Gyurkity Péter
Jövőre jönnek a Firefly rakétái
A csőd után talpra álló cég a légierő és a NASA segítségét kapta meg.
A Firefly Aerospace közleményben jelentette be, hogy az amerikai légierő jóváhagyta kérelmüket, így valóban hozzáférhetnek majd a kaliforniai Vanderberg-légibázis kilövőállásához. Ez mindenképpen szükséges volt a jövő évre tervezett fellövésekhez, a menetrend egyelőre megvalósíthatónak tűnik.
Az elképzelés szerint 2019 harmadik negyedévében kerülne sor az Alpha névre keresztelt kisebb rakéta bemutatkozására. A nagyjából 100 millió dollárba kerülő projekt révén ez a 29 méter magas típus legfeljebb 1 tonna rakományt vihet majd magával, mégpedig 200 kilométeres magasságig, amennyiben azonban az 500 kilométeres távolságot célozzák meg, ez 630 kilogrammra csökken. Négy Reaver-hajtómű a kerozin és folyékony oxigén keverékével biztosítja majd a tolóerőt, míg a második fokozatot egyetlen Lightning-hajtómű juttatná el a célhoz. Kisebb és közepes méretű műholdakkal kezdenének, 2020-ra azonban már havonta lőnének fel egy-egy rakétát, amelyet később a Beta típus követne, immár 3 ilyen első fokozatra támaszkodva, hasonlóan a SpaceX Falcon Heavy rakétájához.
A céget 2013-ban többek között olyan szakemberek alapították meg, akik korábban a SpaceX, a NASA, a Virgin Galactic, valamint a Blue Origin kötelékében tevékenykedtek. Tavaly ugyan csődbe ment a Firefly Space Systems, most azonban új név alatt, teljes finanszírozással folytatják a munkát, a légierő ehhez a kaliforniai kilövőállást, a NASA pedig további együttműködést biztosít. A helyszínt eddig a Delta-2 rakéták használták, itt az utolsó fellövést az ULA jóvoltából szeptember közepén hajtanák végre, egy újabb műhold célba juttatása érdekében.
Amennyiben minden a terveknek megfelelően alakul, a Beta már 3 tonnás rakományt is az űrbe juttatna, szintén 500 km-es távolságra, fellövésenként 20-25 millió dolláros áron – ehhez azonban először az Alpha típusnak kell majd bizonyítania. A cég telephelyén jelenleg a hajtóművek statikus tesztje zajlik.
A Firefly Aerospace közleményben jelentette be, hogy az amerikai légierő jóváhagyta kérelmüket, így valóban hozzáférhetnek majd a kaliforniai Vanderberg-légibázis kilövőállásához. Ez mindenképpen szükséges volt a jövő évre tervezett fellövésekhez, a menetrend egyelőre megvalósíthatónak tűnik.
Az elképzelés szerint 2019 harmadik negyedévében kerülne sor az Alpha névre keresztelt kisebb rakéta bemutatkozására. A nagyjából 100 millió dollárba kerülő projekt révén ez a 29 méter magas típus legfeljebb 1 tonna rakományt vihet majd magával, mégpedig 200 kilométeres magasságig, amennyiben azonban az 500 kilométeres távolságot célozzák meg, ez 630 kilogrammra csökken. Négy Reaver-hajtómű a kerozin és folyékony oxigén keverékével biztosítja majd a tolóerőt, míg a második fokozatot egyetlen Lightning-hajtómű juttatná el a célhoz. Kisebb és közepes méretű műholdakkal kezdenének, 2020-ra azonban már havonta lőnének fel egy-egy rakétát, amelyet később a Beta típus követne, immár 3 ilyen első fokozatra támaszkodva, hasonlóan a SpaceX Falcon Heavy rakétájához.
A céget 2013-ban többek között olyan szakemberek alapították meg, akik korábban a SpaceX, a NASA, a Virgin Galactic, valamint a Blue Origin kötelékében tevékenykedtek. Tavaly ugyan csődbe ment a Firefly Space Systems, most azonban új név alatt, teljes finanszírozással folytatják a munkát, a légierő ehhez a kaliforniai kilövőállást, a NASA pedig további együttműködést biztosít. A helyszínt eddig a Delta-2 rakéták használták, itt az utolsó fellövést az ULA jóvoltából szeptember közepén hajtanák végre, egy újabb műhold célba juttatása érdekében.
Amennyiben minden a terveknek megfelelően alakul, a Beta már 3 tonnás rakományt is az űrbe juttatna, szintén 500 km-es távolságra, fellövésenként 20-25 millió dolláros áron – ehhez azonban először az Alpha típusnak kell majd bizonyítania. A cég telephelyén jelenleg a hajtóművek statikus tesztje zajlik.