Nagyobb forgalmat generálhatnak a robottaxik?

Újabb anyag készítői állapították meg azt, hogy az autonóm autók megjelenése forgalomnövekedést okozhat.

A Deloitte aktuális jelentésében azt taglalta, hogy az önállóan közlekedő taxik 2035-ig jelentős mértékben növelhetik a belvárosi gépkocsi-forgalmat. A szakemberek abból indultak ki, hogy az autonóm járművekkel 2035-ben már megbízható módon, azaz emberi segítség nélkül lehet majd közlekedni az utakon és az ilyen autókra épülő szolgáltatások is megjelenhetnek addigra.

A szakértők 109 város mobilitásmodelljét vették figyelembe, amelyek többek között tartalmazták a lakosok mozgási mintáit, a népesedési struktúrát és az ingázók arányát. Dr. Thomas Schiller, a Deloitte részlegvezetője kiemelte, hogy a kapott eredmények őket is meglepték. Az elkészített mobilitásmodell ugyanis azt prognosztizálta, hogy két fontos hatásra lehet számítani: az egyik, hogy nőni fog az utakon egy időben jelen lévő gépkocsik száma, míg a másik, hogy emelkedik a dugók kialakulásának kockázata is.

A Deloitte munkatársai úgy számoltak, hogy ha szabad kezet kapnának a piaci szereplők, akkor 2035-ben már 740 000 autonóm jármű közlekedne az érintett városokban, amely a jelenlegi taxiflotta 12-szerese lenne. Csökkenne az utakon a magántulajdonban lévő autók száma, de emellett a megtett távolság, sőt, még a kerékpározás és a gyaloglás aránya is. Az új szolgáltatások különösen a diákok és a nyugdíjasok körében lennének népszerűek.

Összességében sokkal kevesebb parkolóhely kellene, mert a városi környezetben lévő gépkocsiállomány 20 százalékkal mérséklődne, azonban miután az emberek gyakrabban vennék igénybe a robottaxikat, így a forgalom a csúcsidőszakban akár 40 százalékkal is nőhetne. Mindez még több dugó kialakulását eredményezné, továbbá az utakon az elérhető átlagsebesség 10 százalékkal csökkenne, a munkahelyekre való eljutás minden reggel átlagosan 2,5 perccel tovább tartana. Komoly haszon lenne viszont a mérséklődő környezeti terhelés.

Dr. Alexander Börsch, a Deloitte vezető közgazdásza rámutatott, ha a piac szabályozás nélkül fejlődhetne, akkor abban hatalmas lehetőségek rejlenének, viszont a gyártóknak és a politikusoknak hihetetlenül megnőnének a feladataik. Az előbbieknek a megfelelő technológiákat kellene kifejleszteniük, míg az utóbbiaknak a megfelelő szabályozásokat kidolgozniuk. Egy okos közlekedésszabályozás megoldást jelenthetne a növekvő forgalomra.

Augusztus elején a Fehr & Peers nevű mobilitási tanácsadócég állapította meg azt, hogy az Uber és a Lyft nemhogy nem járul hozzá az Amerikai Egyesült Államokban a városi közlekedés javításához, hanem egyenesen ront a jelenlegi helyzeten és növeli a dugók számát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #46
    1. Egyszer az életben megszerzed azzal, hogy bemutatsz egy minimális alkalmasságot, aztán semmilyen egyéb korlát vagy kontroll nincs.
    2. Nincs autó, amelyik ne indulna jogsi nélkül is. Régi mondás: "benzinnel megy, nem jogsival."
  • ostoros #45
    "A legrosszabb az emberi autóvezetésben, hogy nincs semmilyen szűrő. Bárki beülhet a volán mögé és vezethet."
    Jogosítvány.
  • M2 #44
    "A bárki beülhet a volán mögé mitől rosszabb mint azok a programok amik vélhetően havonta kapnak frissítést, de addig a pontig kvázi program hibával közlekednek?"

    Mert a hibák súlyosságának mértéke teljesen eltérő. A mattrészeg ember belehajt a kávézóba és megöl néhány családot vs. az autonóm autó nem pontosan a garázs közepére állt be. Akkor fognak önvezető autókat hatóságilag tömegesen az utakra engedni, amikor már biztonsági szempontból jobbak az embernél. Nem is vagyunk ettől már túl messze.

    A logikád alapján soha nem lesz a lónál jobb közlekedési eszköz, mert az autókat ember készíti, a ló meg ugye Isten teremtménye, ráadásul még okos is.

    A gépi tanulásban egyébként nem sok emberi van. Létrehoz magának egy saját belső szabályrendszert, amit mi soha nem fogunk tudni értelmezni. Így furcsa módon ugyan, de a kívánságod végülis teljesül.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2019.10.03. 16:45:55
  • Macropus Rufus #43
    "Szankciók is csak utólag vannak, amikor már rég késő, nem lehet visszahozni az esetleges áldozatokat."
    ez egy robot autó balesetnél is meg fog történni. Vannak szűrők is. Bizonyos jogsi típust eleve nem kapsz meg csak megfelelő páv engedéllyel. És ugye van az is amikor a delikvenst pályaalkalmasságira küldik, mert vélhetően teljesen hülye a vezetéshez.
    A bárki beülhet a volán mögé mitől rosszabb mint azok a programok amik vélhetően havonta kapnak frissítést, de addig a pontig kvázi program hibával közlekednek?
    Csak, hogy értsd mire gondolok: most derült ki, hogy az ájfon telók és ájpedek mindegyike érintett egy javíthatatlan rendszerhibában. A hiba a rom-ot érinti és ezért javíthatatlan. Minden iphone-t érint a 11/XR/XS kivételével és valamennyi ipad is érintett. Na ilyen hibák a kocsikban is bármikor lehetnek. De ott van kapásból a dns tármérgezéses támadás, ami hosszú évekig nem lett befoltozva. És van még kismillió olyan hiba a programokban amik csak a program publikálása után évekkel derülnek ki. (ami ugye nem jelenti azt, hogy valaki(k) már nem használták ki, csak nem publikálták). Ezeknek a tényeknek az ismeretében már nem olyan egyértelmű, hogy a robot vas az tényleg jobb lesz mint az ember. Egészen 1xü ok miatt: emberek készítik. Ember hibázik. A hiba vagy kiderül vagy nem, ha igen akkor mák: javítva. Ha nem akkor meg akár a hackerek is észre vehetik és akkor jöhet az amiről már pár topicban írtam.
    Szóval a gép - meglátásom szerint - akkor lehet jobb mint most az ember, ha nem ember készíti, hanem gépek. Akkor van rá esély, hogy nem lesznek benne hibák, vagy ha még akkor azt egy ember sem fogja tudni kihasználni, mivel nem is értik a hiba mibenlétét (nem emberi logikával tervezett rendszereknél ez benne lesz a pakliban).
    Minden ellenkező esetben, komolyan számolni kell az emberi hibákkal/tévedésekkel, és ezért nem lesz jobb mint egy halandó ember.

    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2019.10.01. 16:59:43
  • M2 #42
    A legrosszabb az emberi autóvezetésben, hogy nincs semmilyen szűrő. Bárki beülhet a volán mögé és vezethet. Szankciók is csak utólag vannak, amikor már rég késő, nem lehet visszahozni az esetleges áldozatokat.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2019.09.25. 21:46:12
  • duke #41
    Ugyan mar, az autovezetes, nem olyan jog, vagy kepeseg, amire alapvetoen szuksege volna az embereknek. Valojaban egy teljesen felesleges ertelmetlen kockazatot hordozo tevekenyseg, ami nem sokara tokeletesen kivalthato lesz.
    Ertheto persze, a mai vilagunkba sokan ugy szocializalodtak, hogy az emberi letezes abszolut csucsa es ertelme, az autovezetes, az autoval valo jatszadozas. Es ehhez kepest ertheto, hogy rettegnek, attol, hogy elveszik toluk a kormanyt. De komolyan gondolod, hogy csak azert folytatodjon az utakon az oroszrullet, azert torjek, zuzzak, oljek ezer szamra az emberek magukat, mert egyesek a vidamparki dodzsem helyett az kozforgalomban akarnak jatszadozni ? Az autovezetes elveszteset nem kell sajnalni. Az emberi szervezet napi 100 kilometernyi futasra fejlodott ki, ehhez kepest milliok mozgaskeptelenul elhizva ulnek az autoikban. Ha valamit, akkor ezt a kepesegunket lehet, sajnalni, de nem egy muszaki eszkoz kezeleset.
  • M2 #40
    Okos majd akkor lesz egy város, ha a lakói lediplomáznak.

    Automatizált város. Nem máról a jövő évre, hanem fokozatosan. 20-30-50-100 év alatt, és igen, ezt már nem mi építjük, nem magunknak. Olyan generáció építi magának, amelyik okostelefonok meg tabletek közt nő fel. Még a paráik is teljesen mások, mint neked.
  • M2 #39
    A mostani vasakkal sem teszem meg. Átveszem a küszöbömön.
    Úgy gondolod a mai trendek alapján, hogy a jövőben csökkenni fog a netes vásárlások aránya?

    Írtam: egy szállításra konfigurált robotautó kiviszi a szükséges címre.
  • Macropus Rufus #38
    Okos város. Nem járható út. Tudom paranoiás vagyok, de ugye nem mindenki születik báránynak. És ha voltál már nem bárány, akkor picit másképpen kezded nézni a bárányok viselkedését, akkor is ha te már szintén az vagy. Most azt látom, hogy az emberek önként mondanak le a szabadságukról. És ha ezzel valaki vissza él (már pedig vissza fognak, az ember már csak ilyen) akkor jön a picsogás meg a pislogás.
    De akkor már túl késő lesz. Viszont az infó brókereknek egy aranybánya lesz az a világ. Remélem akkor én már évtizedek óta 2m mélyen leszek. Nem élnék egy ilyen világban.
  • Macropus Rufus #37
    ennek sem nagyon örülnék. Már most gond ha a drón lezuhan. Namost ha ezt a 40kg 120-as tévével teszi az már nagyon nagy gond. És le fognak zuhanni. Nincs olyan eszköz amit az ember készített és ne menne tönkre.s