Gyurkity Péter
Drónhordozókká válnak a kisebb hadihajók
Ezt célozza a DARPA programja, amely függőlegesen felszálló drónokat képzel el a hajókon.
A DARPA már évek óta foglalkozik a haditengerészet felszíni egységei és az új drónok közötti együttműködés kiterjesztésének gondolatával, amelyet többek között a Tactically Exploited Reconnaissance Node (TERN) program is igyekszik minél előbb megvalósítani. Most ezen program keretein belül bízták meg a Northrop Grumman szakembereit a részletek kidolgozásával.
A cég a napokban nyerte el a megbízást a harmadik fázis munkálataira, amely az előzetes koncepció és a kockázatok minimalizálása után hivatott megvalósítani a teljes méretű demonstrációs példány kidolgozását és annak tesztelését. A cél a kisebb haditengerészeti egységek hordozóvá alakítása, amelyet olyan kisebb, függőleges felszállásra képes drónokkal érnének el, amelyek a megfelelő magasság elérése után 90 fokban elfordulnak és repülő módjára közlekednek, majd pedig a leszállásra készülve ismét függőleges helyzetbe váltanak át, hogy minél kevesebb helyet foglaljanak el az erre kijelölt hajón.
A fentiek alapján nem véletlen, hogy az új Zumwalt-osztályú rombolókon is megtalálható a fel- és leszállást biztosító rész, amely két helikopternek, vagy számos kisebb drónnak ad majd helyet - de erre a britek is figyeltek a T2050 típus koncepciójánál. A drónt magát MALE néven fejlesztik, ennek orrán helyeznék el a meghajtást biztosító iker-propellert, két bevetés között pedig az értékes eszköz kényelmesen pihenne a hajó belsejében, ezzel is meghosszabbítva annak életét.
Az még nem egészen világos, hogy a koncepció mennyiben működik majd a gyakorlatban, de egy esetleges siker esetén megismételhetik a repülőgép-hordozók forradalmát, ismét új korszakot nyitva tengeri hadviselésben.
A DARPA már évek óta foglalkozik a haditengerészet felszíni egységei és az új drónok közötti együttműködés kiterjesztésének gondolatával, amelyet többek között a Tactically Exploited Reconnaissance Node (TERN) program is igyekszik minél előbb megvalósítani. Most ezen program keretein belül bízták meg a Northrop Grumman szakembereit a részletek kidolgozásával.
A cég a napokban nyerte el a megbízást a harmadik fázis munkálataira, amely az előzetes koncepció és a kockázatok minimalizálása után hivatott megvalósítani a teljes méretű demonstrációs példány kidolgozását és annak tesztelését. A cél a kisebb haditengerészeti egységek hordozóvá alakítása, amelyet olyan kisebb, függőleges felszállásra képes drónokkal érnének el, amelyek a megfelelő magasság elérése után 90 fokban elfordulnak és repülő módjára közlekednek, majd pedig a leszállásra készülve ismét függőleges helyzetbe váltanak át, hogy minél kevesebb helyet foglaljanak el az erre kijelölt hajón.
A fentiek alapján nem véletlen, hogy az új Zumwalt-osztályú rombolókon is megtalálható a fel- és leszállást biztosító rész, amely két helikopternek, vagy számos kisebb drónnak ad majd helyet - de erre a britek is figyeltek a T2050 típus koncepciójánál. A drónt magát MALE néven fejlesztik, ennek orrán helyeznék el a meghajtást biztosító iker-propellert, két bevetés között pedig az értékes eszköz kényelmesen pihenne a hajó belsejében, ezzel is meghosszabbítva annak életét.
Az még nem egészen világos, hogy a koncepció mennyiben működik majd a gyakorlatban, de egy esetleges siker esetén megismételhetik a repülőgép-hordozók forradalmát, ismét új korszakot nyitva tengeri hadviselésben.