Berta Sándor
Ismét előtérbe kerülhet az OpenID
Az OpenID nevű program az online világban jól ismert regisztrációs káosznak akar véget vetni. Segítségével a felhasználóknak nem kellene számtalan helyen regisztrálniuk magukat, elegendő lenne egyetlen helyen jelentkezniük. A projekt az elmúlt hónapokban némileg feledésbe merült, azonban most úgy tűnik, ismét erőre kapott.
Milyen egyszerű is lenne egyetlen regisztrációval böngészni az egész világhálón. Egyszerűsége nagyszerű, ennek ellenére az OpenID, de a hasonló elvre épülő Microsoft Passport rendszer sem igazán terjedt el. Ennek oka, hogy sok felhasználó aggódott a személyes adatok ilyen mértékű felhalmozódása miatt, másrészt a cégek sem szívesen osztják meg másokkal a náluk tárolt információkat.
A Brad Fitzpatrick amerikai programozó által kifejlesztett OpenID annak ellenére sem tudott elterjedni, hogy minden felhasználó maga választhatja ki, hogy az adatait melyik szolgáltatóra bízza. A program arra mindenesetre jó volt, hogy egyre több "identitás-szolgáltató" jelent meg a piacon, jelenleg például már az AOL 63 millió ügyfelének is elérhető OpenID szolgáltatás. Egyetlen regisztrációval bárki hozzáférhet például a fórumokhoz és más tartalmakhoz. Az adatokat nem a fórumok működtetői, hanem az AOL tárolja, az üzemeltető csak azt látja, hogy a megadott név és jelszó helyes vagy sem.
Az OpenID előnye egyben a hátránya is, hiszen ha valaki megszerez egy felhasználói nevet és jelszót, számtalan rendszerhez férhet hozzá. Ugyanakkor az is biztos, hogy egyszerűbb egyetlen felhasználói nevet és jelszót letiltatni, mint többet. "Az OpenID segítségével felépíthetem a jó hírnevemet és így bárki számos szolgáltatást használhat egyszerre, meglátogatható a YouTube vagy éppen a Google oldala is, igénybe vehetők a legkülönbözőbb szolgáltatások" - nyilatkozta Boris Erdmann, az Xlogon OpenID szolgáltatást üzemeltető 4commerce Technologies cég munkatársa.
Az Xlogon is egy úgynevezett identitás-szolgáltató, ahol a regisztráció után minden felhasználó megkapja a maga látogatói kártyáját. Ezen számos információ olvasható az illető személyről, beleértve a kedvenc ételét, italát, zenéjét, fotóit stb. Erdmann szerint mindenki akár különböző profilokat is létrehozhat, az egyik lehet például a hobbi látogatói kártyája, a másik az üzleti. A szakemberek szerint az OpenID-nek pont az üzleti életben lehet nagy jövője. Ezt támasztja alá, hogy a Sun Microsystems például a múlt héten jelentette be, hogy támogatja a projektet és az OpenID-rendszereket. A Sun vezeti a Liberty Alliance nevű konzorciumot, amely jelenleg saját azonosítási megoldáson dolgozik. Vagyis a bejelentés mindenképpen figyelemre méltó.
A tervek szerint a jövőben a vállalat minden munkatársa rendelkezni fog OpenID-azonosítóval, hogy így segítsék elő az üzleti partnereik számára az alkalmazottak felismerését. Ráadásul így egy Sun dolgozó, akár a cég számlájára is vehet repülőjegyet, anélkül, hogy el kell látogatnia egy utazási irodába. Van azonban egy komoly probléma. Egyre több cég akar OpenID-szolgáltató lenni, miközben az OpenID-t jelenleg csupán mintegy 200 weboldal támogatja, igaz ezek között megtalálható többek között a Netscape.com is.
Nem véletlenül dolgozik gőzerővel a szabvány továbbfejlesztésén az OpenID Alapítvány. A tervek szerint így a jövőben a megoldás már akár az online vásárlásoknál is nagy szerepet kaphatna és a szolgáltatók ellenőrizhetnék a megadott adatok valódiságát is. Az adatvédelmi szakemberek azonban az adatok felhalmozódásától tartanak, hiszen így egy szolgáltató nemcsak az ügyfél nevét, címét tudná, de azt is, hogy miket vásárol a világhálón, mik érdeklik és az utóbbi információk néhány cégnek sok pénzt megérnek.
Milyen egyszerű is lenne egyetlen regisztrációval böngészni az egész világhálón. Egyszerűsége nagyszerű, ennek ellenére az OpenID, de a hasonló elvre épülő Microsoft Passport rendszer sem igazán terjedt el. Ennek oka, hogy sok felhasználó aggódott a személyes adatok ilyen mértékű felhalmozódása miatt, másrészt a cégek sem szívesen osztják meg másokkal a náluk tárolt információkat.
A Brad Fitzpatrick amerikai programozó által kifejlesztett OpenID annak ellenére sem tudott elterjedni, hogy minden felhasználó maga választhatja ki, hogy az adatait melyik szolgáltatóra bízza. A program arra mindenesetre jó volt, hogy egyre több "identitás-szolgáltató" jelent meg a piacon, jelenleg például már az AOL 63 millió ügyfelének is elérhető OpenID szolgáltatás. Egyetlen regisztrációval bárki hozzáférhet például a fórumokhoz és más tartalmakhoz. Az adatokat nem a fórumok működtetői, hanem az AOL tárolja, az üzemeltető csak azt látja, hogy a megadott név és jelszó helyes vagy sem.
Az OpenID előnye egyben a hátránya is, hiszen ha valaki megszerez egy felhasználói nevet és jelszót, számtalan rendszerhez férhet hozzá. Ugyanakkor az is biztos, hogy egyszerűbb egyetlen felhasználói nevet és jelszót letiltatni, mint többet. "Az OpenID segítségével felépíthetem a jó hírnevemet és így bárki számos szolgáltatást használhat egyszerre, meglátogatható a YouTube vagy éppen a Google oldala is, igénybe vehetők a legkülönbözőbb szolgáltatások" - nyilatkozta Boris Erdmann, az Xlogon OpenID szolgáltatást üzemeltető 4commerce Technologies cég munkatársa.
Az Xlogon is egy úgynevezett identitás-szolgáltató, ahol a regisztráció után minden felhasználó megkapja a maga látogatói kártyáját. Ezen számos információ olvasható az illető személyről, beleértve a kedvenc ételét, italát, zenéjét, fotóit stb. Erdmann szerint mindenki akár különböző profilokat is létrehozhat, az egyik lehet például a hobbi látogatói kártyája, a másik az üzleti. A szakemberek szerint az OpenID-nek pont az üzleti életben lehet nagy jövője. Ezt támasztja alá, hogy a Sun Microsystems például a múlt héten jelentette be, hogy támogatja a projektet és az OpenID-rendszereket. A Sun vezeti a Liberty Alliance nevű konzorciumot, amely jelenleg saját azonosítási megoldáson dolgozik. Vagyis a bejelentés mindenképpen figyelemre méltó.
A tervek szerint a jövőben a vállalat minden munkatársa rendelkezni fog OpenID-azonosítóval, hogy így segítsék elő az üzleti partnereik számára az alkalmazottak felismerését. Ráadásul így egy Sun dolgozó, akár a cég számlájára is vehet repülőjegyet, anélkül, hogy el kell látogatnia egy utazási irodába. Van azonban egy komoly probléma. Egyre több cég akar OpenID-szolgáltató lenni, miközben az OpenID-t jelenleg csupán mintegy 200 weboldal támogatja, igaz ezek között megtalálható többek között a Netscape.com is.
Nem véletlenül dolgozik gőzerővel a szabvány továbbfejlesztésén az OpenID Alapítvány. A tervek szerint így a jövőben a megoldás már akár az online vásárlásoknál is nagy szerepet kaphatna és a szolgáltatók ellenőrizhetnék a megadott adatok valódiságát is. Az adatvédelmi szakemberek azonban az adatok felhalmozódásától tartanak, hiszen így egy szolgáltató nemcsak az ügyfél nevét, címét tudná, de azt is, hogy miket vásárol a világhálón, mik érdeklik és az utóbbi információk néhány cégnek sok pénzt megérnek.