Hunter
Veszélybe kerülhet a repülés közbeni mobilhasználat
A repülésbiztonság áldozatává válhat a rég várt mobiltelefonos, vagy Wi-Fi kapcsolat a repülőgépek fedélzetén.
Október 29-én került nyilvánosságra, hogy az angliai East Midlands repülőtéren, illetve Dubaiban lézernyomtató festékkazettájába töltött, por alakú robbanóanyagot rejtő csomagokat találtak, melyek közül az egyik két utasszállítógép rakterében is utazott, mire a biztonságiak kiszűrték. A kazetták áramköreihez mobiltelefonokat csatlakoztattak, amik ebben az esetben az időzítést biztosították. A szakértőkben azonban rögtön felmerült a lehetőség, hogy a bomba ezzel a módszerrel elvileg egyetlen hívással vagy SMS-sel is aktiválható lehet, különösen, ha a repülőgépeket ellátják a szóban forgó fedélzeti kommunikációs technikákkal.
Jelenleg a légiközlekedési ipar éppen azon dolgozik, hogy repülés közbeni szélessávú szórakoztató rendszereket alakítson ki utasai számára, amiben szerepel mind a mobiltelefonos, mind a Wi-Fi kommunikáció. A rendszereknek köszönhetően az utasoknak többé nem kellene illegálisan használniuk mobiltelefonjaikat, mint lehetséges veszélyforrást amikor végre a földi mobiltornyok hatósugarába ér a gépük, mivel megzavarhatja a repülési elektronikákat.
A repülés közbeni kommunikáció jelenleg egy igen gyorsan növekvő piac. Az InStat amerikai piackutató cég szerint várhatóan 2000 utasszállító repülőgép kaphat az év végéig szélessávú műholdas kommunikációs technológiát, ami jelentős növekedés a korábbi évek néhány tucat gépével szemben. A múlt heti események azonban kétségeket támasztottak a repülés közbeni kommunikáció biztonságával kapcsolatban, nyilatkozott Roland Alford, a brit Alford Technologies robbanóanyag tanácsadó cég vezetője. Véleménye szerint a "nyomtató-bomba" fényében mind a brit kormány, mind az USA Nemzetbiztonsági Minisztériuma alaposan át fogja vizsgálni a technológiák biztonsági tényezőit. A brit Közlekedési Minisztérium nem erősítette meg, hogy napirendre kerülne a kérdés.
Bár a nyomtató-bombák esetében a mobiltelefont csupán időzítőnek szánták, a jövő, sőt, már a jelen eszközeit is kamatoztathatnak a terroristák a vezeték nélküli kommunikációval. "A repülés közbeni Wi-Fi rengeteg lehetőséget ad egy robbantónak, hogy kapcsolatba lépjen egy repülőgépre feljuttatott eszközzel" - mondta Alford. Még ha a hagyományos mobiltelefon kapcsolatokat blokkolják is, a jelenlegi készülékek lehetővé teszik a voice-over-internet kapcsolat elérését. "Az lenne igazán rémisztő, ha lehetséges lenne közvetlenül a földről kapcsolatba lépni egy óceán felett repülő utasszállítóval" - tette hozzá Sidney Alford, az Alford Technologies alapítója. "Ugyanakkor bárki rendkívül hatékony öngyilkos robbantóvá válna, amint mobiltelefonjával el tudja érni annak a repülőgépnek a rakterét, amin ül."
A kommunikációs technológiák gyártói aligha örülnek ennek a frissen felmerült biztonsági tényezőnek, különösen azt követően, hogy végre engedélyt kaptak repülés közben használható mobiltelefonjaik és Wi-Fi rendszereik beépítésére, miután bebizonyították, hogy mikrohullámú átvitelük nem zavarja a repülési elektronikákat. "Számos módja van egy támadás koordinálásának mobiltelefon használata nélkül is" - szólalt meg a gyártók részéről Aurélie Branchereau-Giles, az svájci OnAir képviselője, akinek cége az Airbus gépeinek repülés közbeni kommunikációs rendszereit építi ki. "Biztonsági szakértőink álláspontja szerint a mobiltelefonok használata a repülőgépeken nem jelent semmilyen biztonsági kockázat többletet."
Október 29-én került nyilvánosságra, hogy az angliai East Midlands repülőtéren, illetve Dubaiban lézernyomtató festékkazettájába töltött, por alakú robbanóanyagot rejtő csomagokat találtak, melyek közül az egyik két utasszállítógép rakterében is utazott, mire a biztonságiak kiszűrték. A kazetták áramköreihez mobiltelefonokat csatlakoztattak, amik ebben az esetben az időzítést biztosították. A szakértőkben azonban rögtön felmerült a lehetőség, hogy a bomba ezzel a módszerrel elvileg egyetlen hívással vagy SMS-sel is aktiválható lehet, különösen, ha a repülőgépeket ellátják a szóban forgó fedélzeti kommunikációs technikákkal.
Jelenleg a légiközlekedési ipar éppen azon dolgozik, hogy repülés közbeni szélessávú szórakoztató rendszereket alakítson ki utasai számára, amiben szerepel mind a mobiltelefonos, mind a Wi-Fi kommunikáció. A rendszereknek köszönhetően az utasoknak többé nem kellene illegálisan használniuk mobiltelefonjaikat, mint lehetséges veszélyforrást amikor végre a földi mobiltornyok hatósugarába ér a gépük, mivel megzavarhatja a repülési elektronikákat.
A repülés közbeni kommunikáció jelenleg egy igen gyorsan növekvő piac. Az InStat amerikai piackutató cég szerint várhatóan 2000 utasszállító repülőgép kaphat az év végéig szélessávú műholdas kommunikációs technológiát, ami jelentős növekedés a korábbi évek néhány tucat gépével szemben. A múlt heti események azonban kétségeket támasztottak a repülés közbeni kommunikáció biztonságával kapcsolatban, nyilatkozott Roland Alford, a brit Alford Technologies robbanóanyag tanácsadó cég vezetője. Véleménye szerint a "nyomtató-bomba" fényében mind a brit kormány, mind az USA Nemzetbiztonsági Minisztériuma alaposan át fogja vizsgálni a technológiák biztonsági tényezőit. A brit Közlekedési Minisztérium nem erősítette meg, hogy napirendre kerülne a kérdés.
Bár a nyomtató-bombák esetében a mobiltelefont csupán időzítőnek szánták, a jövő, sőt, már a jelen eszközeit is kamatoztathatnak a terroristák a vezeték nélküli kommunikációval. "A repülés közbeni Wi-Fi rengeteg lehetőséget ad egy robbantónak, hogy kapcsolatba lépjen egy repülőgépre feljuttatott eszközzel" - mondta Alford. Még ha a hagyományos mobiltelefon kapcsolatokat blokkolják is, a jelenlegi készülékek lehetővé teszik a voice-over-internet kapcsolat elérését. "Az lenne igazán rémisztő, ha lehetséges lenne közvetlenül a földről kapcsolatba lépni egy óceán felett repülő utasszállítóval" - tette hozzá Sidney Alford, az Alford Technologies alapítója. "Ugyanakkor bárki rendkívül hatékony öngyilkos robbantóvá válna, amint mobiltelefonjával el tudja érni annak a repülőgépnek a rakterét, amin ül."
A kommunikációs technológiák gyártói aligha örülnek ennek a frissen felmerült biztonsági tényezőnek, különösen azt követően, hogy végre engedélyt kaptak repülés közben használható mobiltelefonjaik és Wi-Fi rendszereik beépítésére, miután bebizonyították, hogy mikrohullámú átvitelük nem zavarja a repülési elektronikákat. "Számos módja van egy támadás koordinálásának mobiltelefon használata nélkül is" - szólalt meg a gyártók részéről Aurélie Branchereau-Giles, az svájci OnAir képviselője, akinek cége az Airbus gépeinek repülés közbeni kommunikációs rendszereit építi ki. "Biztonsági szakértőink álláspontja szerint a mobiltelefonok használata a repülőgépeken nem jelent semmilyen biztonsági kockázat többletet."