Berta Sándor
Az autógyártók nem örülnek az IT-cégek megjelenésének
Az óriáscégek attól tartanak, hogy az Apple és a Google túl nagy befolyásra tesz szert az autópiacon.
A gyártók rá vannak kényszerítve a két IT-óriással való együttműködésre, ha meg akarnak felelni az ügyfeleik tartalmakkal és alkalmazásokkal kapcsolatos elvárásainak - ez derült ki a Content and Apps for Automotive Europe 2014 nevű müncheni rendezvényen. Mind az Apple, mind a Google bemutatta már korábban saját megoldását. Az autógyártók és a beszállító cégeik ugyanakkor közel sincsenek elragadtatva az új partnerek megjelenésétől.
Holger Weiss, az Aupeo internetes rádióportál vezérigazgatója például a bemutatója során az Apple-t, a Google-t, a Microsoftot, az Amazont és a Facebookot trójai falovakként ábrázolta, amelyek készek benyomulni arra a piacra, amit az autógyártók és ökorendszereik hoztak létre. A menedzser úgy vélte, hogy eddig ugyan ezek ellenőriztek bizonyos területeket (biztonság, telematika, felhasználói adatok stb.), de nem voltak képesek a kapcsolódó gazdasági szisztéma teljes kontrollálására, mivel a felhasználók ezt az életstílusuk korlátázásaként fogták volna fel. Ahhoz, hogy megfeleljenek a vásárlóknak, meg kellene teremteniük a megfelelő környezetet és a harmadik félnek is biztosítaniuk kellene a lehetőséget ahhoz, hogy szinte korlátlanul dolgozhassanak.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Jörg Lützner, a Continental AG portfólió- és innovációs menedzsmentjének vezetője hasonló álláspontot képvisel, azaz szintén fenyegetésként tekint az Apple és a Google megjelenésére. Egyúttal feltette azt a kérdést is, hogy vajon sikeresen fel tudják-e majd venni a harcot a két társaság ellen. Ezzel kapcsolatban kétségei vannak, mert lehetetlen ellenük dolgozni, ezért felmerül a kérdés, hogyan lehet velük együttműködni.
Peter Virk, a Jaguar Land Rover hálózatba kötött technológiákért és alkalmazásokért felelős vezetője két problémát is lát a Carplay és a többi hasonló projekt kapcsán. Az egyik, hogy az Android vagy iOS használóinak nem kínálnak egységes kinézetet, ugyanakkor a gyártók nem tudják majd az ellenőrzésük alatt tartani a használt programokat és tartalmakat. A vállalat alternatívaként az InControl Apps nevű Android- és iOS-kompatibilis okostelefon-integrációs platformot alkalmazza, ami számos natív és külső szoftvert, valamint a Winston nevű beszédasszisztenst kínálja az embereknek. Az InControl Apps a tartalmakat és a járműfedélzeti információkat (GPS-adatok, beépített szenzorok információi) megfelelő formában jeleníti meg.
Abban minden szakember egyetértett, hogy az IT-óriásokkal való kooperációból lehet profitálni. Mark Pendergrast, az Inrix termékmenedzsere közölte: ennek több oka is van, egyrészt az Apple és a Google egyaránt hatalmas felhasználói táborral rendelkezik, valamint értékes márkákról van szó. Mind a két konszern új ügyfeleket jelenthet a kereskedőknek és segíthetnek nekik az autók eladásában. Ehhez jön még, hogy gyakorlatilag egy kész rendszert szállítanak és ezzel csökkentik az elvégzendő fejlesztőmunkát.
Az előnyök mellett vannak viszont hátrányok is. Amennyiben az Apple határozza meg, hogy mely alkalmazások kerülhetnek a Carplay rendszerbe és részesedést követel a bevételből, akkor az autógyártók csak részben profitálhatnak az új platformokból. Emellett fennáll a veszélye annak, hogy a cégek elveszíthetik az ellenőrzést a termékeik felett, s az ügyfeleik végül az Apple és a Google táborához csatlakoznak majd. Ezenkívül lehetnek előre nem látható költségek és tisztázatlan, hogy ki felel az esetleges hibákért, garanciális problémákért.
Ahhoz, hogy az autóipar eredményesen szállhasson szembe az Apple-Google duóval, meg kell változnia. Fontosabbá válhatnak a fejlesztések és a gyakoribb frissítések, a gyártóknak többet kell foglalkozniuk a vásárlókkal és használniuk kell az adatokat. Még inkább a felhasználói élményre kell összpontosítaniuk, ezért például több tesztet kell végezniük és állandóan az igényekhez kell igazítaniuk a modelljeiket. Végül: szorosabb együttműködésre kell törekedniük.
Az Inrix menedzsere hangsúlyozta: az autóiparnak a Tesla Motors példáját kell követnie. A vállalat moduláris frissítési ciklusokkal rendelkezik és abban a helyzetben van, hogy a felmerülő problémákat szoftverfrissítések segítségével orvosolja. A Tesla Motors arra is képes, hogy a termékeket ugyanolyan gyorsan fejlessze ki, mint a Google vagy a Facebook, azaz a koncepciótól a piaci megjelenésig 2, maximum 3 év telik el. Más társaságoknál ez az idő 7-8 esztendő is lehet. További előnye a nulláról indult autógyártónak, hogy rendkívüli mértékben fókuszál az adatokra és a szoftverekre. Az az álláspontja, hogy a technika 50 százaléka a szoftverek körül forog.
Egy hatalmas tablet van a Tesla Model S kapcsolóinak helyén
Roger Lanctot, a Strategy Analytics autóipari szakértője osztotta Pendergrast véleményét. Ugyan nem nagy rajongója a Carplay rendszernek, de vannak pozitív hatásai, például a beszédfelismerési funkció alkalmazása. A cél az, hogy a felhasználók összekapcsolják az okostelefonjukat az autójukkal, de ne érintsék meg a készüléküket vagy ne kelljen ránézniük. Szerinte ugyanakkor az autógyártók vezető menedzsereit elvakították az Apple és a Google termékei, azonban újra észhez fognak térni, ha felismerik, hogy milyen alapvető problémák vannak például a biztonság területén. Jörg Lützner ezzel kapcsolatban csak annyit mondott: ha egy okostelefon-alkalmazás összeomlik, senki sem hal meg, de egy ilyen szituációban az autógyártók esetében kicsit más a helyzet.
Burkhard Göschel professzor, a BMW egykori fejlesztési igazgatója már márciusban azt nyilatkozta, hogy hamarosan elmehet az autógyártók kedve az IT-óriásokkal való együttműködéstől és nehéz helyzetbe kerülhetnek.
A gyártók rá vannak kényszerítve a két IT-óriással való együttműködésre, ha meg akarnak felelni az ügyfeleik tartalmakkal és alkalmazásokkal kapcsolatos elvárásainak - ez derült ki a Content and Apps for Automotive Europe 2014 nevű müncheni rendezvényen. Mind az Apple, mind a Google bemutatta már korábban saját megoldását. Az autógyártók és a beszállító cégeik ugyanakkor közel sincsenek elragadtatva az új partnerek megjelenésétől.
Holger Weiss, az Aupeo internetes rádióportál vezérigazgatója például a bemutatója során az Apple-t, a Google-t, a Microsoftot, az Amazont és a Facebookot trójai falovakként ábrázolta, amelyek készek benyomulni arra a piacra, amit az autógyártók és ökorendszereik hoztak létre. A menedzser úgy vélte, hogy eddig ugyan ezek ellenőriztek bizonyos területeket (biztonság, telematika, felhasználói adatok stb.), de nem voltak képesek a kapcsolódó gazdasági szisztéma teljes kontrollálására, mivel a felhasználók ezt az életstílusuk korlátázásaként fogták volna fel. Ahhoz, hogy megfeleljenek a vásárlóknak, meg kellene teremteniük a megfelelő környezetet és a harmadik félnek is biztosítaniuk kellene a lehetőséget ahhoz, hogy szinte korlátlanul dolgozhassanak.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Jörg Lützner, a Continental AG portfólió- és innovációs menedzsmentjének vezetője hasonló álláspontot képvisel, azaz szintén fenyegetésként tekint az Apple és a Google megjelenésére. Egyúttal feltette azt a kérdést is, hogy vajon sikeresen fel tudják-e majd venni a harcot a két társaság ellen. Ezzel kapcsolatban kétségei vannak, mert lehetetlen ellenük dolgozni, ezért felmerül a kérdés, hogyan lehet velük együttműködni.
Peter Virk, a Jaguar Land Rover hálózatba kötött technológiákért és alkalmazásokért felelős vezetője két problémát is lát a Carplay és a többi hasonló projekt kapcsán. Az egyik, hogy az Android vagy iOS használóinak nem kínálnak egységes kinézetet, ugyanakkor a gyártók nem tudják majd az ellenőrzésük alatt tartani a használt programokat és tartalmakat. A vállalat alternatívaként az InControl Apps nevű Android- és iOS-kompatibilis okostelefon-integrációs platformot alkalmazza, ami számos natív és külső szoftvert, valamint a Winston nevű beszédasszisztenst kínálja az embereknek. Az InControl Apps a tartalmakat és a járműfedélzeti információkat (GPS-adatok, beépített szenzorok információi) megfelelő formában jeleníti meg.
Abban minden szakember egyetértett, hogy az IT-óriásokkal való kooperációból lehet profitálni. Mark Pendergrast, az Inrix termékmenedzsere közölte: ennek több oka is van, egyrészt az Apple és a Google egyaránt hatalmas felhasználói táborral rendelkezik, valamint értékes márkákról van szó. Mind a két konszern új ügyfeleket jelenthet a kereskedőknek és segíthetnek nekik az autók eladásában. Ehhez jön még, hogy gyakorlatilag egy kész rendszert szállítanak és ezzel csökkentik az elvégzendő fejlesztőmunkát.
Az előnyök mellett vannak viszont hátrányok is. Amennyiben az Apple határozza meg, hogy mely alkalmazások kerülhetnek a Carplay rendszerbe és részesedést követel a bevételből, akkor az autógyártók csak részben profitálhatnak az új platformokból. Emellett fennáll a veszélye annak, hogy a cégek elveszíthetik az ellenőrzést a termékeik felett, s az ügyfeleik végül az Apple és a Google táborához csatlakoznak majd. Ezenkívül lehetnek előre nem látható költségek és tisztázatlan, hogy ki felel az esetleges hibákért, garanciális problémákért.
Ahhoz, hogy az autóipar eredményesen szállhasson szembe az Apple-Google duóval, meg kell változnia. Fontosabbá válhatnak a fejlesztések és a gyakoribb frissítések, a gyártóknak többet kell foglalkozniuk a vásárlókkal és használniuk kell az adatokat. Még inkább a felhasználói élményre kell összpontosítaniuk, ezért például több tesztet kell végezniük és állandóan az igényekhez kell igazítaniuk a modelljeiket. Végül: szorosabb együttműködésre kell törekedniük.
Az Inrix menedzsere hangsúlyozta: az autóiparnak a Tesla Motors példáját kell követnie. A vállalat moduláris frissítési ciklusokkal rendelkezik és abban a helyzetben van, hogy a felmerülő problémákat szoftverfrissítések segítségével orvosolja. A Tesla Motors arra is képes, hogy a termékeket ugyanolyan gyorsan fejlessze ki, mint a Google vagy a Facebook, azaz a koncepciótól a piaci megjelenésig 2, maximum 3 év telik el. Más társaságoknál ez az idő 7-8 esztendő is lehet. További előnye a nulláról indult autógyártónak, hogy rendkívüli mértékben fókuszál az adatokra és a szoftverekre. Az az álláspontja, hogy a technika 50 százaléka a szoftverek körül forog.
Egy hatalmas tablet van a Tesla Model S kapcsolóinak helyén
Roger Lanctot, a Strategy Analytics autóipari szakértője osztotta Pendergrast véleményét. Ugyan nem nagy rajongója a Carplay rendszernek, de vannak pozitív hatásai, például a beszédfelismerési funkció alkalmazása. A cél az, hogy a felhasználók összekapcsolják az okostelefonjukat az autójukkal, de ne érintsék meg a készüléküket vagy ne kelljen ránézniük. Szerinte ugyanakkor az autógyártók vezető menedzsereit elvakították az Apple és a Google termékei, azonban újra észhez fognak térni, ha felismerik, hogy milyen alapvető problémák vannak például a biztonság területén. Jörg Lützner ezzel kapcsolatban csak annyit mondott: ha egy okostelefon-alkalmazás összeomlik, senki sem hal meg, de egy ilyen szituációban az autógyártók esetében kicsit más a helyzet.
Burkhard Göschel professzor, a BMW egykori fejlesztési igazgatója már márciusban azt nyilatkozta, hogy hamarosan elmehet az autógyártók kedve az IT-óriásokkal való együttműködéstől és nehéz helyzetbe kerülhetnek.