Gyurkity Péter
Megkerülte a Földet a napelemes repülő
Lezárult a hosszú utazás, a Solar Impulse 2 megérkezett indulási helyére.
Az elmúlt egy év során mi is igyekeztünk beszámolni a napelemes repülő világkörüli útjának fontosabb fejleményeiről, most azonban lezárul ez a sorozat, hiszen a duó sikeresen megérkezett a kiindulási helyre, vagyis teljesítették az eredetileg kitűzött célt. Ezzel igazolták, hogy van értelme egy új szegmens kialakításának, bár a széles körben való elterjedéshez még komoly fejlesztésekre van szükség.
Bertrand Piccard és André Borschberg felváltva ültek a pilótafülkében, olykor több napot töltve a gépben, bár a robotpilóta megbízhatósága miatt nem kellett végig kézzel vezetniük a repülőt. A 17 részből álló világkörüli út legnehezebb állomása egyértelműen a Japán utáni, a Csendes-óceán átrepülését megcélzó, és egyben leghosszabb szakasz volt, nemcsak azért, mert ez több mint 7 ezer kilométeres távot jelentett, hanem azért is, mert meglehetősen kevés leszállóhely akadt az út során, de itt került sor egy komolyabb meghibásodásra is, amelyet azután a Hawaii-szigeteken követett a nagyjavítás és az út folytatása. Itt egyébként meg is döntötték a leghosszabb szóló repülés rekordját, amely ezzel 117 órára és 52 percre emelkedett.
A most lezárult utazás óriási jelentőségű, hiszen a 42 ezer kilométeres teljes távot bármiféle üzemanyag felhasználása nélkül tették meg, itt kizárólag a napenergiára, vagyis a hatalmas szárnyakon elhelyezett napelemekre és az akkumulátorokra támaszkodtak. A repülés ciklikus jellegű volt, hiszen két állomás között a gép váltakozva emelkedett fel és süllyedt le, erre éppen a napenergia felhasználása miatt volt szükség, az eljárás azonban bevált, hiszen a Japánt követő, több napig tartó szakaszon végül szintén sikerült túljutniuk. Az Atlanti-óceán már kisebb kihívást jelentett, az utolsó etapban pedig mindössze 48 óra alatt értek el Kairóból Abu-Dzabiba, itt semmilyen akadályba nem ütköztek.
Természetesen ahhoz még évekre lesz szükség, hogy a napenergia valóban elterjedjen a repülésben. Komoly fejlesztésekre lesz szükség ahhoz, hogy mindez bekövetkezzen, de a most elért siker megmutatta, hogy nem reménytelen a helyzet.
Az elmúlt egy év során mi is igyekeztünk beszámolni a napelemes repülő világkörüli útjának fontosabb fejleményeiről, most azonban lezárul ez a sorozat, hiszen a duó sikeresen megérkezett a kiindulási helyre, vagyis teljesítették az eredetileg kitűzött célt. Ezzel igazolták, hogy van értelme egy új szegmens kialakításának, bár a széles körben való elterjedéshez még komoly fejlesztésekre van szükség.
Bertrand Piccard és André Borschberg felváltva ültek a pilótafülkében, olykor több napot töltve a gépben, bár a robotpilóta megbízhatósága miatt nem kellett végig kézzel vezetniük a repülőt. A 17 részből álló világkörüli út legnehezebb állomása egyértelműen a Japán utáni, a Csendes-óceán átrepülését megcélzó, és egyben leghosszabb szakasz volt, nemcsak azért, mert ez több mint 7 ezer kilométeres távot jelentett, hanem azért is, mert meglehetősen kevés leszállóhely akadt az út során, de itt került sor egy komolyabb meghibásodásra is, amelyet azután a Hawaii-szigeteken követett a nagyjavítás és az út folytatása. Itt egyébként meg is döntötték a leghosszabb szóló repülés rekordját, amely ezzel 117 órára és 52 percre emelkedett.
A most lezárult utazás óriási jelentőségű, hiszen a 42 ezer kilométeres teljes távot bármiféle üzemanyag felhasználása nélkül tették meg, itt kizárólag a napenergiára, vagyis a hatalmas szárnyakon elhelyezett napelemekre és az akkumulátorokra támaszkodtak. A repülés ciklikus jellegű volt, hiszen két állomás között a gép váltakozva emelkedett fel és süllyedt le, erre éppen a napenergia felhasználása miatt volt szükség, az eljárás azonban bevált, hiszen a Japánt követő, több napig tartó szakaszon végül szintén sikerült túljutniuk. Az Atlanti-óceán már kisebb kihívást jelentett, az utolsó etapban pedig mindössze 48 óra alatt értek el Kairóból Abu-Dzabiba, itt semmilyen akadályba nem ütköztek.
Természetesen ahhoz még évekre lesz szükség, hogy a napenergia valóban elterjedjen a repülésben. Komoly fejlesztésekre lesz szükség ahhoz, hogy mindez bekövetkezzen, de a most elért siker megmutatta, hogy nem reménytelen a helyzet.