Hunter

Tíz katonai repülőgép, ami soha nem állt szolgálatba

A repülőgépek számtalan tesztfázison mennek keresztül mielőtt a hadsereg pénzt és erőforrásokat ölne a sorozatgyártásukba, így amikor egy gép megsemmisül egy próbarepülésen, vagy csak a legtapasztaltabb pilóták képesek repülni, esetleg időközben rájönnek, hogy a kigondolt technikánál sokkal hatékonyabbak is léteznek, akkor az adott prototípus csupán egyike lesz azoknak, amik az elmúlt közel száz évben a feledés homályába vesztek, pedig anno hatalmas lehetőségeket láttak bennük. Az Innovation News segítségével most tíz elvetélt katonai repülőgép koncepciót mutatunk be.

Az első a döbbenetes méretekkel rendelkező, faszerkezetű HK-1 Hercules, avagy a Spruce Goose. Az ötlet eredetileg egy hajóépítőtől, bizonyos Henry J. Kaiser-től származik, aki a II. Világháborúra szánta a gépet, a megvalósítás Howard Hughes és az amerikai kormány nevéhez fűződik. A közel 200 tonnás fából készült repülőgép 1947-ben láthatta meg a napvilágot, 97 méteres szárnyfesztávolsága abszolút egyedinek számított abban az időben. Kaiser és az Egyesült Államok hadserege eredetileg azzal a céllal tervezték meg a gépet, hogy a háborús fegyverkezés szempontjából értékes nyersanyagok felhasználása nélkül, vagyis a fémet fára cserélve alkossanak egy csapat- és felszerelés szállító légi alkalmatosságot.


A Spruce Goose munkálatai

A repülőgép egyetlen hatalmas raktérrel rendelkezett, nyolc hajtóművel látták el és mire elkészült az adófizetők 22 millió dollárját sikerült beleölni, amihez Hughes, akinek a tervei szerint a gép 750 katonát, vagy egy M4 Sherman tankot szállíthatott volna, további 18 millióval járult hozzá. 1947-ben ez volt a valaha épített legnagyobb repülőgép, háromszorosa az addigi legnagyobb gépeknek, azonban az összes beleölt pénz és idő ellenére csupán egyszer repült, egyetlen mérföldet tett meg, körülbelül 10 méteres magasságig jutva.

A következő egy különleges helikopter, amit egyfajta "légi motorbiciklinek" szántak tervezői. A HZ-1 Aerocycle egyike volt azoknak az egyszemélyes repülő platformoknak, amivel az amerikai hadsereg az 1950-es és 60-as években kísérletezett. Az Aerocycle egy kör alakú talapzaton szállította pilótáját és hajtóművét, ami alatt közvetlenül két 4,5 méter hosszú rotor forgott, ami nem feltétlenül a legmegnyugtatóbb dolog, amit az ember el tud képzelni maga alatt. A pilóta a talapzat egyik végén helyezkedett el, a kormányoszlophoz csatlakoztatott kábellel biztosítva. Ezeket az egyszemélyes repülő platformokat a felderítő küldetésekhez szánták, abban a hiszemben, hogy könnyű vezethetőségük miatt egészen minimális repülési tapasztalattal is elnavigálhatók. Ezt viszonylag gyorsan megcáfolták a próbarepülések, melyek során két képzett pilóta is lezuhant, mivel az Aerocycle-t "túl nehéz kormányozni tapasztalat nélkül".


HZ-1 Aerocycle

A harmadik gép, az X-13 Vertijet inkább egy fogadás szüleményének tűnhet, mint a Haditengerészet projektjének. A Ryan Company-t megbízták egy függőleges, a rakétákéhoz hasonló helyzetből felszálló vadászgép lehetőségének megvizsgálásával. A Haditengerészet egy tengeralattjáróról indítható repülőgépet vizionált a tervezetben. A Ryan mérnökei egy kampót helyeztek el a gép orra alatt, ez rögzítette a Vertijet-et a függőleges leszálló állványához, ahonnan képes volt felszállni, vízszintesen repülni, majd függőleges helyzetben visszatérni. A gépet 1957-ben sikerült tesztelni. A Rolls-Royce Avon turbojettel hajtott gépből csak kettő készült, melyek ma múzeumi kiállítási tárgyak, a próbarepüléseket sikerrel teljesítették, azonban működtetési terület híján soha nem fejlesztették tovább, a hadsereg egyszerűen nem vette hasznát a hadszíntereken.


A Vertijet és a "kilövőállása"

Fura szerzet volt a negyedik versenyzőnk is, a könnyű kirakodás koncepcióját célul kitűző XC-120 Packplane, amit a Fairchild fejlesztett ki lecsatolható rakterével együtt. A raktér a géptörzs alatt helyezkedett el, valóban meggyorsítva a ki-és berakodást, a teli rakodóegységet egyszerűen lecsatolták az érkező gépről, majd egy másikat toltak alá, felcsatolták, és már indulhatott is tovább az XC-120. A Packplane-t úgy alakították ki, hogy a rakodóegység nélkül is tudjon repülni. Különleges futóművet is kapott, amit ollószerűen összecsukva, illetve szétnyitva a Fairchild C-119B gépétől kölcsönzött géptörzs magasságát tudták szabályozni, megkönnyítendő a rakodóegység le- és felcsatolását. A cég csupán egy darabot készített ebből az ötletes találmányból, ami a gyakorlatban nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, mivel nem gyorsította meg annyival a folyamatokat a hagyományos teherszállítógépekhez viszonyítva, mint várták.


Fairchild XC-120

Az ötödik gép olyan mintha egy videojátékból lépett volna ki. Az XF-85 Goblint a II. Világháború hívta életre és egy gép a gépben koncepció része lett volna. A McDonnel "repülő tojásaként" is becézgetett szerzet a Peacemaker B-36 bombateréből lett volna indítható, vagyis ledobható, hogy megvédje a hatalmas bombázót a rátámadó ellenséges vadászgépektől. Hossza csupán 4,9 méter volt, szélessége szárnyait behajtva pedig mindössze 1,5 méter. A teszt fázison azonban több okból sem jutott túl. A kis gép nem lett volna ellenfele a hagyományos vadászgépeknek, túl lassúnak bizonyult és paramétereiből adódóan komolyabb fegyverzettel sem lehetett ellátni, sőt a tesztrepülések során rendkívül érzékenynek bizonyult a bombázó turbulenciájára. Emellett időközben sikerült megvalósítani a repülés közbeni üzemanyagtöltést, így sokkal egyszerűbb volt kísérőgépeket küldeni a bombázókkal, melyek a teljes küldetés alatt biztosíthatták a monstrumokat.


XF-85 Goblin

A hatodik repülőgép az előbb említett Goblin és a szintén bemutatott X-13 Vertijet keverékének tűnhet. A Convair XFY Pogo három szárnyat és egy háromlapátos Allison YT40-A-16 turbópropellert kapott. Ez a gép is a függőleges fel- és leszállás egy kísérlete volt, tengeralattjárók helyett azonban kisebb hadihajókra tervezték, a gép ugyanis a régi sci-fik űrhajóira emlékeztetve a három szárny és a farokrész végén elhelyezett lábakra érkezett volna. A Vertijettel ellentétben a Pogo tervezése már a teszt fázisban meggátolta a sikeres repülést, könnyű súlyából és az áramlásrontó lemezek (spoiler) hiányából adódóan nem lehetett vele hatékonyan lelassulni. Maga a leszállás is problémásnak bizonyult, a pilótának a landolás alatt folyamatosan hátrafelé kellett figyelnie, hogy megfelelően stabilizálja a gépet, így akárcsak az Aerocycle, a Pogo is csak a legtapasztaltabb pilóták alatt viselkedett rendeltetésszerűen.


A Pogo vízszintes repülés közben, itt még nem volt nehéz dolga a pilótának

A hetedik gép a tízes lista legfuturisztikusabb darabja, még mai szemmel is olyan, mintha valamilyen idegen civilizáció terméke lenne, pedig a McDonell Douglas mérnökei tervezték 20 évvel ezelőtt. Az A-12 Avenger II egy minden időjárási körülmények között bevethető, repülőgép-anyahajóról indítható lopakodó bombázó, ami egy egyenlő szárú háromszög alakot kapott, a pilótafülke a háromszög csúcsánál helyezkedett el. Belső fegyverterét intelligens bombákkal és egyéb levegő-föld lövegekkel rakták volna tele. A gépet két General Electric F412-GE-D5F2 nem utánégetős sugárhajóművel látták el. Végül a "repülő doritonak" (tortilla-chips) csúfolt A-12 fejlesztése azonban túl költségesnek bizonyult, egy becslés szerint három éven belül felemésztette volna a Haditengerészet költségvetésének 70 százalékát.


A-12 Avenger II

Ha egy prototípus megsemmisül a levegőben, megölve tesztpilótáját is, az nem számíthat nagy jövőre. Ez lett a mai napig egyetlen hangsebesség fölötti repülésre képes hidroplán, az F2Y Sea Dart, és Charles E. Richbourg, a tervező Convair tesztpilótájának sorsa. Az F2Y története nagy reményekkel kezdődött, mivel megnyerte a Haditengerészet 1948-ban kiírt szuperszonikus elfogó repülőgép pályázatát. A Haditengerészet ódzkodott a szuperszonikus gépek működtetésétől anyahajóin, ezért a fel-és leszálláshoz hidro-talpakon sikló Sea Dart tűnt az ideális kompromisszumnak. A gépet két Westinghouse J46-WE-2 turbojet hajtotta, a horrorisztikus repülés azonban végleg leállította a projektet, ugyanakkor mind a mai napig tartja a leggyorsabb hidroplán rekordját.


F2Y Sea Dart

Kilencedikként emlékezzünk meg a Dyna-Soar elnevezésű gépről, ami első ránézésre már az űrsikló korszakot idézi. Az 1957-ben kifejlesztett Boeing X-20 Dyna-Soar az Egyesült Államok Légierejének szülötte. A karcsú "dinamikus szárnyalót" egy katonai célokra bevethető űrrepülőgépnek szánták, igen sokrétű alkalmazhatósággal a felderítéstől, a bombázáson át egészen a műholdak karbantartásáig illetve az ellenséges műholdak szabotálásáig bezáróan. A kor űrrepülő alkalmatosságai az űrkapszulákon alapultak, ami azt jelentette, hogy a lassításukhoz a légköri súrlódást használták. A Dyna-Soar nagyban hasonlított a sokat repült űrsiklókhoz, ami siklórepülésben, egy pilóta irányításával tért vissza a Földre.

A géptörzs a René 41 nikkel-króm "szuperötvözetből" készült, a visszatérésben kulcs szerepet játszó has részt molibdén lapokkal borították. Az ablakok és az orrkúp külön hőpajzsot kapott volna, amit a légkörbe történő belépés után ledobott volna magáról a gép, hogy a pilóta végre tudja hajtani a landolást A Dyna-Soar azonban a próbarepülésig sem jutott el, mivel a Légierőnek nem volt egyértelmű célja az űrrepülővel és a fejlesztőcsapat sem volt biztos abban, hogy a potenciális hajtóművek, a Martin cég által javasolt Titan I, II, illetve III elég erősek lehetnek a gép űrbejuttatásához. A programban hét űrhajós vett részt, köztük Neil Armstrong, aki azonban 1962-ben kilépett, helyét Albert Crews vette át.


Boeing X-20 Dyna-Soar

Utolsó gépünk megalkotói bár nem rendelkeztek repülőgép tervezői képzettséggel, mégis az ő nevükhöz fűződik az első sugárhajtású csupa-szárny repülőgép. A német Horten testvérek által kifejlesztett fix szárnyú, farokrész nélküli repülőt a vitorlázórepülő egy továbbfejlesztésének szántak. Akkoriban a német kormány a vitorlázórepülő klubokat támogatta, a versailles-i szerződés értelmében ugyanis nem fejleszthettek motorizált repülőgépeket. A csupa-szárny elrendezés minden "felesleges" felülettől megszabadította a gépet és elméletileg a lehető legalacsonyabb súlyt eredményezte.

1943-ban Herman Göring birodalmi marsall, a Luftwaffe parancsnoka javaslatokat kért egy olyan bombázóra, ami képes 1000 kilogramm rakomány szállítására, 1000 kilométeres távolságra 1000 km/h sebességgel, ez volt a "3x1000 projekt". A hagyományos német bombázók elérték ugyan az angol partokat, de hatalmas veszteségeket szenvedtek el a szövetséges vadászgépek támadása során. Az új Junkers Jumo 004B turbojetek sebesség terén tökéletesek voltak, üzemanyag fogyasztásuk azonban túl magas volt. A Horten testvérek úgy gondolták, hogy alacsony légellenállású, könnyű súlyú csupa-szárnyuk megfelel a követelményeknek. Előterjesztették terveiket, ami elnyerte a Légügyi Minisztérium tetszését és megkezdődött a gép katonai célokra használható prototípusának fejlesztése.


A Ho 229 egyik prototípusának, az IX V3-nak a reprodukciója a San Diego-i Repülési és Űrrepülési Múzeumban

A gépnek nem volt határozott géptörzse és a legénység valamint a felszerelés többsége a fő szárnyszerkezetben helyezkedett volna el. A Horten Ho 229 volt az első lopakodó technológiát alkalmazó repülőgép, kialakításának köszönhetően nehezebb volt a radaros észlelése. Az eredeti Horton Ho rendelkezett egy fémből készült csőszerű központi fülkével, amihez csatlakoztak a fából készült szárnyfőtartók. A szárnyak ugyancsak fa anyagokból készültek, szénpor és fűrészpor keverékével kiegészítve, ami a brit radarjelek elnyelését szolgálta. A gép három behúzható kereket kapott. Több prototípus is készült azonban ezek már csak 1945-ben repülhettek. A háború véget ért, így nem volt többé szükség a gépekre, néhány Horten Ho-t elfogtak a II. Világháború végén és átküldték az Egyesült Államokba kiértékelés céljából, a legnagyobb érdeklődést a Northrop-Grumman tanúsította.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Papichulo #154
    Volt mar az eredeti szovegben is egy helyesirasi hiba: "recipitously", az helyesen "precipitously". Elnezest.
  • Papichulo #153
    Tudom, hogy volt a Csendes Oceanon is, de Izland magassagaban en csak errol az egyrol tudok... vagy elfelejtettem volna valamit?

    Az effektivitasaval kapcsolatban - bar ez meg a korai 70-es evekben volt - eleg sokkolo: "[...] the rudimentary state of Russian acoustic quieting, [...] left their submarines some 30 dB noisier than U.S. counterparts – and hence easily detectable from thousands of miles away."

    Egy masik erdekesseg a szovjetek HUMINT kepessegeivel kapcsolatban: "Eventually, with the help of key information supplied by the Walker-Whitworth espionage ring, Soviet intelligence learned of the existence of SOSUS and its remarkable success in tracking Soviet submarines at long range. Thus, beginning shortly after John Walker’s first treasonous revelations in 1968, the Russian navy embarked belatedly on a rapid submarine quieting program, and within five years, the radiated noise levels of their first-line boats had begun to drop recipitously. By the end of the Cold War in the late 1980s, Russian submarines were much closer to their U.S. equivalents"

    Nagyon erdekes az egesz tanulmany: http://www.navy.mil/navydata/cno/n87/usw/issue_25/sosus.htm
  • Molnibalage #152
    Nem csak ott, máshol is.
  • Molnibalage #151
    A mikrofonos az tényleg. Maga az infromáció késéses a célponthoz képest röhejesség teszi az egészet.
  • Papichulo #150
    "Izland magasságában, a tengerfenéken több sorban helyeztek el szonárérzékelőket, hogy korai riasztási rendszerként működjenek egy esetleges európai konfliktus alatt."

    Ez egesz pontosan a SOSUS rendszer volt, mely a GIUK gap-ben volt telepitve es az atlanti oceanre kiaramlo szovjet SSN/SSGN-ek erzekelesere epitettek. Ma mar nem mukodik... sic transit gloria mundi.

    Ragozhatnank meg a dolgokat, de igen, jol osszefoglaltad. Nekem nem volt energiam a sok hulyesegre valaszolni mar. Respect!
  • teddybear #149
    Keveri a szezont a fazonnal. Stealth kategóriás gépeket(egy ezrednyi B-2-es, az F-117-eseket már kivonták a hadrendből) csak az amerikaiak tartanak rendszerben. Másnak nincs, főleg olyannak nincs, amelyik veszélyeztetni tudná őket. Ezért csak azoknak kellene védekezni ezek ellen, akiket az amerikaiak meg akarnak támadni. Ilyen ország meg nem sok van.

    A kvp által felvázolt stealt gépek elleni integrált légvédelem olyan piszok sokba kerülne, hogy arra az amerikaiaknak sincs elég fölös forrásuk. Ráadásul okuk sincs felállítani. Másnak még nincs lopakodója, a kínaiaknak sincs, pedig szeretnének építeni. "Sajnos" amikor szert tehettek volna egy roncs F-117esre, "véletlenül" eltévedt egy-két bomba Belgrádban.

    Ami a zajérzékelő rendszert illeti, olyat építettek, csakhogy nem repülőgépek ellen, hanem az orosz tengók miatt. Izland magasságában, a tengerfenéken több sorban helyeztek el szonárérzékelőket, hogy korai riasztási rendszerként működjenek egy esetleges európai konfliktus alatt.

    Viszont egy repülőgépet akusztikus érzékelővel felderíteni egészen más, sokkal nehezebb feladat. A két világháború között az angolok építettek néhány betonszörnyet Dover közelében a keletről érkező gépek felderítésére, de nem nagyon váltak be. Például lesüketítette a rendszert a közelben hajózó halászhajók motorzaja, a farmerek traktorja, stb.

    Ami az IR-érzékelést illeti, itt keményen csúsztatott. Először a repülőgépek érzékeléséről volt szó, amiről terelt az ICBM kilövések érzékelésére. A kettő egészen más tészta, egy ICBM akkora hőteljesítmény produkál a kilövéskor, amit nagyon könnyű érzékelni. Ráadásul az erre szolgáló szenzorok többnyire műholdakon vannak elhelyezve, márpedig az űrben nincs ami elnyelje az infrasugárzást, csak a távolság gyengíti.
    Egy stealth jellegű repülőgép, de a legtöbb normál gép tervezésekor is már eleve ügyelnek a minél kisebb infra, és egyéb kisugárzásra. Arra is, hogy lehetőleg ne zajongjon annyira. Úgyhogy egy repülőgépet sokkal nehezebb infrával észrevenni és követni, mint egy több tucat méteres lángnyelvet okádó ICBM rakétát. Ráadásul ezeket az érzékelőket a földfelszínen helyeznék el, mert a szükséges érzékelő-sűrűséget másképp lehetetlen lenne biztosítani, márpedig az infra-sugárzást a vízpára erősen elnyeli. Egyetlen esős időszak alatt az egész előjelző rendszer használhatatlanná válna, amíg újra ki nem sütne a nap.
  • Papichulo #148
    "Onnantol meg egyertelmu, hogy hol lehet utanna nezni a reszleteknek."

    Nekem nem kell semminek utananezni. Neked kell bizonyitekot szolgaltatni az allitasaidra! Ez ennyire egyszeru. Te mindenfele sci-fi modszerekrol beszeltel, amik a gyakorlatban jelenleg sehol sem mukodnek. Amikor bizonyitanod kellett volna barmit is, akkor jottel az appeal to authority-vel. Ez igy nem mukodik.

    Ha meg nem volt NDA, akkor miert irtal olyanokat, hogy megutheted a bokadat, meg, hogy Kina es Oroszorszag is kivancsian olvasna ezt? El nem tudom kepzelni, hogy te mi olyat tudhatsz, amit a Vympel-nel vagy az Almaz-nal ne tudnanak...

    En konkret kerdeseket tettem fel, te meg fantasmagoriakkal valaszoltal. Szamomra ez igy bullshit kategoria.

    Ez a mikrofonos/gazos celfelderites es lekuzdes meg ab ovo olyan szinten baromsag, hogy nem is ertem, hogy miert egetted magad vele...
  • kvp #147
    "Mostmar reszese vagy nemcsak az USA DOD szamara keszulo IR/Visual raketairanyito rendszerek fejlesztesenek,"

    Voltam. Es akkor meg csak alapkutatas volt, nem katonai szandekkal, tehat nem tudta senki mi lesz belole. Es eleg kis resz volt, csak egy par algoritmus egy meglevo rendszerhez.

    "de mar foldi telepitesu stealth aircraft felderito es azonosito rendszereket is fejletesz..."

    Ezt soha nem allitottam. Csak kiprobaltuk, hogy a repulok eseteben jo-e. Az eredeti feladat egy tomegben meghallani az adott celszemely beszelgeteset. Az, hogy varosi zajbol kepes kiszurni egy repulo hajtomuvet mar csak bonusz. Sot sajnos jobban mukodik, mert repulogepek eseten lehet band pass filter-eket hasznalni, mig tomegben a tobbi zajforras (az emberek) is kozel azonos frekvencian beszelnek, tehat ott joval nagyobb kornyezeti zaj marad a szurt jelben, mivel csak a forrasok terbeli helyen alapjan lehet szurni, amit a jel komponensek eltero kesese alapjan lehet meghatarozni. Mondjuk a repulok eseteben konkret hasznositasi otlet nem merult fel. Az eredeti rendszer meg egyertelmu, hogy mire jo.

    "Komolyan, miutan EN megemlitem az NDA-t, rogton radobbensz, hogy neked sem szabad beszelni errol, mert olyan dolgot mondhatnal (TE!!!) ami esetleg innen az Oroszok"

    Elotte sem mondtam semmi olyat ami konkret muszaki informaciokat tartalmaz, csak ezt nem irtam le konkretan, hanem csak elmondtam a mukodest. Mint irtam nem az volt a celom, hogy barkinek is pontos adatokat adjak, hanem az, hogy megemlitsem, hogy letezik ilyen technologia. Egyebkent nem irtam ala NDA-t, mert akkor meg nem volt titkos a dolog, meg IEEE-s publikaciok is szulettek belole, azokat akar meg is lehet keresni.

    "Semmit sem tudtal tenyekkel alatamasztani, ossze vissza beszeltel hulyesegeket, ellenben sikeresen bizonyitottad, hogy fingod sincs az egesz temakorrol."

    Ha legalabb a felet ertened amit leirtam, akkor rajonnel, hogy ertek. A gond az, hogy a muszaki reszeken mindig atsiklasz azzal, hogy ha nincs ra link, akkor nem er semmit. Nem a linkek szama hatarozza meg egy szoveg valosagtartalmat, csak minden mas elemzeshez eloszor meg kell erteni. Mivel egy relative rovid es joreszt magyar nyelvu muszaki szovegrol van szo, ezert szerintem egy atlag mernok szamara siman megertheto. Onnantol meg egyertelmu, hogy hol lehet utanna nezni a reszleteknek.
  • Sir Ny #146
    fingodnincs?
  • Papichulo #145
    Jo, ugy latom ez jott be: "azt nezed, hogy mekkora hulyeseget hisznek el neked az emberek"

    Komolyan, miutan EN megemlitem az NDA-t, rogton radobbensz, hogy neked sem szabad beszelni errol, mert olyan dolgot mondhatnal (TE!!!) ami esetleg innen az Oroszok tudomasara jut es ettol gyokeresen atalakulna az iranyitott-raketa programjuk. Mostmar reszese vagy nemcsak az USA DOD szamara keszulo IR/Visual raketairanyito rendszerek fejlesztesenek, de mar foldi telepitesu stealth aircraft felderito es azonosito rendszereket is fejletesz...

    BULLSHIT!!! BULLSHIT!!! BULLSHIT!!!

    Semmit sem tudtal tenyekkel alatamasztani, ossze vissza beszeltel hulyesegeket, ellenben sikeresen bizonyitottad, hogy fingod sincs az egesz temakorrol. Azt elhiszem, hogy valamikor esetleg volt kozod digital image processinghez, de minden mas egy betegesen nagyotmondo ember kepzelgese.