japán, Dél-Korea, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok).
Kiderült, hogy leginkább a fiatal, jól kereső és jól képzett, valamint a technikai dolgok iránt rajongó személyek érdeklődnek az autonóm vezetés iránt. Az idősebb, gyanakvó, alacsonyabb jövedelmű és képzettségű felhasználók általában szkeptikusabbak. A biztonságorientált kivárók majd csak akkor akarják használni az új modelleket, ha kellő tapasztalat áll rendelkezésre a technológiáról. A legnagyobb felhasználói csoportot az új dolgokra fogékony emberek alkotják, akik alapvetően nyitottak a téma iránt, egészen addig, amíg beavatkozhatnak a vezetésbe.
Meglepő, hogy leginkább a vidéki fiatal férfiak érdeklődnek
Dr. Luciano Floridi professzor, az Oxfordi Egyetem Digitális Etika Laboratóriumának vezetője és az &Audi kezdeményezés tagja hangsúlyozta, hogy a tanulmány kiválóan kiegészíti az autonóm közlekedésről eddig szerzett tudást. A német gyártó 2015 óta vizsgálja az autonóm vezetés társadalmi elfogadottságát és a mostani anyaggal azt akarta bemutatni, hogy a racionális érvek, az érzelmek, az értékrendek és az életstílus egyaránt befolyásolják azt, hogy az emberek miként viszonyulnak a trendhez. Az eredmény egy érzelmi térkép és egy felhasználói tipológia ötvözete.
Kínában a legnagyobb az érdeklődés
A megkérdezett kínaiak euforikusan viszonyultak az autonóm vezetéshez, míg a dél-koreaiak az átlagosnál pozitívabban tekintettek a technológiára. Európában a spanyolok és az olaszok voltak az átlagosnál nyitottabbak, míg a németek és a franciák visszafogottabbak. Szintén az utóbbi táborba tartoztak az amerikaiak, a japánok és a britek is.
A biztonság csak a harmadik az emberek által várt előnyök listáján
A válaszolók több mint fele tesztelné szívesen a robotautókat, amelyekre 62 százalékuk volt kíváncsi és 59 százalékuk vélte úgy, hogy növelni fogják a közlekedésbiztonságot. A megkérdezettek 70 százaléka félt ugyanakkor az ellenőrzés elveszítésének lehetőségétől, míg 66 százalékuk a műszakilag elkerülhetetlen kockázatoktól tartott. A technológiában a 21 000 személy 41 százaléka nem bízott, míg 38 százalékuk kifejezetten félt attól. A legtöbben a parkolás és a dugóban való közlekedés terhét adták volna át a fedélzeti rendszernek.
A német gyártó a The Pulse of Autonomous Driving című dokumentumában az egyes felhasználói típusokat foglalta össze. Az &Audi kezdeményezés keretében - az Ipsos piackutató cég bevonásával - a társaság összesen 21 000 embert kérdezett meg 9 országban (Kína, Japán, Dél-Korea, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok).
Kiderült, hogy leginkább a fiatal, jól kereső és jól képzett, valamint a technikai dolgok iránt rajongó személyek érdeklődnek az autonóm vezetés iránt. Az idősebb, gyanakvó, alacsonyabb jövedelmű és képzettségű felhasználók általában szkeptikusabbak. A biztonságorientált kivárók majd csak akkor akarják használni az új modelleket, ha kellő tapasztalat áll rendelkezésre a technológiáról. A legnagyobb felhasználói csoportot az új dolgokra fogékony emberek alkotják, akik alapvetően nyitottak a téma iránt, egészen addig, amíg beavatkozhatnak a vezetésbe.
Meglepő, hogy leginkább a vidéki fiatal férfiak érdeklődnek
Dr. Luciano Floridi professzor, az Oxfordi Egyetem Digitális Etika Laboratóriumának vezetője és az &Audi kezdeményezés tagja hangsúlyozta, hogy a tanulmány kiválóan kiegészíti az autonóm közlekedésről eddig szerzett tudást. A német gyártó 2015 óta vizsgálja az autonóm vezetés társadalmi elfogadottságát és a mostani anyaggal azt akarta bemutatni, hogy a racionális érvek, az érzelmek, az értékrendek és az életstílus egyaránt befolyásolják azt, hogy az emberek miként viszonyulnak a trendhez. Az eredmény egy érzelmi térkép és egy felhasználói tipológia ötvözete.
Kínában a legnagyobb az érdeklődés
A megkérdezett kínaiak euforikusan viszonyultak az autonóm vezetéshez, míg a dél-koreaiak az átlagosnál pozitívabban tekintettek a technológiára. Európában a spanyolok és az olaszok voltak az átlagosnál nyitottabbak, míg a németek és a franciák visszafogottabbak. Szintén az utóbbi táborba tartoztak az amerikaiak, a japánok és a britek is.
A biztonság csak a harmadik az emberek által várt előnyök listáján
A válaszolók több mint fele tesztelné szívesen a robotautókat, amelyekre 62 százalékuk volt kíváncsi és 59 százalékuk vélte úgy, hogy növelni fogják a közlekedésbiztonságot. A megkérdezettek 70 százaléka félt ugyanakkor az ellenőrzés elveszítésének lehetőségétől, míg 66 százalékuk a műszakilag elkerülhetetlen kockázatoktól tartott. A technológiában a 21 000 személy 41 százaléka nem bízott, míg 38 százalékuk kifejezetten félt attól. A legtöbben a parkolás és a dugóban való közlekedés terhét adták volna át a fedélzeti rendszernek.