Hunter
Kudarcba fulladt a japán szuperszonikus próbarepülés
Látványos módon vallott kudarcot annak a sugárhajtású repülőgépnek az első próbaútja, amitől a japán tudósok a szuperszonikus gépek új generációját remélik.
A repülőgép egy 11,5 méteres arányos modellje, ami a tervek szerint kétszer olyan gyorsan repült volna, mint a Concorde, nem sokkal a felszállás után a földbe csapódott egy hajdani Dél-ausztrál rakéta kísérleti területen.
Egy hordozó rakétával lőtték ki, ami azonban 100 méteres magasságban spirális mozgásba kezdett majd a lezuhanás után felrobbant. Senki sem sérült meg, azonban hatalmas csapás azokra a tudósokra és mérnökökre nézve, akik az elmúlt hat hónapot a próbarepülés előkészítésével töltötték. A cél, hogy kifejlesszenek egy olyan sugárhajtású gépet, ami fele akkora zajjal kétszer akkora távot tud megtenni, mint a Concorde, elrepítve az utasokat Japánból az Egyesült Államok nyugati partjára mindössze négy óra alatt.
A fejlesztést a japán kormány Nemzeti Űrrepülési Laboratóriuma végzi, akik abban bíztak, hogy a hordozó rakéta 20000 méteres magasságba juttatja a repülőgépet az ausztrál Woomera kilövő állás fölött. Ezután vált volna le a valódi utasszállító egytized részére kicsinyített mása, aminek a hangsebesség több mint kétszeresével kellett volna vissza siklania a kiinduló pontra. A modell megépítésének költsége 80 millió dollár volt, ehhez hozzáadódik a Woomera teszt terület kilenc havi bérleti díja, további 7 millió, amin 4 próbarepülést hajtottak volna végre.
A japán projekt-csapat nem adott ki hivatalos állásfoglalást a rakéta meghibásodásának okáról. A kilövést így is többször visszafújták, mivel túl erős volt a szél a sivatagban.
A projekt célkitűzése, hogy a következő évtizedre egy olyan szuperszonikus repülőgép sorozatot építsen, ami a hetvenes években forgalomba állított angol-francia Concorde nyomdokaiba lép. 300 utast és a Concorde rakományának háromszorosát szállítaná, a repülési hatótávolság kétszeresével, ami 10200 kilométernek felelne meg, utazó sebessége 2,2 Mach, a tolóerő 347kNx4.
A fejlesztők, többek között a Mitsubishi és a Nissan reményei szerint az új szuperszonikus gép zajszintje egy Boeing 747-esének fog megfelelni. Ez annyit jelentene, hogy sokkal szélesebb körben lehetne üzemeltetni, mint a Concorde-ot, ami hírhedten zajos.
Egy hordozó rakétával lőtték ki, ami azonban 100 méteres magasságban spirális mozgásba kezdett majd a lezuhanás után felrobbant. Senki sem sérült meg, azonban hatalmas csapás azokra a tudósokra és mérnökökre nézve, akik az elmúlt hat hónapot a próbarepülés előkészítésével töltötték. A cél, hogy kifejlesszenek egy olyan sugárhajtású gépet, ami fele akkora zajjal kétszer akkora távot tud megtenni, mint a Concorde, elrepítve az utasokat Japánból az Egyesült Államok nyugati partjára mindössze négy óra alatt.
A repülőgép egy 11,5 méteres arányos modelljét egy hordozó rakétával lőtték ki, ami 100 méteres magasságban spirális mozgásba kezdett majd a lezuhanás után felrobbant. |
A fejlesztést a japán kormány Nemzeti Űrrepülési Laboratóriuma végzi, akik abban bíztak, hogy a hordozó rakéta 20000 méteres magasságba juttatja a repülőgépet az ausztrál Woomera kilövő állás fölött. Ezután vált volna le a valódi utasszállító egytized részére kicsinyített mása, aminek a hangsebesség több mint kétszeresével kellett volna vissza siklania a kiinduló pontra. A modell megépítésének költsége 80 millió dollár volt, ehhez hozzáadódik a Woomera teszt terület kilenc havi bérleti díja, további 7 millió, amin 4 próbarepülést hajtottak volna végre.
A japán projekt-csapat nem adott ki hivatalos állásfoglalást a rakéta meghibásodásának okáról. A kilövést így is többször visszafújták, mivel túl erős volt a szél a sivatagban.
A projekt célkitűzése, hogy a következő évtizedre egy olyan szuperszonikus repülőgép sorozatot építsen, ami a hetvenes években forgalomba állított angol-francia Concorde nyomdokaiba lép. 300 utast és a Concorde rakományának háromszorosát szállítaná, a repülési hatótávolság kétszeresével, ami 10200 kilométernek felelne meg, utazó sebessége 2,2 Mach, a tolóerő 347kNx4.
A fejlesztők, többek között a Mitsubishi és a Nissan reményei szerint az új szuperszonikus gép zajszintje egy Boeing 747-esének fog megfelelni. Ez annyit jelentene, hogy sokkal szélesebb körben lehetne üzemeltetni, mint a Concorde-ot, ami hírhedten zajos.