Gyurkity Péter

Indul a napelemes hajó világkörüli útja

A Solar Impulse mintájára egy hajó is megkerülné a Földet, ehhez azonban évek kellenek majd.

A napelemes repülő útjának fontosabb állomásairól, valamint az expedíció lezárultáról annak idején mi is beszámoltunk, most azonban érkezik a tengeri hajózást forradalmasítani igyekvő válasz, amelynek produktuma egy korábbi rekorderre épül. Az Energy Observer névre keresztelt hajó jövőre indulhat el, amennyiben minden a tervek szerint alakul.

A hivatalos oldal a jelek szerint még nem áll készen, időközben azonban a Guardian egy hosszabb cikkben számolt be a fontosabb célkitűzésekről, valamint a most nyilvánossá vált projekt egyéb részleteiről. Ebből kiderül, hogy részben a Solar Impulse ötletét annak idején támogató személyek jóvoltából indult útnak a projekt, ezúttal azonban a tengereken kerülnék meg a Földet, amely a tervek szerint nagyjából 6 évet és 101 rövidebb-hosszabb megállót ölelne fel, Kubától Indiáig. A teljes költség évente 4 millió euróra rúgna, ezt még valamilyen forrásból fedezni kell, ezt pedig további 4,2 millió euró egészíti ki, amelynek révén a hajó mozgó laboratóriumként szolgálna, ezzel is segítve a megújuló energiákat kutató francia CEA-Liten kutatóintézetet.

A hajó egyébként egy katamarán, amely 1994-ben megállás nélkül vitorlázta körül a Földet, ezt vették meg később 500 ezer eurós áron, hogy azután hat méterrel meghosszabbítsák. A végső simítások részeként a napelemeket helyezik fel, ezeket pedig szélturbinák, valamint az elektrolízisért felelős rendszer egészíti ki – jó idő esetén a nap- és szélenergiára támaszkodnának, ennek hiányában pedig a helyben megtermelt hidrogén biztosítaná a meghajtást. Fosszilis üzemanyagot egyáltalán nem használnának fel, ezzel egy teljes mértékben zöld alternatívát nyújtanának.

Ha minden jól megy, a hajó jövő februárban hagyja majd el a nyugat-franciaországi Saint-Malo kikötőjét, erről mi is igyekszünk időben beszámolni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #31
    Már ideje volt...
  • cylontoaster #30
    Észrevettem, de szerintem pont mindegy kinek válaszolsz, nem véletlen tette be a linket.

    Amit leírtál a korábbi hsz-ben azt mind leírták a linkelt helyen.
    Amit ebben a hsz-ben írtál, az meg lufi. " jók a mostani követelmények szerint", jah ezt sejtette mindenki, másképp tele lenne velük a tenger. A kérdés az, hogy miért nem.

    Csak péntek van, vagy máskor is ilyen békés vagy?
  • teddybear #29
    Moninak válaszoltam, ha nem vennéd észre.

    Mellesleg, szerintem a vitorlás(és egyéb széllel alternatív hajtású) hajók nem jók a mostani követelmények szerint. Ez a lényeg, nem pedig az, hogy miféle technikai trükköket találnak ki a mérnökök.
  • cylontoaster #28
    Hajók

    Ne írjunk két helyre, és valóban jobb helye van a hajós topicban.
    Utoljára szerkesztette: cylontoaster, 2016.09.22. 08:46:39
  • teddybear #27
    Egyrészt most is létezik olyan vitorlás jacht, amely teljesen mechanizált vitorlázattal épült meg és alig fél tucat fő a legénység.

    Másrészt vannak alternatív szélenergia meghajtású hajók.

    Az egyik ilyen úgy néz ki, mint egy a tövére állított repülőgép-szárny. A megfelelően beállított szárny a hajót előre tolta.

    A másik módszer a szélmalom-meghajtás. A függőleges tengelyű rotorról levett teljesítmény közvetlenül hajtotta meg a hajócsavart. (a Waterworld-ben ilyen volt a Tengerész első hajója). Olyan is van, amelynél a rotor generátort hajt, és azzal töltik a hajó akkumulátorait, amik az elektromos segédmeghajtást üzemeltetik. Egyfajta hibrid, csak nem belsőégésű motorral, hanem egy mobil szélerőművel.
  • teddybear #26
    Elsősorban ugyanaz a probléma a vitorláshajóval ami a szélerőművekkel. Túlságosan esetleges a szélereje és iránya. Ugyan a vitorlás hajók átlagsebessége a 6 és 8 csomó között mozgott, de ha beütött egy hosszabb szélcsend, a legénység a szélre várakozás közben akár szomjan is halhatott.
    Így aztán a sokkal egyenletesebb haladásra képes gőz, majd motoros hajók kiszorították a vitorlásokat. Ezek ugyan sokkal drágábban szállítottak de tervezhető volt az időtartam.
  • molnibalage83 #25
    Ez annyira érdekes téma, hogy saját topikot érdemelne. Én sajnos nem értek a hajókhoz, de szerintem semmiféle akadálya nincs ma olyan vitorlás készínésének, ami automatizált.

    A kötelet sanszosan akár el is lehet felejteni, mert olyan polimer kompozitból készült dolgok készíthetőek ma, aminek közelében nincs semmiféle hagyományos kötél. A vitorlázatot a kisebb hajókon tudtommal lehet motorkkal meg csörlőkkel kezelni, nem kell felmászni sehova. Nem hinném, hogy ez kipper mérhetű hajón megoldhatatlan lenne.

    Van hajós topik.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2016.09.21. 11:47:21
  • cylontoaster #24
    A két világháború közt is jellemzően már rendelkeztek segédmotorral a vitorlások, ami pont az ilyen esetekre volt. Ha nagyon zöldbuzerátor akar lenni valaki, akkor az út alatt feltölthet aksit, és a kikötőbe így megy be.

    Most így hirtelen amit találtam adatokat, az alapján kb olyan sebességgel képes menni, mint mondjuk egy klipper, viszont időjárástól függetlenül. És ha nem klipperhez hasonlít az ember, hanem mondjuk egy 5-7 árbócos hajóhoz, aminek az űrtartalma közelebb van egy tankerhez, akkor máris nagyobb a különbség.

    Sérülékenységre nem tennék sokat, azért sem a hajótest, sem a vitorla és kötélzet nem kell, hogy 100-200 éve használt anyagokból legyen. A vitorlát összevarrni/kicserélni lényegesen olcsóbb, mint a motor karbantartani. Ráadásul egy kisebb hajó lényegesen kevésbé van kitéve az elemeknek. Ha kicsi a hajó, "elfér a hullámhegyen/völgyön", akkor csak emelgeti a víz.

    A legénységnél lehet mér jelentős eltérés, egész más szaktudás és fizikai képesség kell, és lényegesen magasabb veszélyességi pótlék, a vitorlás esetében. Nem tudom mennyire lehetne megoldani, hogy mondjuk viharban ne kelljen felmászni az árbócra, és lentről be lehessen húzni a vitorlát.

    De csak tippelgetek, javítsatok ki, ha valami nem jó, engem is érdekelne a téma.
  • Lokker #23
    Csak vitorla semmi más? Valószínűleg a mai kereskedelmi hajókhoz, tankerhajók vagy az óriás szállítóhajók megmozgatásához nem elég egy kis vitorla, azon felül elég messziről kellene őket bevontatni kikötőbe. Viharokban sérülékenyebb és mellé lassabb is lenne. A kisebbeknél még lehet megérné de lehet a fenntartását már nem fedezné.
  • molnibalage83 #22
    Fogalmam sincs, ezt a kérdést én is feltettem már. Lehet, hogy a legénység bére akkora, hogy még a szuperlassú döcögős teherszállítás mellett is megéri inkább a szar bunkerolaj árát kifizetni. Vagy a biztosító társaságok lehet, hogy már nem hajlandók olyan hajót biztosítani.