Berta Sándor
Föld körüli útra indulhat a Solar Impulse
Újabb szakaszához érkezett Bertrand Piccard svájci üzletember Solar Impulse nevű napenergiás repülőgép programja.
A Solar Impulse prototípusa a múlt héten két próbagurulást is sikeresen végrehajtott, így a héten először emelkedhet majd a levegőbe. A repülőgépet Bertrand Piccard és André Boschberg mérnök közösen tervezték. "Amint a következő héttől az időjárás engedi, sor kerülhet az első nagy sebességű repülési tesztekre. Ezeken fog a Solar Impulse először néhány méter magasságig felemelkedni. Amennyiben ezek a tesztek sikeresek lesznek, akkor jövő februárban megtörténhetnek az első nagy magasságú repülések" - jelentette ki Rachel Bros de Puechredon, a Solar Impulse szóvivője.
A tervek szerint 2010 februárjában a repülőgéppel 36 órás nonstop repülést hajtanak végre. A szóvivő elmondta, hogy a felszállás előtt egy napon keresztül tölteni fogják a fedélzeti napcellákat. Ezután a cél a 9000 méteres repülési magasság elérése.
A Solar Impulse meghajtásáról négy egyenként 10 lóerős elektromos motor gondoskodik, amelyek a működésükhöz szükséges energiát összesen 11 628, a szárnyakon és a vízszintes stabilizátorokon elhelyezett napcellából nyerik. A különleges hőszigetelésnek köszönhetően a lítium-polimer akkumulátorok még a 9000 méteres magasságban uralkodó mínusz 40 Celsius-fokos környezetben is képesek lesznek megbízhatóan működni. A 63,40 méteres fesztávolságú repülőgép súlya csupán 1600 kilogramm, átlagsebessége pedig 70 kilométer óránként.
Piccard azt tervezi, hogy 2012-ben az új repülőgéppel leszállás nélkül körberepüli a Földet. Az akkori úton azonban nem a mostani prototípust használják majd, hanem a tesztinformációk alapján készített új modellt, amit várhatóan 2011-re készítenek el. A Föld körüli út előreláthatólag öt részből fog állni és öt napot vesz majd igénybe. Amennyiben sikerül megoldani, hogy a pilótakabinban egy második ülsét is elhelyezhessenek, úgy elméletileg egy nonstop Föld körüli repülőút is megvalósulhat.
Piccard azt szeretné megmutatni, hogy igenis lehet a fosszilis energiákat kiváltó más energiaforrásokat találni és azokat biztonságosan fel is lehet használni. "Amennyiben egy repülőgép éjjel és nappal is kizárólag napenergiával működve, bármely más üzemanyag nélkül képes repülni, akkor azután már senki sem állíthatja majd azt, hogy ezek a megoldások nem alkalmazhatók az autók, a fűtés, a klímaberendezések vagy éppen a számítógépek esetében. Ez a projekt azt a meggyőződésünket támasztja alá, hogy az úttörőmunka és a politikai víziók igenis megváltoztathatják a társadalmat" - szögezte le Piccard.
A több mint 70 személyből álló csapat nem engedheti meg magának a hibázás luxusát, lévén a prototípusból nincs több. Emiatt a szakemberek leginkább a kijavíthatatlan sérülésektől tartanak.
A Solar Impulse prototípusa a múlt héten két próbagurulást is sikeresen végrehajtott, így a héten először emelkedhet majd a levegőbe. A repülőgépet Bertrand Piccard és André Boschberg mérnök közösen tervezték. "Amint a következő héttől az időjárás engedi, sor kerülhet az első nagy sebességű repülési tesztekre. Ezeken fog a Solar Impulse először néhány méter magasságig felemelkedni. Amennyiben ezek a tesztek sikeresek lesznek, akkor jövő februárban megtörténhetnek az első nagy magasságú repülések" - jelentette ki Rachel Bros de Puechredon, a Solar Impulse szóvivője.
A tervek szerint 2010 februárjában a repülőgéppel 36 órás nonstop repülést hajtanak végre. A szóvivő elmondta, hogy a felszállás előtt egy napon keresztül tölteni fogják a fedélzeti napcellákat. Ezután a cél a 9000 méteres repülési magasság elérése.
A Solar Impulse meghajtásáról négy egyenként 10 lóerős elektromos motor gondoskodik, amelyek a működésükhöz szükséges energiát összesen 11 628, a szárnyakon és a vízszintes stabilizátorokon elhelyezett napcellából nyerik. A különleges hőszigetelésnek köszönhetően a lítium-polimer akkumulátorok még a 9000 méteres magasságban uralkodó mínusz 40 Celsius-fokos környezetben is képesek lesznek megbízhatóan működni. A 63,40 méteres fesztávolságú repülőgép súlya csupán 1600 kilogramm, átlagsebessége pedig 70 kilométer óránként.
Piccard azt tervezi, hogy 2012-ben az új repülőgéppel leszállás nélkül körberepüli a Földet. Az akkori úton azonban nem a mostani prototípust használják majd, hanem a tesztinformációk alapján készített új modellt, amit várhatóan 2011-re készítenek el. A Föld körüli út előreláthatólag öt részből fog állni és öt napot vesz majd igénybe. Amennyiben sikerül megoldani, hogy a pilótakabinban egy második ülsét is elhelyezhessenek, úgy elméletileg egy nonstop Föld körüli repülőút is megvalósulhat.
Piccard azt szeretné megmutatni, hogy igenis lehet a fosszilis energiákat kiváltó más energiaforrásokat találni és azokat biztonságosan fel is lehet használni. "Amennyiben egy repülőgép éjjel és nappal is kizárólag napenergiával működve, bármely más üzemanyag nélkül képes repülni, akkor azután már senki sem állíthatja majd azt, hogy ezek a megoldások nem alkalmazhatók az autók, a fűtés, a klímaberendezések vagy éppen a számítógépek esetében. Ez a projekt azt a meggyőződésünket támasztja alá, hogy az úttörőmunka és a politikai víziók igenis megváltoztathatják a társadalmat" - szögezte le Piccard.
A több mint 70 személyből álló csapat nem engedheti meg magának a hibázás luxusát, lévén a prototípusból nincs több. Emiatt a szakemberek leginkább a kijavíthatatlan sérülésektől tartanak.