Gyurkity Péter
Jön a halkabb szuperszonikus repülés
A teszteléshez szükséges gép megkapta a NASA jóváhagyását.
Az amerikai űrügynökség a jelenleg zajló űrkutatási projektekkel egy időben (partnereivel közösen) azon is dolgozik, hogy miként lehetne megvalósítani és elterjeszteni a gyorsabb, még kényelmesebb, és egyben jóval halkabb polgári repülést. Ezen projektek egyike a QueSST, a teszteléshez szükséges gépre pedig épp most bólintottak rá.
A szervezet hivatalos oldalán megjelent közleményben arról olvashatunk, hogy az X-59 névre keresztelt gép összeállítása végre megkezdődhet, ezzel pedig a Quiet SuperSonic Technology is hamarosan áteshet a főpróbán. Ez persze még picit odébb van, hiszen először magát a repülőt kell megépíteni, majd pedig a tesztek során igazolni, hogy az új, egészen keskeny kialakítás révén valóban csökkenthető a hangsebesség átlépésekor tapasztalt hangrobbanás, annak zavaró jellege. A mérnökök szerint mindez elérhető, a jellegzetes robajt ezáltal egy kisebb pukkanásra redukálhatnánk, ami egyben lehetővé tenné a szuperszonikus polgári repülés újbóli megjelenését és viszonylag gyorsan történő elterjesztését.
A Lockheed Martin mérnökei már dolgoznak az új gépen, amely több korábbi, eleinte szigorúan titkos projekt kapcsán ismert Skunk Works jóvoltából készül majd el. Ez a részleg dolgozott ugyanis annak idején a Lockheed U-2, a Lockheed SR-71 Blackbird, valamint a Lockheed F-117 Nighthawk típusokon is, van tehát mire büszkének lenniük. Az X-59 egyetlen példánya 250 millió dollárt emésztene fel, ennek elkészülte után több amerikai nagyváros felett, nagyjából 16 kilométeres magasságon és 1500 km/h-s sebességen tesztelnék majd a zajhatást, amennyiben pedig a terveknek megfelelő zajszintet tapasztalnak az első repülések során, néhány éven belül megindulhat a polgári változatok bevezetése.
Siker esetén erre legkorábban 2030-ban kerülne sor, tehát a harmincas években ülhetnénk majd a vadonatúj szuperszonikus utasszállítókra, amelyek alaposan lefaragnának a jelenlegi utazási időből.
Az amerikai űrügynökség a jelenleg zajló űrkutatási projektekkel egy időben (partnereivel közösen) azon is dolgozik, hogy miként lehetne megvalósítani és elterjeszteni a gyorsabb, még kényelmesebb, és egyben jóval halkabb polgári repülést. Ezen projektek egyike a QueSST, a teszteléshez szükséges gépre pedig épp most bólintottak rá.
A szervezet hivatalos oldalán megjelent közleményben arról olvashatunk, hogy az X-59 névre keresztelt gép összeállítása végre megkezdődhet, ezzel pedig a Quiet SuperSonic Technology is hamarosan áteshet a főpróbán. Ez persze még picit odébb van, hiszen először magát a repülőt kell megépíteni, majd pedig a tesztek során igazolni, hogy az új, egészen keskeny kialakítás révén valóban csökkenthető a hangsebesség átlépésekor tapasztalt hangrobbanás, annak zavaró jellege. A mérnökök szerint mindez elérhető, a jellegzetes robajt ezáltal egy kisebb pukkanásra redukálhatnánk, ami egyben lehetővé tenné a szuperszonikus polgári repülés újbóli megjelenését és viszonylag gyorsan történő elterjesztését.
A Lockheed Martin mérnökei már dolgoznak az új gépen, amely több korábbi, eleinte szigorúan titkos projekt kapcsán ismert Skunk Works jóvoltából készül majd el. Ez a részleg dolgozott ugyanis annak idején a Lockheed U-2, a Lockheed SR-71 Blackbird, valamint a Lockheed F-117 Nighthawk típusokon is, van tehát mire büszkének lenniük. Az X-59 egyetlen példánya 250 millió dollárt emésztene fel, ennek elkészülte után több amerikai nagyváros felett, nagyjából 16 kilométeres magasságon és 1500 km/h-s sebességen tesztelnék majd a zajhatást, amennyiben pedig a terveknek megfelelő zajszintet tapasztalnak az első repülések során, néhány éven belül megindulhat a polgári változatok bevezetése.
Siker esetén erre legkorábban 2030-ban kerülne sor, tehát a harmincas években ülhetnénk majd a vadonatúj szuperszonikus utasszállítókra, amelyek alaposan lefaragnának a jelenlegi utazási időből.