Franczy
Új Michelin abroncsok a Concorde-okon
[NewScientist] Szakértők szerint egy nagyon kemény, ellenálló anyagnak a repülőgépek gumiabroncsaiban való alkalmazása nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a civil repülésben használt szuperszonikus repülőgépek, a Concorde-ok hamarosan újra, mint a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépei uralják majd az eget.
Mint az köztudott, a tavaly júliusban bekövetkezett franciaországi Concorde tragédiában 113 utas vesztette életét, és az azóta eltelt időben a légitársaságok a különböző biztonsági vizsgálatokra hivatkozva nem is engedték felszállni az ilyen típusú repülőgépeiket. A katasztrófát vizsgáló nyomozóbizottság egyébként arra a következtetésre jutott, hogy az emlékezetes balesetet minden bizonnyal az okozhatta, hogy egy kis fémdarab kilyukasztotta a repülőgép egyik gumiabroncsát, melynek szétrepülő nagyobb gumidarabjai az üzemanyagtartály körül óriási tüzet okoztak.
A francia Michelin cég a katasztrófa után gőzerővel kezdett bele új fejlesztéseibe, melyek eredményeképpen nemrégiben elkészültek a cég repülőgépeken alkalmazandó új gumiabroncsai. Az NZG (Near Zero Growth) technológiával készülő új abroncsok esetében a Michelin mérnökei az eddigiekben a gumi megerősítésére használt nejlonszálak helyet egy sokkal erősebb, meg nem nevezett anyagot alkalmaztak, így az új repülőgép-gumiabroncsok elődeikhez képest várhatóan sokkal ellenállóbbak lesznek.
A fejlesztők szerint az új merevítő anyag használata révén az új gumiabroncsok felfújt állapotukban nincsenek annyira feszült állapotban, mint elődeik, így a defekt kialakulására sokkal kisebb esély van, melynek előnyeit azt hiszem, nem kell ecsetelnem. A Michelin cég szakemberei azt is elmondták, hogy az új gumiabroncsok a felfújásuk után mindössze három százalékkal tágulnak ki, míg a korábbi repülőgépabroncsok esetében ez az kitágulási érték hat százalék körül volt. A francia cég a szabadalmi hivatalnál természetesen villámgyorsan le is védette az új merevítőanyagot, valamint az új gumiabroncsot, melynek gyártását hamarosan megkezdik a Michelin üzemeiben.
"Az új gumiabroncsok olyan teljesítményt nyújtanak, melyet eddig még egyetlen más abroncsnak sem sikerült nyújtania. Az új merevítőanyag használata új távlatokat nyithat a gumiabroncsok tervezésében, melynek következtében remélhetőleg növelhető lesz a repülőgépek biztonsága" - nyilatkozta John Couratier, a Michelin repülőgép gumiabroncsok fejlesztésével foglalkozó részlegének technikai igazgatója.
Mint az köztudott, a tavaly júliusban bekövetkezett franciaországi Concorde tragédiában 113 utas vesztette életét, és az azóta eltelt időben a légitársaságok a különböző biztonsági vizsgálatokra hivatkozva nem is engedték felszállni az ilyen típusú repülőgépeiket. A katasztrófát vizsgáló nyomozóbizottság egyébként arra a következtetésre jutott, hogy az emlékezetes balesetet minden bizonnyal az okozhatta, hogy egy kis fémdarab kilyukasztotta a repülőgép egyik gumiabroncsát, melynek szétrepülő nagyobb gumidarabjai az üzemanyagtartály körül óriási tüzet okoztak.
A francia Michelin cég a katasztrófa után gőzerővel kezdett bele új fejlesztéseibe, melyek eredményeképpen nemrégiben elkészültek a cég repülőgépeken alkalmazandó új gumiabroncsai. Az NZG (Near Zero Growth) technológiával készülő új abroncsok esetében a Michelin mérnökei az eddigiekben a gumi megerősítésére használt nejlonszálak helyet egy sokkal erősebb, meg nem nevezett anyagot alkalmaztak, így az új repülőgép-gumiabroncsok elődeikhez képest várhatóan sokkal ellenállóbbak lesznek.
A fejlesztők szerint az új merevítő anyag használata révén az új gumiabroncsok felfújt állapotukban nincsenek annyira feszült állapotban, mint elődeik, így a defekt kialakulására sokkal kisebb esély van, melynek előnyeit azt hiszem, nem kell ecsetelnem. A Michelin cég szakemberei azt is elmondták, hogy az új gumiabroncsok a felfújásuk után mindössze három százalékkal tágulnak ki, míg a korábbi repülőgépabroncsok esetében ez az kitágulási érték hat százalék körül volt. A francia cég a szabadalmi hivatalnál természetesen villámgyorsan le is védette az új merevítőanyagot, valamint az új gumiabroncsot, melynek gyártását hamarosan megkezdik a Michelin üzemeiben.
"Az új gumiabroncsok olyan teljesítményt nyújtanak, melyet eddig még egyetlen más abroncsnak sem sikerült nyújtania. Az új merevítőanyag használata új távlatokat nyithat a gumiabroncsok tervezésében, melynek következtében remélhetőleg növelhető lesz a repülőgépek biztonsága" - nyilatkozta John Couratier, a Michelin repülőgép gumiabroncsok fejlesztésével foglalkozó részlegének technikai igazgatója.