Berta Sándor
Újraterveznék a járműfedélzeti szoftvereket
A jövőben hatékonyabbak és szabványosak lehetnek az autókban használt alkalmazások.
A Software-defined Car (SofDCar) projekt keretében számos vállalat fogott össze azért, hogy kidolgozzák a jövőbeli gépkocsi-fedélzeti programok fejlesztési irányelveit. A cél az, hogy a szoftverfrissítések és az új funkciók a járművek teljes élettartama alatt elérhetők legyenek. Az autókban használt IT-rendszerek lassan egy olyan zenekarra hasonlítanak, amelyhez egyre több tag csatlakozik. Az ágazati szakemberek ezért szabványosított szabályokat és eljárásokat akarnak kidolgozni, amelyek biztosíthatják, hogy a jövőben sokkal gyorsabban lehet majd kifejleszteni a gépkocsik új funkcióit.
Napjainkban a járművekbe akár több mint 100 vezérlőegység is be van építve. Az elektronikus rendszerek és azok architektúráinak magas fokú bonyolultsága a jövőben csak még nagyobb lesz, ugyanakkor ezek a megoldások ellenőrizhetők és uralhatók kell maradjanak. Amennyiben a frissítések az autók teljes élettartama alatt biztosíthatók és a megoldások bármikor aktualizálhatók, valamint biztonságossá tehetők, akkor ez sikerülhet.
A SofDCar keretében minden frissítést szabványosítani akarnak, hogy ellenőrizhetők legyenek és mind a működésük, mind az IT-biztonság szempontjából megfeleljenek az elvárásoknak. A távlati célok között szerepel a gépkocsik digitális ikermásolatainak a megteremtése, vagyis a járművek fejlesztési és működési adatainak a virtuális leképezése. Így lehetővé válhat a bonyolultabb funkciók és biztonsági módszerek megalkotása, amelyekre mindenképpen szükség van az automatizált vezetéshez. A digitális ikermásolat tartalmazni fogja az adott autót és annak a felhőkörnyezetben lévő adatait, a gyártás időpontjától kezdve a bontóig.
Az augusztus óta tartó projektben 13 cég és kutatási intézmény vesz részt, köztük a Robert Bosch GmbH, a Mercedes-Benz AG, a Stuttgarti Egyetem, a T-Systems International GmbH és a ZF Friedrichshafen AG.
A Software-defined Car (SofDCar) projekt keretében számos vállalat fogott össze azért, hogy kidolgozzák a jövőbeli gépkocsi-fedélzeti programok fejlesztési irányelveit. A cél az, hogy a szoftverfrissítések és az új funkciók a járművek teljes élettartama alatt elérhetők legyenek. Az autókban használt IT-rendszerek lassan egy olyan zenekarra hasonlítanak, amelyhez egyre több tag csatlakozik. Az ágazati szakemberek ezért szabványosított szabályokat és eljárásokat akarnak kidolgozni, amelyek biztosíthatják, hogy a jövőben sokkal gyorsabban lehet majd kifejleszteni a gépkocsik új funkcióit.
Napjainkban a járművekbe akár több mint 100 vezérlőegység is be van építve. Az elektronikus rendszerek és azok architektúráinak magas fokú bonyolultsága a jövőben csak még nagyobb lesz, ugyanakkor ezek a megoldások ellenőrizhetők és uralhatók kell maradjanak. Amennyiben a frissítések az autók teljes élettartama alatt biztosíthatók és a megoldások bármikor aktualizálhatók, valamint biztonságossá tehetők, akkor ez sikerülhet.
A SofDCar keretében minden frissítést szabványosítani akarnak, hogy ellenőrizhetők legyenek és mind a működésük, mind az IT-biztonság szempontjából megfeleljenek az elvárásoknak. A távlati célok között szerepel a gépkocsik digitális ikermásolatainak a megteremtése, vagyis a járművek fejlesztési és működési adatainak a virtuális leképezése. Így lehetővé válhat a bonyolultabb funkciók és biztonsági módszerek megalkotása, amelyekre mindenképpen szükség van az automatizált vezetéshez. A digitális ikermásolat tartalmazni fogja az adott autót és annak a felhőkörnyezetben lévő adatait, a gyártás időpontjától kezdve a bontóig.
Az augusztus óta tartó projektben 13 cég és kutatási intézmény vesz részt, köztük a Robert Bosch GmbH, a Mercedes-Benz AG, a Stuttgarti Egyetem, a T-Systems International GmbH és a ZF Friedrichshafen AG.