Berta Sándor

Számos változtatás után repülhet újra a Boeing 737 MAX

A típusnak legalább négy feltételnek kell megfelelnie.

A Boeing 737 MAX típusú repülőgépekre vonatkozó repülési tilalom évek óta hatályban van. Az ügy előzménye, hogy 2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A balesetek az eddigi elemzések szerint összefüggésbe hozhatók voltak a hibásan működő átesésvédelmi rendszerrel. Ezért a két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Januárban ismertté vált, hogy még a Boeing munkatársai is kigúnyolták a 737 MAX-ot és a különböző illetékes hatóságokat, például az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalát (FAA). Áprilisban további két szoftveres hiányosságot talált a gyártó a 737 MAX esetében.

Az FAA nyilvánosságra hozta azt a dokumentumot, amely a szükséges változtatásokat tartalmazza. Ezeket a szakembereknek mindenképpen el kell végezniük ahhoz, hogy a Boeing 737 MAX repülőgépek újra felszállási engedélyt kaphassanak. Megerősítést nyert, hogy az MCAS-ban lévő hiba volt a fő oka a két katasztrófának, illetve a lezuhanások egy hibás szenzorra is visszavezethetők voltak, ezért a hatóság megköveteli a program alapvető módosítását.

Az FAA kifogásolta, hogy az MCAS vezérlőszoftverét mindössze egyetlen érzékelő látja el adatokkal, ezért előírás, hogy a jövőben több szenzornak kell információkat szolgáltatnia és időben fel kell ismernie a hibás adatokat. A pilótafülkében lévő kijelzőket, amelyeken az MCAS információi megjelennek, át kell alakítsák. A cél az, hogy az adatok a pilóták számára áttekinthetőbbek legyenek. Ehhez kapcsolódóan módosítani kell a kézikönyveket és a Boeing pilótaképzését is. Szintén elvárás a Boeing 737 MAX-ok részleges újrakábelezése, mert a nem megfelelő kábelezés miatt akár rövidzárlatok is előfordulhatnak. Ez a hiba csak néhány héttel ezelőtt vált ismertté.

A gyártónak 45 napja van arra, hogy fellebbezzen, de a változtatásokat akkor is végre kell hajtani, mert az FAA csak azután kezdi el a típus újraminősítését. Ez pedig azt jelenti, hogy ha minden jól alakul, idén akkor sem szállhatnak fel a Boeing 737 MAX repülőgépek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #6
    "Csak nem ms-windows alapú?"

    Nem, 6502 alapu, ez a Commodore 64 elodje es pl. az Apple elso gepeiben volt hasonlo cpu. Meg egy rendes C fordito sincs hozza, csak assembly, tovabba mar kotellel (es vaskos fizetessel) sem nagyon talalni embert aki kepes programozni. Aztan meg ezutan sporoltak is egy kicsit a fejlesztesi es az atkepzesi koltsegeken...

    "Vagy ennél a gépnél nem lehet felülbírálni az érzékelőket? Egy alap pilóta már csak vizuális érzékelés alapján is ki tudta volna kerülni a katasztrófákat, ha figyelt és felülbírálható az automatika!"

    Felul lehet ha idoben eszreveszi valaki es kikapcsolja az egesz vezerlest a fenebe. Utanna meg lehet egesz uton kezzel tekerni a trim kereket oda-vissza ha valaki felall es wc-re megy vagy a legikisero vegigtolja a kocsit a sorok kozott. Viszont ha nem veszi eszre idoben a pilota, hogy tul nagy ero kell a magassagi kormanyra, akkor a szervok aramtalanitasa utan mar akkora a nyomas a kormanyszerveken, hogy nem lehet kezi erovel visszatekerni a trim-et. Ilyenkor a megoldas az aramtalanitas utan szabadesesbe vinni a gepet es gyorsan visszaallitani a kormanyszerveket egyenesbe. Viszont a hiba jellemzoen a felszallas utan jott elo, amikor meg nincs eleg magasan a gep egy ilyen manoverhez. Manualis (villanykapcsolos) szervo vezerles pedig nem kerult a gepekre, mert minek, hiszen ott van a gazkarok ket oldalan a mechanikus kerek, kozvetlen mechanikus attettel a gep masik vegebe, tekerje a masodpilota felallva, ket kezzel (ha eleg eros hozza es az air speed is eleg alacsony, hogy normal ember elbirja mozditani). Ez egy negyszeres tervezesi hiba volt, ketszeres management hibaval sulyosbitva es igy egyutt jott ossze ez a nem mukodo megoldas.
  • xrt #5
    Csak nem ms-windows alapú? Mert ott már megszokottak a hibák, jó régen elfelejtettek kevés hibával progamozni a programozók, azért az a töménytelen frissítés...

    "...az eddigi elemzések szerint összefüggésbe hozhatók voltak a hibásan működő átesésvédelmi rendszerrel. ..."
    Azért ilyenkor elgondolkozom, hol van a pilóta? Ért egyáltalán a repüléshez? Vagy a pilóták is már olyan szinten vannak mint a gyártósorokon, hogyha valami nem sikerül akkor a selejtbe kerül? Vagy ennél a gépnél nem lehet felülbírálni az érzékelőket? Egy alap pilóta már csak vizuális érzékelés alapján is ki tudta volna kerülni a katasztrófákat, ha figyelt és felülbírálható az automatika!
  • kvp #4
    Annyi modositast kertek, hogy lehet olcsobb lesz szetvagni a gepeket vagy mindbol teherszallitot epiteni.
  • csigafi #3
    Elfogadnék vagy 2 őt jó lenne benne tárolni lomokat egyet meg be lehetne rendezni akárminek :-)
  • Antracit #2
    "az MCAS vezérlőszoftverét mindössze egyetlen érzékelő látja el adatokkal"
    Nem tűnik egy életbiztosításnak, pláne repülőn.
  • Sequoyah #1
    Nem tudom mennyi ertelme van, ha senki nem akar repulni ezzel a tipussal. Minimum at kene nevezni, de lehet mindbol fedex csomagszallito lesz...