Hunter
Készül a Concorde utódja
Franciaország Japánnal közösen kezdett bele a Concorde-ok leállítása után keletkezett űr betöltésére, azaz egy új szuperszonikus gép fejlesztésébe.
Természetesen az új modellnek túl kell szárnyalnia híres, illetve az utolsó időszakában már inkább hírhedt elődjét, ezért a célkitűzés egy 300 férőhelyes repülőgép megalkotása, ami képes 6 óra alatt megtenni a Tokió-New York távolságot. A két ország műszaki cégeinek várhatóan évente 1,84 milliárd dollárt kel befektetniük az elkövetkező három év során, jelentette be a japán Kereskedelmi Minisztérium sajtóközleményében. A felek kedden, a Le Bourget-i légiszalonon írták alá az egyezséget, amit szerdán hoztak hivatalosan is nyilvánosságra.
A tervezetben résztvevők névsorát illetően a francia félről még semmilyen információt nem közöltek, japán oldalról azonban annál bővebb a lista. Élén rögtön egy non-profit konzorcium, a Japan Aircraft Development Corp, valamint az állami űrügynökség, a Japán Űrrepülés-kutatási Ügynökség áll, de a résztvevők közt találhatjuk a Mitsubishi Heavy Industries Ltd.-t, a Kawasaki Heavy Industries Ltd.-t, a Fuji Heavy Industries Ltd.-t és az Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co.-t.
Az új gép felére csökkentheti a Tokió és New York közötti repülőút időtartamát, míg a 300 férőhely a Concorde kapacitásának háromszorosát jelentené. Miközben egyre nagyobb harc folyik az új generációs utasszállító repülőgépek fejlesztése és alkalmazása körül, a szuperszonikus sugárhajtású géppel Japán egy viszonylag új irányvonalat próbál megvalósítani, miközben egyáltalán nem garantált, hogy birtokában van olyan technológiánakl, amivel kereskedelmileg is életképessé válik a gép. Mindenesetre, ha sikerül, akkor a repülőgépgyártás élvonalába ugorhatnak, igaz a végeredményre az előzetes becslések szerint még akár tíz évet is várhatunk.
A két fél - különösen a franciák - tisztában vannak azzal is, hogy a megoldást kell találniuk azokra a nehézségekre melyek már a Concorde-oknál is igen erőteljesen felléptek, mint a sugárhajtómű által keltett zaj és a magas üzemanyag fogyasztás. A japánoknak a minisztérium közleménye szerint a tarsolyukban van az 5,5 machos elméleti sebesség, a hangsebesség több mint ötszörösének elérésére képes hajtómű sikeres tesztelése.
A Concorde 1969-ben kezdte meg pályafutását, ami egészen 2003 októberéig tartott. Sorsát a Charles de Gaulle repülőtérről való felszállás közbeni robbanás pecsételte meg 2000. július 25-én. A balesetben 109 ember vesztette életét. A karcsú, ám rendkívül költséges gép soha nem tudta visszatermelni a belefektetett dollármilliárdokat, ezért sokan kockázatosnak tartják a japán elképzelést, amin már több mint 3 éve dolgoznak. Az eredeti tervek szerint egy 250 férőhelyes, 1,6 Mach sebességre képes sugárhajtású gépben gondolkoztak, azonban a francia kooperáció jelentős lökést adott az ambícióiknak.
Természetesen az új modellnek túl kell szárnyalnia híres, illetve az utolsó időszakában már inkább hírhedt elődjét, ezért a célkitűzés egy 300 férőhelyes repülőgép megalkotása, ami képes 6 óra alatt megtenni a Tokió-New York távolságot. A két ország műszaki cégeinek várhatóan évente 1,84 milliárd dollárt kel befektetniük az elkövetkező három év során, jelentette be a japán Kereskedelmi Minisztérium sajtóközleményében. A felek kedden, a Le Bourget-i légiszalonon írták alá az egyezséget, amit szerdán hoztak hivatalosan is nyilvánosságra.
A tervezetben résztvevők névsorát illetően a francia félről még semmilyen információt nem közöltek, japán oldalról azonban annál bővebb a lista. Élén rögtön egy non-profit konzorcium, a Japan Aircraft Development Corp, valamint az állami űrügynökség, a Japán Űrrepülés-kutatási Ügynökség áll, de a résztvevők közt találhatjuk a Mitsubishi Heavy Industries Ltd.-t, a Kawasaki Heavy Industries Ltd.-t, a Fuji Heavy Industries Ltd.-t és az Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co.-t.
Az új gép felére csökkentheti a Tokió és New York közötti repülőút időtartamát, míg a 300 férőhely a Concorde kapacitásának háromszorosát jelentené. Miközben egyre nagyobb harc folyik az új generációs utasszállító repülőgépek fejlesztése és alkalmazása körül, a szuperszonikus sugárhajtású géppel Japán egy viszonylag új irányvonalat próbál megvalósítani, miközben egyáltalán nem garantált, hogy birtokában van olyan technológiánakl, amivel kereskedelmileg is életképessé válik a gép. Mindenesetre, ha sikerül, akkor a repülőgépgyártás élvonalába ugorhatnak, igaz a végeredményre az előzetes becslések szerint még akár tíz évet is várhatunk.
A két fél - különösen a franciák - tisztában vannak azzal is, hogy a megoldást kell találniuk azokra a nehézségekre melyek már a Concorde-oknál is igen erőteljesen felléptek, mint a sugárhajtómű által keltett zaj és a magas üzemanyag fogyasztás. A japánoknak a minisztérium közleménye szerint a tarsolyukban van az 5,5 machos elméleti sebesség, a hangsebesség több mint ötszörösének elérésére képes hajtómű sikeres tesztelése.
A Concorde 1969-ben kezdte meg pályafutását, ami egészen 2003 októberéig tartott. Sorsát a Charles de Gaulle repülőtérről való felszállás közbeni robbanás pecsételte meg 2000. július 25-én. A balesetben 109 ember vesztette életét. A karcsú, ám rendkívül költséges gép soha nem tudta visszatermelni a belefektetett dollármilliárdokat, ezért sokan kockázatosnak tartják a japán elképzelést, amin már több mint 3 éve dolgoznak. Az eredeti tervek szerint egy 250 férőhelyes, 1,6 Mach sebességre képes sugárhajtású gépben gondolkoztak, azonban a francia kooperáció jelentős lökést adott az ambícióiknak.