82
  • cyclops
    #82
    Kiegészítés: az új autók nagyobb hányada elektronikus kormányszervóval rendelkezik (nincsenek hidraulikus hengerek, szinkron motor segít). Ha az elektronikus kormányszervó leáll attól lehet kormányozni.
    Lásd még:
    http://www.caranddriver.com/features/electric-vs-hydraulic-steering-a-comprehensive-comparison-test-feature
  • speed2006
    #81
    Épp akartam válaszolni, de látom, utána érdeklődtél. Te legalébb vetted a fáradságot, nem mint Komolytalan. Ő félig-meddig elolvas egy cikket, utána mondja a hülyeségét.
  • Meridian
    #80
    megkérdeztem apámat, aki ért a autókhoz, a kormányszervós probléma az valós, mert ha nincs szervómotoros rásegítés, attól a szervó hidraulikus hengerei még csatlakoznak a kormányműhöz, és a motor helyett a vezetőnek kell átpréselnie az olajat a munkahengerek furatain, ami ilyenkor embertelenül nehéz feladattá válhat.
  • Meridian
    #79
    A kormányszervó leállását problémának aposztrofálni azt nem értem. Sokáig vezettem olyan autót amiben nem volt szervó kormány (Peugetot 106-os, 1literes). Csak akkor nehéz tekerni a kormánykereket, ha áll az autó. Ha már gurul, azaz menet közben, akkor könnyű. Szvsz még egy Hummer esetén is...

    De a jogsimat is szervók nélküli kocsiban szereztem még, Skoda 120L (?). Az első percben meg is kaptam a lebaszást, mert nem feküdtem neki két kézzel a kormánynak, és emiatt nem tudtam beparkolni a rutinpályán az műanyag oszlopok közé. Mondja az oktató, miért nem tekerem jobban a kormányt? Mondom, mert kurva nehezen forog és nem akarom erőltetni. De csak erőltessem, menni fog az... ;)
  • Meridian
    #78
    "Mi van a pacemaker van beszerelve neki?"

    Az az autótolvaj, vagy bünöző aki a rendőrök elől menekül, az minden csak nem szívbajos. Tehát emiatt nem kell aggódni. Ha meg mégis, akkor is magára vessen, miért nem állt meg? Amerikában le is lőhetik, az sokkal valósabb veszély.
  • qrd0xQSt2rdvnu
    #77
    Nem olvastam végig az összes hozzászólást, de én egy dolgot tudok elképzelni működési elvként: nem a vezérlőt üti ki (azért egy EMP fegyver elég nagy energiát igényelne), hanem a CAN busz kommunikációt zavarhatja rádiófrekvenciásan és ehhez kellenek a speckó antennák. A CAN busznak elég hosszú vezetékei lehetnek ahhoz, hogy antennaként viselkedjen. Bár elvileg védett RF zavarás ellen, de lehet, hogy megtalálták a módját hogy ezen védelem ellenére is zavart vigyenek bele. A CAN buszról az egyes egységek leválasztják magukat bizonyos számú kommunikációs hiba esetén (és ha jól emlékszem, akkor egy idő után próbálkozhatnak újra visszacsatlakozni is).
  • qrd0xQSt2rdvnu
    #76
    hm... jól hangzik! mármint jól rezonál :D
  • teddybear
    #75
    Ez nem akusztikai labor, hanem egy rádiós süketszoba. Ilyenben szokás az antenna-karakterisztikákat kimérni. A fal burkolata nem hangszigetelő, hanem rádióenergia-elnyelő anyagból készült, bár kinézetre a kettő egyformának tűnik.
  • qrd0xQSt2rdvnu
    #74
    Mi köze van ennek az akusztikai laborban készült képnek a cikkhez?
  • Cefet
    #73
    Teljesen igazad van, én sem szívesen ülnék ilyen járgányba, de azt hiszem nem fogják megkérdezni, sőt elárulni sem, hogy ilyen "extrája" is van.
    A kérdésedre talán csak a fejlesztők tudnának pontos válasz adni. Én csak tippelni tudok: nem kötelező, de az általad említett okból kifolyólag is erősen ajánlott. Persze vannak műanyag dobozos vezérlők is (ablaktörlő, sziréna, fedélzeti számítógép, komplett műszerfal, stb.), de ezek alacsonyabb rendű, a közlekedés biztonságát nem, vagy alig befolyásoló funkciókért felelnek. Általában a vevő (autógyárak) igénye a döntő, de szinte biztos, hogy a fejlesztő központok szorosan együtt működnek, közösen döntenek ilyen kérdésekben. Amit az adótornyokról írtál, attól szerintem nem kell félni. Ha nagyot tévednék majd kijavítanak, de szerintem hogy egy ilyen blokkolást végre tudjanak hajtani több (tíz)kilowatt teljesítményt kell kisugározni KONCENTRÁLTAN.
  • speed2006
    #72
    Az irónia nem neked szólt. Én tisztában vagyok ezzel. Csak vannak akik szerint nem, mert már megszokták hogy rebootolgat az ECU.
  • Fefy
    #71
    "Csak energia kérdése."

    Csak biztosan vannak olyan autó típusok, amelyekben már most jobban védik az elektronikát, mint amilyen szinten az olcsóbb modellek valaha is védve lesznek. Kérdés, hogy ekkor milyen energiaszintre legyen beállítva a rendszer. Üssön ki minden kocsit, vagy csak a leggyengébb védelemmel rendelkezőket, esetleg számoljanak egy átlagot. Ha a legjobb védelemre lövik be, akkor a szint alatti autókat teljesen hazavágják -> túlságosan nagy lenne a járulékos kár mértéke, nem alkalmazzák. Ha az átlagra, akkor az átlagosnál rosszabbul teljesítő járművek mennek tönkre, az átlagtól jobbak pedig meg sem érzik (ez sem valami biztató). Ha a leggyengébbekre lövik be, akkor meg kb semmi értelme, mert az átlagos autók is vígan túlélik. Esetleg legyen beállítható menet közben a sugárzási teljesítmény. Nem hiszem, hogy az összes létező autó modell minden ehhez szükséges paramétere meglenne az ezt használó rendőrnek -> találomra belövi a teljesítményt és vagy eltalálja, vagy esetleg tömegkarambolt okoz egy autópályás üldözés esetén.
    Szóval nem hiszem, hogy ezt valaha is alkalmazzák. Max a hadsereg kezd vele valamit.
  • NEXUS6
    #70
    Mi nem veszélyes? Tegyük fel elmegy a motor, mert rádvillant a zsaru, ami önmagában tényleg nem veszélyes, csak mellette az ABS-es is bemondta az unalmast. Úgy hogy mikor ijedtedben szokásos módon rátehénkedsz a fékre a takony úton a kereked leblokkol és dobsz egy piruettet. Ami még mindig megúszható, de a légzsákod vezérlése is elment pihenni, így amikor csattansz lefejeled a szélvédőt, meg a kormány szétnyomja a mellkasodat.

    Ha fullra kiütik a kocsi elektronikáját, akkor ez fog történni, ha nem akkor jó eséllyel viszont tényleg észre sem veszed. Csak energia kérdése.
  • Fefy
    #69
    Csak a vezeték nélküli kommunikációval az a baj, hogy ha bárki is kommunikálhat az autó elektronikájával, akkor tuti lesz olyan is, aki ezt ki tudja használni. Arról nem is beszélve, hogy költséghatékonyság szempontjából lesz olyan autó, ami tuti rendelkezik valami súlyos biztonsági réssel a "wifi" részben. Szóval személy szerint én nem szívesen ülnék bele egy olyan autóba, ami online bármikor leállítható az "engine stop" gombra kattintva.

    Az előbbiektől függetlenül (csak szimpla kérdés, mivel autó elektronikában a CAN busz alapvető ismeretét leszámítva, nem vagyok otthon): A vezérlők fém dobozba zárása egyébként nem kötelező? Mert elég fura lenne, ha egy erősebb elektromágneses hullám hatására (pl valamilyen telekommunikációs torony miatt) önálló életet élne pl az ABS egy szerpentinen, főleg télen...
  • ostoros
    #68
    Olvasd el a korábbiakat, és akkor láthatod, hogy én pontosan azt írtam, hogy kézifékkel állt meg.
  • vakondh
    #67
    Dehogy kivételes, az összes így működik már!!
  • ostoros
    #66
    Hozzá teszem, hogy hegyről lefelé volt az eset, szóval lehet, hogy úgy volt, hogy először fogott a fék, csak aztán ahogy haladt tovább, már nem. Végül is az ő hibája volt, hogy kikapcsolta a motort, mert spórolni akart a benzinen.
  • ostoros
    #65
    Te pedig értsd meg, hogy annál az autótípusnál ez nem így volt, mert a tapasztalat, amit utána többször le is ellenőriztünk mást mond. Lehet, hogy ez egy kivételes típus, nem tudom. De ne akarj általánosítani, mert nem lesz igaz.
  • vakondh
    #64
    Nem sérült meg a fékrendszere, egyszerűen, ha nem jár a motor a modern autókon 3-5 fékezés után megszűnik a fék. Nyomhatod bármilyen erősen a pedált... Próbáld ki egy üres útszakaszon!
    Ez esetben nem fog megszűnni semmi, mert a motor nem áll le, hanem megfordul a hajtáslánc, a kerékről fogja kapni a hajtást és működteti az összes rácsatlakozott rendszert, amíg kuplungot be nem nyomja a sofőr.
  • teddybear
    #63
    Értsd meg, ha leállítod a motort, csak a fékrásegítést szünteted meg. A fék továbbra is használható, csak éppen erősebben kell taposni a pedált. Meg ott van a normál féktől független, mechanikus kézifék is, amivel ugyan nehezebben, de meg lehet állni. Ha nem esik pánikba a kocasofőr.

    Ha a faterodnak mégsem volt fékje, akkor megsérült a fékhidraulika rendszere, és a kézifék mechanikája is egyszerre. Ami nem magyarázható a motorleállással, hanem csak egy komolyabb sérüléssel. Pl. ráment egy nagyobb kőtömbre, vagy fatönkre, ami szétverte a kocsi alját.
  • Cefet
    #62
    Érdekes dolgot terveznek, vagy hazudnak... Azok a vezérlők, amiket mi gyártunk, azok zárt fémdobozban (alu, vagy horganyzott vas) vannak. A hagyományosak és a hibridek egyaránt. Ergo, szerintem igen nagy energiájú elektromágneses hullámokkal lehet csak kiütni őket. Vagy esetleg a perifériákat használják arra, hogy a zavarfeszültségek bejussanak a vezérlőbe. Azonban ez esetben is szinte biztos, hogy az autó összes érzékenyebb elektronikája (busz rendszerek, stb.) leáll, vagy végleg tönkremegy. Ez nem éppen biztonságos dolog. A mai autókat ugyanis nem arra tervezték, hogy a kisegítő berendezések, szervók nélkül üzemeljenek. És nem csak arról van szó, hogy nem működik az elektromos kormányszervó. A gépek ugyanis bizonytalan inputra véletlenszerű outputtal is válaszolhatnak. 180-as tempónál egy fél másodperc alatt koppig kitekeredő kormány okozhat "némi" galibát. Lassan indul a sávtartó automatikák sorozat gyártása, úgyhogy ez véres valóság lehet...
    Az itt leírt dolgokat csak úgy lehet biztonságosan megoldani, ha minden autónak saját azonosítója, vezeték nélküli kommunikációja lesz, a vezérlőben lévő megfelelő programmal.
  • vakondh
    #61
    hááát, itt elég kevesen ismerik az autót amit vezetnek...
  • ostoros
    #60
    A motor leállítás részt meg nem igazán értem. Pont, hogy ő állította le a motort, nem lefulladt. Csak akkor nem volt fék.
  • ostoros
    #59
    Lehet, hogy az másik autó volt. Hidd el apám tövig beleállt a fékbe, már majdnem az aszfaltot érte a lába, és mit sem ért. Csak kézifékkel tudott megállni.
  • speed2006
    #58
    A másik, hogy elég gyökér dolog hogy valaki szerint, halált érdemel aki esetleg csak 20 éves létére meggondolatlan. Vagy csak simán ennyi az értelmi szinvonala. Akinek inge, vegye nyugodtan magára.
  • speed2006
    #57
    Azok az autók kormányművei úgy lettek tervezve. Az enyémen konkrétan alacsony fordulatszámon szinte el sem lehet fordítani. Igaz csak játék autót vezetek.
    Lehet hogy újat mondok, de az hogy lesz vagy nem balesetet, az nem 0.4 másodperc alatt dől el, hanem 0.1 alatt. És nem kell hozzá két sávnyit letérni az ívről hogy csattanj.
    Mivel a munkám során extrém körülmények között is időben kell végezni, vagy jönnek a reklamációk, elvesztettem a munkát, kötelező részt venni továbbképzésen. Évente. Csak hogy tudd. De az hogy te, vagy én részt veszünk rajta, attól még nem biztos hogy az is, akit a rendőrök kergetnek. Az esetek nagy részében olyanokat kergetnek, akik nem. És ez a lényege a dolognak. Meg az, hogy az itteni rendőrök sokmilliós károkat okoznak, mert nem tudnak vezetni, erre ők döntenek hogy mikor vetik be ezt a faszságot? Kösz nem. Mielőtt kiállsz valami mellett, gondold végig az összes lehetőséget. Gondolod hogy a rend őre át kiabál, hogy, hé, részt vettél? Mert akkor lövünk. Mi van ha te jössz vele szemben, családdal? Baszhatod a tréningeded! Nem fog megmenteni. Vezettél pár kört vizes pályán? Húha. Évi több ezret vezetek jégen, hóban. De hidd el, egy tréning sem tud mindenre felkészíteni.
  • speed2006
    #56
    Lentebb leírták hogy nem veszélyes. Hát nem tudsz olvasni? Aki mást állít az játék autót tologat.
  • Omega
    #55
    Használnák ezt már régen az USA-ban, ha ez olyan jól működne. Ettől egyszerűbb kilőni a kereket vagy tüskés csapdát állítani.
  • NEXUS6
    #54
    Hááát jókérdés, hogy a rendőrségnek joga van-e olyan eszközt bevetni, ami potenciálisan baleset veszélyes, csak hogy egy szabálysértőt elkapjanak. Ahogy elhangzott egy ilyen impulzus valszeg nem csak a motorvezérlőt (ECU-t) üti ki, hanem az ABS-s, egyéb menetstabilizátor rendszereket, sőt jó eséllyel a légzsák vezérlőjét is.

    Ha a leállítás viszont nem permanens akkor meg újraindul, vagy a gyújtás újra ráadásával újraindítható a motor, ennyi.

    Terrorista fegyvernek viszont tényleg fasza lehet.
  • Komolytalan
    #53
    "Neki még az ECU is magától indul újra."
    Te meg 30 éve tologatod a játékkamionod valószínűleg, ha ezt nem hiszed el:
    ÉS TÉNYLEG ÚJRAINDUL!
    "a vezérlő ugyanis 0,4 másodperc alatt (!) újrabootol, és ott folytatja a befecskendezést, ahol abbahagyta"
  • Komolytalan
    #52
    "Majdnem 30 éve vezetek."
    Ettől még rádfér a vezetési tréning, ahogy mindenki másra is. Ez nem impotencia klinika, ahogy az autósok nagy része felfogja - egyáltalán nem szégyen ha valaki elmegy ilyenre. 30 év alatt volt 3 komoly veszélyhelyzeted, amit meg tudtál oldalni, itt meg egy nap alatt lenne 300, és ha nem oldasz meg belőle csak 30-at, akkor se fog törni a vas.
  • Komolytalan
    #51
    Attól hogy megáll a motorvezérlés nem "szorul meg" a szervó. Egyszerűen megszűnik a rásegítés, vagyis nehezebben fordítható a kormány, nyomható a pedál. Azért egyáltalán nem lehetetlen küldetés egyik se, mert pl 1200-as ladában nem volt se szervó kormány, se szervó fék, aztán mégis használták rallyra is, ahol elég sokat kell fékezni is, meg kormányozni is. Nyilván egy jelenlegi átlagautónál kisebb tömeg (950 kg vs 1000-1500 kg), meg keskenyebb gumi (165 vs 185-235), de azért nem reménytelen ügy szervó nélkül vezetni addig, míg félreállsz vele. Mivel ennyit még egy F1-es autóval is meg tudnak csinálni, WTCC-ben meg Michelisz konkrétan szervó nélkül végigment a versenyén, sőt talán pontot is szerzett.

    Az autó meg amiben megállt elsősorban régi volt (20 éves) - innen kezdve meg tökmind1 hogy mi, mert 20 év a szabad ég alatt az elektronikának sok idő.
  • speed2006
    #50
    Profival hiába vitatkozol. Neki még az ECU is magától indul újra. Lehet hogy ő Hamilton, csak álnéven.
  • Komolytalan
    #49
    Van aki meg azért halt meg, mert beragadt a gázpedál, a fék meg kopott volt. Le kellett volna állítania a motort, de nem tudta hogy ehhez menet közben folyamatosan kell nyomnia a stop gombot. Szóval nem feltétlenül az autó a hibás, hanem a kezelője aki nem ért hozzá, és mivel pánikban van, nem tudja hogy ilyenkor teljes súllyal bele kell állnia a fékbe.
  • speed2006
    #48
    Nem tartom valószínűnek hogy egy autótolvaj, vagy egyébb hasonszőrű sűrűn vesz részt vezetéstechnikai tréningen. Vagy gondolja valaki hogy az afroamerikai kábszerdiller vérprofi?
  • speed2006
    #47
    Majdnem 30 éve vezetek. Jó ideje már nem csak hobbyból. Olyan országban, ahol azért hó is van és nem sírunk hogy 20 centi esett. Mondjuk nézd végig. Ez télen elég sűrün előferdűl. Volt roszabb is.
    http://www.youtube.com/watch?v=H5LwhK3eVfU
  • speed2006
    #46
    Ja és nem ész nélkűl mentem, nem 200-al, de azért siettem.
  • speed2006
    #45
    Nem azt kérdeztem hogy egy pillanatra leállt-e. Hanem végleg. Hogy abban semmi félelmetes nincs? A céges autónál állt le. Hidd el nem kellemes érzés. És nem indúlt újra az ECU. Megszorúlt szervón az nem igazán segített volna. Amúgy meséld már el hogy milyen autó volt az? Csak hogy tudjam, melyiket kerűljem nagy ívben.
  • speed2006
    #44
    Nem. Sokára értek volna ki. Elég messze lakunk a kórháztól.
  • ostoros
    #43
    De van. Hidd el, inkább hiszek apámnak, aki majdnem meghalt emiatt a baromság miatt.