Berta Sándor
Egyre több részlet derül ki a Boeing 737 MAX-ügyről
A botrány nő, gyártó pedig egyre nehezebb helyzetbe kerül.
2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A típust 2019 áprilisában parancsolták a földre a hatóságok. A balesetek összefüggésbe hozhatók voltak a Boeing hibásan működő átesésvédelmi rendszerével. Kiderült, hogy már hónapokkal ezelőtt elkészültek az első jelentések a Boeing 737 MAX-okkal kapcsolatos szabálytalanságokról. A két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Most további részletek váltak ismertté a Reuters jóvoltából.
A most kiszivárgott dokumentumok között vannak e-mailek és chatprotokollok, amelyeket a Boeing kénytelen volt kiadni a kongresszusi vizsgálatot végző szakembereknek. Az információkból gyorsan világossá vált, hogy még a gyártó munkatársai is kigúnyolták a 737 MAX-ot, a különböző illetékes hatóságokat, például az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalát (FAA) és a saját kollégáikat. A Boeing egyik alkalmazottjai például azt írta, hogy a repülőgépet "bohócok tervezték és majmok felügyelték". Az egyik dolgozó pedig azt a kérdést tette fel az egyik kollégájának, hogy: "Hagynád, hogy a családod egy MAX-szimulátorral felkészített pilóta vezette repülőgépbe szálljon? Mert én nem." Az utóbbi arra utal, hogy a Boeing azzal érvelt, hogy tökéletesen elegendők a számítógépes szimulációk a pilóták felkészítésére, mert a típus nagyon hasonlít az elődjére.
Az FAA - amelyet szintén kigúnyoltak számos üzenetben - igyekezett megőrizni az objektivitását és hangsúlyozta, hogy bár a kiszivárgott anyagok hangvétele miatt csalódott, de a dolog semmilyen hatással sem lesz a folyamatban lévő vizsgálatra. Mindazonáltal szerintük egyelőre irreális lenne azzal számolni, hogy a 737 MAX a közeljövőben forgalomba állítható. Korábban ez a típus volt a Boeing legjövedelmezőbb terméke, s elemzők szerint a gyártás felfüggesztése nem csupán a gyárat, hanem az egész amerikai gazdaságot érzékenyen érinti majd. A vállalat becslése szerint a válság mintegy 10 milliárd dollárba kerül, szakértők azonban legalább a duplájára teszik a veszteséget. Két vezető hitelminősítő, az S&P és a Moody's a napokban egyaránt egy kategóriával rontotta az amerikai repülőgépgyártó hosszú- és rövidtávú adósi besorolását.
A borús jelek ellenére a Boeing csak idén függesztette fel a típus gyártását, a négyszáz, már befejezett 737 MAX repülő a Boeing hangáraiban várakozik a majdani kiszállításra. Ettől még nem lesznek elbocsátások, a korábban e gépeken dolgozó alkalmazottak a 737-es gép más típusain dolgoznak majd, vagy más részlegekhez helyezik át őket. A 737 MAX típusú repülőket az északnyugati Washington államban gyártják, a vállalat ott mintegy 12 ezer dolgozót foglalkoztat.
2018 őszén lezuhant az indonéziai Lion Air egyik Boeing 737 MAX repülőgépe, majd tavaly márciusban az Ethiopian Airlines ugyanilyen típusú repülőgépe is. A típust 2019 áprilisában parancsolták a földre a hatóságok. A balesetek összefüggésbe hozhatók voltak a Boeing hibásan működő átesésvédelmi rendszerével. Kiderült, hogy már hónapokkal ezelőtt elkészültek az első jelentések a Boeing 737 MAX-okkal kapcsolatos szabálytalanságokról. A két baleset vizsgálatakor a szakemberek a Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) nevű vezérlőszoftverre összpontosítottak. Most további részletek váltak ismertté a Reuters jóvoltából.
A most kiszivárgott dokumentumok között vannak e-mailek és chatprotokollok, amelyeket a Boeing kénytelen volt kiadni a kongresszusi vizsgálatot végző szakembereknek. Az információkból gyorsan világossá vált, hogy még a gyártó munkatársai is kigúnyolták a 737 MAX-ot, a különböző illetékes hatóságokat, például az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalát (FAA) és a saját kollégáikat. A Boeing egyik alkalmazottjai például azt írta, hogy a repülőgépet "bohócok tervezték és majmok felügyelték". Az egyik dolgozó pedig azt a kérdést tette fel az egyik kollégájának, hogy: "Hagynád, hogy a családod egy MAX-szimulátorral felkészített pilóta vezette repülőgépbe szálljon? Mert én nem." Az utóbbi arra utal, hogy a Boeing azzal érvelt, hogy tökéletesen elegendők a számítógépes szimulációk a pilóták felkészítésére, mert a típus nagyon hasonlít az elődjére.
Az FAA - amelyet szintén kigúnyoltak számos üzenetben - igyekezett megőrizni az objektivitását és hangsúlyozta, hogy bár a kiszivárgott anyagok hangvétele miatt csalódott, de a dolog semmilyen hatással sem lesz a folyamatban lévő vizsgálatra. Mindazonáltal szerintük egyelőre irreális lenne azzal számolni, hogy a 737 MAX a közeljövőben forgalomba állítható. Korábban ez a típus volt a Boeing legjövedelmezőbb terméke, s elemzők szerint a gyártás felfüggesztése nem csupán a gyárat, hanem az egész amerikai gazdaságot érzékenyen érinti majd. A vállalat becslése szerint a válság mintegy 10 milliárd dollárba kerül, szakértők azonban legalább a duplájára teszik a veszteséget. Két vezető hitelminősítő, az S&P és a Moody's a napokban egyaránt egy kategóriával rontotta az amerikai repülőgépgyártó hosszú- és rövidtávú adósi besorolását.
A borús jelek ellenére a Boeing csak idén függesztette fel a típus gyártását, a négyszáz, már befejezett 737 MAX repülő a Boeing hangáraiban várakozik a majdani kiszállításra. Ettől még nem lesznek elbocsátások, a korábban e gépeken dolgozó alkalmazottak a 737-es gép más típusain dolgoznak majd, vagy más részlegekhez helyezik át őket. A 737 MAX típusú repülőket az északnyugati Washington államban gyártják, a vállalat ott mintegy 12 ezer dolgozót foglalkoztat.