Berta Sándor

Újraterveznék a jármű­fedélzeti szoftvereket

A jövőben hatékonyabbak és szabványosak lehetnek az autókban használt alkalmazások.

A Software-defined Car (SofDCar) projekt keretében számos vállalat fogott össze azért, hogy kidolgozzák a jövőbeli gépkocsi-fedélzeti programok fejlesztési irányelveit. A cél az, hogy a szoftverfrissítések és az új funkciók a járművek teljes élettartama alatt elérhetők legyenek. Az autókban használt IT-rendszerek lassan egy olyan zenekarra hasonlítanak, amelyhez egyre több tag csatlakozik. Az ágazati szakemberek ezért szabványosított szabályokat és eljárásokat akarnak kidolgozni, amelyek biztosíthatják, hogy a jövőben sokkal gyorsabban lehet majd kifejleszteni a gépkocsik új funkcióit.

Napjainkban a járművekbe akár több mint 100 vezérlőegység is be van építve. Az elektronikus rendszerek és azok architektúráinak magas fokú bonyolultsága a jövőben csak még nagyobb lesz, ugyanakkor ezek a megoldások ellenőrizhetők és uralhatók kell maradjanak. Amennyiben a frissítések az autók teljes élettartama alatt biztosíthatók és a megoldások bármikor aktualizálhatók, valamint biztonságossá tehetők, akkor ez sikerülhet.

A SofDCar keretében minden frissítést szabványosítani akarnak, hogy ellenőrizhetők legyenek és mind a működésük, mind az IT-biztonság szempontjából megfeleljenek az elvárásoknak. A távlati célok között szerepel a gépkocsik digitális ikermásolatainak a megteremtése, vagyis a járművek fejlesztési és működési adatainak a virtuális leképezése. Így lehetővé válhat a bonyolultabb funkciók és biztonsági módszerek megalkotása, amelyekre mindenképpen szükség van az automatizált vezetéshez. A digitális ikermásolat tartalmazni fogja az adott autót és annak a felhőkörnyezetben lévő adatait, a gyártás időpontjától kezdve a bontóig.

Az augusztus óta tartó projektben 13 cég és kutatási intézmény vesz részt, köztük a Robert Bosch GmbH, a Mercedes-Benz AG, a Stuttgarti Egyetem, a T-Systems International GmbH és a ZF Friedrichshafen AG.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Lapajka #3
    A magyar melósok többségét ez sem érinti...
  • kvp #2
    Eleve ugy altak neki jopar eve is, a Bosch fele CAN rendszerre epitve. Aztan szepen lassan elmaszott az elozo szabvany 1001 fele, mivel a gyartok nem foglalkoztak vele. Most se a szabvanyositas a lenyeg, hanem az, hogy rajottek, hogy egyik gyartonak sincs eleg penze az amerikai fejlesztesekkel lepest tartani. Megprobaljak egyutt, hatha igy sikerul. Egyebkent most is a Bosch (mint a fo elektronikai beszallito) fogja ossze az egeszet, mint legutobb.
  • repvez #1
    mi lett volna ha eleve már ugy áltak volna neki az elején akor nem vesztegettek volna el tobb mint 10 évet mire eszükbe jutott, hogy kellenne egy egységes rendszer nem minden kocsihoz egy különbözö.