Berta Sándor
Ethernet-kábel kerülhet az autókba
A járművekben lévő rengeteg funkció kiszolgálására már nem elegendőek az eddig használt hálózati megoldások, a jövőben a megoldás az Ethernet szabvány alkalmazása lehet.
A gépkocsikban lévő számos funkció nyomán az eszközök a technikai határaikhoz érkeztek. Franz Korf, a Hamburgi Alkalmazott Tudományok Főiskolája (HAW) informatikusa közölte, hogy több ezer interfész van beépítve a korszerű közúti járművekbe és az ezekkel szemben támasztott követelmények folyamatosan nőnek. Az egyre több funkció pedig növekvő terhet jelent az autókban működő hálózatokra. Lassan nyilvánvalóvá válik, hogy a hagyományos vezetékek, amelyekre az információcserére van szükség, adatátviteli képességei hamarosan elérik a határaikat.
Korf egy kutatási projekt keretében intelligens fedélzeti architektúrát fejlesztett ki, ami leginkább egy idegrendszerhez hasonlítható. Ebben egyetlen gyors Ethernet-kábel válthatja fel az eddigi vezetéközönt. A bonyolult kérdés itt a priorizálás, azaz az adatcsomagokat a megfelelő időpontban kell továbbítani az egyes berendezések között. Amennyiben tolatásnál a hátsó kamera a másodperc tört részével később reagál a kelleténél akkor előfordulhat, hogy a gépkocsi beleütközik valamibe. Eddig minden információ először a rendszer központi egységébe került és utána kiosztották ezeket az egyes részegységek számára, de az etherneten át az adatcsomagok - , a központ kikerülésével - közvetlenül a célhoz továbbíthatók. Till Steinbach, Korf tudományos munkatársa szerint az autógyártók így rövid és hosszú távon is komoly költségeket takaríthatnak meg, mert kevesebb kábel szükséges.
A szakemberek által megalkotandó technológiát 2021-ig építenék be minden sorozatgyártásba kerülő felsőkategóriás járműbe. A német szövetségi kutatási minisztérium 310 000 euróval támogatja a tavaly ősszel elindított és három éven át tartó programot, melynek célja egy nagy teljesítményű és intelligens járműelektronika létrehozása.

Korf egy kutatási projekt keretében intelligens fedélzeti architektúrát fejlesztett ki, ami leginkább egy idegrendszerhez hasonlítható. Ebben egyetlen gyors Ethernet-kábel válthatja fel az eddigi vezetéközönt. A bonyolult kérdés itt a priorizálás, azaz az adatcsomagokat a megfelelő időpontban kell továbbítani az egyes berendezések között. Amennyiben tolatásnál a hátsó kamera a másodperc tört részével később reagál a kelleténél akkor előfordulhat, hogy a gépkocsi beleütközik valamibe. Eddig minden információ először a rendszer központi egységébe került és utána kiosztották ezeket az egyes részegységek számára, de az etherneten át az adatcsomagok - , a központ kikerülésével - közvetlenül a célhoz továbbíthatók. Till Steinbach, Korf tudományos munkatársa szerint az autógyártók így rövid és hosszú távon is komoly költségeket takaríthatnak meg, mert kevesebb kábel szükséges.
A szakemberek által megalkotandó technológiát 2021-ig építenék be minden sorozatgyártásba kerülő felsőkategóriás járműbe. A német szövetségi kutatási minisztérium 310 000 euróval támogatja a tavaly ősszel elindított és három éven át tartó programot, melynek célja egy nagy teljesítményű és intelligens járműelektronika létrehozása.