MTI

A robogók erősebben szennyezik a levegőt, mint a teherautók

A robogók erősebben szennyezik a levegőt, mint a teherautók - állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

A járó motorral várakozó robogó sok ezerszer több, szmogot keltő aeroszolt, vagyis az áramló levegőben lévő egyszerű részecskét vagy folyadékcseppet bocsát ki, mint a nagyobb járművek - idézte a The Daily Telegraph a Nature Communications című lapban megjelent tanulmányt. Ez azt jelenti, hogy noha az autókhoz és teherjárművekhez viszonyítva a robogók száma alacsony, fajlagosan mégis több szennyező anyagot engednek a városok levegőjébe, mint a nagyobb közlekedési eszközök.

A kutatók a rákkeltő benzolt és más - reaktív oxigén eredetű - mérgező anyagokat is nagy arányban találtak a robogók emissziójában. Arra figyelmeztettek, hogy kereszteződésben robogó mögött várakozni is "igen erősen egészségkárosító lehet". "Kimutattuk, hogy az általános vélekedéssel szemben a robogók a városok domináns légszennyezői lehetnek, annyi kormot és különösen mérgező szerves részecskét bocsátanak ki" - mondta Markus Kalberer, a Cambridge-i Egyetem kutatója, a tanulmány egyik szerzője.

A robogókat jellemzően kétütemű motor hajtja, mely sokkal kisebb hatékonysággal égeti az üzemanyagot, kipufogórendszere pedig kevésbé szűri ki a szennyező anyagokat, mint a modern gépjárművekbe épített katalizátorok. A kutatók nagy számú jármű kibocsátását elemezték, és megnézték Európa, Amerika és Ázsia egyes városainak légszennyezettségét. Arra következtettek, hogy bár az Európai Unióban az üzemanyagnak csak egy százalékát használják robogók hajtására, mégis jelentősen és költséghatékonyan lehetne csökkenteni a városok levegőjének szennyezettségét, ha a kétüteműek forgalmát korlátoznák. Egyes városokban az utak környékén tapasztalható légszennyezésnek akár kétharmad része is a kétütemű robogóktól származhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #11
    ebben van valami. Egy jobbérzésű teherautó/busz egy kis gázfröccsel egy 50ccm-es robógó több éves károsanyag kibocsájtását nyomja a levegőbe azonnal.
    De azok neeeem károsak. A robogó, az igen. Az az ördögtől való cucc.
  • Ender Wiggin #10
    aha. és egy nagyvárosban van 100x annyi dízel busz, teherautó és személyautó van, mint robogó, melyen nem fajlagosan, hanem ténylegesen az 50 ccm-es motoroknál sokkal több reaktív vegyületet megkörő komoszemcsét köpnek. ez a kutatás megint csak a valódi probléma kendőzése, figyelemelterelés. a katalizátor meg a részecskeszűrő semmit nem ér, legfeljebb a dízel füst nem lesz fekete. de a láthatatlan kipufogás sokkal pusztítóbb az emberi szervezetre, mert nem akad el a hörgőkben, tüdőben...
  • teddybear #9
    Egyrészt némileg igazuk van. Az 50 köbcenti túl kicsi a tökéletes égéshez a belsőégésű motornál. A kétütemű motor meg pláne szennyezi a környezetet.
    Másrészt kétütemű motort nemigazán érdemes használni. Még ilyen kicsi motornál is jobb a négyütemű, lehetőleg katalizátorral megfejelve.

    Ettől függetlenül, én hasznosabbnak tartom a mopedhasználatot, mint az autózást. Mégiscsak jobban elférnek az úton, mint az autók...
  • AgentKis #8
    "Egyes városokban az utak környékén tapasztalható légszennyezésnek akár kétharmad része is a kétütemű robogóktól származhat."
    Ezért iszonyú baromság az 50 köbcentis szabályozás. Már 40 éve is elvult volt így szabályozni...
  • AgentKis #7
    "robogókat jellemzően kétütemű motor hajtja" Pedig ilyet már kis túlzással azóta nem gyártanak amióta trabit...
  • Cat #6
    A motorok egyébként direkt hangosak, így védik magukat, hogy ne üssék el őket.
  • Molnibalage #5
    N+1 éve ezt hajtogatom. A robogók nagy része kibaszott hangos, 100-200 méterről is hallani őket, mikor húzza neki a gyökér, a mögöttem levő autót meg 3 méterről nem halottam bringán.
  • elektor #4
    Azt mindenki tudja hogy a 2 ütemű motor tökéletlenebbül égeti el az üzemanyagot ezen nincs is mit kutatgatni. Volt vagy 5 Szimszonom de akkor más nem igen volt kapható. A 4 ütemű esetleg japán robogók meg aranyárban vannak és lehet hogy nem is mind katalizátoros. A sok csóró aki az útszén araszol bizonyára ha tehetné a legújabb technikán ülne lehetne az elektromos meghajtású is. Gondolom senki nem vágyik vissza a Wartburgba vagy Trabantba a mostanra kocsit váltók közül.
  • T0nk #3
    És rettenetesen meg van sértődve az összes robogós, amikor lehajtom a biciklútról, mert büdös.
  • Merwenus #2
    Mythbusters-ben ezt évekkel ezelőtt bebizonyították, szóval jó lassúak voltak ezek a tudósok.