Berta Sándor

Biztonságosabbak a robotautók?

A Google állítása alapján két tanulmányból is az derült ki, hogy az önállóan működő gépkocsik sokkal óvatosabban és biztonságosabban közlekednek az utakon, mint az emberi vezetők.

Chris Urmson, a Google robotautó projektjének vezetője egy robotikai konferencián kijelentette: a Kalifornia és Nevada útjain megtett több ezer mérföld azt bizonyítja, hogy az önállóan közlekedő közúti járművek biztonságosabbak, mint a hagyományos autók. Utóbbiak ugyanis sokkal erősebben gyorsulnak és hirtelen fékeznek le, ennek köszönhetően sokkal kevesebb idő telik el baleset közeli szituációkban. A Google gépkocsijai finomabban és biztonságosabban közlekednek, mint saját tesztvezetőik, jobban megtartják a megfelelő követési távolságot. A rózsás kép mellé Urmson bemutatott egy a csoportja által fejlesztett új műszerfalat is, mely segít megértetni az emberekkel épp mit csinál az autó.


Urmson hozzátette: jelenleg is tárgyalásokat folytatnak több járműgyártóval is azért, hogy piacra dobjanak egy új típust, arról azonban, hogy ez a termék pontosan hogy fog kinézni, a szakember hallgatott. "A piacra lépés többféle módján gondolkozunk, de többet jelenleg még nem mondhatok." (A kiszivárgott információk szerint a Google egy saját modellt tervez.) Elutasította azt az érvet is, hogy hatalmas problémát jelenenének a jogi és szabályozási kérdések, mert ugyan számos amerikai szövetségi államban jogi aggályok fogalmazódtak meg, többek között azzal kapcsolatban, hogy ki felel egy esetleges baleset esetén, de Kalifornia, Nevada és Florida állam már elfogadta a tesztekhez szükséges jogi kereteket.

A vállalat számára egyértelmű, hogy ha egy robotautó balesetet okoz, akkor a gyártónak kell kártérítést fizetnie. Azonban ezekben az esetekben előnyt jelent, hogy a gépkocsi sokkal több, ráadásul objektív adatot tud közölni a baleset körülményeiről, mint egy hagyományos közúti jármű vagy a szemtanúk. Könnyen kideríthető lesz, ha például a robotjármű mögött haladó autó vezetője túl későn reagált egy lassú fékezésre és belerohant az önállóan közlekedő gépkocsiba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Nagydög #97
    Legjobb erv a robotautok mellett, egy utazas az autopalyan unnepek elott es utan. Egyreszt elindultak otthonrol a kilencvennel-megyek-az-autopalyan nepek, masreszt oket elozgetik a szazzal-megyek-az-autopalyan soforok. Es mivel a tavolsagok felmereseben sem tul profi(vagy csak leszarja), siman kijon eled elozni, de gyorsitani azert nem fog. Olyan dugokat kerekitettek, hogy csak na. Elmeny nezni ahogy a szokasosnal telitetteb, de azert nem tul zsufolt autopalyan vegighullamzik a feklampak felvillanasa.
  • M2 #96
    A leszarják kicsit durva, jobban hangzik, hogy az élethez való jog az sokkal erősebb, mint "vezetés közbeni élvezkedés" joga.
  • duke #95
    "Nem hiszem, hogy betiltanak a kezzel vezetett autokat, csak lesznek ra megkotesek. "

    Az elso par evben, meg biztos egyutt mennek az ember es robot vezette jarmuvek. Aztan par ev mulva, amikor kiderul, hogy a balesetek 99.999%-t az ember vezette jarmuvek okozzak, akkor az emberek kovetelni fogjak az ember vezette jarmuvek betiltasat, es leszarjak majd az elmeny autosok jogait. Azok majd mehetnek a zart palyakra szorakozni.
  • kvp #94
    Nem hiszem, hogy betiltanak a kezzel vezetett autokat, csak lesznek ra megkotesek. Ahogy ma is lehet lovaskocsival jarni, csak nem engedik fel a nagysebessegu utakra, mit ahogy embervezette autot sem jo otlet egy 300 km/h atlagsebessegu utra raengedni. Mintahogy traktorral es lovaskocsival sem lehet barhova bemenni, de ennek ellenere ha valaki lovaskocsival vagy gozautoval akar kozlekedni Budapesten, akkor megteheti, elobbibol van is jopar forgalomban, bar foleg turistaknak. Tehat a szabadsagot nem veszik el, mert semmit sem kotelezo haszalni, csak eppen ott ahol az emberek haladni akarnak (pl. az autopalyakon vagy varosi dugokban) valoszinuleg nem lehet majd kezzel vezetett autot hasznalni.

    ps: Egyebkent meg akinek nem tetszik a gyari robotauto, az barmikor keszithet sajatot vagy atprogramozhat egy gyarit. Csak arra kell odafigyelni, hogy az akkori kresz-nek megfeleljen a vizsgan. Jo pelda erre az I, robot-ban Will Smith autoja, amit szeretett kezzel vezetni. A film kezdete elott egy ilyen kezi vezetes miatt halt meg egy csalad es vesztette el a karjat, de az nem jelenti azt, hogy a film elejen nem teszi meg ugyanugy hogy szorakozasbol kezzel vezet (300 km/h folott) es hozza a fraszt a fohosnore. Tehat a lehetoseg meg lesz, csak az esetek jo reszeben vagy korlatozzak, hogy hol lehet jatszani vagy szinte azonnal halalos balesethez fog vezetni az iranyitas kezi atvetele. (a robotoknak jo a 10 centis kovetesi tavolsag, akar nagy sebessegen is, az embernek sebesseg km/h-ban x 2 meter kell minimum)
  • halgatyó #93
    Ja, féleértések elkerülése végett: a h.múzeum természtesen a helytörténeti múzeumot jelenti, aki mást gondol, az gondolatbűnt követ el
  • halgatyó #92
    A Gonosz a rettenetes dolgokat álcázza, becsomagolja. A szabadság korlátozását is el lehet fogadtatni az emberekkel, a következő módon:

    -- Hosszasan kell ecsetelgetni a szabadságmegvonás által létrejött előnyöket (például a balesetek számának a csökkenése)
    -- Hosszasan kell ecsetelgetni a szabadság által bizonyos helyeken keletkezett érdeksérelmeket. Ezeket el kell túlozni, és súlyos szankciókkal beleültetni az agyakba, hogy mekkora borzalom történt (például amiért valakit pénzsóvár görénynek neveztek)
    -- Az ellenkezők véleményét agyon kell hallgatni, és közben az új rendet APRÁNKÉNT erősödő törvényi szigorral bevezetni.

    És aki ezzel nem ért egyet, az GONDOLATBŰNT követ el, amiért 100 év börtönnel sújtandó. Ha hamarabb meghal, akkor utódai folytatják a büntetés letöltését

    Furcsa lenne? most MÉG
  • halgatyó #91
    Van egy óriási ötletem. Miért csak az autóvezetéstől kimélik meg a szeeeegéééény megfáradt (tökrészeg, bekábítózott) embert?
    Gondoljunk a rengeteg mozgáskorlátozott embertársunkra. A féllábúakra, a roncsolódott izületekre, az agyvérzés miatt féloldalasan bénult emberekre.

    Továbbá: balesetek sem csupán az országutakon vannak ám. Otthon a síkos kőpadlón elcsúszó, az ablaktisztítás közben kizuhanó háziasszonyok, a síkos járdán elcsúszók, az eldőlő létráról leesők, a gyümölcsszedés közben a fáról lezuhanók, és még sorolhatnánk sokáig.

    Megoldás: a szuperkompjúter által irányított robot exoskeleton!
    Nem lenne több elcsúszó, leeső ember, de EZ MÉG CSAK A KEZDET!

    Ha elég intelligens a robotagy, akkor megakadályozná a gazdája helyetlen vagy kozkázatos cselekedeteit. Nem engedné, hogy megszerelje a konnektort (holott aki nem teljesen hülye, az meg tudná csinbálni, de akkor sem!)
    Tovább is lehet fejleszteni ezt a csodarobotot, amely VIGYÁZ RÁNK
    (néhány kerékkötő, mint magam is, ugyan sokallná ezt a "vigyázást" és azt az árat, amit a szabadságunkban fizetünk érte, de ahogy az jelen fórumon is látható, a kerékkötők nincsenek sokan:-)

    Szóval A ROBOT VIGYÁZ RÁNK. Például nem lenne többé verekedés és késelés. (természetesen ezt az izét mindenkinek kötelező lenne viselni)
    Amint valaki kötekedni kezd, csak azt venné észre, hogy gyors léptekkel távolodik a helyszínről, a robotagy vezette exoskeleton egyszerűen elmegy vele.

    Aztán persze lehet mégtovább is fokozni! Óóóó azok a lehetőségek határtalanok, mint a csillagos ég.

    Megy, megy emberünk az utcán, a beteg nagymamáját meglátogatni, amikor egyszercsak (akarata ellenére) befordul a sarkon. A néma "mia f** ez, hová megyünk GONDOLATRA egy hang megszólal a fejében: ezen a héten még nem látogattál el a h.múzeumba! -- Dehát a nagyanyámat kell meglátogatnom! Mire: le van sz**va a nagyanyád,és vigyázz, mert gondolatbűnt kjészülsz elkövetni, amiért ELSŐ alkalommal áramütést kell rád mérnem!

    És még lehet tovább is fokozni.

    Most persze sokan ezt túlzásnak tartják, de megfeledkeznek egy nagyon fontos társadalmi szabályról: AZT, HOGY MI A TÚLZÁS, ÉS MI A "NORMÁLIS" NEM TERMÉSZETI TÖRVÉNYEK DÖNTIK EL EBBEN A TÁRSADALMI RENDSZERBEN, HANEM A MEGSZOKÁS.
    A MEGSZOKÁST PEDIG AZ ÉVEKIG TARTÓ SAJTÓ AGYMOSÁS ÉS A FOKOZATOS SZOKTATÁS HOZZA LÉTRE.

    Megszokott, tehát normális (a konformista többség számára) az, amit évek alatt, apró lépésekben megszoktattak velük.

    Egy régvolt USA elnök mondta: aki a kényelme és a biztonsága érdekében feláldozza a szabadásgot, később mindet elveszíti.
    Mennyire igaza volt!
    Hát ne jöjjön itt senki az országúti balesetekkel. A robotautó rohadjon meg.
  • Nagydög #90
    Ez az evekig tarto vizsgalat ma is gyakran elofordul. Jopar eve mar annak, hogy egy ismeros megolte igy az utasat, aki amugy jobaratja volt. Harom evvel kesobb iteltek el vegul.
  • M2 #89
    "Robotautó esetében meg kapni fognak az özvegyek egy évekik tartó vizságlatot"

    Igen, de évente nem 10 ezer özvegy lesz, hanem 10! Az azért nagyon nem mindegy!

    De nyugi, BMW-ből biztos lesz olyan, hogy a robotautó ki lesz egészítve egy 'homokozóval' az apukáknak, akik büszkén élvezkedhetnek, hogy ők vezetnek és ráadásul milyen ügyesen - közben meg persze nem.
  • M2 #88
    "Forgalmi helyzet: szemből jönn a barom felém. Választhatok: belemegyek. Férle rántom a kormányt. Valószínűleg minden ember az utóbbit választaná."

    Azért nagyon remélem, hogy a többség megtanulta, hogy a kormányt semmilyen helyzetben nem rángatjuk! Fékezünk mint állat, de kormányt nem rángatunk mert abból csak nagyobb bajok lehetnek!