Ötvös Tibor
Rádióhullámokkal állíthatja meg az autókat a rendőrség
Véget érhetnek a veszélyes autós üldözések egy, a rendőrautókba beépített eszköznek köszönhetően, mellyel egyetlen pillanat alatt megállítható a gyorshajtó vagy menekülő jármű.
Bizonyára mindenki látott már autós üldözést, hiszen elég sok csatornán lehet a leglátványosabb hajszákból készített montázsokat megtekinteni. Bár ezen dolgok igen látványosak, de nagyon veszélyesek is, főleg az ártatlan, az utakon szabályosan közlekedő autósok számára. Ennek szeretne véget vetni most egy új eszköz, mely, ha elkészül, akkor a rendőrautókba lesz beépítve és általa egyetlen gombnyomással le tudják majd állítani a járműveket a rend őrei.
Az egész kezdeményezést a francia, spanyol és német hatóságok terjesztették be az európai hatóságok elé, akik rögtön 4,3 millió eurót különítettek el a hivatalosan SAVELEC (Safe Control of Noncooperative Vehicles Through Electromagnetic Means) nevet kapott projektre. Első lépésként a Stuttgartban található German Aerospace Center DLR elkezdte kivizsgálni az újabb autókban található elektronikus vezérlőegység, az ECU gyengeségeit és rájöttek, hogy egy rádióhullámmal kiiktatható a vezérlő mikrochip.
A német rádióantennákat készítő IMST készíti a jelet továbbító antennát, a párizsi MBDA pedig azt teszteli, hogyan reagálnak az autósok arra, ha hirtelen leáll alattuk az autó. "Szeretnénk elérni, hogy azokat az igazán erős és nagy teljesítményű autókat is meg tudjuk állítani, melyeket mai eszközeikkel a rendőrség nem képes" - árulta el Cécile Macé, az MDBA mérnöke. "Egy gyorsan haladó járművet nagyon nehéz megállítani például az autópályán. Csak az autó elektronikáját szeretnénk megzavarni, nem pedig tönkretenni az autót és otthagyni a roncsot. Azt sem szeretnénk, ha a kibocsátott hullámok kellemetlenséget okoznának akár ártatlanok, akár a rendőrség számára."
A jelenlegi állás szerint leghamarabb 2016-ban készülhet el az első prototípus a SAVALEC-ből, mely jóval kisebb lesz, mint az angol E2V cég berkeiben készülő eszköz, az RF Safe-Stop. Azonban utóbbi is használható lesz, hiszen múlt héten már sikerrel estek túl az első teszteken és az ottani rendőrség és katonaság már jelezte, hogy igényt tartanak majd a végső változatra. "Nagy veszélyei vannak mindkét projektnek" - hívja fel a figyelmet Jay Abbott, az angol Advanced Security Consulting vezetője. "Az összes elektronikai rendszer egyidejű kiiktatásának hatására előfordulhat, hogy az autó nem áll meg, hanem az aktuális sebességgel száguld tovább és ez veszélyes lehet mindenkire."
Bizonyára mindenki látott már autós üldözést, hiszen elég sok csatornán lehet a leglátványosabb hajszákból készített montázsokat megtekinteni. Bár ezen dolgok igen látványosak, de nagyon veszélyesek is, főleg az ártatlan, az utakon szabályosan közlekedő autósok számára. Ennek szeretne véget vetni most egy új eszköz, mely, ha elkészül, akkor a rendőrautókba lesz beépítve és általa egyetlen gombnyomással le tudják majd állítani a járműveket a rend őrei.
Az egész kezdeményezést a francia, spanyol és német hatóságok terjesztették be az európai hatóságok elé, akik rögtön 4,3 millió eurót különítettek el a hivatalosan SAVELEC (Safe Control of Noncooperative Vehicles Through Electromagnetic Means) nevet kapott projektre. Első lépésként a Stuttgartban található German Aerospace Center DLR elkezdte kivizsgálni az újabb autókban található elektronikus vezérlőegység, az ECU gyengeségeit és rájöttek, hogy egy rádióhullámmal kiiktatható a vezérlő mikrochip.
A német rádióantennákat készítő IMST készíti a jelet továbbító antennát, a párizsi MBDA pedig azt teszteli, hogyan reagálnak az autósok arra, ha hirtelen leáll alattuk az autó. "Szeretnénk elérni, hogy azokat az igazán erős és nagy teljesítményű autókat is meg tudjuk állítani, melyeket mai eszközeikkel a rendőrség nem képes" - árulta el Cécile Macé, az MDBA mérnöke. "Egy gyorsan haladó járművet nagyon nehéz megállítani például az autópályán. Csak az autó elektronikáját szeretnénk megzavarni, nem pedig tönkretenni az autót és otthagyni a roncsot. Azt sem szeretnénk, ha a kibocsátott hullámok kellemetlenséget okoznának akár ártatlanok, akár a rendőrség számára."
A jelenlegi állás szerint leghamarabb 2016-ban készülhet el az első prototípus a SAVALEC-ből, mely jóval kisebb lesz, mint az angol E2V cég berkeiben készülő eszköz, az RF Safe-Stop. Azonban utóbbi is használható lesz, hiszen múlt héten már sikerrel estek túl az első teszteken és az ottani rendőrség és katonaság már jelezte, hogy igényt tartanak majd a végső változatra. "Nagy veszélyei vannak mindkét projektnek" - hívja fel a figyelmet Jay Abbott, az angol Advanced Security Consulting vezetője. "Az összes elektronikai rendszer egyidejű kiiktatásának hatására előfordulhat, hogy az autó nem áll meg, hanem az aktuális sebességgel száguld tovább és ez veszélyes lehet mindenkire."