Berta Sándor

Komoly tesztekre lesz szükség a robotautóknál

Elvileg 2020-ra megjelenhetnek a közutakon az önállóan működő gépkocsik, de előtte még számos átfogó tesztre van szükség. Nehéz kérdés lesz annak bebizonyítása, hogy jobban vezet mint egy ember, az első halálos baleset lesz a vízválasztó.

Chris Urmson, a Google robotautó projektjének vezetője egy robotikai konferencián kijelentette: a Kalifornia és Nevada útjain megtett több ezer mérföld azt bizonyítja, hogy az önállóan közlekedő közúti járművek biztonságosabbak, mint a hagyományos autók. Korábban a Nissan és a Daimler is azt közölte, hogy 2020-ban jelenhetnek meg a robotautók. Ugyanezt prognosztizálta Sven Gábor Jánszky trendkutató is. Hermann Winner, a Darmstadti Műszaki Egyetem professzora ugyanakkor egyáltalán nem biztos abban, hogy a gyártóknak a következő hét évben sikerül megvalósítaniuk az elképzeléseiket. A szakember kifejtette: "Egy robotautó, ami elütött egy embert, gyorsan el fogja veszíteni az elfogadottságát. Ahhoz, hogy a járművet elfogadják bizonyíthatóan jobban kell közlekednie az emberi sofőröknél. Ez műszaki szempontból alapvetően megoldható, de a bizonyítás nagyon sok időt és pénzt emészt majd fel."

A professzor megállapította, hogy két személyi sérüléssel járó baleset között a német autópályákon közlekedő gépkocsik körülbelül 12 millió kilométert tesznek meg. A napjainkban kiforrott vezetést segítő - például a vészfék-, az automatikus követési távolságtartó és a sávban tartó - rendszerek segítségével a két baleset között megtett távolságot 24 millió kilométerre lehetne növelni, ehhez azonban 100 járműnek egyenként 240 000 kilométert kellene megtenni. A kérdés az, hogy a robotautóknak hány kilométert kell megtenniük személyi sérülést nem okozó baleset nélkül ahhoz, hogy a gyártók azt mondhassák: ezek a megoldások 95 százalékos valószínűséggel jobbak az emberi vezetőknél?

Winner ezt a távolságot 240 millió kilométerre becsülte, viszont ekkora teszt lebonyolítása milliárdokba kerülne, ráadásul az időtartam is nagyon hosszú lenne. Ráadásul ha a teszt után javításokat eszközölnek, akkor utána újra tesztelni kellene a gépkocsikat. Szerinte az evolúciós fejlődést kell megcélozni: meg kell tanulni, hogy miként rövidíthetők le a tesztek, továbbá, hogy melyek azok a területek, ahol a robotjárművek jelenleg és a jövőben sem okozhatnak problémákat. A szimulációkban számos eltérő helyzetet kell modellezni és meg kell alkotni egy "tanulóvezető-intelligenciát". Mindez azonban egyúttal problémát is jelent, hiszen nem igazán lehet tudni, hogy mikor kezdődik a tanulási folyamat.

Winner úgy véli, hogy a robotautók 2025-től közlekedhetnek majd az autópályákon, de alighanem kizárólag 130 kilométer/órás sebességkorlátozás mellett. Nehezebb lesz a helyzet a városi környezetben, a Daimler tesztje során ugyanis kiderült, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik még nem igazán tudnak együttműködni a közlekedés többi résztvevőjével. Ráadásul mindenképpen szükség lesz egy etikai program elkészítésére: az emberek képesek bizonyos helyzetekben gyorsan dönteni (például ha lelép egy gyalogos az úttestre, fékeznek), a robotjárműveknek azonban szükségük lesz irányelvekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #22
    "A vezetés élvezetét is ki akarják irtani az emberekből.."

    Komolyan mondod, hogy azert haljanak meg milliok, es seruljenek meg 10 milliok, kelletkezzen 1000 milliard dollaros kar evente, csak hogy az ovodas ertelmi kepesegu kretenek, nyugodtan jatszadozhassanak a kozutakon a szarjaikkal, FELESLEGESEN szennyezve, es foglalva az utakat ???
  • Zoliz #21
    A vezetés élvezetét is ki akarják irtani az emberekből..
    Nyilván minden gép meg tud hibásodni és maximum sínen mozogva tudnák teljesen biztonságossá tenni az automata és hozzátenném unalmas közlekedést.
  • thesalamon #20
    Ebbe a " tegyük biztonságosabbá az autóvezetést " kijelentésben van egy jó adag marketing is.
    Például a hadsereg (is) szeretné belátható időn belül automatizálni a járművei nagyobb részét. A DARPA is jóideje kisérletezik ezzel, a műszaki egyetemek is végeztek/nek ilyen jellegű kutatásokat.
    De messze vagyunk még attól, hogy tömegcikké váljanak a robotautók.
    A kisérletek/tesztek nagyon idő és erőforrásigényesek, így bedobták az egészet a köztudatba, a "civil szférába ", hadd szokják a népek. A közutakon, "mindenki" bevonásával nagyságrendekkel több kisérletet, tapasztalatot gyűjthetnek, mint a laboratóriumokban, és a költségek is megoszlanak. Ki tudja, lehet, hogy a civilek is bedobnak egy csomó pénzt és munkát. Fő a biztonság.
    A Google és a többi cég állandóan olyan piaci réseket keresnek, ahol terjeszkedhetnek. Ezek a tőkeerős vállalatok, ha nem találnak ilyen réseket, akkor kreálnak maguknak: népszerűsitenek valami újat, valami olyat, ami mellé odabiggyeszthetnek hangzatos szlogeneket, amire jó esetben mindenki vevő.

    A másik, hogy abban az esetben válhat egy autó tömegcikké, ha az elég hatékony, jó az ár/érték aránya. Hiába biztonságos, ha nem elég hatékony, hiába hatékony, ha nem elég biztonságos.

    A hatékonyságért cserébe az ember hajlandó kompromiszumokat kötni. Jó dolog a biztonság, de azért ha lehet, még ma érjünk oda az uticélunkhoz.
    Egész egyszerűen, ameddig egy automata autó/kamion másfélszer annyi idő alatt teszi meg ugyan azt az utat mint az ember vezette, addig a cégek embereket fognak alkalmazni továbbra is, máskülönben a konkurencia helyzeti előnyhöz juthat, magyarán lenyom mint a bélyeget.
    De beszélhetnénk a fenntartási költségekről is, ha már hatékonyságról van szó, és biztos van még számtalan tényező.
    Sok idő, tapasztalat és meggyőző erő kell ahhoz, hogy tömegesen vásároljanak majd ilyen autókat.
  • prybaby #19
    Milyen opciokrol beszelsz? Sehogysem tudom elkepzelni, hogy feldob 10 opciot, en meg elkezdem vegigolvasni oket, majd atgondolni mikozben a kocsi gurul es mar az utat sem nezem.
  • ostoros #18
    +1
    Szerintem is a kettő keveréke sokkal hatékonyabb lehet, mint külön-külön.
  • ostoros #17
    Se az ember, sem a robot nem biztonságos. A kettő együtt lesz az. Ezért is léteznek a blokkolásgátlók, kipörgésgátlók, stb. Az ember vezet, de bizonyos esetekben a robot beavatkozhat. Ez szerintem mindig jobb megoldás, mintha kizárólag az egyiket erőltetjük.
  • NEXUS6 #16
    Lehetne mondjuk egy hazalopakodó taxi üzemmód, direkt részeg sofőröknek, rokiknak. Sárgavillogó, csökkentett sebesség és buszsáv használata esetén a kocsi működhetne autonóm üzemmódban is.

    Na, azt hiszem megoldottam ezt a kérdést is.
    XD
  • NEXUS6 #15
    Ja és Kisasszony, továbbra sincs újságolvasás vezetés közben, mint a képen!
    XDDD
  • NEXUS6 #14
    Itt ugye már nem az a kérdés, hogy tud-e a robot autót vezetni?
    Tud. Figyeli a táblákat, jó esetben nem üti el a gyalogost, és nem padkázza le a felnit beparkoláskor.

    De tud-e döntésthozni, méghozzá legalább olyan szinten, és gyorsan, mint az ember?
    NEM! És a jelenlegi digitális technológiával szerintem soha nem is fog tudni.

    Mi a megoldás?
    Szerintem valami augmented drive jellegű rendszer. A kocsit a robot vezeti, kormányozza, de a szélvédőre feldobja az opciókat, az infót, az ember meg mint egy videojátékban dönt. A kocsi az alaphelyzetet felismerve, pl lefékez egy balesetet látva, de a júzer ezt felülírhatja, ha a balesetet egy gázszállító kamion okozta, amiből ömlik az olaj és parancsot adhat egy dzsojsztik mozdulattal, vagy átveheti a kormányt, hogy elhúzzon a csába.

    Not drive, controll.

    A teljesen autonom kocsik helyett szerintem valami ilyesmit kéne eröltetni. Ez az emberek többségének is jobban tetszen valszeg. Mintha csak az a két opció lenne, hogy vagy a kocsi vezet, vagy ő.

    Így a felelősség kérdése is tisztább lenne. Ha a robot vezeti bele a gyalogosba a kocsit, akkor a gyártó tejel, ha a júzer felülírta a robot parancsát, akkor ő üli le a börtönben.
  • Blgzsolt #13
    Arról lehet tudni valamit, hogy napjainkra a szenzorok és az azt figyelő számítógép mekkora helyet foglal? Néhány évvel ezelőtt elfoglalta a teljes csomagtartót és a hátsó ülést + egy óriási 360 fokos kamera volt a tetőn! Gondolom azóta már némileg összement ez is...