Berta Sándor

Az életstílustól is függ az autonóm autók elfogadása

Az Audi tanulmánya szerint a két dolog között szoros összefüggés van.

A német gyártó a The Pulse of Autonomous Driving című dokumentumában az egyes felhasználói típusokat foglalta össze. Az &Audi kezdeményezés keretében - az Ipsos piackutató cég bevonásával - a társaság összesen 21 000 embert kérdezett meg 9 országban (Kína, Japán, Dél-Korea, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok).

Kiderült, hogy leginkább a fiatal, jól kereső és jól képzett, valamint a technikai dolgok iránt rajongó személyek érdeklődnek az autonóm vezetés iránt. Az idősebb, gyanakvó, alacsonyabb jövedelmű és képzettségű felhasználók általában szkeptikusabbak. A biztonságorientált kivárók majd csak akkor akarják használni az új modelleket, ha kellő tapasztalat áll rendelkezésre a technológiáról. A legnagyobb felhasználói csoportot az új dolgokra fogékony emberek alkotják, akik alapvetően nyitottak a téma iránt, egészen addig, amíg beavatkozhatnak a vezetésbe.


Meglepő, hogy leginkább a vidéki fiatal férfiak érdeklődnek

Dr. Luciano Floridi professzor, az Oxfordi Egyetem Digitális Etika Laboratóriumának vezetője és az &Audi kezdeményezés tagja hangsúlyozta, hogy a tanulmány kiválóan kiegészíti az autonóm közlekedésről eddig szerzett tudást. A német gyártó 2015 óta vizsgálja az autonóm vezetés társadalmi elfogadottságát és a mostani anyaggal azt akarta bemutatni, hogy a racionális érvek, az érzelmek, az értékrendek és az életstílus egyaránt befolyásolják azt, hogy az emberek miként viszonyulnak a trendhez. Az eredmény egy érzelmi térkép és egy felhasználói tipológia ötvözete.


Kínában a legnagyobb az érdeklődés

A megkérdezett kínaiak euforikusan viszonyultak az autonóm vezetéshez, míg a dél-koreaiak az átlagosnál pozitívabban tekintettek a technológiára. Európában a spanyolok és az olaszok voltak az átlagosnál nyitottabbak, míg a németek és a franciák visszafogottabbak. Szintén az utóbbi táborba tartoztak az amerikaiak, a japánok és a britek is.


A biztonság csak a harmadik az emberek által várt előnyök listáján

A válaszolók több mint fele tesztelné szívesen a robotautókat, amelyekre 62 százalékuk volt kíváncsi és 59 százalékuk vélte úgy, hogy növelni fogják a közlekedésbiztonságot. A megkérdezettek 70 százaléka félt ugyanakkor az ellenőrzés elveszítésének lehetőségétől, míg 66 százalékuk a műszakilag elkerülhetetlen kockázatoktól tartott. A technológiában a 21 000 személy 41 százaléka nem bízott, míg 38 százalékuk kifejezetten félt attól. A legtöbben a parkolás és a dugóban való közlekedés terhét adták volna át a fedélzeti rendszernek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #87
    "ami amúgy általánosan elfogadott"
    Ez a konzervatív érvelés. Az hogy valami (kényszerből) úgy van nem biztos hogy ne lehetne jobban(mert a technológia időközben lehetővé tette), a világ változik, haladni kell vele. Egyetértek azzal hogy a közút funkciója a közlekedés nem a szórakozás. A motorozással az a gond hogy nem csak a saját bőrét viszi vásárra a motoros hanem másét(vétlen áldozat) is, innentől viszont nem tisztán magánügy ennek lehetősége.
  • ostoros #86
    Ez ugyanaz az érvelés, miszerint nem baj, ha a gyerekünket úgy neveljük, hogy olyan dolgok hiányoznak az életéből, ami amúgy általánosan elfogadott, mivel nem tud róluk, nem hiányzik neki...
  • M2 #85
    A mai emberek közt sokan vannak, akik nagyon szeretnek vezetni. De ez azért van, mert megismertük és megtapasztaltuk ezt az élményt.
    A jövő generációinak ez a megtapasztalás simán kimarad: nem tudja, hogy milyen élmény vezetni, mert sosem vezet. Így az igény is kikopik a tömegből.

    Ideális persze az lenne, hogy amiképp ma ellenőrzötten átadjuk a vezetést a Tesláknak, a jövőben az automatika adná át ellenőrzötten a vezetést az embernek, ha az kéri. Egy kvázi őrangyal üzemmód, aminek működését csak olyankor vennénk észre, ha mondjuk fának próbálnánk nekivezetni az autót.
  • Mutans Zombi #84
    Na igen, de egyrészt lovasszekérrel azért még találkozhatsz közúton - még ha autópályán nem is, bár ott pl. segédmotorral sem -, másrészt pl. földúton igenis használhatod a lovad, nincs kizárólag pályához kötve.

    Tudod a lombik-bébit is kitalálták, az emberek mégis szeretik a klasszikus (élvezeti értékkel együtt járó) módon létrehozni utódaikat.
    Aki igényli, szüksége van rá, csinálja, de ne kötelezzünk már mindenkit erre, még ha a hatásfoka remek is.

    A pályán körözgetés kicsit olyan, mint a guminő. Lehet vele élni, de az élvezeti értéke a valódihoz képest valahogy nem az igazi, és valószínűleg hamar megunható (sztm, bár szerencsére nem próbáltam a felfújható verziót).

    A vezetés élvezete, amikor magát az utat is élvezed. Amikor nincs kötöttséged, hogy mikorra érsz oda valahova, mert nem az a lényeg.
    Vagy... áhh, de hiába is beszélek/írok egy olyannak, aki órákat rostokol a forgalomban/dugóban/városban, vagy napi több 100 km-t tesz meg kötelességből autópályán/országúton. Mivel neki ez kötelességből űzendő, így neki már elege lehet ettől (bár ha robotizáció/automatizáció, akkor meg mint sofőr, kizárható lesz ebből)...
  • M2 #83
    Nagyapámék is lovat ettek - sírva - a háború alatt. Segítek, még csak nem is Sztálingrádban. Azt persze nem mesélte, hogy "szimpla éhezés" volt vagy nem.
  • M2 #82
    Nem sok más lehetőség van, mint a teljes kitiltásuk az automatizált övezetekből. Aki élvezkedni akar, az megy lezárt pályára/terepszakaszra.
    Lovagolni is nagy élvezet, mégsincs tele a mai város lovagló emberekkel.
  • ostoros #81
    Jó kérdést vetettél fel, ez is olyan részlet, amit az e-penis fetisizálók figyelmen kívül hagynak.
  • ostoros #80
    Ami ott volt, az nem szimpla éhezés volt. Ott már egymást is megették az emberek, mert muszáj volt, hogy erőnlét legyen, mert harcolni akkor is kellett.
  • Mutans Zombi #79
    Ugyan a cikk alapértelmezésben az autókról szól, de óhatatlanul magával hozza ez a többi jármű (busz, teherautó... stb. automatizációját is). Ha minden autó full automata lesz, akkor mi lesz a kétkerekű járművekkel?
    Motorok, robogók nehezen hiszem, hogy automata vezetéssel lesznek felszerelve.
    Vagy mint járműtípus be lesz tiltva? Bár a motorgyártóknak biztos lenne ehhez 1-2 szava.
    A motor jellegzetesen az a jármű, amit a vezetés élvezetéért használ az ember, nem pedig azért, hogy A-ból B-be eljusson, úgyhogy ott az automata vezetési opció... hát kényes.
  • M2 #78
    Sztálingrád.