Cifka Miklós

Robotrepülőgépek légi utántöltés opcióval

Az Amerikai Haditengerészet 2018-ra rendszerbe állítaná a X-47 jelölésű drónt. Csak széljegyzetnek tűnik, hogy a légi utántöltés képességével, pedig ez drasztikus változásokat jelent.

Lassan már két évtizede hallani egyre hangosabban azt a vélekedést, hogy az ember vezette vadászgépek és harci repülőgépek kora hamarosan lejár. A jövő a pilóta nélküli repülőgépeké, amelyek számtalan előnnyel rendelkeznek. Először is, mivel nincs pilóta a fedélzeten, a számára szükséges eszközök (légkondicionáló rendszer, katapultülés, műszerfal, stb.) is megspórolhatóak, ezek helyett több üzemanyagot vihet.


A legutóbbi befutó: a Boeing elképzelése a 6. generációs vadászgépről, a vásárló igényei szerint pilóta vezette (felül) vagy pilóta nélküli (alul) változatban

Másodszor egy drón akár rendkívül hosszú ideig tartó repüléseket is végezhet, mivel a pilóta alapvető biológiai szükségleteket nem kell figyelembe venni. Egy hagyományos vadászgép esetén 4-6, de legfeljebb 10 óra körül lehet egy-egy bevetés hossza, míg már a jelenlegi robotrepülőgépeknél sem ritka, hogy akár 24 órát is képesek a levegőben tölteni. Harmadszor pedig a pilóta nélküli gép lelövése vagy kényszerleszállása esetén nem kell a pilóta miatt aggódni, illetve mentőküldetést szervezni.


A fantáziarajzokon jól néz egy lelőtt vadászgép pilótájának kimentése, de a valóságban a legstresszesebb katonai műveletek közé tartozik

A pilóta nélküli eszközök fejlődése öles lépésekkel halad. A korai, csak felderítésre képes típusok után már ott tartunk, hogy lézeres rávezetésű légibombával és / vagy rakétával felfegyverzett harci drónok is általánosan használtak a különböző konfliktusokban - legutóbb Líbiában hallhattunk róluk.

Klikk ide!
Egy Reaper drón bevetésre indul. Érdemes megfigyelni a gépet: nem csak a sikeres bevetéseket jelölik, hanem a gép pilótáját (felirat az orron), ahogy a hagyományos bombázógépeken szokás... - klikk a nagyobb képért

A következő lépés a teljes értékű harci drónok megjelenése, amelyek már nagy sebességet képesek elérni, és komolyabb fegyverterheléssel rendelkeznek. Eredetileg még a Northrop a saját szakállára kezdte el az X-47A Pegasus programot, amelynek feladata még csak az információgyűjtés lett volna, a kis méretű gép viszont végül a Boeing X-45-ösével küzdött meg a következő körben, ami után az Amerikai Haditengerészet a Pegasus nagyobb testvérére, az X-47B programra adott megrendelést. Az X-47B már több, mint 20 tonnás maximális felszállótömeggel rendelkezik, és több, mint 3200 kilométeres hatótávolsággal.

Klikk ide!
Az X-47B - klikk a nagyobb képért

A Haditengerészet az X-47B utódját 2018-ra már szeretné rendszerben látni repülőgép-hordozói fedélzetén. Feladatköre felderítés és csapásmérés, vagyis az ellenséges szárazföldi és tengeri célpontjainak elpusztítása. Gyakorlatilag egy könnyű bombázógépről beszélhetünk, amelynek nincs személyzete. A gép az F-35C Lightning II. lopakodó repülőgép-hordozó fedélzeti vadászgép mellett jelenne meg, az F-35C ugyanis várhatóan körülbelül szintén ekkora állna hadrendbe.

Klikk ide!
Ahogy sokan aposztrofálják az utolsó ember vezette vadászgép az F-35 Lightning II. hordozófedélzeti, 'C' variánsa- klikk a nagyobb képért

Az F-35C elsődleges dolga a légifölény kivívása és annak fenntartása lehet, tehát a légtér megtisztítása az ellenséges vadászrepülőgépektől. Noha többfeladatú gép, ha a Pegasus rendszerbe áll, akkor feltehetően az ő dolga lesz a csapásmérés, amíg a Lightning-ok biztosítják őket. Az még kicsit odébb van, hogy a légiharcot is drónok vívják meg, de nem vitás, hogy ez a korszak is el fog jönni.


Grafika arról, ahogy egy X-47-es éppen üzemanyagot vételezne a levegőben

Ami miatt mégis előkerült ez a hír az az, hogy a Northrop arra is kapott 33 millió dollárt, hogy az X-47B a légi utántöltés terén is bizonyítson, vagyis képes legyen automatikusan a tankergépekből üzemanyagot vételezni. Ez pedig földrengésszerű változást hozhat az alkalmazás terén. A légi utántöltés már jó ideje a modern vadászgépektől elvárt alapvető képesség, hiszen nem csak a hatótávolságát növeli meg a gépnek, de egy terület feletti járőrözés időtartamát is drasztikusan kitolhatja.

Csak ugye a pilóták a fent említett módon legfeljebb mintegy 10 órát (de általában azért ennél kevesebb) időt tölthetnek a pilótafülkében, egy drónt viszont így már csak legfeljebb műszaki képességei korlátozzák, tehát semmi akadálya annak, hogy 50 - 100 órát is a levegőben töltsön, vagy több ezer kilométerre lévő célok ellen repüljön. Ez már nem csak a vadászgépek, de a bombázógépeket is lekörözi; a leghosszabb bombázó bevetést 1991-ben B-52H gépek hajtották végre, mikor az Egyesült Államokból indulva Bagdadot bombázták, majd onnan visszatértek. A monstre út 35 órán át tartott.


Itt viszont már ő tankol egy F/A-18E vadászgépet

Nem könnyű ennek az "apróságnak" a jelentőségét érzékeltetni. Jelenleg az Amerikai Haditengerészet standard vadászbombázója az F/A-18E/F. Ennek harci hatósugara a bevetés profiljától függően hozzávetőleg 720-850 km, amit légi utántöltéssel persze ki lehet tolni. Az X-47C - ahogy emlegetik általában a harcra tervezett Pegasus változatot - hatósugara mintegy 1200-1500 km lehet, de légi utántöltéssel ezt effektíve korlátlanul lehet tovább növelni. Vagyis elméletben a hordozó fedélzetéről akár már akkor indulhat a bevetésre, amikor a hordozó éppen hogy kifutott a kikötőből!

A hordozónak nem kell olyan közel mennie a partokhoz, ha mélyen a szárazföld belsejében található területet kell bombáziuk, vagyis biztonságos távolságra maradhat az ellenséges flottától és partvédelmi erőktől, továbbá a tengeralattjáróktól, és sokkal nagyobb területet tud lefedni, ahova úgymond elér a keze.

Klikk ide!
Fantáziarajz ahogy a két Global Hawk a légi utántöltést végrehajtja. A NASA logó nem tévedés, az ügynökség régóta foglalkozik a drónokkal - klikk a nagyobb képért

Ez a hír csak megfejeli azt a tavaly indult programot, amely a nagy hatótávolságú, szintén a Northrop által gyártott Global Hawk alapján egy robotizált légi utántöltés megoldását keresi. A Global Hawk amúgy 36 órát képes a levegőben tölteni, a hatótávolsága pedig meghaladja a 24 000 kilométert. 900 kilogrammnyi hasznos terhet, - ez esetben felderítő rendszereket, radart és elektrooptikai érzékelőket - tud magával cipelni. A KQ-4 (K a légi tankerek jelölése, a Q pilóta nélküli eszközöké) program azt vetíti előre, hogy a jövőbeni tankerek szintén személyzet nélkül fognak körözni a légtérben, ahol a csapásmérő és/vagy felderítő drónok feltankolhatnak, majd visszatérhetnek a feladatukhoz.


Az X-47B első felszállása februárban


Az X-47B tesztfázisának legutóbbi lépése: a futómű behúzása a levegőben

Jelenleg azonban ott tartunk, hogy az X-47B idén februárban megtette a szűzfelszállását, és elkezdték a hordozó fedélzetéről, katapulttal való indításnak és a hordozófedélzetre való leszállás szárazföldi tesztjeit, hogy várhatóan 2013-ban az USS George Washington fedélzetén mindezt élesben is bizonyíthassa. A légi utántöltés tesztjei ez után következhetnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • napimester #71
  • napimester #70
    Csak Nehogy!!.....

  • Molnibalage #69
    Nem, egyáltalán nem biztos. Az F-4 t/w aránya sem volt rossz, a MiG-21 felületi terhelés és aerodinamikája sem volt jobb. Csak éppen kibaszott nehezen vették észre a gépet, mert nem füstölt és kicsi volt.

    Mégegyszer mondom, a MiG-29 pilóták nyilatkozták, hogy ha a gépet szem elől téveszették, akkor lényegben alig találták meg újra. Ha meg nem látod hol van, akkor kvázi szabadon mozog és szépen seggbe lő, amíg a te füstölős MiG-eted a legvaksibb pilóta is kilóméterekről látja.

    A német MiG-29 gépek egyszesr nagy csinnadrattával jártak a Red Flagen és talán még egyszer. Vagy egyszer sem. Ugyanis többről nem tudok. Tornado gépek voltak kint, mer utántölthetőek. A 29-es gépek 13 (!) közbenső leszállással mentek oda. Kettőt találhatsz, hogy ezt miért nem vállalták be.

    Kicsit azt érzem, hogy még a '90-es évek elején érzed magad.
  • teddybear #68
    Megint átmentél vérpistikébe. Nem azt mondtam, hogy elektronikusan egyenrangú a két gép, hanem azt, hogy egy régimódi "gun-to-gun" stílusú légiharcban a MIG-29 lealázná a Gripent. Egyszerűen azért, mert jobb az aerodinamikai kialakítása, és sokkal nagyobb a tolóerő-súly aránya.

    Ami pedig a pénzügyi részt, meg a szervezést illeti, minden légierőnél szokás a különböző típusok összeeresztése. Egyrészt azért, mert szükség van az eltérő típus elleni harc tapasztalatára is, másrészt így első kézből tapasztaljuk meg a két típus teljesítménye közötti különbséget. Nálunk mégsem eresztették össze a két típust.

    "Egyébként meg az érvelésed elég vicces. Az F-22-őt sem ereszettték összes soha MiG-29-cel. Bizos mert félnek tőle... :)"

    Biztos vagy ebben? Mert akkor semmi szükség az Agresszor Századokra. Meg a németek MIG-29-eseit többször is felhasználták, hogy az agresszort játszmák a NATO légiharc-gyakorlatain.
  • Molnibalage #67
    Csak azért írtam le, hogy itt legyen.
  • Papichulo #66
    "AIM-9 lövészet volt, hogy mehesssen a QRA."

    Igen, errol tudtam, bar ez sem magyar legterben tortent.

    "A Gripen fedélezeti rendszere képes egyben BVR szimulátorként is működni tudtommal"

    En is igy tudom.

    "A két gép között akkor a különbség, mint egy Trabant és mondjuk egy mai luxusautó között."

    Foleg a HuAF altal hasznalt 9.12A-kal osszehasonlitva a C/D verzios Gripen. Szerintem te osszekeversz "teddybear"-rel.
  • Molnibalage #65
    Nem. AIM-9 lövészet volt, hogy mehesssen a QRA. AMRAAM indítást még a jenkik is igen ritkán csinálnak.

    A Gripen fedélezeti rendszere képes egyben BVR szimulátorként is működni tudtommal, tehát ezért nem is nagyon van rá szükség. A MiG-29 ilyen képességekről soha nem is álmodhatott. A két gép között akkor a különbség, mint egy Trabant és mondjuk egy mai luxusautó között.
  • Papichulo #64
    "Egyébként R-27-et egyetlen magyar pilóta sem indított soha, de talán még R-73-at sem. "

    Mondjuk azt is ketlem, hogy C5-oket vagy 9L-eket nagyszamban lodoznenek :)
    Inditott mar magyar pilota AMRAAM-et?
  • Molnibalage #63
    Talán féltek az eredménytől.

    Ha az alapfeladatok ellátására sincs elég pénz, akkor másra sem nagyon. Az egyik gyakorlaton BVR-ban ez EF gépek ellene is egész jól helytálltak, mert a gép kis mérete miatt olyan kis RCS volt és a data link használatával olyan közel fésültég magukat az ellenhez, hogy lényegében indítási távolságba értek.

    Itthon is volt BVR gyakorlat, pár éve szabták át a légeret ennek megfelelően. Tehát lényegbéen gőzöm sincs, hogy miből gondolod, hogy nem voltak összereszve. Egyébként R-27-et egyetlen magyar pilóta sem indított soha, de talán még R-73-at sem. Minden éleslövészet R-60-nal történt. No comment.

    Egyébként meg az érvelésed elég vicces. Az F-22-őt sem ereszettték összes soha MiG-29-cel. Bizos mert félnek tőle... :)



    Az, hogy a MIG csak két légiharc-rakétát vihet magával a harcba hülyeség. iihet többet is, és az újabbak már kezdenek felérni az amerikai, francia és izraeli megfelelőikkel.

    Nem, két BVR légiharc rakétát. Azt meg leszarom, hogy egy markonyi szolgálatban álló 29-es tud R-77-et vinni. Szertve a világban repkedő 29-esek ~90%-a nem tud. Pont.
  • Molnibalage #62
    Mert rohadt kicsi és nem füstöl, mint egy gyárkémény. Ezt nem én találtam ki, a pilóták nyilatkozták.