Berta Sándor

Búcsút inthetünk a balesetező autóknak?

Thomas Weber, a Daimler fejlesztési vezetője felvázolta, hogy milyen jövőt vár a közúti közlekedésben. Sokkal többről van szó, mint önműködő gépkocsikról.

"Meggyőződésem, hogy a mindennapi közlekedésben nagyon sok olyan szituáció van, amikor a vezető nagyon hálás a segítségért. Az önálló vezetés kifejlesztésének fő oka az, hogy csökkentsük az autózással kapcsolatos kockázatokat. Ehhez szükség van az embereket támogató technológiákra, például akkor, ha a sofőr elfárad, figyelmetlen vagy egy bonyolult szituáció meghaladja a képességeit. Fontos azonban, hogy az autós nem kap szájkosarat, még akkor sem, ha bizonyos helyzetekben jobb lenne, ha a technika venné át az irányítást. Senkit sem kényszerítünk, hogy levegye a kezét a kormányról" - jelentette ki a szakember.

Thomas Weber szerint a legnagyobb kihívás az, hogy a közútakra vonatozó jogszabályokat felkészítsük a jövő kihívásaira, nem csupán Európában, hanem az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában is. Reményei szerint ezeket a folyamatokat harmonizálni lehet. Emellett olyan fedélzeti számítógépek kellenek, amelyek az egyre nagyobb adatfolyamat rendkívül gyorsan fel tudják dolgozni és a megfelelő következtetéseket is levonják. Végül pedig tökéletes térképekre van szükség; minél részletesebb és frissebb információk állnak rendelkezésre az utakról annál egyszerűbb a jármű irányítása.


"Viszonylag egyszerű olyan autót építeni, amit betolunk egy kiállítócsarnokba, viszont teljesen más kihívást jelent egy olyan gépkocsi kifejlesztése, ami minden élethelyzetben megbízhatóan működik. A Mercedes S500 Intelligent Drive egy koncepcióterv, de teljesen sorozatgyártás során használt technológiákon alapul. Ezzel elérhető az alaparchitektúra a jövőbeli technológiákhoz. A moduláris stratégia lehetővé teszi annak a célnak a megvalósítását, hogy egy Mercedes esetében 2020-ig megvalósuljon az autonóm vezetés. A közlekedési központokból távirányított robotautók horrorvíziót jelentenek, az egyéni mobilitásnak meg kell maradnia. Ebbe beletartozik az a döntési szabadság is, hogy mikor és hová megyek. Természetesen figyelembe kell vennünk a közlekedési és a környezeti szituációkat, de a technika a jövőben gondoskodni fog a balesetmentes és a káros anyagok kibocsátásától mentes vezetésről" - szögezte le a Daimler fejlesztési vezetője.

Az elmúlt hónapokban számos bejelentés történt. Előbb a világ második legnagyobb autóipari beszállítójának számító Continental jelezte, hogy együttműködési megállapodást köt a Google és az IBM vezetőivel, majd a Nissan közölte, hogy önműködő autókkal jelentkezne 2020-ban és a Daimler is kínálna ilyen modelleket. Sven Gábor Jánszky trendkutató azt prognosztizálta, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik tíz éven belül elterjednek. Ezzel kapcsolatban a szakember gyakorlatilag teljes mértékben osztja az autógyártók képviselőinek véleményét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #64
    Okosautó mi, B@+!?
  • kvp #63
    "kifejezetten a személyautók vezetésének az automatizálására irányul."

    Szerintem erdemes megnezni, hogy hol all most a technika:
    a) Repulogepek: mar vannak automata jarmuvek, a legtobb mai gep fel es leszallasa is automatikusan tortenik, ha megfelelo a repter (a legtobb gepen a ket pilota disznek van) Az amerikai hadsereg legtobb repuloje mar ember nelkuli.
    b) Hajok: A legtobb nagy hajot nem ember vezeti, hanem megadott gps koordinatak alapjan mozog. Meg a dokkolast is szamitogep vezerli. A nyugateuropai vizibuszok jo reszen mar nincs legenyseg, csak egy darab vezeto, meg a kikotest is gepek vezerlik.
    c) Teherautok: Az amerikai hadsereg (darpa) kutatasi programjanak egyik lenyeges eleme, hogy automata teherautokat epitsenek, amik kepesek utnelkuli terepen is emberi felugyelet nelkul eljuttatni a szallitmanyokat a megadott celba. Ez magasabb prioritassal rendelkezik mint a szemelyautok es amint kesz a technologia hasznalni is fogjak. Valoszinuleg ilyen jarmuvekkel kivalthatoak lesznek a varosokban jarorozo terepjarok is.
    d) Vonatok: Nyugaton mar a 80-es evek ota van automata metro es vonat. Angliaban es franciaorszagban sincs vezeto az uj vonalakon (max. biztonsagi or az utasterben), de az usa-ban sok helyen a tehervonatokon sincs ember (remote control locomotive, kanadaban 70%-ban mar ilyeneket hasznalnak a nagyobb tarsasagok). Meg a pesti 3-as metrovonal is automata volt a megnyitasa ota, a vezeto csak a kovetkezo allomas gombot nyomkodja (ha eppen mukodik a rendszer, nagyon elhanyagoltak).
    e) Valtokezelok, legiiranyitok: Az eurocontrol rendszer automatikus, a TCAS rendszerben nincs is emberi komponens. Az elmult evtizedekben az osszes europa feletti utkozes legalabb egyik resztvevoje TCAS nelkuli gep volt vagy a pilota kikapcsolta. A vasuti valtokezeles mar nagyon regota automatizalt, csak anyagi okokbol nem telepitettek mindenhova, pl. londonban sok helyen meg rendes biztositorendszer sincs (nallunk 1934 ota kotelezo), tovabba budapest nyugati palyaudvar az utolso fejpalyaudvar egesz europaban ahol meg mechanikus valtoallitas van. (mara mar muzealis, meg kellene orizni)

    Tehat jol latszik, hogy az autok kivetelevel mar mindent automatizaltak (meg a mezogazdasagi gepeket is), csak nem mindenhol eri meg automata jarmuveket hasznalni. Viszont ahogy ma meg az autoknak is csak opcionalis, ugy a tobbi kozlekedesi formanal is az, bar az eu nagyon nagy hangsulyt helyez ra, hogy a legikozlekedesben es a nagyobb hajoknak kotelezo legyen, mig a vonatoknal bizonyos sebesseg folott az. Az ember itt mar csak felugyel es a hivatalos tervek szerint europaban a jovoben minden jarmu automatikus lesz, valoszinuleg az autok kerulnek sorra legutoljara.

    Linkek:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_driverless_trains
    1985: vonat http://en.wikipedia.org/wiki/SkyTrain_(Vancouver)
    1987: vonat http://en.wikipedia.org/wiki/Docklands_Light_Railway
    1998: repulo http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_collision_avoidance_system
    2002: hajo http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System
    2004: auto http://en.wikipedia.org/wiki/DARPA_Grand_Challenge
  • Tetsuo #62
    Pont ez az, hogy nekik sincs meg a szabadságuk.
  • caius marius #61
    Ez azért így elég meredek nem gondolod? Azt azért végig gondoltad, mi szükséges ahhoz, hogy te autózz? A szabadságodat biztos, hogy nem az autózás fogja elhozni.
    Az emberek 80 százaléka szerintem nem is álmodik autoról, max a mindennapi betevőről.
  • Molnibalage #60
    Bocs, de ennyi és ekkora baromságra már szavak nincsenek. Mikor először dumáltam veled, akkor zajvédelemről csevegtünk. Most meg mindeféle félkonteós és olyan technikai szemmel vad dologokat írsz, hogy csak röhögni és síri lehet rajta.
  • halgatyó #59
    Azt észre kell vennünk, hogy a jelen cikk, a többi cikk (nemcsak a SG-n) valamint A KISÉRLETEZŐK SZÁNDÉKA (ez alegfontosabb)
    kifejezetten a személyautók vezetésének az automatizálására irányul.

    Nem a repülőgépekről akarják elhagyni a pilótát. Nem is a léggirányítókat akarják automatára cserélni (pedig ott aztán nagy a zsongás).
    Nem a nagy hajók (pl. tankerek) teljes automatizálására mennek. Pedig arra lenne lóvé! Nomeg a pár hónapos utak unalmát is ki lehetne váltani, nem az 1-2 órás autóutak a legfárasztóbbak az embernek!

    Nem is a vonatokról akarják elhagyni a vezetőt. Sőt, még a váltókezelőket sem akarják automatával kiváltani. Pedig sokkal egyszerűbb feladat lenne, és ott több száz ember halálával járó baleseteket lehetne megelőzni.

    Nem is a kamionokról van szó. Pedig -- ahogyan ezt már itt a SG-n is felvetetteék páran -- ELŐSZÖR a nagytávolságú teherszállításban lenne igény ilyesmire!

    Neeem, ezek kifejezetten a személyautózásra mentek rá. Vajon miért? Miben különbözik leginkább a személyautó az összes többitől? (azon kívül, hogy általában a legrövidebb idejű utak, vagyis a leginkább szükségtelen az automata)

    Nos, én egyetlen lényeges különbséget látok: a használók táborát.
    A személyautó a mozgási szabadságot jelenti a középosztály számára, és vezetés közben a DÖNTÉS SZABADSÁGÁT! Hogy megállok pisálni az út szélén, ha rámjön. Vagy megállok a kilátónál kicsit nézegetni a tájat. Magy megállok harapni valamit az út melletti akárminél.
    Az is A DÖNTÉS SZABADSÁGA, hogy betartom-e vasárnap délben azt a 30-az táblát, amely az útépítő munkásokat védi HÉTFŐTŐL PÉNTEKIG (de nem vasárnap! akkor ugyanis nem dolgozik SENKI)
    Vagy hogy a záróvonalon átlépve (és vissza) megelőzöm-e a traktort, amikor tisztán látható, hogy veszélytelenül meg lehet előzni. A záróvonal nem a traktorok, lovaskocsik megelőzése miatt van ott, hanem azért, hogy a 100-zal haladó személyautó ne akarja megelőzni a 80-nal haladót.

    Végül a MÉZESMADZAGRÓL pár szót.

    Olvasom itt a hozzászólások között az "automatizált autópálya" kifejezést is, meg a 200 - 300 -zal mozgó autókat, amire emberi vezetők többsége már nem képes komoly balesetveszély nélkül.
    Nos, ez a MÉZESMADZAG, amit az orrunk előtt huzigálnak.

    Az "automatizált autópálya" kifjezést én már olvastam. Volt egy könyv, még sokkal a "rendszerváltás" (=LOP-START) előtt jelent meg, nekem megvolt, de valaki elkérte, és ahogy az lenni szokott.
    A könyv: Czére Béla: Közlekedésünk az ezredfordulón.

    Az ezredforduló azóta jócskán eltelt (akárcsak az a bizonyos "két hét").
    Sem "automatizált" autópálya, sem 200+ km/óra.
    Vagyishát BIZONYOS ÉRTELEMBEN megvan az "automatizált": a pénzek beszedése meg részben a SOKSZOROS büntetési csekkek kiküldözgetése is ...

    Az is megérne egy külön diszkussziót, hogy miért SOKSZOROS az a büntetés, ha az autópályadíjat utólag róják ki?
    Egy kicsit off, de talán nem árt átgondolni: a büntetési tételek mértékének -- az okozott kárhoz viszonyítva! -- mindenképpen valamilyen fordított visoznyban kell állnia a lebukás valószínűségével (ésszerű határokon belül)
    Vagyis, ha egy cselekménynél a lebukás esélye 100%, akkor a büntetés, mint olyan, ÉRTELMÉT VESZTI! Egyszerűen ki kellene róni a 10 napos matrica árát és kész.

    Az is megérne egy diszkussziót, hogy miért szűnt meg a 4 napos matrica? Jaaaa....
    Hát azok akarják ránkerőltetni az automata autózást, akik kéjelegve fejik és tiporják az autósokat. Szerintem.

    Végül: lehet rám köpködni, hogy elgurult a gyógyszer meg hasonlókat, ha ez valakinek akkora örömöt okoz, őszintén szólva lexarom.
    De azt mindenki saját magában döntse el: hogyan változott az autósok helyzete a "rendszerváltás" óta? Mert hogy egyfolytában romlott, azt mindenki látja, aki nem hülye és nem vak.

    Az autó NEM LUXUSCIKK!
    Minden embernek, amikor nekiindul az életnek, vannak elképzelései, vágyai, álmai, van egy jövőképe. Ebben a jövőképben pedig fontos dolgok vannak: munkahelyi előrejutás, család, családi ház, AUTÓ, megfelelő szabadidő eltöltés, és még sokminden (offtopic lenne sorolgatni).

    Az autó eléggé elöl van a listán. Bár a vágyakat ELSŐ PILLANTÁSRA nehéz számszerűsíteni, ám ha belegondolunk, lényeges szempont A RANGSOROLÁS ÉS AZ ÁLDOZATVÁLLALÁS MÉRTÉKE.

    Lerövidítve:
    A rangsorolás azt jelenti, hogy a középosztály-beliek számára az egyik vágyuk elérése a másiknak a háttérbe sorolását jelenti. Egyszerre nem megy minden.
    Az áldozatvállalás pedig azt jelenti, hogy -- leegyszerűsítve! -- mennyit vagyunk hajlandók kifizetni az adott cél eléréséért, illetve milyen egyéb áldozatokat hozunk meg érte.
    Mindkét szempontból az autó (= mozgási és döntési szabadság) nagyon előkelő helyen áll. Ma Magyarországon majdnem 3 millió személyautó van, ezek többsége családi használati eszköz. Ez kb. 7 millió embert jelent. Az ország lakóinak 70%-a.
    Ha ezekhez hozzávesszük azokat is, akik szeretnék ezt az eszközt, de anyagi vagy esetleg egészségi okból nem engedhetik meg maguknak, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy az emberek több mint 90%-a ide tartozik.
    Ezeknek a fokozódó eltiprása folyik már évek óta. Áradó hazudozással, sunyin lapuló törvényhozással, maffia módszerekkel. Ez váltja ki a mérhetetlen haragomat.
  • halgatyó #58
    "érved" megcáfolhatatlan.
    Innentől nem kell gondolkodni, érvelni. Elég ha hülyének felcimkézed a másikat.

    Ugyanezt csinálják a megbízóid is. Jaaaa, hogy te önszorgalomból irtod a "konteókat"? (amit te annak nevezel...)
    Hát ha ezt ingyen, önszorgalomból csinálod, akkor .... hmmm mondjuk úgy, hogy lehetnél okosabb is
    Előre! Jihád!
  • B0nFire #57
    Úgy látom, minden ilyen jövőbeli fejlesztőnek megvannak a ludditái, a kerékkötői, akik képesek a világ végezetéig érvelni, hogy ez vagy az az újítás miért nem praktikus, közben a való világ tudomást sem véve az aggályaikról szépen megvalósítja az utópiát.

    Minden fejlődésnek vannak előnyei és hátrányai, továbbá valamilyen módon mindig felrúgják a jól bejáratott társadalmi szokásokat, valaki elveszíti miatta a munkahelyét, cserébe meg új iparágak nőnek ki az új technológiából, így az egyensúly kábé mindig megmarad. A susztereket és a varrónőket nem láttam tüntetni, hogy a kínai könnyűiparág bedarálja őket, pedig a gyakorlatban ez történt. Nem tudnak versenyezni a tömegtermeléssel, ellenben a vásárlók 99%-a megelégszik a kínai minőséggel, ami lehet, hogy nem olyan tartós, mint a kézművesek munkái, ellenben olcsó, és mindig divatosak maradhatunk a segítségével.

    Egyetlen államnak sem érdeke, hogy plusz kiadásokat finanszírozzon a balesetek miatt, amikor azok megelőzhetőek is lennének, és azokat az erőforrásokat másra is lehetne fordítani. A tűzoldók például nagyobb kapacitással olthatnák a tüzeket, ha nem foglalná le az idejük nagy részét az autópályán a halottak autóroncsból történő kivagdalása. A túlzsúfolt traumatológiai és sürgősségi osztályokon is fellélegezhetnének kicsit.

    Annak pedig, aminek eljött az ideje, azt semmiféleképpen nem lehet feltartóztatni. Feltalálták az atombombát is, amikor elért odáig a tudomány, létezik is, és nem szeretnénk, ha be kéne vetni. A MI egyre fejlettebb, miért ne lehetne gyakorlati hasznát is venni, nem mindig csak játékra használni, mint ma a legtöbb interaktív dolgot, lásd Google glass.
  • TokraFan #56
    Trendkutató...haha...kvázi naplopó...
  • Nagydög #55
    Nem. Lattam erre egy kiserletet. Egy meretes korpalyara beallitottak egy marek autot, normalis kovetesi tavolsagot tartva. Szepen mentek korbe kulonosebb fennakadas nelkul. Ezutan kiprobaltak megroviditett kovetesi tavolsaggal. Az eredmeny egy "pulzalo" dugo. Valaki ugy erezte tul kozel kerult az elotte haladohoz, kicsit fekezett, es a fekezes vegighullamzott a teljes koron, de ugy hogy egy reszuk mar kenytelen volt megallni miatta.