Gyurkity Péter
Kisgép az első engedélyezett e-repülő
Megkapta a zöld jelzést az első fejlesztés, amely egy szlovén gyártótól ered.
Az elektromos repülőgépek területével kapcsolatos fejleményekről időről-időre mi is beszámolunk, bár itt (érthető okokból) viszonylag lassabban, ritkábban futnak be az újabb hírek, mint az e-autók szegmenséből. Legutóbb már utasszállító típusról is írtunk, most viszont egy európai példány elsőként kapta meg az illetékes hatóság engedélyét.
A szlovén illetőségű Pipistrel büszkén jelentette be, hogy a nagyjából 3 évig tartó tesztelés után végre megkapta engedélyét a Velis Electro típus, amely tulajdonképpen egy 2011-ig visszanyúló időszakra, annak tapasztalataira és gyümölcseire épül, bár 9 évvel ezelőtt még egészen más formában igyekeztek megvalósítani a tisztán elektromos meghajtásra épülő repülést. Pár évvel később még a NASA versenyét is sikerült megnyerniük, ezt azonban egy rázósabb időszak követte, mivel a Csatorna átrepülését a brit és francia engedélyek birtokában sem sikerült az előre tervezett időpontban végrehajtani, a teljesen saját konstrukcióra támaszkodó új típus viszont az elmúlt 3 évben komoly eredményeket ért el, így most végre összejött a hivatalos engedélyek megszerzése, vagyis piacra dobhatják a repülőt.
Az európai hatóság, az EASA, saját közleményében kiemelte, hogy a gyártó mellett számukra is nagyon hasznos és értékes volt a 3 évig tartó folyamat, hiszen ennek során mindkét fél komoly tapasztalatokra tett szert, ami később jól jöhet a további hasonló fejlesztések engedélyeztetésénél. Ebben az időszakban összesen 400 órát repültek a fejlesztéssel, amelynek teljes repülési ideje egyébként jelen pillanatban 50 perc, a további részletekkel kapcsolatban pedig szintén elárultak több érdekességet. A szinte teljesen digitális műszerfal mellett a két, párhuzamosan működő akkumulátor, a vízhűtés, a két ülés jelenléte, a 10,7 méteres fesztávolság, a mozgó alkatrészek számának jelentős csökkentése, a csendes üzemelés, a háromágú fix kompozit légcsavar, az 57,6 kilowattos teljesítmény, a 600 kg-os maximális felszállósúly, a 90 csomót elérő utazósebesség, valamint a +4 és -2 g közötti terhelhetőség érdemel még említést, a már említett repülési idő mellett.
A hírek szerint máris több érdeklődő van a típus iránt, bár a leszállított darabszám egyelőre nem lesz magas, ez az idei évben 30 körül lesz.
Az elektromos repülőgépek területével kapcsolatos fejleményekről időről-időre mi is beszámolunk, bár itt (érthető okokból) viszonylag lassabban, ritkábban futnak be az újabb hírek, mint az e-autók szegmenséből. Legutóbb már utasszállító típusról is írtunk, most viszont egy európai példány elsőként kapta meg az illetékes hatóság engedélyét.
A szlovén illetőségű Pipistrel büszkén jelentette be, hogy a nagyjából 3 évig tartó tesztelés után végre megkapta engedélyét a Velis Electro típus, amely tulajdonképpen egy 2011-ig visszanyúló időszakra, annak tapasztalataira és gyümölcseire épül, bár 9 évvel ezelőtt még egészen más formában igyekeztek megvalósítani a tisztán elektromos meghajtásra épülő repülést. Pár évvel később még a NASA versenyét is sikerült megnyerniük, ezt azonban egy rázósabb időszak követte, mivel a Csatorna átrepülését a brit és francia engedélyek birtokában sem sikerült az előre tervezett időpontban végrehajtani, a teljesen saját konstrukcióra támaszkodó új típus viszont az elmúlt 3 évben komoly eredményeket ért el, így most végre összejött a hivatalos engedélyek megszerzése, vagyis piacra dobhatják a repülőt.
Az európai hatóság, az EASA, saját közleményében kiemelte, hogy a gyártó mellett számukra is nagyon hasznos és értékes volt a 3 évig tartó folyamat, hiszen ennek során mindkét fél komoly tapasztalatokra tett szert, ami később jól jöhet a további hasonló fejlesztések engedélyeztetésénél. Ebben az időszakban összesen 400 órát repültek a fejlesztéssel, amelynek teljes repülési ideje egyébként jelen pillanatban 50 perc, a további részletekkel kapcsolatban pedig szintén elárultak több érdekességet. A szinte teljesen digitális műszerfal mellett a két, párhuzamosan működő akkumulátor, a vízhűtés, a két ülés jelenléte, a 10,7 méteres fesztávolság, a mozgó alkatrészek számának jelentős csökkentése, a csendes üzemelés, a háromágú fix kompozit légcsavar, az 57,6 kilowattos teljesítmény, a 600 kg-os maximális felszállósúly, a 90 csomót elérő utazósebesség, valamint a +4 és -2 g közötti terhelhetőség érdemel még említést, a már említett repülési idő mellett.
A hírek szerint máris több érdeklődő van a típus iránt, bár a leszállított darabszám egyelőre nem lesz magas, ez az idei évben 30 körül lesz.