Gyurkity Péter
Visszatér az űrbe a mini-űrsikló
Az illetékesek ezúttal szokatlanul bőbeszédűek voltak a célokkal kapcsolatban.
A Boeing X-37B (más nevén Orbital Test Vehicle) hosszabb útjáról korábban mi is beszámoltunk, akkor azonban, ahogy azt megszokhattuk, nem sok részletet tudhattunk meg a küldetéssel kapcsolatban. Most következik a sorrendben hatodik bevetés, itt pedig érdekes módon ismertették a főbb célokat és kísérleteket.
A légierő élén álló amerikai politikusnő a napokban a Space Foundation élő közvetítésében beszélt ezen részletekről, így megtudhattuk, hogy a hatodik küldetés a hónap közepén rajtol majd el, ennek során pedig mind a légierő, mind pedig a NASA számára elvégeznek majd bizonyos teszteket. Előbbi testület két különböző csoportja, valamint az űrügynökség fogott ugyanis össze a remélt eredmények elérése érdekében, bár a helyzet a korábbi utak óta némileg bonyolódott, hiszen míg maga az eszköz továbbra is a légierő tulajdonában van, annak üzemeltetéséért már az űrhaderő felel, amely az amerikai fegyveres erők hatodik fegyvernemeként jött nemrég létre. Az X-37B segítségével most minden korábbinál több kísérletet végeznének el, ráadásul ezek bizonyos részleteit is közölték a nagyérdeművel.
Sor kerül többek között néhány újabb anyag űrben való viselkedésének tanulmányozására, miközben azt is vizsgálják majd, hogy a háttérsugárzás miként hat a különböző növénymagokra. Ezen munkát a NASA megbízásából végzik el, míg a Naval Research Laboratory által kidolgozott módszerrel azt figyelnék meg, hogy a napenergiát miként (és mennyiben) lehet rádiófrekvenciás mikrohullámú energiává alakítani, majd pedig azt továbbítani a felszínre. A fellövéssel egyben a FalconSat-8 műholdat is pályára állítják, amely további kísérleteket végezne el saját pályáján, ez utóbbiakról azonban most nem árultak el konkrét részleteket, mindössze annyit tudni, hogy magára a fellövésre május 16-án kerítenek sort.
A program eredetileg még 1999-ben indult el, bár az első fellövést csak 2010-ben hajtották végre. Az októberben véget ért előző küldetés rekord ideig, összesen 780 napig tartott, most pedig első alkalommal alkalmaznak szervizmodult, amelyet a jármű végéhez csatlakoztatnak.
A Boeing X-37B (más nevén Orbital Test Vehicle) hosszabb útjáról korábban mi is beszámoltunk, akkor azonban, ahogy azt megszokhattuk, nem sok részletet tudhattunk meg a küldetéssel kapcsolatban. Most következik a sorrendben hatodik bevetés, itt pedig érdekes módon ismertették a főbb célokat és kísérleteket.
A légierő élén álló amerikai politikusnő a napokban a Space Foundation élő közvetítésében beszélt ezen részletekről, így megtudhattuk, hogy a hatodik küldetés a hónap közepén rajtol majd el, ennek során pedig mind a légierő, mind pedig a NASA számára elvégeznek majd bizonyos teszteket. Előbbi testület két különböző csoportja, valamint az űrügynökség fogott ugyanis össze a remélt eredmények elérése érdekében, bár a helyzet a korábbi utak óta némileg bonyolódott, hiszen míg maga az eszköz továbbra is a légierő tulajdonában van, annak üzemeltetéséért már az űrhaderő felel, amely az amerikai fegyveres erők hatodik fegyvernemeként jött nemrég létre. Az X-37B segítségével most minden korábbinál több kísérletet végeznének el, ráadásul ezek bizonyos részleteit is közölték a nagyérdeművel.
Sor kerül többek között néhány újabb anyag űrben való viselkedésének tanulmányozására, miközben azt is vizsgálják majd, hogy a háttérsugárzás miként hat a különböző növénymagokra. Ezen munkát a NASA megbízásából végzik el, míg a Naval Research Laboratory által kidolgozott módszerrel azt figyelnék meg, hogy a napenergiát miként (és mennyiben) lehet rádiófrekvenciás mikrohullámú energiává alakítani, majd pedig azt továbbítani a felszínre. A fellövéssel egyben a FalconSat-8 műholdat is pályára állítják, amely további kísérleteket végezne el saját pályáján, ez utóbbiakról azonban most nem árultak el konkrét részleteket, mindössze annyit tudni, hogy magára a fellövésre május 16-án kerítenek sort.
A program eredetileg még 1999-ben indult el, bár az első fellövést csak 2010-ben hajtották végre. Az októberben véget ért előző küldetés rekord ideig, összesen 780 napig tartott, most pedig első alkalommal alkalmaznak szervizmodult, amelyet a jármű végéhez csatlakoztatnak.