Gyurkity Péter
Zöld kerozinnal újítana a Lufthansa
A szintetikus üzemanyaggal alaposan csökkentenék a károsanyag-kibocsátást.
A klímaváltozás kapcsán mindig felmerül az üvegházhatású gázok légköri koncentrációjának folyamatos emelkedése, amely a jelek szerint megállíthatatlan. Ezzel kapcsolatban több próbálkozásról olvashattunk már, eközben azonban zajlik a repülés kizöldítése, amely többek között az üzemanyag előállításának kérdését oldaná meg.
A Bloomberg beszámolójában a Lufthansa, valamint a Brémai Egyetem közös projektjéről olvashatunk, amely a tulajdonképpen mintegy 100 éves múltra visszatekintő munka folytatása. A két világháború közötti időszakban elsősorban gazdasági szempontok, illetve a háborúra való felkészülés részeként zajlottak a szintetikus üzemanyagok előállítására, azok termelésének növelésére irányuló munkálatok, most viszont már a környezetvédelmi szempontok vannak előtérben, ennek megfelelően pedig a „kizöldülés” az elsődleges feladat. A kezdeményezők a vizet elektrolízissel hidrogénre és oxigénre bontanák, ezt követően pedig a levegőben található szén-dioxid felbontásával, a szénatomok bevonásával állítanák elő a zöld kerozint, amely 5 éven belül a társaság teljes üzamanyag-felhasználásának 5 százalékát fedezné.
A teljes kiváltás folyamata persze ennél jóval több időt venne igénybe, az elsődleges problémát azonban nem a technológiai akadályok jelentik, hanem a jóval nagyobb költségek. Egy európai felmérés alapján a zöld kerozin előállítása jelenleg a hagyományos üzemanyaghoz képest 3-, esetleg 6-szor is drágább lehet, emiatt pedig a repülőjegyek akár 60 százalékkal is megugorhatnak – ebben a szén kivonása játszik főszerepet, bár a szükséges energiát már igyekeznek szélerőművekkel előállítani, ami hosszabb távon szintén segíthet. Legalább ilyen fontos szempont, hogy a repülés maga a teljes kibocsátás alig 2 százalékáért felelős, viszont arányaiban jóval nagyobb mennyiséget engedünk ily módon a légkörbe, mint az autózás során, tehát mindenképpen lenne értelme a sikeres kiváltásnak.
A Lufthansa egyébként tavaly ősszel is igyekezett jobban bemutatni a kibocsátást csökkentő törekvéseiket, itt a jelek szerint a jobb formatervezés, valamint a repülőkön végrehajtott további módosítások is szerepet játszanak majd.
A klímaváltozás kapcsán mindig felmerül az üvegházhatású gázok légköri koncentrációjának folyamatos emelkedése, amely a jelek szerint megállíthatatlan. Ezzel kapcsolatban több próbálkozásról olvashattunk már, eközben azonban zajlik a repülés kizöldítése, amely többek között az üzemanyag előállításának kérdését oldaná meg.
A Bloomberg beszámolójában a Lufthansa, valamint a Brémai Egyetem közös projektjéről olvashatunk, amely a tulajdonképpen mintegy 100 éves múltra visszatekintő munka folytatása. A két világháború közötti időszakban elsősorban gazdasági szempontok, illetve a háborúra való felkészülés részeként zajlottak a szintetikus üzemanyagok előállítására, azok termelésének növelésére irányuló munkálatok, most viszont már a környezetvédelmi szempontok vannak előtérben, ennek megfelelően pedig a „kizöldülés” az elsődleges feladat. A kezdeményezők a vizet elektrolízissel hidrogénre és oxigénre bontanák, ezt követően pedig a levegőben található szén-dioxid felbontásával, a szénatomok bevonásával állítanák elő a zöld kerozint, amely 5 éven belül a társaság teljes üzamanyag-felhasználásának 5 százalékát fedezné.
A teljes kiváltás folyamata persze ennél jóval több időt venne igénybe, az elsődleges problémát azonban nem a technológiai akadályok jelentik, hanem a jóval nagyobb költségek. Egy európai felmérés alapján a zöld kerozin előállítása jelenleg a hagyományos üzemanyaghoz képest 3-, esetleg 6-szor is drágább lehet, emiatt pedig a repülőjegyek akár 60 százalékkal is megugorhatnak – ebben a szén kivonása játszik főszerepet, bár a szükséges energiát már igyekeznek szélerőművekkel előállítani, ami hosszabb távon szintén segíthet. Legalább ilyen fontos szempont, hogy a repülés maga a teljes kibocsátás alig 2 százalékáért felelős, viszont arányaiban jóval nagyobb mennyiséget engedünk ily módon a légkörbe, mint az autózás során, tehát mindenképpen lenne értelme a sikeres kiváltásnak.
A Lufthansa egyébként tavaly ősszel is igyekezett jobban bemutatni a kibocsátást csökkentő törekvéseiket, itt a jelek szerint a jobb formatervezés, valamint a repülőkön végrehajtott további módosítások is szerepet játszanak majd.