Ötvös Tibor

Rádióhullámokkal állíthatja meg az autókat a rendőrség

Véget érhetnek a veszélyes autós üldözések egy, a rendőrautókba beépített eszköznek köszönhetően, mellyel egyetlen pillanat alatt megállítható a gyorshajtó vagy menekülő jármű.

Bizonyára mindenki látott már autós üldözést, hiszen elég sok csatornán lehet a leglátványosabb hajszákból készített montázsokat megtekinteni. Bár ezen dolgok igen látványosak, de nagyon veszélyesek is, főleg az ártatlan, az utakon szabályosan közlekedő autósok számára. Ennek szeretne véget vetni most egy új eszköz, mely, ha elkészül, akkor a rendőrautókba lesz beépítve és általa egyetlen gombnyomással le tudják majd állítani a járműveket a rend őrei.

Az egész kezdeményezést a francia, spanyol és német hatóságok terjesztették be az európai hatóságok elé, akik rögtön 4,3 millió eurót különítettek el a hivatalosan SAVELEC (Safe Control of Noncooperative Vehicles Through Electromagnetic Means) nevet kapott projektre. Első lépésként a Stuttgartban található German Aerospace Center DLR elkezdte kivizsgálni az újabb autókban található elektronikus vezérlőegység, az ECU gyengeségeit és rájöttek, hogy egy rádióhullámmal kiiktatható a vezérlő mikrochip.



A német rádióantennákat készítő IMST készíti a jelet továbbító antennát, a párizsi MBDA pedig azt teszteli, hogyan reagálnak az autósok arra, ha hirtelen leáll alattuk az autó. "Szeretnénk elérni, hogy azokat az igazán erős és nagy teljesítményű autókat is meg tudjuk állítani, melyeket mai eszközeikkel a rendőrség nem képes" - árulta el Cécile Macé, az MDBA mérnöke. "Egy gyorsan haladó járművet nagyon nehéz megállítani például az autópályán. Csak az autó elektronikáját szeretnénk megzavarni, nem pedig tönkretenni az autót és otthagyni a roncsot. Azt sem szeretnénk, ha a kibocsátott hullámok kellemetlenséget okoznának akár ártatlanok, akár a rendőrség számára."

A jelenlegi állás szerint leghamarabb 2016-ban készülhet el az első prototípus a SAVALEC-ből, mely jóval kisebb lesz, mint az angol E2V cég berkeiben készülő eszköz, az RF Safe-Stop. Azonban utóbbi is használható lesz, hiszen múlt héten már sikerrel estek túl az első teszteken és az ottani rendőrség és katonaság már jelezte, hogy igényt tartanak majd a végső változatra. "Nagy veszélyei vannak mindkét projektnek" - hívja fel a figyelmet Jay Abbott, az angol Advanced Security Consulting vezetője. "Az összes elektronikai rendszer egyidejű kiiktatásának hatására előfordulhat, hogy az autó nem áll meg, hanem az aktuális sebességgel száguld tovább és ez veszélyes lehet mindenkire."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • cyclops #82
    Kiegészítés: az új autók nagyobb hányada elektronikus kormányszervóval rendelkezik (nincsenek hidraulikus hengerek, szinkron motor segít). Ha az elektronikus kormányszervó leáll attól lehet kormányozni.
    Lásd még:
    http://www.caranddriver.com/features/electric-vs-hydraulic-steering-a-comprehensive-comparison-test-feature
  • speed2006 #81
    Épp akartam válaszolni, de látom, utána érdeklődtél. Te legalébb vetted a fáradságot, nem mint Komolytalan. Ő félig-meddig elolvas egy cikket, utána mondja a hülyeségét.
  • Meridian #80
    megkérdeztem apámat, aki ért a autókhoz, a kormányszervós probléma az valós, mert ha nincs szervómotoros rásegítés, attól a szervó hidraulikus hengerei még csatlakoznak a kormányműhöz, és a motor helyett a vezetőnek kell átpréselnie az olajat a munkahengerek furatain, ami ilyenkor embertelenül nehéz feladattá válhat.
  • Meridian #79
    A kormányszervó leállását problémának aposztrofálni azt nem értem. Sokáig vezettem olyan autót amiben nem volt szervó kormány (Peugetot 106-os, 1literes). Csak akkor nehéz tekerni a kormánykereket, ha áll az autó. Ha már gurul, azaz menet közben, akkor könnyű. Szvsz még egy Hummer esetén is...

    De a jogsimat is szervók nélküli kocsiban szereztem még, Skoda 120L (?). Az első percben meg is kaptam a lebaszást, mert nem feküdtem neki két kézzel a kormánynak, és emiatt nem tudtam beparkolni a rutinpályán az műanyag oszlopok közé. Mondja az oktató, miért nem tekerem jobban a kormányt? Mondom, mert kurva nehezen forog és nem akarom erőltetni. De csak erőltessem, menni fog az... ;)
  • Meridian #78
    "Mi van a pacemaker van beszerelve neki?"

    Az az autótolvaj, vagy bünöző aki a rendőrök elől menekül, az minden csak nem szívbajos. Tehát emiatt nem kell aggódni. Ha meg mégis, akkor is magára vessen, miért nem állt meg? Amerikában le is lőhetik, az sokkal valósabb veszély.
  • qrd0xQSt2rdvnu #77
    Nem olvastam végig az összes hozzászólást, de én egy dolgot tudok elképzelni működési elvként: nem a vezérlőt üti ki (azért egy EMP fegyver elég nagy energiát igényelne), hanem a CAN busz kommunikációt zavarhatja rádiófrekvenciásan és ehhez kellenek a speckó antennák. A CAN busznak elég hosszú vezetékei lehetnek ahhoz, hogy antennaként viselkedjen. Bár elvileg védett RF zavarás ellen, de lehet, hogy megtalálták a módját hogy ezen védelem ellenére is zavart vigyenek bele. A CAN buszról az egyes egységek leválasztják magukat bizonyos számú kommunikációs hiba esetén (és ha jól emlékszem, akkor egy idő után próbálkozhatnak újra visszacsatlakozni is).
  • qrd0xQSt2rdvnu #76
    hm... jól hangzik! mármint jól rezonál :D
  • teddybear #75
    Ez nem akusztikai labor, hanem egy rádiós süketszoba. Ilyenben szokás az antenna-karakterisztikákat kimérni. A fal burkolata nem hangszigetelő, hanem rádióenergia-elnyelő anyagból készült, bár kinézetre a kettő egyformának tűnik.
  • qrd0xQSt2rdvnu #74
    Mi köze van ennek az akusztikai laborban készült képnek a cikkhez?
  • Cefet #73
    Teljesen igazad van, én sem szívesen ülnék ilyen járgányba, de azt hiszem nem fogják megkérdezni, sőt elárulni sem, hogy ilyen "extrája" is van.
    A kérdésedre talán csak a fejlesztők tudnának pontos válasz adni. Én csak tippelni tudok: nem kötelező, de az általad említett okból kifolyólag is erősen ajánlott. Persze vannak műanyag dobozos vezérlők is (ablaktörlő, sziréna, fedélzeti számítógép, komplett műszerfal, stb.), de ezek alacsonyabb rendű, a közlekedés biztonságát nem, vagy alig befolyásoló funkciókért felelnek. Általában a vevő (autógyárak) igénye a döntő, de szinte biztos, hogy a fejlesztő központok szorosan együtt működnek, közösen döntenek ilyen kérdésekben. Amit az adótornyokról írtál, attól szerintem nem kell félni. Ha nagyot tévednék majd kijavítanak, de szerintem hogy egy ilyen blokkolást végre tudjanak hajtani több (tíz)kilowatt teljesítményt kell kisugározni KONCENTRÁLTAN.