Gyurkity Péter
Közelebb kerültünk a jetpack-repüléshez
A biztonságot szem előtt tartva került sor egy hosszabb repülésre, sikerrel.
A hátunkra szerelt, gyakorlatilag önálló repülést megvalósítani hivatott eszközök kérdése jó ideje foglalkoztatja a mérnököket és a tudományos-fantasztikus filmeken felnőtt laikusokat. A kísérletezők egyike most egy hosszabb repüléssel igazolta saját fejlesztésük alkalmasságát, amely megnyitja az utat a további sikeres munka irányába.
A Jetman Dubai hivatalos oldalán, valamint az alább beágyazott videón vehetjük részletesebben szemügyre a kísérletet, amelynek során a meglehetősen nagy hírnévre szert tett város területén, egy nyugodt vízfelszín felett elvégzett manővereket láthatjuk. A február 14-én végrehajtott teszt során 1800 méteres magasságot értek el, eközben pedig több fontos manőver is gond nélkül követte egymást, így sikerült álló helyzetből, külön lebegő platform nélkül elstartolni, ezt követően lebegni, irányt változtatni, loopot végrehajtani, illetve 400 km/h-s sebességgel függőlegesen a magasba emelkedni, ahogy általában csak vadászgépek szoktak. Az összesen 3 percen át tartó bemutató végén, 1500 méteres magasságban nyílt ki az ernyő, amelynek segítségével gond nélkül összejött a landolás is, így a 3 mérnök sikerként könyvelte el a próbálkozást.
Külön kiemelték, hogy a bemutató során mindvégig szem előtt tartották a magas biztonsági szintet, amely garantálni hivatott a végzetes problémák elkerülését. Ehhez szükséges volt a fontos paraméterek (sebességprofilok, a hajtómű, repülési viselkedés) részletes tanulmányozása, miközben lehetővé tették a forgás kézzel való irányítását, külön elektronikai stabilizációs rendszer beavatkozása nélkül. Amennyiben a hajtómű repülés közben leállna, egy pirotechnikai vészernyő áll rendelkezésre, amely a kritikus repülési fázist mindössze 4 másodpercre csökkenti, vagyis elméletileg csak nagyon alacsony magasságon áll fenn komolyabb veszély. Korábban több mint 50 repülést hajtottak végre egyfajta előkészületként, 100-nál is több felszállással, amelynek során helikopter segítségét is igénybe vették.
A munka az elkövetkező hónapokban folytatódik, a fontos mérföldkő után az egyik következő cél a landolás ernyő nélkül történő megvalósítása, akár nagyobb magasságból, ezt követően pedig a 100 százalékban önálló repülés marad a kiszemelt célpont.
A hátunkra szerelt, gyakorlatilag önálló repülést megvalósítani hivatott eszközök kérdése jó ideje foglalkoztatja a mérnököket és a tudományos-fantasztikus filmeken felnőtt laikusokat. A kísérletezők egyike most egy hosszabb repüléssel igazolta saját fejlesztésük alkalmasságát, amely megnyitja az utat a további sikeres munka irányába.
A Jetman Dubai hivatalos oldalán, valamint az alább beágyazott videón vehetjük részletesebben szemügyre a kísérletet, amelynek során a meglehetősen nagy hírnévre szert tett város területén, egy nyugodt vízfelszín felett elvégzett manővereket láthatjuk. A február 14-én végrehajtott teszt során 1800 méteres magasságot értek el, eközben pedig több fontos manőver is gond nélkül követte egymást, így sikerült álló helyzetből, külön lebegő platform nélkül elstartolni, ezt követően lebegni, irányt változtatni, loopot végrehajtani, illetve 400 km/h-s sebességgel függőlegesen a magasba emelkedni, ahogy általában csak vadászgépek szoktak. Az összesen 3 percen át tartó bemutató végén, 1500 méteres magasságban nyílt ki az ernyő, amelynek segítségével gond nélkül összejött a landolás is, így a 3 mérnök sikerként könyvelte el a próbálkozást.
Külön kiemelték, hogy a bemutató során mindvégig szem előtt tartották a magas biztonsági szintet, amely garantálni hivatott a végzetes problémák elkerülését. Ehhez szükséges volt a fontos paraméterek (sebességprofilok, a hajtómű, repülési viselkedés) részletes tanulmányozása, miközben lehetővé tették a forgás kézzel való irányítását, külön elektronikai stabilizációs rendszer beavatkozása nélkül. Amennyiben a hajtómű repülés közben leállna, egy pirotechnikai vészernyő áll rendelkezésre, amely a kritikus repülési fázist mindössze 4 másodpercre csökkenti, vagyis elméletileg csak nagyon alacsony magasságon áll fenn komolyabb veszély. Korábban több mint 50 repülést hajtottak végre egyfajta előkészületként, 100-nál is több felszállással, amelynek során helikopter segítségét is igénybe vették.
A munka az elkövetkező hónapokban folytatódik, a fontos mérföldkő után az egyik következő cél a landolás ernyő nélkül történő megvalósítása, akár nagyobb magasságból, ezt követően pedig a 100 százalékban önálló repülés marad a kiszemelt célpont.