SG.hu

Az MI miatt minden a tanulóknak kiadott feladatot át kell gondolni

A technológia gyors elterjedése kérdéseket vet fel az önállóan megoldandó feladatok értékelésével kapcsolatban.

Az elmúlt 12 hónapban ugrásszerűen megnőtt azon brit egyetemi hallgatók száma, akik mesterséges intelligenciát használnak tanulmányaik elvégzéséhez, ami kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy az egyetemek hogyan értékelik munkájukat. A Higher Education Policy Institute felmérése szerint 10-ből több mint kilenc hallgató használ valamilyen formában mesterséges intelligenciát, míg egy évvel ezelőtt "csak" kétharmad volt ez az arány. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a mesterséges intelligencia egyetemi hallgatók körében való elterjedésének puszta sebessége miatt az egyetemeknek gyorsan ki kell dolgozniuk olyan irányelveket, amelyek egyértelművé teszik a hallgatók számára a technológia elfogadható felhasználását.

Josh Freeman, a HEPI szakpolitikai vezetője szerint „szinte hallatlan”, hogy ilyen gyors változás következik be a hallgatók viselkedésében, és ez radikális szemléletváltásra kényszeríti az egyetemeket a hallgatók értékelésében. "Sürgős tanulságokat kell levonni az intézmények számára. Minden értékelést felül kell vizsgálni abban az esetben, ha az könnyen elvégezhető a mesterséges intelligencia segítségével. Ehhez bátor átképzési kezdeményezésekre lesz szükség a személyzet számára a generatív mesterséges intelligencia erejéről és lehetőségeiről” - tette hozzá. Az eredmények egy hónappal azután születtek, hogy Peter Kyle brit oktatási miniszter vitát váltott ki azzal, hogy kijelentette: elfogadható, hogy az iskolások "felügyelet mellett és megfelelő módon használva” a mesterséges intelligenciát is segítségül hívják a házi feladatok elkészítéséhez.


A generatív mesterséges intelligencia eszközök használatára vonatkozó megállapítások a Savanta által az Egyesült Királyságban végzett, 1041 nappali tagozatos egyetemi hallgatóból álló reprezentatív mintán alapuló felmérésen alapulnak. A felmérés szerint a hallgatók 88 százaléka mondta, hogy használt már értékelésekhez generatív mesterséges intelligenciát, például ChatGPT-t. Ez a szám a 2024-es 53 százalékhoz képest emelkedett ilyen magasra. A természettudományos tárgyakat tanuló hallgatók nagyobb valószínűséggel használják a technológiát, mint a társadalomtudományokat és bölcsészettudományokat tanuló társaik. A bölcsészhallgatóknak csak 29 százaléka érezte úgy, hogy az MI által generált tartalom „jó jegyet adna a tárgyamból”, szemben a természettudományos, mérnöki vagy orvosi szakokon tanuló diákok 45 százalékával.

A hallgatók a mesterséges intelligencia használatának két legfontosabb okaként az „időmegtakarítást” és a „munkám minőségének javítását” jelölték meg, és a hallgatók fele jelölte meg ezeket a legvalószínűbb okként arra, hogy a mesterséges intelligencia eszközeit használja. Az elmúlt egy év során 17 százalékról 25 százalékra nőtt azoknak a hallgatóknak az aránya, akik elfogadhatónak tartották, hogy a mesterséges intelligenciával létrehozott szövegeket szerkesztés után beépítsék a feladatokba, de csak 6 százalékuk tartotta elfogadhatónak a mesterséges intelligenciával létrehozott tartalmak szerkesztés nélküli használatát. A jelentés a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kompetenciák terén „tartósan fennálló digitális szakadékot” is azonosított: a férfiak nagyobb valószínűséggel használnak mesterséges intelligenciát, mint a nők, valamint a tehetősebb háttérrel rendelkező diákok.


A diákok közel fele mondta, hogy már használt mesterséges intelligenciát az iskolában. Bár a hallgatók aránya, akik szerint az egyetemek személyzete „jól felkészült” a mesterséges intelligencia használatának támogatására, egy év alatt megduplázódott, 18-ról 42 százalékra, sok hallgató még mindig úgy nyilatkozott, hogy nem tisztázottak a mesterséges intelligencia használatára vonatkozó szabályok. "Még mindig nagyon homályos és bizonytalan, hogy használható-e, illetve mikor és miért” - mondta egy diák. „Táncot járnak a téma körül. Nem tiltják, de nem is javasolják. Tudományos kötelességszegésnek számít, ha valaki használja, de az oktatók azt mondják, hogy használják. Nagyon vegyesek az üzenetek” - tette hozzá egy másik.

Janice Kay, a Higher Futures felsőoktatási tanácsadó cég igazgatója, aki a HEPI-jelentés előszavát írta, azt mondta, hogy bár „összességében pozitív jel”, hogy a hallgatók megtanulják használni a mesterséges intelligenciát, ugyanakkor rámutatott az elkövetkező kihívásokra is. "Kevés bizonyíték van az MI-eszközökkel elvégzett csalásra és a rendszer kijátszására, de elég sok olyan jel van, amely komoly kihívások elé állítja a tanulókat, a tanárokat és az intézményeket, és ezekkel foglalkozni kell majd a felsőoktatás átalakulásával” - tette hozzá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • reptile1313 #41
    "személyeskedés" Az en szotaram szerint csak tukrot tartottam. Az en szotaramban az a szemelyeskedes, ha olyat allitok, ami nem igaz, erveles helyett. De elnezest, ha te igy latod. Az en szemszogembol csak tenyt igyekeztem lekozolni. Lehet,hogy tevedtem. De jelenleg ugy latom,hogy teljesen jogos amit irtam. Tehat jelen pillanatban a gratulaciot csak a tenymegallapitashoz tudtam abszolvalni, igy: koszonom.

    "Egyesek meg úgy tesznek, mintha csak abból állna az iskola."
    Na, ilyenekkel provokalod ki azt,hogy az emberek olyat irjanak, amit te szemelyeskedesnek erzel.
    Akkor ezuttal (is) igyekszem megallapitani a tenyt, de megprobalom alaposabban kifejteni, miert nem jo erveles amit irtal:

    "csak"
    Egyetlen szo, azt gondolod lenyegtelen, pedig logikailag ez a legfontosabb szo. A csak matematikai rendszerbe transzformalva azt jelenti,hogy a teljes halmaz. Ez a halmaz jelenleg az oktatasi tananyag 100%-a.

    Tehat precizebben fogalmazva az allitasodat, te azt mondod,hogy egyesek (pl mi) azt mondjuk,hogy 100%ban magolasbol all a tananyag.
    Ha azt nezzuk mennyit kell gyakorlattal foglalkozni, es mennyit a sok szemet beseggelesevel, akkor az egyetem es a gimnaziumban kb ~90% a magolas, es ~10% a gyakorlat.
    Nekem pl a matematika emelt szintu erettsegire 90%ban az idombol szaraz anyagot kellett szo szerint magolni verskent. (pedig a magolas nelkul is meg tudtam csinalni barmelyik gyakorlatot. minimalis elmelet eleg lenne a legtobb embernek igen komplex modelalkotashoz is.).
    Es ez csak a matematika. Ott van meg a hasztalan tortenelem is. Az brutalis mennyisegu hasztalan adat. kb 95%ban mese, semmi haszna, 5%a eleg lenne (vagy kevesebb) ahhoz amit felhasznalhatunk a gyakorlatban. (de inkabb 1%ra teszem, vagy 0.5%-ra).

    Tehat, nem csak magolasbol all, hanem sokkal sokkal tobb magolasbol, mint gyakorlatbol.

    Ezert van az,hogy ennyire butak meg az orvosok is, ezert ajanlanak vorosbort amikor rakkelto, ezert ajanlanak voroshust a dietetikusok amikor rakkelto, ezert lehet hivatalos szakma az elelmiszermernok (ami junk food manufaktura profitmaximalizalast tanit gyakorlatilag, ceges erdek bullshit az egesz).

    Szoval ne vedd szemelyes tamadasnak, ha tukrot tart valaki eled. Egyszeruen olyan dolgokat irsz, amik a rossz rendszer hibait elbagatelizaljak.

    Sot, tulajdonkeppen a hibakat (amik nyilvanvaloak a tobbseg szamara), ugy allitod be, mintha fantazmagoriak lennenek.

    Ez ilyen alszkeptikus Cherry Picking stilus, amikor vak tagadassal reagalnak mindenre ami nem tetszik es befogadassal, ami szimpi es kenyelmes, erdeket es egot vastagito.



    Utoljára szerkesztette: reptile1313, 2025.04.02. 17:51:21
  • militavia #40
    És én hol mondtam, hogy a magolás. Egyesek meg úgy tesznek, mintha csak abból állna az iskola.
    Amúgy gratulálok neked is a személyeskedéshez.
  • reptile1313 #39
    Nem az oktatas ellen ervel az, aki kritizalja az elavult modszereket, hanem az oktatas MELLETT. :)
    Szerintem ha nem megy a masodfoku egyenlet sem, ne akarj -1bol gyokot vonni, tul KOMPLEX lenne Neked :)
  • reptile1313 #38
    militava mar sokszor belemkotott (most is).
    Szerintem o csak ezert jar ide, hogy erveles nelkul kotekedjen. Vannak unatkozo alacsony intelligenciaju kepzodmenyek. Nyilvan en sem neki reagaltam, hanem azoknak akik csendben ertelmesen olvasnak, es ennyi.
    Utoljára szerkesztette: reptile1313, 2025.04.01. 20:12:16
  • reptile1313 #37
    "Ez a sok "nem ér semmit az egyetem" komment nem igazán vágom, hogy miből táplálkozik."

    Pedig eleg egyszeru kikovetkeztetni. Nem az evszamok magolasa miatt, meg az ertelmetlen adatok emberekbe eroszakolasa miatt lett hasznos technologia. Hanem azok miatt, akik jo szivuek, okosak, naivan biznak a rendszerben, es bemagoltak a sok ertelmetlen sz.rt, majd a kedvenc tantargyukbol jeleskedtek, onszorgalombol hozzatanultak stb.
    Senki sem gondolja,hogy a magolas miatt jutottunk ide. ha csak olyat tanitananak, aminek ertelme is van, gyakorlatias, akkor sokkal sokkal tobbre vittuk volna 2025-ig. Egeszseges eletmodot kene tanitani, a matematikat GYAKORLATIASAN oktatni, ha valakit nem erdekel a tortenelem nem szabadna raeroszakolni, stb. De ehelyett diktatorikus az oktatasi rendszer:

    Es mi lett az eredmenye a f.s magoltatos, kreativitas ellenes oktatasnak? Felerositette a sz.rt, mint: haboruzas, szemeteles, kornyezet irtasa, gagyi gyogyszerek,inspiracio taposasa, megtobb beteg ember, rengeteg kamu orvos, rengeteg kamu elelmiszer (full legalis junk foodot gyartani, sot egyetemen tanitjak,hogyan mergezd az emebreket a nagyobb profitert az elelmiszermernoki karokon). Ezekbol a rad omlo szarokbol lathatod, hogy ezekbol az emberekbol, akik tuleltek a taposast, NAGYON keves van. De nekik koszonhetjuk,hogy elorebb jutott a vilag.
    A fergek miatt pedig lettek vegyi fegyverek, fegyverek, mesterseges virusok, junk foodok, mergezo gyogyszerek (tisztelet a kiveteleknek a tenyleg jo cuccoknak, TENYLEG hatekony csodaknak, hala a VALODi tudomanynak).

    "Egy technológia alapú civilizációban élünk."
    Egen. Senki sem vitatja. Ugorjunk.

    "Tényleg azt képzelitek, hogy ezt a "bemagolta / beseggelte" alapú megközelítés hozta ezt el?"
    Ezt csak te kepzeled, hogy (valamiert) szonyeg ala sopord azt a tenyt,hogy SZAR az oktatas.
    Az hozta el,hogy vannak kreativ emberek. Nem a magolas.

    "az emberek többsége zsigerből tolta azt, amit mindenféle előképzettség nélkül?"
    Valoban, vannak emberek, akiknek alacsony az IQja, EQja, CQja es alapveto dolgokra sem jon ra magatol.Nekik hasznos tobbet tanulni, meg akkor is ha nem erti. Nem azzal van baj,hogy lehet magolni. Azzal van a baj,hogy annak is kotelezo erejen tul is a kreativitas rovasara, aki magatol rajon(ne) (csodalatos) dolgokra. Es hogy raeroltetik a gondolkodast azokra erojukon felul, akik csak seggelni tudnak. Miert nem tanulhat mindenki azt, amit akar? Legszivesen lekopnem az osszes olyan embert a bolygon, aki azert felel, ami megy az oktatasban. csak sajnos nem tudom kik a felelosek. De ezek iszonyat buta es kartekony emberek. Akik cegek erdekeiert nyalnak, onzoek, arrogansak, es nem jo dolgokert kaparnak.

    "Állam a padlón."
    Pedig igy mukodik a vilag. Erdek mozgatja. sz.r a magoltatas,sz.r az oktatas, es kartekony,hogy minden EGYENISEGNEK UGYAN AZT KELL TANULNIA, elnyomva igy a kepessegeit. Igen tudom par %ban van mozgaster, de tudod jol,hogy ennek a tizezerszerese kene.

    Utoljára szerkesztette: reptile1313, 2025.04.01. 20:10:43
  • manypet #36
    "Szerinted neki a címe és végzettsége honnan van? Adta magának vagy szervezett oktatásban vett részt?"
    Húbammeg!

    Eddig is tudtam, hogy nem az eszedért fognak elrabolni a földönkívüliek. De ezt a szintet már magam sem gondoltam volna. És akkor neked adtak diplomát??? Mire baszdki? A 80 IQ-dra??? Persze az is tisztán látszik, hogy még csak arra sem vetted a fáradtságot, hogy elolvasd és értelmezd, amiket linkeltem meg leírtam. (Vagy csak rohadt kínos volt, hogy semmit nem tudsz rá nyekeregni.)

    Tudod öcsém, az még csak hagyján, hogy tényleg ostoba vagy. Mert nyilvánvalóan látszik az eddigiekből, hogy az összefüggések meglátása elég távol áll tőled. Olyan alap dolgokat nem fogtál fel, hogy csak pislogok. De elfogadjuk, betudjuk az oktatási rendszer színvonalának. Diplomát adnak valakinek, aki tök egyszerű összefüggések meglátására sem képes. Oké, legyen, láttunk már ilyet sokat, lapozzunk.
    Még az is elmegy, hogy el sem olvasod, amit odarakok neked. (Persze azért van pofád nekem írni, hogy nincs érvem, miközben idevetsz két sor semmit, a lényegi részeket meg úgy ugrod át, mint átlag fideszes képviselő a parlamentben feltett kényes kérdéseket.) Ez is még hagyján, elfogadja az ember, van ilyen egy átlag kommentfalon, nem mindenkinek van annyi tartása, hogy egyáltalán érdemben reagáljon arra, amit odaraknak elé.

    De hogy annyira gerinctelen legyél, hogy ilyen mértékű csúsztatást képes vagy beletolni mások pofájába, na az tényleg példa nélküli. Írogatok már a neten pár éve, de ilyen mértékű jellemtelen aljassággal még soha nem találkoztam. Hiszen azt még a te 80IQd is tökéletesen tudja, hogy ma a világon mindenki iskolába jár. És éppen azt írom, és azt mondják ezek az emberek is, hogy hiába jársz oda, akkor sincs értelme. (Persze ha nem jártak volna iskolába, akkor azzal jönnél, hogy azért nem relevánsak számodra. Ha jártak iskolába, akkor az az érved, ha meg nem, akkor az lenne. Valahogy kezelned kell, hogy rohadt kínos az újabb beégésed.) És mégis van pofád egy ekkora csúsztatást idetolni???
    Öcsém baszdki, eszet nem tudok neked adni. De azért nyugtass meg, hogy pszichiáterhez azért jársz. Ugye jársz? Ennyire mocskos gerinctelenséget, ilyen aljas sunyiságot, amit most idetoltál, még a parlamentben sem találni. Értem én, hogy nagyon fájt, hogy kifogytál az érvekből. Értem én, hogy tombol benned a kognitív disszonancia és nem tudsz vele mit kezdeni. Értem én, hogy kínos számodra, hogy beégtél a "nem releváns emberek" dumáddal meg a többi sületlenséggel. Értem én, hogy minden eddig "érvedet" simán cáfoltam, a "régen analfabéták voltak"-tól a "te sem tudod az érettségi anyagot"-ig. Értem én, hogy az utóbbinál az is rohadt kínos volt neked, hogy még csak fel sem fogtad harmadjára sem, hogy mi a francról is írok, pedig már lassan a klaviatúrám is értette. Értem mindezt. És azt is, hogy mindez magyarázza, hogy semmilyen érvet nem tudtál felhozni arra, amit írtam neked, és hogy minden egyes részt beteg kétségbeeséssel ugrottál át. Mindezt értem és elfogadom. De ez a szintű gerinctelen csúsztatás, amihez képest még a városligeti műjégpálya is kutyafasza, vagy egy pszichopatára, vagy egy érzelmileg mérhetetlenül elkorcsosult nyomorékra hajaz. Nyugtass meg, hogy jársz pszichiáterhez, és nem kezelés nélkül flangálsz emberek között. Kérlek, nyugtass meg!
  • militavia #35
    Te figyu, nem tűnik fel a farkába harapó kígyó?

    "prof. Csíkszentmihályi Mihály pszichológus,"

    Szerinted neki a címe és végzettsége honnan van? Adta magának vagy szervezett oktatásban vett részt?

    Érvelsz itt az oktatás ellen...
    ...majd idézel egy olyantól, aki a szervezett oktatáson keresztül jutott oda, ahova és vannak még címei is.

    Édes istenem, én már csak röhögni járok ide... XD
    Téged sem pallérozott elmédért szerethetek...
    Utoljára szerkesztette: militavia, 2025.04.01. 14:11:36
  • manypet #34
    "aki csak idézni tud (elég sok irreleváns embertől), az pont annak a jele, hogy saját gondolata és tudása, az nincsen"
    CSAAAAK idézni? Nem tűnt fel a is agyacskádnak, hogy ennél a posztnál kb. minden ötödik szó tőlem van? Már az olvasással is gondjaid adódtak? :-)


    "elég sok irreleváns embertől"
    Nézzük őket:
    - prof. Csíkszentmihályi Mihály pszichológus, aki évtizedeket töltött a tanulás tanulmányozásával és megértésével, a gyerekek és a felnőttek fejlődésével, a tehetségkutatással, stb., olyan eredményeket produkálva, ami nem csak idehaza, hanem a világ döntő részén mára elfogadott.
    - Karácsony Sándor pedagógus, író, róla nevezték el a Karácsony Sándor díjat, a tanítóknak adható egyik kitüntetést, és aki a magyar neveléselmélet egyik legnagyobb alakja, egy időben egyetemi professzor, az MTA munkatársa.
    - Albert Einstein és Carlo Rubbia Nobel díjas fizikusok, egyetemi professzorok, kismillió egyetemi előadás előadói.
    - Winkler Márta, Eötvös József-díjas, Apáczai Csere János-díjas, Budapestért-díjas tanító, egyben a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztjének birtokosa, az egyik legelismertebb ma is élő magyar pedagógus.
    - Móra Ferenc író, költő, régész, aki nem kevés gyerekeknek írt könyv megírója, valamint több, iskolák számára írt oktatási tananyag szerzője.
    - prof. dr. Gerald Hüther, neurológus, neurobiológus, az emberi agy fejlődésének, azon belül is a gyerekek agyának fejlődésének egyik Európa-szerte legelismertebb neurológus kutatója, mindössze csak 40-50 éve foglalkozik ezzel a témával.

    De ők neked nem relevánsak.
    Mondd, Bazsi, vajon ki lenne számodra releváns, ha nem ők? :-D LOL
    /Nem erre szokták mondani, hogy: Vadász, vadász, te sz@pni jársz ide!? :-D /

    "Miért kellene egy történelem tanárnak fizikából értettségi képesnek lennie?"
    Ugyanezen elv alapján miért kellene egy gyereknek fizikából érettségi-képesnek lennie?


    "Te MINDEN érettségi tárgyból átmennél, ha most oda leültetnélek?"
    Még mindig nem sikerült elolvasnod, amit írtam? Pedig nem bonyolult. A 31-es hozzászólásnál válaszoltam már neked.


    "amit nekem az oktatási rendszer adott, az magamtól nem tudtam volna megtanulni"
    Ezért mondtam, amit. Ha valóban érdekelt volna, avagy lett volna hozzá tehetséged, akkor magadtól megtanulod. De mivel az egyik (vagy mindkettő) hiányzott, ezért sikeresen bemagoltad ahelyett, hogy tényleg megtanultad volna. Azaz ügyesen vissza tudod büfizni, amit eléd raktak, jó biorobotként, csak éppen az összefüggéseket nem érted. ... Láthatóan még itt sem, ami azért nem egy kvantumfizika.

    "Aha. HOGYAN?"
    Berakom neked újra a 2 linket, hátha sikerül egyszer olvasnod is, nem csak mantráznod a hülyeségeidet:
    https://forbes.hu/a-jo-elet/a-gyerekek-lenyegeben-barmit-kepesek-onalloan-iranyitas-nelkul-megtanulni-ha-akarjak-sugata-mitra-indiai-sztartanar-bemutatoorajan-jartunk/
    http://index.hu/tech/2012/10/30/tanar_nelkul_tanultak_az_etiop_gyermekek/

    "hogy a faszba van, hogy a közoktatás feltalálása előtt az emberek 90%-a írástudatlan volt? Hm...?"
    Úgy, hogy nem volt könyvük, amit olvassanak.
    Viszont akiknek volt, ott rohadtul nem voltak írástudatlanok:
    https://fee.org/articles/the-myth-that-americans-were-poorly-educated-before-mass-government-schooling/
    meg itt is egy cikk:
    https://fee.org/articles/education-in-colonial-america/


    "Csak eszköz és lehetőség nem volt."
    Igen, kiscsikó, végre jól mondod. Eszköz nem volt! Azaz könyv nem volt. Viszont ahol volt, ott máris nem voltak az emberek analfabéták. Nem tanár kellett volna nekik, hanem könyv. Olcsóbb lett volna, meg jobb is lett volna.


    "az nagyjából a középkorba vezet vissza."
    Te egy igen komoly érv vagy az oktatási rendszer teljes megszüntetése mellett... :-)
    Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.04.01. 12:27:50
  • militavia #33
    Ostoba gondolatokat nehéz megérteni.
    Miért kellene egy történelem tanárnak fizikából értettségi képesnek lennie? Te MINDEN érettségi tárgyból átmennél, ha most oda leültetnélek?

    Értem én, hogy neked valószínűleg nem jött be az oktatás. De én azt tudom, hogy amit nekem az oktatási rendszer adott, az magamtól nem tudtam volna megtanulni. Csak te ettől eszeveszetten csőlátású lettél.

    Az meg már tényleg a hülyeség csúcsa, amit ideböfögsz, mert lényegében közlöd, hogy semmit sem kell megtanítani, majd megtanulja az ember, ha kell. Aha. HOGYAN?

    Mert a te szemléleteddel nézve, akkor mégis hogy a faszba van, hogy a közoktatás feltalálása előtt az emberek 90%-a írástudatlan volt? Hm...? Ameddig ekkora logikai bakikat nem sikerül átugrani, addig én csak röhögök rajtad. Pedig szabadidő volt régen is, bőven. Csak eszköz és lehetőség nem volt. Ezt adja a közoktatás. Ami lehet szar. De ettől még jó, ha van.

    A te megközelítésed, hogy nem kell semmit megtanítani az nagyjából a középkorba vezet vissza.
    Utoljára szerkesztette: militavia, 2025.04.01. 10:29:51
  • militavia #32
    Aha.
    Nekem meg az a véleményem, hogy aki csak idézni tud (elég sok irreleváns embertől), az pont annak a jele, hogy saját gondolata és tudása, az nincsen...