Gyurkity Péter
Adatgyűjtésre kötelezik az autókat az EU-ban
A fekete doboz révén a balesetek után fontos adatokat összegezhetnek a hatóságok.
Az önvezető autók megjelenése és fokozatos elterjedése igencsak érdekes helyzeteket produkál, legutóbb például arról írtunk, hogy a Tesla megoldását a játékok vezetés közbeni futtatása miatt vizsgálják. A jelek szerint mos Európa van soron, a közösség ugyanis a nyár folyamán szigorúbb szabályozást vezet be.
A napokban jelent meg egy újabb beszámoló, amelyben a június 6-tól érvénybe lévő rendelkezésről, annak részleteiről írnak. Megtudjuk ebből, hogy az Európai Unió területén innentől kezdve minden, újonnan értékesített járművet olyan rendszerrel kell felszerelni, amely a vezetés közbeni fontosabb adatokat gyűjti össze és tárolja el. Amennyiben az adott járművet valamilyen baleset éri, a hatóságok ezt követően olyan adatokat vehetnek át (és továbbíthatnak a gyártónak), amelyek kitérnek a sebességre, az intelligens sebességszabályozóra, a kormánykerék irányára, a jármű vízszintes helyzetére, valamint a különböző biztonsági rendszerek, így például az övek alkalmazására.
Ami a sebességszabályozó rendszert illeti, ez az Intelligent Speed Assistance (ISA) néven jelenik meg az egyes autókban, szerepe azonban pusztán figyelmeztető jellegű lenne, ugyanis a megoldás nem akadályozná meg az érvényben lévő sebességkorlát átlépését. Fontos körülmény, hogy az adatokhoz a baleset után eljáró hatóságok férnének hozzá, a biztosítócégek azonban nem (legalábbis nem automatikus módon), ezen részleteket tehát ők továbbítanák a járművek gyártói felé, akik erre támaszkodva további módosításokat eszközölhetnének. Ezen adatokat anonimizálnák, vagyis a fekete doboz nem lenne személyünkhöz köthető, viszont ezt az állítást nem mindenki fogadja el készpénzként.
A teljes, eredetileg 2020-ban elfogadott szabályozás a hivatalos oldalon megtekinthető, ebben minden fontosabb részletet megtalálunk.
Az önvezető autók megjelenése és fokozatos elterjedése igencsak érdekes helyzeteket produkál, legutóbb például arról írtunk, hogy a Tesla megoldását a játékok vezetés közbeni futtatása miatt vizsgálják. A jelek szerint mos Európa van soron, a közösség ugyanis a nyár folyamán szigorúbb szabályozást vezet be.
A napokban jelent meg egy újabb beszámoló, amelyben a június 6-tól érvénybe lévő rendelkezésről, annak részleteiről írnak. Megtudjuk ebből, hogy az Európai Unió területén innentől kezdve minden, újonnan értékesített járművet olyan rendszerrel kell felszerelni, amely a vezetés közbeni fontosabb adatokat gyűjti össze és tárolja el. Amennyiben az adott járművet valamilyen baleset éri, a hatóságok ezt követően olyan adatokat vehetnek át (és továbbíthatnak a gyártónak), amelyek kitérnek a sebességre, az intelligens sebességszabályozóra, a kormánykerék irányára, a jármű vízszintes helyzetére, valamint a különböző biztonsági rendszerek, így például az övek alkalmazására.
Ami a sebességszabályozó rendszert illeti, ez az Intelligent Speed Assistance (ISA) néven jelenik meg az egyes autókban, szerepe azonban pusztán figyelmeztető jellegű lenne, ugyanis a megoldás nem akadályozná meg az érvényben lévő sebességkorlát átlépését. Fontos körülmény, hogy az adatokhoz a baleset után eljáró hatóságok férnének hozzá, a biztosítócégek azonban nem (legalábbis nem automatikus módon), ezen részleteket tehát ők továbbítanák a járművek gyártói felé, akik erre támaszkodva további módosításokat eszközölhetnének. Ezen adatokat anonimizálnák, vagyis a fekete doboz nem lenne személyünkhöz köthető, viszont ezt az állítást nem mindenki fogadja el készpénzként.
A teljes, eredetileg 2020-ban elfogadott szabályozás a hivatalos oldalon megtekinthető, ebben minden fontosabb részletet megtalálunk.