Berta Sándor

Öt éven át levegőben maradhat a DARPA Vulture II

A jövő tökéletes légi felderítési és kommunikációs megoldását keresi az amerikai Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA).

A hivatal pályázatot írt ki egy elektromos meghajtású robotrepülőgép (UAV) kifejlesztésére. Az új UAV a bevetéseit 20-30 kilométeres magasságban hajtaná végre, képes lesz hosszabb ideig, akár hetekig egyetlen terület felett járőrözni. Fő feladatai közé tartozik az adott terület felderítése mellett az is, hogy légi kommunikációs központként működjön.


A tervek szerint a Vulture II működéséhez szükséges energiát a szárnyakon és a repüőgéptesten elhelyezett napelemek segítségével állítanák elő, így az eszköz akár öt éven át folyamatosan járőrözhetne anélkül, hogy le kellene szállnia vagy üzemanyagot kellene vételeznie. A napelemek annyi áramot termelnének, hogy nem csak a két motort látnák el energiával, hanem további legalább 5 kW áramot is biztosítanák a fedélzeti rendszerek működtetéséhez. Az UAV fél tonna hasznos terhet tud majd hordozni és a DARPA azt szeretné, hogy ha alkalmas lenne akár a műholdak egyes feladatainak átvételére is.


A DARPA azt várja el a pályázatra jelentkező cégektől, hogy először olyan kis méretű prototípusokat építsenek, amelyek 30 napon át a levegőben tudnak maradni. Ezeket követhetik a második szakaszban a 90 napos repülések végrehajtására képes modellek. A pályázat győztese 155 millió dollárt kap, ebből az összegből kell megépítenie a Vulture II prototípusát. Három cég mindenképpen részt vesz a programban. Az Aurora Flight Sciences, a Boeing és a Lockheed Martin ugyanis már benyújtották az első terveiket. Mindhárom elképzelés szerint az UAV nappal napelemek, míg éjjel fedélzeti akkumulátorok segítségével működne.


A Lockheed Martin koncepciója

Az Aurora Aerospace érdekes ötlettel állt elő. Az Odysseus nevű robotrepülőgép három külön részből állna, amiket a levegőben illesztenének össze. A jelenlegi hosszú idejű repülési rekord 3 nap. Ilyen sokáig volt a levegőben az amerikai hadsereg arizonai Yuma Proving Ground nevű kísérleti területe felett a Qinetiq brit vállalat mérnökei által épített Zephyr nevű napelemes repülőgép.

Aurora Aerospace - Odysseus

A NASA már az 1990-es években kísérletezett a műholdak kiváltására alkalmas napelemes robotrepülőgépek kifejlesztésével. 2001 augusztusában a Helios nevű UAV prototípusa sikeresen elérte a 30 kilométeres repülési magasságot. Két évvel később azonban a kísérleti robotrepülőgép a Hawaii-szigetektől nyugatra a Csendes-óceánba zuhant.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Yutani #25
    Az Aurora név biztos a mitológiából ismerős.

    Az, hogy Kelet-Európában az Aurora szóra sokaknak egy orosz cirkáló jut eszébe, sajnálatos dolog. Azonban érthető.
  • halgatyó #24
    Hmm. Minden óhajtó meg feltételes mód ellenére az kiviláglik a cikkből, hogy min törik a fejüket a világelső nagyhatalom mérnökei.
    Ami számomra a legkevésbé világos az egészben, az az alkalmazás célja.
    Sajnos, nem tudok másra gondolni, mint a városok és települések sűrűsödő bekamerázása után ezzel az olcsón üzemben tartható masinával a vidéket is bekamerázni.
    Miért sejtek mindig rosszat...eejnye-bejnye. De valami azt sugdossa a fülembe, hogy nem a fatolvajok és a megélhetési késelők megfékezése lesz a cél
  • hiftu #23
    Nemrég volt itt egy cikk, hogy nem igazán jó a aszteroida (vagy más kisebb tárgy) megfigyelő hálózat. El tudom képzelni, hogy milyen jó céltárgy lenne ez a becsapódásra.
  • Lotifuti61 #22
    Az Auróra (bár ez a név vhonnan ismerős) projekt, az odüsszeusz az nagyon szép. Kár hogy az N forma helyett nem egyenlő oldalú 3szöget formáznak a melső szárnyukkal. Ja közben a farokrész medegyiknek egyformán áll. Tiszta sztártreck.
  • bleifrei #21
    Úgy bizony! Isten hozott a tudományos bulvár magyar portálján. Továbbá itt találhatod meg a méltánytalanul/tudatlanul mellőzött legnagyobb tudós koponyák hozzászólásait is.
    Lehet, hogy az egész rovat csak arra megy ki, hogy a nagyhatalmak innen halásszák le a jövő tudósait...

  • valamit #20
    Ahogy fejlődik a technika (napelemek hatékonysága, akuk mérete/súlya) lehet, hogy idővel vitorlázó gépeken is megjelenik a napelemes rásegítés.
  • Molnibalage #19
    Ez csak technology demonstrot. Ahhoz meg találn kevés is...
  • Praetor #18
    155misi nem kevés egy ilyen projecthez? Szerintem max akkor éri meg ilyet fejleszteni, ha emögött jóval vaskosabb megrendelések garantáltak.
  • kukacos #17
    500 km/h-s szél ezt a törékeny papírrepülőt is elfújja. Ez se fog túl nagy sebességgel rohangálni. A lufi méreténél fogva épp hogy sokkal inkább alkalmas napelemek felszerelésére, a hátára egy futballpályányit lehet rakni.
  • waterman #16
    azok leginkább stream jet-ek. ha ezek tényleg 20 meg 30 km magasra lesznek felengedve, akkor csak azt kell figyelni, hogy addig amíg átmegy a szerkezet a kritikus 7-16 km-es zónán, ahol ezek leginkább előfordulnak, ne legyen épp egy jet. mivel a jet-ek szépen vándorolnak, így biztos találnak kisebb szélsebességű zónákat, ahol biztonságosan röptethetik ezeket.