Berta Sándor
Világító autópályát tesztelnek Hollandiában
500 méteres szakaszon tesztelik a városokon kívüli, lámpák nélküli utakra tervezett napenergiával működő felfestést.
A Smart Highway projektet Daan Roosegarde holland tervező álmodta meg. Különleges festéssel látta el egy rövid szakaszon az úton lévő felfestéseket, amelyek így vezethetik, segíthetik az autósokat. A használt festékbe különleges port kevernek, aminek köszönhetően az összegyűjti a napfényt és a naplemente után több mint nyolc órán tud világítani. Ezáltal a vezetők jobban látják az elválasztó sávot. A festéket Roosegaarde a Heijmans építési céggel közösen fejlesztette ki. Közlésük szerint az alternatívát jelenthet az utcai világítással nem rendelkező útszakaszokon, biztonságosabbá teszi az utakat.
A fejlesztő a CNN-nek azt nyilatkozta: sok időt, energiát és pénzt fektettünk az autókba, de eközben az utak még szinte középkori szinten vannak. A koncepciót Roosegarde már 2012-ben bemutatta és egyéb ötletei is vannak, például az útfestések felhívhatnák a figyelmet a változó útviszonyokra, például a lefagyásra. A különleges festékek reagálnának a hőmérsékletre és a riasztások csak egy bizonyos hőmérséklet esetén válnának láthatóvá.
Egy másik lehetőség az interaktív fény, egy adaptív utcai világítás. Ez csak akkor aktiválódik, ha egy jármű megy arra. Ehhez a lámpákat szenzorokkal látják el, amik felismerik az elhaladó gépkocsikat és ennek megfelelően vezérlik a világítótesteket. Az "okos autópálya" (Smart Highway) jelenleg még korai szakaszban van. Eddig csak Észak-Brabant tartományban, OSS település mellett két, egyenként 500 méter hosszú szakaszon látták el a különleges festékkel az elválasztó sávokat.
Tavaly Peter Ramsauer német közlekedési miniszter közölte, hogy WLAN-modulokkal látná el az autókat és az útépítési, illetve -javítási helyszíneket, hogy így lehessen megakadályozni a dugók és veszélyes helyzetek kialakulását. Az úgynevezett kooperatív intelligens közlekedési rendszereket (C-ITS) 2015-től tervezik bevezetni, az autógyártóknak addig kell felszerelniük az általuk piacra dobott járművek egy részét WLAN-modulokkal, hogy így biztosítsák az automatikus kommunikációt a gépkocsik és a kihelyezett modulok között. Az új rendszert fokozatosan vezetnék be, először Hessenben, majd egy korridort hoznának létre Rotterdam, Frankfurt am Main és Bécs között. Ezt további tesztek követnék és ha azok is sikeresek, akkor az összes német autópályára kiterjesztik a rendszert.
A Smart Highway projektet Daan Roosegarde holland tervező álmodta meg. Különleges festéssel látta el egy rövid szakaszon az úton lévő felfestéseket, amelyek így vezethetik, segíthetik az autósokat. A használt festékbe különleges port kevernek, aminek köszönhetően az összegyűjti a napfényt és a naplemente után több mint nyolc órán tud világítani. Ezáltal a vezetők jobban látják az elválasztó sávot. A festéket Roosegaarde a Heijmans építési céggel közösen fejlesztette ki. Közlésük szerint az alternatívát jelenthet az utcai világítással nem rendelkező útszakaszokon, biztonságosabbá teszi az utakat.
A fejlesztő a CNN-nek azt nyilatkozta: sok időt, energiát és pénzt fektettünk az autókba, de eközben az utak még szinte középkori szinten vannak. A koncepciót Roosegarde már 2012-ben bemutatta és egyéb ötletei is vannak, például az útfestések felhívhatnák a figyelmet a változó útviszonyokra, például a lefagyásra. A különleges festékek reagálnának a hőmérsékletre és a riasztások csak egy bizonyos hőmérséklet esetén válnának láthatóvá.
Egy másik lehetőség az interaktív fény, egy adaptív utcai világítás. Ez csak akkor aktiválódik, ha egy jármű megy arra. Ehhez a lámpákat szenzorokkal látják el, amik felismerik az elhaladó gépkocsikat és ennek megfelelően vezérlik a világítótesteket. Az "okos autópálya" (Smart Highway) jelenleg még korai szakaszban van. Eddig csak Észak-Brabant tartományban, OSS település mellett két, egyenként 500 méter hosszú szakaszon látták el a különleges festékkel az elválasztó sávokat.
Tavaly Peter Ramsauer német közlekedési miniszter közölte, hogy WLAN-modulokkal látná el az autókat és az útépítési, illetve -javítási helyszíneket, hogy így lehessen megakadályozni a dugók és veszélyes helyzetek kialakulását. Az úgynevezett kooperatív intelligens közlekedési rendszereket (C-ITS) 2015-től tervezik bevezetni, az autógyártóknak addig kell felszerelniük az általuk piacra dobott járművek egy részét WLAN-modulokkal, hogy így biztosítsák az automatikus kommunikációt a gépkocsik és a kihelyezett modulok között. Az új rendszert fokozatosan vezetnék be, először Hessenben, majd egy korridort hoznának létre Rotterdam, Frankfurt am Main és Bécs között. Ezt további tesztek követnék és ha azok is sikeresek, akkor az összes német autópályára kiterjesztik a rendszert.