Berta Sándor
Számos változtatás után repülhet újra a Boeing 737 MAX
A típusnak legalább négy feltételnek kell megfelelnie.
A Boeing 737 MAX típusú repülőgépekre vonatkozó repülési tilalom évek óta hatályban van. Az ügy előzménye, hogy 2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A balesetek az eddigi elemzések szerint összefüggésbe hozhatók voltak a hibásan működő átesésvédelmi rendszerrel. Ezért a két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Januárban ismertté vált, hogy még a Boeing munkatársai is kigúnyolták a 737 MAX-ot és a különböző illetékes hatóságokat, például az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalát (FAA). Áprilisban további két szoftveres hiányosságot talált a gyártó a 737 MAX esetében.
Az FAA nyilvánosságra hozta azt a dokumentumot, amely a szükséges változtatásokat tartalmazza. Ezeket a szakembereknek mindenképpen el kell végezniük ahhoz, hogy a Boeing 737 MAX repülőgépek újra felszállási engedélyt kaphassanak. Megerősítést nyert, hogy az MCAS-ban lévő hiba volt a fő oka a két katasztrófának, illetve a lezuhanások egy hibás szenzorra is visszavezethetők voltak, ezért a hatóság megköveteli a program alapvető módosítását.
Az FAA kifogásolta, hogy az MCAS vezérlőszoftverét mindössze egyetlen érzékelő látja el adatokkal, ezért előírás, hogy a jövőben több szenzornak kell információkat szolgáltatnia és időben fel kell ismernie a hibás adatokat. A pilótafülkében lévő kijelzőket, amelyeken az MCAS információi megjelennek, át kell alakítsák. A cél az, hogy az adatok a pilóták számára áttekinthetőbbek legyenek. Ehhez kapcsolódóan módosítani kell a kézikönyveket és a Boeing pilótaképzését is. Szintén elvárás a Boeing 737 MAX-ok részleges újrakábelezése, mert a nem megfelelő kábelezés miatt akár rövidzárlatok is előfordulhatnak. Ez a hiba csak néhány héttel ezelőtt vált ismertté.
A gyártónak 45 napja van arra, hogy fellebbezzen, de a változtatásokat akkor is végre kell hajtani, mert az FAA csak azután kezdi el a típus újraminősítését. Ez pedig azt jelenti, hogy ha minden jól alakul, idén akkor sem szállhatnak fel a Boeing 737 MAX repülőgépek.
A Boeing 737 MAX típusú repülőgépekre vonatkozó repülési tilalom évek óta hatályban van. Az ügy előzménye, hogy 2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A balesetek az eddigi elemzések szerint összefüggésbe hozhatók voltak a hibásan működő átesésvédelmi rendszerrel. Ezért a két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Januárban ismertté vált, hogy még a Boeing munkatársai is kigúnyolták a 737 MAX-ot és a különböző illetékes hatóságokat, például az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalát (FAA). Áprilisban további két szoftveres hiányosságot talált a gyártó a 737 MAX esetében.
Az FAA nyilvánosságra hozta azt a dokumentumot, amely a szükséges változtatásokat tartalmazza. Ezeket a szakembereknek mindenképpen el kell végezniük ahhoz, hogy a Boeing 737 MAX repülőgépek újra felszállási engedélyt kaphassanak. Megerősítést nyert, hogy az MCAS-ban lévő hiba volt a fő oka a két katasztrófának, illetve a lezuhanások egy hibás szenzorra is visszavezethetők voltak, ezért a hatóság megköveteli a program alapvető módosítását.
Az FAA kifogásolta, hogy az MCAS vezérlőszoftverét mindössze egyetlen érzékelő látja el adatokkal, ezért előírás, hogy a jövőben több szenzornak kell információkat szolgáltatnia és időben fel kell ismernie a hibás adatokat. A pilótafülkében lévő kijelzőket, amelyeken az MCAS információi megjelennek, át kell alakítsák. A cél az, hogy az adatok a pilóták számára áttekinthetőbbek legyenek. Ehhez kapcsolódóan módosítani kell a kézikönyveket és a Boeing pilótaképzését is. Szintén elvárás a Boeing 737 MAX-ok részleges újrakábelezése, mert a nem megfelelő kábelezés miatt akár rövidzárlatok is előfordulhatnak. Ez a hiba csak néhány héttel ezelőtt vált ismertté.
A gyártónak 45 napja van arra, hogy fellebbezzen, de a változtatásokat akkor is végre kell hajtani, mert az FAA csak azután kezdi el a típus újraminősítését. Ez pedig azt jelenti, hogy ha minden jól alakul, idén akkor sem szállhatnak fel a Boeing 737 MAX repülőgépek.