Hunter
Éjszakai repülés napelemekkel
Első alkalommal fog éjszaka repülni egy kizárólag napenergiával működő repülőgép. A Solar Impulse június végén, még napsütésben emelkedik a magasba 24 órásra tervezett repüléséhez.
A gép első lépésként feltölti magát a szárnyán elhelyezett napelemekkel, amik a tervek szerint egészen hajnalig képesek lesznek energiával ellátni a gép elektromos motorjait. A projekt mögött álló Andre Borschberg-Bertrand Piccard páros célja, hogy bizonyítsák, a napenergiával repülő gépek alkalmasak hosszútávú utazásokra is. "A kizárólag napenergiával hajtott repülőgép éjszakai repülésével a megújuló energiaforrásokban és azon technikákban rejlő lehetőségeket kívánjuk demonstrálni, amik fokozatosan csökkentik az olajtól való függőségünket" - nyilatkozott Piccard. "Szeretnénk megmutatni hogy ténylegesen képesek vagyunk csökkenteni energiafogyasztásunkat. Egy robogó teljesítményével repülünk - és ha erre képesek vagyunk a levegőben, akkor egészen biztosan a földön is képesek leszünk rá."
A repüléshez használt HB-SIA jelű gép különleges kialakítású. 61 méteres szárnyfesztávja mellé - amit egy óriásgép is megirigyelhetne - mindössze 1,5 tonna súly társul. A Solar Impulse 2009 decemberében repült először, azóta számos nappali próbaút áll már mögötte, bár ezek többsége csak igen kis magasságokban és távolságokon zajlott. Április 7-én teljesítette első jelentős nappali repülését, 87 percet töltve a levegőben, miközben elérte az 1200 méteres magasságot.
A hó végi 24 órás repüléshez a Svájci Légierőnél edződött Borschberg ül a pilótafülkébe. Amennyiben a kísérlet sikerrel végződik, a Solar Impulse csapat újabb lépéseket tehet a végcél, a megújítható napenergia határainak kitolása felé. "Ha egyszer sikerül letudnunk egy nappali - éjszakai ciklust, utána újra és újra teljesíteni tudjuk majd. A következő lépés a hosszútávú repülések megkezdése lenne, ezek közül is az első mérföldkőnek az Atlanti-óceán átrepülése számít majd" - magyarázta Boschberg. A repülőgép két éven belül szelheti át az óceánt, majd 2013-ban kizárólag napenergiával repülik körül vele a Földet. A Solar Impulse megpróbálja a híres amerikai pilóta, Charles Lindbergh útját követni, aki 1927-ben elsőként repülte át az óceánt a Spirit of St. Louis névre keresztült együlésesével.
Borschberg bár számos repülőgéppel repült már élete során - beleértve a Solar Impulse-t is - izgatottan készül az éjszakát is magába foglaló útra. "Ez a repülés rengeteg figyelmet és koncentrációt igényel. A repülőgépben nincs robotpilóta, ezért folyamatosan, 24 órán át dolgozni kell vele" - nyilatkozott a BBC-nek.
A hosszas üldögélésre jógagyakorlatokkal készül, amik segítenek majd izmai és végkeringése stimulálásában. A 24 órás kényszertesttartáson túl a gép súlya is nagy kihívást jelent, a könnyű szerkezet ugyanis rendkívül érzékeny a környezeti hatásokra, különösen a turbulenciákra. "Mindezek ellenére nem hiszem, hogy túl kockázatos lenne, mivel mindent alaposan leteszteltünk és felkészültünk az eshetőségekre" - tette hozzá.
A gép első lépésként feltölti magát a szárnyán elhelyezett napelemekkel, amik a tervek szerint egészen hajnalig képesek lesznek energiával ellátni a gép elektromos motorjait. A projekt mögött álló Andre Borschberg-Bertrand Piccard páros célja, hogy bizonyítsák, a napenergiával repülő gépek alkalmasak hosszútávú utazásokra is. "A kizárólag napenergiával hajtott repülőgép éjszakai repülésével a megújuló energiaforrásokban és azon technikákban rejlő lehetőségeket kívánjuk demonstrálni, amik fokozatosan csökkentik az olajtól való függőségünket" - nyilatkozott Piccard. "Szeretnénk megmutatni hogy ténylegesen képesek vagyunk csökkenteni energiafogyasztásunkat. Egy robogó teljesítményével repülünk - és ha erre képesek vagyunk a levegőben, akkor egészen biztosan a földön is képesek leszünk rá."
A repüléshez használt HB-SIA jelű gép különleges kialakítású. 61 méteres szárnyfesztávja mellé - amit egy óriásgép is megirigyelhetne - mindössze 1,5 tonna súly társul. A Solar Impulse 2009 decemberében repült először, azóta számos nappali próbaút áll már mögötte, bár ezek többsége csak igen kis magasságokban és távolságokon zajlott. Április 7-én teljesítette első jelentős nappali repülését, 87 percet töltve a levegőben, miközben elérte az 1200 méteres magasságot.
A hó végi 24 órás repüléshez a Svájci Légierőnél edződött Borschberg ül a pilótafülkébe. Amennyiben a kísérlet sikerrel végződik, a Solar Impulse csapat újabb lépéseket tehet a végcél, a megújítható napenergia határainak kitolása felé. "Ha egyszer sikerül letudnunk egy nappali - éjszakai ciklust, utána újra és újra teljesíteni tudjuk majd. A következő lépés a hosszútávú repülések megkezdése lenne, ezek közül is az első mérföldkőnek az Atlanti-óceán átrepülése számít majd" - magyarázta Boschberg. A repülőgép két éven belül szelheti át az óceánt, majd 2013-ban kizárólag napenergiával repülik körül vele a Földet. A Solar Impulse megpróbálja a híres amerikai pilóta, Charles Lindbergh útját követni, aki 1927-ben elsőként repülte át az óceánt a Spirit of St. Louis névre keresztült együlésesével.
Borschberg bár számos repülőgéppel repült már élete során - beleértve a Solar Impulse-t is - izgatottan készül az éjszakát is magába foglaló útra. "Ez a repülés rengeteg figyelmet és koncentrációt igényel. A repülőgépben nincs robotpilóta, ezért folyamatosan, 24 órán át dolgozni kell vele" - nyilatkozott a BBC-nek.
A hosszas üldögélésre jógagyakorlatokkal készül, amik segítenek majd izmai és végkeringése stimulálásában. A 24 órás kényszertesttartáson túl a gép súlya is nagy kihívást jelent, a könnyű szerkezet ugyanis rendkívül érzékeny a környezeti hatásokra, különösen a turbulenciákra. "Mindezek ellenére nem hiszem, hogy túl kockázatos lenne, mivel mindent alaposan leteszteltünk és felkészültünk az eshetőségekre" - tette hozzá.