Berta Sándor

Föld körüli útra indulhat a Solar Impulse

Újabb szakaszához érkezett Bertrand Piccard svájci üzletember Solar Impulse nevű napenergiás repülőgép programja.

A Solar Impulse prototípusa a múlt héten két próbagurulást is sikeresen végrehajtott, így a héten először emelkedhet majd a levegőbe. A repülőgépet Bertrand Piccard és André Boschberg mérnök közösen tervezték. "Amint a következő héttől az időjárás engedi, sor kerülhet az első nagy sebességű repülési tesztekre. Ezeken fog a Solar Impulse először néhány méter magasságig felemelkedni. Amennyiben ezek a tesztek sikeresek lesznek, akkor jövő februárban megtörténhetnek az első nagy magasságú repülések" - jelentette ki Rachel Bros de Puechredon, a Solar Impulse szóvivője.


A tervek szerint 2010 februárjában a repülőgéppel 36 órás nonstop repülést hajtanak végre. A szóvivő elmondta, hogy a felszállás előtt egy napon keresztül tölteni fogják a fedélzeti napcellákat. Ezután a cél a 9000 méteres repülési magasság elérése.

A Solar Impulse meghajtásáról négy egyenként 10 lóerős elektromos motor gondoskodik, amelyek a működésükhöz szükséges energiát összesen 11 628, a szárnyakon és a vízszintes stabilizátorokon elhelyezett napcellából nyerik. A különleges hőszigetelésnek köszönhetően a lítium-polimer akkumulátorok még a 9000 méteres magasságban uralkodó mínusz 40 Celsius-fokos környezetben is képesek lesznek megbízhatóan működni. A 63,40 méteres fesztávolságú repülőgép súlya csupán 1600 kilogramm, átlagsebessége pedig 70 kilométer óránként.


Piccard azt tervezi, hogy 2012-ben az új repülőgéppel leszállás nélkül körberepüli a Földet. Az akkori úton azonban nem a mostani prototípust használják majd, hanem a tesztinformációk alapján készített új modellt, amit várhatóan 2011-re készítenek el. A Föld körüli út előreláthatólag öt részből fog állni és öt napot vesz majd igénybe. Amennyiben sikerül megoldani, hogy a pilótakabinban egy második ülsét is elhelyezhessenek, úgy elméletileg egy nonstop Föld körüli repülőút is megvalósulhat.

Piccard azt szeretné megmutatni, hogy igenis lehet a fosszilis energiákat kiváltó más energiaforrásokat találni és azokat biztonságosan fel is lehet használni. "Amennyiben egy repülőgép éjjel és nappal is kizárólag napenergiával működve, bármely más üzemanyag nélkül képes repülni, akkor azután már senki sem állíthatja majd azt, hogy ezek a megoldások nem alkalmazhatók az autók, a fűtés, a klímaberendezések vagy éppen a számítógépek esetében. Ez a projekt azt a meggyőződésünket támasztja alá, hogy az úttörőmunka és a politikai víziók igenis megváltoztathatják a társadalmat" - szögezte le Piccard.

A több mint 70 személyből álló csapat nem engedheti meg magának a hibázás luxusát, lévén a prototípusból nincs több. Emiatt a szakemberek leginkább a kijavíthatatlan sérülésektől tartanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • KillerBee #28
    Ez még csak nem is kritika vagy kínos igazság volt, hanem két fordítói szarvashiba kipécézése. A kedves fordító nem tudta, hogy a német PS - Pferdestärke - magyarul lóerő vagy LE, ill. a német Durchschnittsgeschwindigkeit szót csúcssebességnek fordította, pedig valójában átlagsebesség a jelentése.

    Az itt szokásos módon kijavítják a hibát, majd törölnek minden olyan kommentet, amiből kiderülne, hogy egyáltalán létezett a hiba. Esetleg még warnt is kap a hozzászóló, ha nagyon ugrál.
  • Molnibalage #27
    Tiszta metánnal nem hajthatsz gázturibnás repcsit tudtommal.

    A szállítási veszteség az mekkora is lenne? A semmi közepén kicsivel drágább építkezni, mint egy európai környezetben.

    Homokviharok?

    Most napelemekről van tükrös megoldásokról beszélünk? Mindkettőnél igaz az, amit leírtam. Nincs az a gyártó kapacitás ami elegendő tükröt termelne (ez még talán), de napelem felejtős. Totálisan.

    Ja. mútlkor láttam képet. Egy többszázszor többszáz méteres területen volt egy pár MW-os erőmű. Mekkora helyigénye is lenne ennek? Hogyan véded meg? Mibe kerül ez? Karbantartás? Két ilyen helyére felhúzol egy atomerőművet (vagy egy helyére).
  • Molnibalage #26
    Magyrán nem. Miért is?

    1. Nincs az a gyártó kapacitás amivel le tudnád gyártani záros határidőn belül a szükséges eszözt, legyen bármi is.

    2. Az ár is problémás. Minden csak háromszor többe kerülne...

    stb.
  • Cefet #25
    Mi az, hogy törlik a kommenteket??? Fáj "Nekik" az igazság, nem tetszik a különvélemény, kínos a kritika? Ilyen lesz a "szép" új világ, ha hagyjuk.
    A gépről: valóban nem túl nagy eresztés, de a jelenlegi technikával nem megy jobb. A panelek összteljesítménye így sem pite. Az 5 napot én is keveseltem, ahhoz 333 km/h kellene... :)Amúgy a napcellákat sem igen kell tölteni... :)
  • qwas #24
    Sajnos napsütésben a mi országunk is egyre előkelőbb helyen áll.
  • KillerBee #23
    Hát igen, a Szahara környéke épp a politikai stabilitásáról híres. A szaharai napsütés éppúgy természeti kincs, mint az olaj vagy a földgáz, a naperőművek csak a kitermelés eszközei, mint a fúrótornyok. Szerintem az ottani államok már dörzsölik a markukat, mert az olaj mellett már a napenergiával is lehet majd nyomást gyakorolni a fejlett államokra. Már előre látom a 2030. évi napválságot, az 1973-as első olajválság mintájára.
  • kvp #22
    Jelenleg csak ok probalnak meg olyan gepet epiteni, ami emberrel a fedelzeten kepes napenergiaval korberepulni a Foldet. Nem az a lenyeg, hogy ez a technika hasznalhato-e a polgari repulesben, hanem az, hogy megtegye valaki. Ez a Piccard csaladban mar hagyomany.

    A hetkoznapokban ez valahogy ugy lenne megoldhato, ha napenergiaval aramot allitanank elo valahol a szaharaban. Aztan ezt az aramot elvinnenk a tengerpartig, ahol vizbol es legkori szendioxidbol cseppfolyos metant allitanank elo. Ezt csoveken el kellene vinni a repterekig, ahol sugarhajtasu gepekbe lehet tolteni. Elegeteskor pedig a metanbol es oxigenbol ujra viz es szendioxid lesz. A tarolt napenergia pedig visszaalakul hove. Ez egy realis megoldas es semmilyen techikai fejlesztes nem kell hozza, minden technologia a rendelkezesunkre all.
  • GyuriX2572 #21
    "maszek" ... "merész" :)
  • Bandew #20
    Nincs az olyan messze mint gondolnád! Már most képesek lennénk leváltani a fosszilis üzemanyagokat, csak senki nem költ erre pénzt.
    Az aksikat meg nem kell cserélni, töltődhetnek azok a saját seggükön is.
  • Walaki #19
    Minden tiszteletem a Piccard családé. A nagypapa a 30-as években többször is magassági rekordot döntött léghajójával, az apja jotott el a Mariana árok aljába, az említett Bertrand körbe léghajózta a földet. Nyilván nem tudott nyugton ülni otthon... Hajrá!