Hunter
Sikeres volt az európai óriás első próbaútja
Biztonságos leszállással zárta első próbaútját a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380.
A 10 évnyi fejlesztőmunkát és 13 milliárd dollárt felemésztő gép a franciaországi gyárból, Toulouse-ból emelkedett a magasba hatfőnyi legénységgel és körülbelül 20 tonna teszt felszereléssel. Utóbbi a robotpilóta és a gép egyéb rendszereinek teljesítményének nyomon követését végezte. Több mint 50 000 ember gyűlt össze a kétfedélzetű, négy hajtóműves szuperjumbo első repülése alkalmából.
"A repülőgép viselkedése mind a felszállás előtt és után teljesen normális volt" - nyilatkozott Jacques Rosay, az Airbust kormányzó elsőszámú tesztpilóta. "Felszállás után 3000 méteres magasságba emelkedtünk egy kísérő gép társaságában. Az A380 kifogástalan, egyszerűen fantasztikus volt."
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Jacques Chirac, francia elnök is teljes sikerként értékelte a repülést. "A repülés történetének egy új fejezete kezdődött ma el" - mondta nyilatkozatában. "Óriási eredmény ez az európai ipari együttműködés részéről."
Az Airbus négy prototípus megépítését és 2200 órányi tesztelés elvégzését tervezi az első A380 szolgálatba állása előtt, ami 2006-ban várható. A prototípust négy Rolls Royce Trent 900 turbofan sugárhajtómű emelte a levegőbe, melyeket korábban már kipróbáltak egy átalakított Airbus A340-300 gépen. Ezek a hajtóművek legalább 15 000 kilométeres repülési távot (London-Sydney) tesznek lehetővé a méreteiben a Boeing 747 jumboját túlszárnyaló A380-nak. A gépnek csupán a szárnyfesztávja több mint kétszerese a Wright fivérek által az első repülésükön megtett távolságnak, emellett két fedélzetén összesen 840 utast, illetve a gép teherváltozata három fedélzetén összesen 150 tonna súlyt képes szállítani.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az Airbus szerint a gép hatalmas mérete 20 százalékos költségcsökkenést jelent utasonként, bár van, aki szerint ez túl kicsi és el is késtek vele. Míg a légiutazás hatékonysága évente nagyjából 1%-kal nő, az utasok száma ezzel szemben évi 5%-os növekedést mutat, drámaian növelve a légi közlekedéssel járó zaj és légszennyezés mértékét. "Az A380 egy előrelépés ugyan, de nem elég nagy" - mondta Richard Dyer, a Föld Barátai környezetvédő csoport szóvivője.
A másik, ami miatt sokan aggódnak a gép által keltett zaj. Tervezői szerint az A380 meg fog felelni a 2006-tól életbe lépő új szabványoknak. "Méretéből adódóan azonban még így is ez lesz az egyik legzajosabb repülőgép" - tette hozzá Dyer. Mindez azonban nem igen fogja befolyásolni az A380 térhódítását. A vállalat bejelentése szerint jelenleg már 149 megrendelése van az óriásgépre, illetve a világ legforgalmasabb repülőtere, a londoni Heathrow is évi 450 millió dollárral járul hozzá az új gép bevezetéséhez.
Videó a gép első felszállásáról. Hossza 2:02, felbontása 352x288 képpont, mérete 39 MB, formátuma MPEG)
A 10 évnyi fejlesztőmunkát és 13 milliárd dollárt felemésztő gép a franciaországi gyárból, Toulouse-ból emelkedett a magasba hatfőnyi legénységgel és körülbelül 20 tonna teszt felszereléssel. Utóbbi a robotpilóta és a gép egyéb rendszereinek teljesítményének nyomon követését végezte. Több mint 50 000 ember gyűlt össze a kétfedélzetű, négy hajtóműves szuperjumbo első repülése alkalmából.
"A repülőgép viselkedése mind a felszállás előtt és után teljesen normális volt" - nyilatkozott Jacques Rosay, az Airbust kormányzó elsőszámú tesztpilóta. "Felszállás után 3000 méteres magasságba emelkedtünk egy kísérő gép társaságában. Az A380 kifogástalan, egyszerűen fantasztikus volt."
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Jacques Chirac, francia elnök is teljes sikerként értékelte a repülést. "A repülés történetének egy új fejezete kezdődött ma el" - mondta nyilatkozatában. "Óriási eredmény ez az európai ipari együttműködés részéről."
Az Airbus négy prototípus megépítését és 2200 órányi tesztelés elvégzését tervezi az első A380 szolgálatba állása előtt, ami 2006-ban várható. A prototípust négy Rolls Royce Trent 900 turbofan sugárhajtómű emelte a levegőbe, melyeket korábban már kipróbáltak egy átalakított Airbus A340-300 gépen. Ezek a hajtóművek legalább 15 000 kilométeres repülési távot (London-Sydney) tesznek lehetővé a méreteiben a Boeing 747 jumboját túlszárnyaló A380-nak. A gépnek csupán a szárnyfesztávja több mint kétszerese a Wright fivérek által az első repülésükön megtett távolságnak, emellett két fedélzetén összesen 840 utast, illetve a gép teherváltozata három fedélzetén összesen 150 tonna súlyt képes szállítani.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az Airbus szerint a gép hatalmas mérete 20 százalékos költségcsökkenést jelent utasonként, bár van, aki szerint ez túl kicsi és el is késtek vele. Míg a légiutazás hatékonysága évente nagyjából 1%-kal nő, az utasok száma ezzel szemben évi 5%-os növekedést mutat, drámaian növelve a légi közlekedéssel járó zaj és légszennyezés mértékét. "Az A380 egy előrelépés ugyan, de nem elég nagy" - mondta Richard Dyer, a Föld Barátai környezetvédő csoport szóvivője.
A másik, ami miatt sokan aggódnak a gép által keltett zaj. Tervezői szerint az A380 meg fog felelni a 2006-tól életbe lépő új szabványoknak. "Méretéből adódóan azonban még így is ez lesz az egyik legzajosabb repülőgép" - tette hozzá Dyer. Mindez azonban nem igen fogja befolyásolni az A380 térhódítását. A vállalat bejelentése szerint jelenleg már 149 megrendelése van az óriásgépre, illetve a világ legforgalmasabb repülőtere, a londoni Heathrow is évi 450 millió dollárral járul hozzá az új gép bevezetéséhez.
Videó a gép első felszállásáról. Hossza 2:02, felbontása 352x288 képpont, mérete 39 MB, formátuma MPEG)