Berta Sándor
Kötelezők lesznek bizonyos rendszerek az új autókban júliustól
A járműveket számos megoldással fel kell szerelni.
Az Európai Unió még 2019 novemberében döntötte el, hogy idén július 6-tól milyen asszisztensrendszerekkel kell felszerelni az újonnan piacra dobott járműveket és 2024. július 7-től az új személygépkocsikat. A cél az, hogy így növeljék a közúti közlekedésbiztonságot és csökkentsék a balesetek számát. Az autókat emellett adatgyűjtésre is kötelezik.
Az érintett megoldások között van az automatikus vészfék-asszisztens, a vészfék-figyelmeztető rendszer, a vészvillogó, a vészhelyzeti sávtartó asszisztens, az intelligens sebességszabályozó, illetve a fáradtságra figyelmeztető rendszer, a tolatási asszisztens, a fedélzeti feketedoboz és az alkoholérzékeny indításgátló beszereléséhez kialakított szabványosított interfész.
Friedrich Eppel, az Osztrák Autó-, Motorkerékpár és Túraklub (ÖAMTC) automatizált és hálózatba kötött mobilitási szakértője elmondta, hogy a vészfékezési asszisztens az egyik legfontosabb fedélzeti biztonsági megoldás, mert segít csökkenteni a tömeges balesetek számát. Szintén nagyon hatékony a vészhelyzeti sávtartó asszisztens.
Problémát jelent ugyanakkor, hogy az intelligens sebességszabályozó rendszer még nem elég kiforrott. Eppel szerint az utóbbinál még nagyon gyakori, hogy téves riasztásokkal és információkkal szembesülnek a vezetők, például a lakott területen belül a maximális sebességet 100 kilométer/órában adja meg a megoldás. A fáradtságra figyelmeztető rendszer szintén közel sem tökéletes. A tolatási asszisztens pedig a jelenlegi formájában több balesetet okoz, mint amennyinek az elkerülésében segít.
Az Európai Unió még 2019 novemberében döntötte el, hogy idén július 6-tól milyen asszisztensrendszerekkel kell felszerelni az újonnan piacra dobott járműveket és 2024. július 7-től az új személygépkocsikat. A cél az, hogy így növeljék a közúti közlekedésbiztonságot és csökkentsék a balesetek számát. Az autókat emellett adatgyűjtésre is kötelezik.
Az érintett megoldások között van az automatikus vészfék-asszisztens, a vészfék-figyelmeztető rendszer, a vészvillogó, a vészhelyzeti sávtartó asszisztens, az intelligens sebességszabályozó, illetve a fáradtságra figyelmeztető rendszer, a tolatási asszisztens, a fedélzeti feketedoboz és az alkoholérzékeny indításgátló beszereléséhez kialakított szabványosított interfész.
Friedrich Eppel, az Osztrák Autó-, Motorkerékpár és Túraklub (ÖAMTC) automatizált és hálózatba kötött mobilitási szakértője elmondta, hogy a vészfékezési asszisztens az egyik legfontosabb fedélzeti biztonsági megoldás, mert segít csökkenteni a tömeges balesetek számát. Szintén nagyon hatékony a vészhelyzeti sávtartó asszisztens.
Problémát jelent ugyanakkor, hogy az intelligens sebességszabályozó rendszer még nem elég kiforrott. Eppel szerint az utóbbinál még nagyon gyakori, hogy téves riasztásokkal és információkkal szembesülnek a vezetők, például a lakott területen belül a maximális sebességet 100 kilométer/órában adja meg a megoldás. A fáradtságra figyelmeztető rendszer szintén közel sem tökéletes. A tolatási asszisztens pedig a jelenlegi formájában több balesetet okoz, mint amennyinek az elkerülésében segít.