Hunter

Sikeres volt az európai óriás első próbaútja

Biztonságos leszállással zárta első próbaútját a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380.

A 10 évnyi fejlesztőmunkát és 13 milliárd dollárt felemésztő gép a franciaországi gyárból, Toulouse-ból emelkedett a magasba hatfőnyi legénységgel és körülbelül 20 tonna teszt felszereléssel. Utóbbi a robotpilóta és a gép egyéb rendszereinek teljesítményének nyomon követését végezte. Több mint 50 000 ember gyűlt össze a kétfedélzetű, négy hajtóműves szuperjumbo első repülése alkalmából.

"A repülőgép viselkedése mind a felszállás előtt és után teljesen normális volt" - nyilatkozott Jacques Rosay, az Airbust kormányzó elsőszámú tesztpilóta. "Felszállás után 3000 méteres magasságba emelkedtünk egy kísérő gép társaságában. Az A380 kifogástalan, egyszerűen fantasztikus volt."

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Jacques Chirac, francia elnök is teljes sikerként értékelte a repülést. "A repülés történetének egy új fejezete kezdődött ma el" - mondta nyilatkozatában. "Óriási eredmény ez az európai ipari együttműködés részéről."

Az Airbus négy prototípus megépítését és 2200 órányi tesztelés elvégzését tervezi az első A380 szolgálatba állása előtt, ami 2006-ban várható. A prototípust négy Rolls Royce Trent 900 turbofan sugárhajtómű emelte a levegőbe, melyeket korábban már kipróbáltak egy átalakított Airbus A340-300 gépen. Ezek a hajtóművek legalább 15 000 kilométeres repülési távot (London-Sydney) tesznek lehetővé a méreteiben a Boeing 747 jumboját túlszárnyaló A380-nak. A gépnek csupán a szárnyfesztávja több mint kétszerese a Wright fivérek által az első repülésükön megtett távolságnak, emellett két fedélzetén összesen 840 utast, illetve a gép teherváltozata három fedélzetén összesen 150 tonna súlyt képes szállítani.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az Airbus szerint a gép hatalmas mérete 20 százalékos költségcsökkenést jelent utasonként, bár van, aki szerint ez túl kicsi és el is késtek vele. Míg a légiutazás hatékonysága évente nagyjából 1%-kal nő, az utasok száma ezzel szemben évi 5%-os növekedést mutat, drámaian növelve a légi közlekedéssel járó zaj és légszennyezés mértékét. "Az A380 egy előrelépés ugyan, de nem elég nagy" - mondta Richard Dyer, a Föld Barátai környezetvédő csoport szóvivője.

A másik, ami miatt sokan aggódnak a gép által keltett zaj. Tervezői szerint az A380 meg fog felelni a 2006-tól életbe lépő új szabványoknak. "Méretéből adódóan azonban még így is ez lesz az egyik legzajosabb repülőgép" - tette hozzá Dyer. Mindez azonban nem igen fogja befolyásolni az A380 térhódítását. A vállalat bejelentése szerint jelenleg már 149 megrendelése van az óriásgépre, illetve a világ legforgalmasabb repülőtere, a londoni Heathrow is évi 450 millió dollárral járul hozzá az új gép bevezetéséhez.

Videó a gép első felszállásáról. Hossza 2:02, felbontása 352x288 képpont, mérete 39 MB, formátuma MPEG)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • booyaa #28
    Én sem szeretném szaporítani a káráló emberek számát,de ebből ha valami baj fog származni azt rengeteg ember megszívja(mármint az utasok)
  • jefferson83 #27
    Valószinüleg ez elkerülhetetlen lesz. Még a legnagyobb körültekintés ellenére is bekövetkezhetnek balesetek
  • Troll #26
    Szerintem így terhelték meg a verdát. "20 tonna tesztfelszerelés".
    Lehet, hogy a "teszfelszerelésnek" csak a harmada volt elektronika, a többi betonkocka. Illetve henger.
  • [NST]Cifu #25
    Valószinüleg súlymakettek vagyis ballaszt, az utasok tömegének a szimulálására.
  • smv #24
    http://www.sg.hu/kep/2005_04/0428airbus4thth.jpg < Ezek itt mik? Mármint a kék izék?
    Amúgy lehet, hogy azért tünik biztonságosabbnak a repülés, mert sokkal több autó, busz, vonat, bicikli van, mint repülő...
  • Tetsuo #23
    Úgy hallottam nem terveznek ilyen típust az A380ból (ami csak fapados).

    A repülés SOKKAL biztonságosabb mint a földi közlekedés, minden statisztika bizonyítja.
  • joebacsi #22
    fanatikusoknak
  • Frenzy #21
    Hat azert ez inkabb forditva szokott lenni, egy rendszer hibai hasznalat kozben jonnek ki, es fokozatosan javitanak rajta ... persze ez esetben azert az Airbusnak mar jo sok tapasztalata van, ugyhogy talan sikerult mindenre gondolniuk.
  • Emmegki #20
    Nagyrészt emberi tényezőkön múlik egy repülőkatasztrófa.
  • Kalwa #19
    Mivel még újak és csak most kezdik őket gyártani legalább 10 évet jósolok, mire az első 380-as katasztrófája be fog következni.