Majdnem összejött a Firefly első fellövése

Az új szereplő fejlesztése ezzel együtt jól teljesített, jöhetnek a további próbálkozások.

A Firefly Aerospace nem túl gyakran bukkan fel a területtel foglalkozó beszámolókban, legutóbb mi arról írtunk, hogy 2019-re vetítették előre az első komoly próbát. Ez nem lett így, időközben a NASA segítségére is szükség volt, hogy elkerüljék a csődöt, most azonban sort kerítettek a saját rakéta első tesztjére, amely majdnem sikerrel zárult.

A hivatalos bejelentés alapján magyar idő szerint péntek hajnalban (4 órakor) próbálkoztak meg a fellövéssel, amelynek során (legalábbis az az eredeti elképzelés szerint) 3 percen keresztül dolgozott volna az első fokozat összesen 4 hajtóműve, amelyek a kerozin és a folyékony oxigén felhasználásával emelik magasba az Alpha névre keresztelt típust. Ezt követően, nagyjából 1 órával később, a második fokozat egyetlen hajtóműve dolgozott volna a megfelelő pálya elérése érdekében, hogy azután a Purdue Egyetem által biztosított speciális vitorlával lassítsák le a járművet, viszont a fellövés során anomáliát regisztráltak, emiatt pedig alig 2,5 perccel az indulás után először a pályáról tért le a rakéta, majd pedig fel is robbant.


A malőr ellenére mégsem jellemezhetjük teljes kudarcként a próbát, hiszen egy új szereplő első tesztjéről van szó, ez pedig általában nem szokott összejönni – mi több, sok esetben az út jóval hamarabb zárul le valamilyen probléma miatt. A cég (amely többek között a Blue Origin veteránjait tudhatja soraiban) várhatóan tovább dolgozik majd a gondok kiküszöbölésén, illetve a szükséges tapasztalatok begyűjtésén, a Vanderberg-légibázison tehát belátható időn belül jönnek majd a további próbák. A csaknem 30 méter hosszú Alpha egyébként kereken 1 tonnás hasznos terhet juttathat el alacsony orbitális pályára, az 500 km-es magasságba nyúló poláris pálya esetében ez 630 kg, az illetékesek pedig azt emelik ki, hogy a Rocket Lab és a Virgin Orbit hasonló megoldásánál némileg nagyobb fejlesztés ideális pozíciót foglalhat el a kisebb műholdak fellövésének szegmensében.

Eközben már dolgoznak a Beta típuson, amely nagyobb teherrel, módosított hajtóművekkel állna rendelkezésre, ezt már egy második, floridai helyszín szolgálná ki, amelynek kialakítása jelenleg is zajlik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • llax #2
    T+15 körül leállít egy hajtóműve a 4-ből. Ez a felvételeken is látszik, telemetriából is tudták (csak a közvetítőig nem biztos, hogy eljutott). Az indítást felügyelő személyzet már ekkor tudta, hogy a pályát nem érik el, így max egy szuborbitális teszt lesz a repülésből. Ha a durván aszimmetrikus meghajtásra felkészítették volna a szoftverét, akkor a maxQ tényleges elérése után egy ideig még repülhetett volna. (utána viszont mindenképp felrobbantják, még akkor, amikor a pályája alatt lezárt terület/légtér felett repül)

    Pár nappal korábban hasonló történt az Astra 3.3 indításánál, csak ott még hamarabb, a rögzítés oldásakor állt le az 5-ből 1 hajtómű.
  • kvp #1
    Valami gond lehetett a toloerovel, mert az eredeti tervekhez kepest kb. ketszer annyi ido utan ertek csak el a max Q-t (maximalis terhelest) es abban a pillanatban keresztbe is fordult a raketa, majd felrobbant.