Berta Sándor

Chip az autók közötti jobb kommunikációért

A szakemberek jövőképe szerint az úton közlekedő gépkocsik figyelmeztetik egymást a dugókra és megosztják egymással a veszélyes helyekkel kapcsolatos információkat.

Az NXP holland chipgyártó egy olyan új eszközt fejlesztett ki, amely a közúti járművek közötti kommunikációban segíthet. Az SAF5100 típusú chip már elérhető az autógyártók számára. Ez az első azoknak a fejlesztéseknek a sorában, amelyek segítségével hálózatba kötnék egymással a gépkocsikat. Az eszköz sorozatgyártása az utolsó tesztek után - várhatóan 2014 második felében - kezdődhet el. Thomas Hinz, az NXP menedzsere elmondta, hogy az SAF5100 képezi annak a technológiának az alapját, amellyel a jövőben jobban lehet majd irányítani a közlekedési folyamatokat, ezáltal elkerülhetővé válnak a torlódások és megakadályozhatók lesznek a balesetek is.


A berendezésnek köszönhetően az egyik autó továbbíthatja a másik járműnek az általa mért különböző adatokat, például a sebességét, így a közlekedők időben figyelmeztethetők akkor, ha az egyik gépkocsi fékez. A WLAN vagy a mobil technikák ilyen célokra túl lassúak lennének. Az SAF5100 kapcsolatot teremt a járművek és a közlekedési berendezések, például a lámpák között. A vezeték nélküli technikát a Cohda nevű ausztráliai cég biztosítja, amibe az év elején fektetett be az NXP és a Cisco. Hinz közölte, hogy a chipet éveken át tesztelték Frankfurt mellett 400 autó bevonásával, és a projektben részt vett a Continental, a Daimler és a BMW is. Az adatok kiértékeléséhez szükséges szoftvert az autógyártók készítik el, a terveik alapján különböző alkalmazások fejleszthetők ki. A döntést azzal magyarázta, hogy sok autógyártó a saját kezébe akarta venni a kompatibilis programok elkészítését. Az új kommunikációs funkciót támogató gépkocsik 2-3 éven belül jelenhetnek meg a bemutatókon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    A cikkben egy jarmufedelzeti wifi chiprol van szo.
    http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11p

    A cegrol csak annyit, hogy az o keyless entry rendszereiket torik fel a tolvajok fizikai hozzaferes nelkul a legtobb luxusauto eseten is. Fejlett technologia, csak nem tul biztonsagos.

    ps: Erdemes lenne saifsafe-re tervezni az uj autokat, de a koltsegek csokkentese erdekeben ezt ujabban nem teszik meg. Ez olyan mint az atmeno fekvezetek az alstom metrokon. Nem sokba kerult volna berakni, de inkabb maradtak az elektropneumatikus rendszernel, csak a kezeloszerveket duplaztak meg. Persze ha veletlenul pont az elektronika romlik el, akkor a tartalek rendszer mar csak 25%-os fekerot ad. Ugyanez van a modern elektronikus fekrendszeru autoknal, ott nemelyik tipusnal meghibasodas eseten 0%-os a \'biztonsagi tartalek\' fekereje. Vagy az uj airbusok kormanyzasa, ahol a tartalek rendszer 10%-os kormanyzasi lehetoseget nyujt, 0%-os feklap es futomu iranyithatosaggal, tehat csak eppen annyi tartalekot raktak bele, hogy engedelyt kapjon, nem annyit, hogy hiba eseten mukodokepes maradjon. Ugyanezen okokbol hianyzik sok hibrid auton a villanymotor selejtezo kapcsolo, tehat ha elromlik a meghajto elektronika, akkor az aksi lemeruleseig a villanymotor padlogazon hajt es ezt nem lehet az utasteren belulrol kikapcsolni. Hozzatennem, hogy a koltsegekhez a biztonsagi rendszerek osszessegeben is kevesebbet adnanak, mint egy muholdas digitalis radio vevo ara, ami amerikaban mar lassan szeriatartozek vagy akar az uj car to x rendszerek mint a cikkben emlitett chip es ehhez meg nincs is megfelelo infrastruktura.
  • AgentKis #2
    Amíg megteheted. Mert ha törvényt is vesznek hozzá az autógyárak (szoktak) akkor bizony nem lesz választás. Ma sem vehetsz ABS nélküli új autót. Nem rossz dolog az ABS, de ha beszarik, akkor ki a felelős? Mert ugye a sofőr úgy tudja, hogy van. Én már jártam így, nem volt természetes a mosolyom, szerencsém volt, hogy nem lett komoly baleset belőle...
  • DeviloftheHell #1
    köszi kihagynám ezt a részt, lesznek aztán kapásbol virusok a kocsikra és virusirtok is dögszámra. van amitn em kell hálozatba kötni, a másik ilyen baromság a fly by wire cumojuk, inkább maradok a mechanikus kormánynál az biztos reagál szoftverhiba esetén is