Berta Sándor
Búcsút inthetünk a balesetező autóknak?
Thomas Weber, a Daimler fejlesztési vezetője felvázolta, hogy milyen jövőt vár a közúti közlekedésben. Sokkal többről van szó, mint önműködő gépkocsikról.
"Meggyőződésem, hogy a mindennapi közlekedésben nagyon sok olyan szituáció van, amikor a vezető nagyon hálás a segítségért. Az önálló vezetés kifejlesztésének fő oka az, hogy csökkentsük az autózással kapcsolatos kockázatokat. Ehhez szükség van az embereket támogató technológiákra, például akkor, ha a sofőr elfárad, figyelmetlen vagy egy bonyolult szituáció meghaladja a képességeit. Fontos azonban, hogy az autós nem kap szájkosarat, még akkor sem, ha bizonyos helyzetekben jobb lenne, ha a technika venné át az irányítást. Senkit sem kényszerítünk, hogy levegye a kezét a kormányról" - jelentette ki a szakember.
Thomas Weber szerint a legnagyobb kihívás az, hogy a közútakra vonatozó jogszabályokat felkészítsük a jövő kihívásaira, nem csupán Európában, hanem az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában is. Reményei szerint ezeket a folyamatokat harmonizálni lehet. Emellett olyan fedélzeti számítógépek kellenek, amelyek az egyre nagyobb adatfolyamat rendkívül gyorsan fel tudják dolgozni és a megfelelő következtetéseket is levonják. Végül pedig tökéletes térképekre van szükség; minél részletesebb és frissebb információk állnak rendelkezésre az utakról annál egyszerűbb a jármű irányítása.
"Viszonylag egyszerű olyan autót építeni, amit betolunk egy kiállítócsarnokba, viszont teljesen más kihívást jelent egy olyan gépkocsi kifejlesztése, ami minden élethelyzetben megbízhatóan működik. A Mercedes S500 Intelligent Drive egy koncepcióterv, de teljesen sorozatgyártás során használt technológiákon alapul. Ezzel elérhető az alaparchitektúra a jövőbeli technológiákhoz. A moduláris stratégia lehetővé teszi annak a célnak a megvalósítását, hogy egy Mercedes esetében 2020-ig megvalósuljon az autonóm vezetés. A közlekedési központokból távirányított robotautók horrorvíziót jelentenek, az egyéni mobilitásnak meg kell maradnia. Ebbe beletartozik az a döntési szabadság is, hogy mikor és hová megyek. Természetesen figyelembe kell vennünk a közlekedési és a környezeti szituációkat, de a technika a jövőben gondoskodni fog a balesetmentes és a káros anyagok kibocsátásától mentes vezetésről" - szögezte le a Daimler fejlesztési vezetője.
Az elmúlt hónapokban számos bejelentés történt. Előbb a világ második legnagyobb autóipari beszállítójának számító Continental jelezte, hogy együttműködési megállapodást köt a Google és az IBM vezetőivel, majd a Nissan közölte, hogy önműködő autókkal jelentkezne 2020-ban és a Daimler is kínálna ilyen modelleket. Sven Gábor Jánszky trendkutató azt prognosztizálta, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik tíz éven belül elterjednek. Ezzel kapcsolatban a szakember gyakorlatilag teljes mértékben osztja az autógyártók képviselőinek véleményét.
"Meggyőződésem, hogy a mindennapi közlekedésben nagyon sok olyan szituáció van, amikor a vezető nagyon hálás a segítségért. Az önálló vezetés kifejlesztésének fő oka az, hogy csökkentsük az autózással kapcsolatos kockázatokat. Ehhez szükség van az embereket támogató technológiákra, például akkor, ha a sofőr elfárad, figyelmetlen vagy egy bonyolult szituáció meghaladja a képességeit. Fontos azonban, hogy az autós nem kap szájkosarat, még akkor sem, ha bizonyos helyzetekben jobb lenne, ha a technika venné át az irányítást. Senkit sem kényszerítünk, hogy levegye a kezét a kormányról" - jelentette ki a szakember.
Thomas Weber szerint a legnagyobb kihívás az, hogy a közútakra vonatozó jogszabályokat felkészítsük a jövő kihívásaira, nem csupán Európában, hanem az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában is. Reményei szerint ezeket a folyamatokat harmonizálni lehet. Emellett olyan fedélzeti számítógépek kellenek, amelyek az egyre nagyobb adatfolyamat rendkívül gyorsan fel tudják dolgozni és a megfelelő következtetéseket is levonják. Végül pedig tökéletes térképekre van szükség; minél részletesebb és frissebb információk állnak rendelkezésre az utakról annál egyszerűbb a jármű irányítása.
"Viszonylag egyszerű olyan autót építeni, amit betolunk egy kiállítócsarnokba, viszont teljesen más kihívást jelent egy olyan gépkocsi kifejlesztése, ami minden élethelyzetben megbízhatóan működik. A Mercedes S500 Intelligent Drive egy koncepcióterv, de teljesen sorozatgyártás során használt technológiákon alapul. Ezzel elérhető az alaparchitektúra a jövőbeli technológiákhoz. A moduláris stratégia lehetővé teszi annak a célnak a megvalósítását, hogy egy Mercedes esetében 2020-ig megvalósuljon az autonóm vezetés. A közlekedési központokból távirányított robotautók horrorvíziót jelentenek, az egyéni mobilitásnak meg kell maradnia. Ebbe beletartozik az a döntési szabadság is, hogy mikor és hová megyek. Természetesen figyelembe kell vennünk a közlekedési és a környezeti szituációkat, de a technika a jövőben gondoskodni fog a balesetmentes és a káros anyagok kibocsátásától mentes vezetésről" - szögezte le a Daimler fejlesztési vezetője.
Az elmúlt hónapokban számos bejelentés történt. Előbb a világ második legnagyobb autóipari beszállítójának számító Continental jelezte, hogy együttműködési megállapodást köt a Google és az IBM vezetőivel, majd a Nissan közölte, hogy önműködő autókkal jelentkezne 2020-ban és a Daimler is kínálna ilyen modelleket. Sven Gábor Jánszky trendkutató azt prognosztizálta, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik tíz éven belül elterjednek. Ezzel kapcsolatban a szakember gyakorlatilag teljes mértékben osztja az autógyártók képviselőinek véleményét.