Berta Sándor

Visszatér a vitorlás hajók kora?

Egyre több tervező és gyártó gondolja úgy, hogy az emberiség visszatérhetne a vitorlás hajók használatához.

A szélenergia előnye, hogy bőségesen rendelkezésre áll, ingyenes és ráadásul környezetbarát is. A mai tervezők megpróbálják ötvözni a régi és a korszerű technikákat, példa erre a Vindskip, mely koncepció lényege egy karcsú testű, messze a vízszint fölé magasodó hajó. Gyakorlatilag a hajótest szolgál vitorlaként és így 18-19 csomós sebesség érhető el. A Vindskip modelljét már tesztelték a Cranfield Egyetem szélcsatornájában, amelyet Forma-1-es csapatok is szoktak használni. A következő lépés az lesz, hogy még ebben a hónapban vízre bocsájtják az első modellt, az év végén pedig lezárulhat a fejlesztés. A hajó megépítése 2-3 évig tarthat és 2019-ben jelenhet meg a tengereken.


A norvég Terje Lade által megálmodott hajónál az időjárás előrejelzését és a precíz útvonaltervezést a Fraunhofer Társaság tengeri logisztikai központja által kifejlesztett szoftver végzi el, amelynek előzetesen megadják a kiindulási állomást és a pontos célt, valamint az utazás időpontját. A program az aktuális időjárási információk, a szélsebesség és a szélirány, valamint a hullámok magasságának a figyelembe vételével kiszámítja azt az útvonalat, amelynél a Vindskip a leghatékonyabb módon használhatja ki a szél erejét. Az adatokat folyamatosan frissítik az út során és ennek megfelelően, ha szükséges, módosítják az útvonalat.

Laura Walther, a központ projektvezetője elmondta, hogy kiszámítható, hogy melyik útvonalon haladhat a legjobban a hajó és miként takarítható meg a legtöbb üzemanyag, ami által csökkenthetők az üzemeltetési költségek. A hajót ellátták egy segédmotorral, amely egy a Rolls-Royce által kifejlesztett és folyékony földgázzal üzemelő turbina. Ez elektromos áramot fejleszt, amely meghajt egy elektromotort, az pedig működteti a hajócsavart. A Vindskip kevesebb, mint feleannyi üzemanyagot fogyaszt, mint a hagyományos hajó. Lade becslései alapján az üzemanyag-megtakarítás kereken 60 százalék, míg a káros anyagok kibocsátásának 80 százaléka szintén megspórolható.


A norvég tervező már ismertette az elképzelést, de nem ő az egyetlen, aki a vitorlás hajók újbóli elterjedése mellett érvel. A Sky Sails néhány évvel ezelőtt alkotta meg a hajók elejére rögzíthető sárkányvitorlát, amely kedvező szél esetén támogatja a motor munkáját. A sárkányvitorlát legfeljebb 500 méter magasságig lehet felengedni. Ebben a magasságban a szél sokkal erősebben fúj, mint közvetlenül a víz felszíne felett. A rendszert már élesben is használják, többek között 2008 óta a BBC Skysails nevű hajón.


Vannak más megoldások is, például az E-Ship 1 hajón alkalmazott úgynevezett Flettner-rotorok. A Lloyd's Register tanulmánya szerint a régi típusú vitorlákkal akár 50 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető, míg a Sky Sails és a Flettner-rotorok esetében ez az arány 10-35 százalék.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MuchACHO79 #4
    Úgy, hogy a foszilis energiával működő motorja is gazdaságosabb és környezetkimélőbb.
  • molnibalage83 #3
    Van egy rakás olyan árú, ahol nem létkérdés az, hogy akkor 16 vagy 20 nap alatt ér célhoz. Legfeljebb egyes termékeket nem ömlesztve szállítanak a többivel, viszont jóval olcsóbban. Én igazából már 2008 körül felvetettem, hogy ez vajh mikor fog előjönni...

    A cikkban azt nem értem, hogy a károsanyag kibocsátás és a üzemanyag felhasználás csökkenés százalékos száma hogy a rákban nem azonos, mikor a forrás ugyanaz...
  • teddybear #2
    Nem véletlenül koptak ki a vitorláshajók az üzleti hajózásból. egyszerűen túl bizonytalan és lassú a meghajtás. Ezen még a technikai fejlesztés se fog segíteni.
    A vitorlázás megmarad a sport, a hobbi és a turisztikai számára.
  • fonak #1
    Az első hajó stabilitását gondolom megoldották valahogy, de a keskeny magas raktér célszerűségéről vannak kétségeim.