Gyurkity Péter
Tesztelte új hajtóművét a Blue Origin
Ez a nagyobb rakétához kell, amely már hosszabb utakra is alkalmas lesz.
A Blue Origin a SpaceX-hez hasonlóan saját fellövéseket és komplex küldetéseket tervez, Jeff Bezos cége azonban eddig egy jóval kisebb rakétával és egyszerűbb pályával igyekezett igazolni, hogy a többször felhasználható eszközök valóban alkalmasak az űrturisták kiszolgálására. Most új hajtóművüket próbálták ki, nem sokkal azután, hogy kapszulájukról is lerántották a leplet.
A Twitter-bejegyzésből, valamint a mellékelt videóból kiderül, hogy a BE-4 sikeresen vette az első komolyabb akadályt, ami azért fontos mérföldkő, mert a cég már 6 éve fejleszti az új hajtóművet. Összesen 7 ilyen hajtómű lesz majd az alapja a New Glenn rakétának, de a vezetés szándékai szerint a United Launch Alliance is kapna belőlük, hogy a Vulcan névre keresztelt új rakéta esetében is kiváltsák az eddig alkalmazott orosz eredetű fejlesztéseket. A New Glenn a maga részéről már felvenné a versenyt a SpaceX Falcon 9 típusával, itt műholdak pályára állításáról, ezzel együtt pedig a NASA szerződéseiért való versenyről esik szó.
A hivatalos célkitűzések között szerepel az orosz RD-180 hajtóművek teljes kiváltása, amelyek jelenleg az ULA által használt Atlas-V rakéta esetében játszanak fontos szerepet. A Boeing és a Lockheed Martin közös vállalkozásának másik típusa a Delta-IV, amely már amerikai fejlesztésre támaszkodik, ezt azonban főként katonai jellegű fellövésekre használják, a költségek pedig igencsak magasak, ami nem ideális. Az ULA szeretné nyugdíjazni a Delta-IV rakétákat, ezeket a Vulcan helyettesítené a jövőben, részben már többször felhasználható jelleggel, a SpaceX példáját követve.
Amennyiben azonban a BE-4 és a New Glenn párosa is sikeresen mutatkozik be, a Blue Origin is komoly kihívóként jelenik majd meg a területen, felzárkózva az említett cégekhez.
A Blue Origin a SpaceX-hez hasonlóan saját fellövéseket és komplex küldetéseket tervez, Jeff Bezos cége azonban eddig egy jóval kisebb rakétával és egyszerűbb pályával igyekezett igazolni, hogy a többször felhasználható eszközök valóban alkalmasak az űrturisták kiszolgálására. Most új hajtóművüket próbálták ki, nem sokkal azután, hogy kapszulájukról is lerántották a leplet.
A Twitter-bejegyzésből, valamint a mellékelt videóból kiderül, hogy a BE-4 sikeresen vette az első komolyabb akadályt, ami azért fontos mérföldkő, mert a cég már 6 éve fejleszti az új hajtóművet. Összesen 7 ilyen hajtómű lesz majd az alapja a New Glenn rakétának, de a vezetés szándékai szerint a United Launch Alliance is kapna belőlük, hogy a Vulcan névre keresztelt új rakéta esetében is kiváltsák az eddig alkalmazott orosz eredetű fejlesztéseket. A New Glenn a maga részéről már felvenné a versenyt a SpaceX Falcon 9 típusával, itt műholdak pályára állításáról, ezzel együtt pedig a NASA szerződéseiért való versenyről esik szó.
First hotfire of our BE-4 engine is a success #GradatimFerociter pic.twitter.com/xuotdzfDjF
— Blue Origin (@blueorigin) 2017. október 19.
A hivatalos célkitűzések között szerepel az orosz RD-180 hajtóművek teljes kiváltása, amelyek jelenleg az ULA által használt Atlas-V rakéta esetében játszanak fontos szerepet. A Boeing és a Lockheed Martin közös vállalkozásának másik típusa a Delta-IV, amely már amerikai fejlesztésre támaszkodik, ezt azonban főként katonai jellegű fellövésekre használják, a költségek pedig igencsak magasak, ami nem ideális. Az ULA szeretné nyugdíjazni a Delta-IV rakétákat, ezeket a Vulcan helyettesítené a jövőben, részben már többször felhasználható jelleggel, a SpaceX példáját követve.
Amennyiben azonban a BE-4 és a New Glenn párosa is sikeresen mutatkozik be, a Blue Origin is komoly kihívóként jelenik majd meg a területen, felzárkózva az említett cégekhez.